Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Alfa Romeo Giulietta QV - hot-hatch na spokojnie

Alfa Romeo Giulietta QV - hot-hatch na spokojnie

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Ma pięcioro drzwi, a silnik i skrzynię wzięto ze sportowego modelu 4C. Mimo to poliftingową Giuliettę Quadrifoglio Verde nadal trudno nazwać rasowym hot-hatchem

Alfa Romeo Giulietta QV - hot-hatch na spokojnie
Zobacz galerię (10)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Giulietta QV - hot-hatch na spokojnie

Po cichu liczyliśmy na to, że właśnie wersja po modernizacji będzie zadziorniejsza od tej z lat 2010-14, tym bardziej że odziedziczyła zespół napędowy (silnik i skrzynia) po rasowym modelu 4C. Przed modernizacją silnik wersji QV rozwijał 235 KM, teraz jest ich o 5 więcej, do tego jednostkę 1.75 TBi przeprojektowano (niższa masa, norma Euro 6).

Zamiast haczącej i nieprzyjemnej skrzyni ręcznej zastosowano obecnie dwusprzęgłową TCT. Dobra wiadomość jest taka, że już po pierwszych kilometrach czuć postęp techniczny: Giulietta QV szybciej jeździ, do tego mniej pali. Spokojna jazda w trasie oznacza wynik na poziomie 7-7,5 l/100 km, zaś żwawe podróżowanie przez miasto – 12 l/100 km. To w pełni akceptowalne wyniki, jeśli weźmie się pod uwagę osiągi (w 6 s do „setki”; o 0,8 s mniej niż dotąd).

Skrzynia szybko zmienia biegi, ale np. podczas manewrowania potrafi się pogubić i auto robi „kangura”. Zawieszenie jest wystarczająco komfortowe, przy tym zapewnia odpowiednią dawkę emocji w czasie pokonywania krętych dróg.

Nowy silnik ma mniejszą masę, zmalała więc i tendencja do podsterowności. Jednak Giulietta nie jest rozrabiaką pokroju Mégane’a R.S., mimo że bardzo się stara: do uszu kierowcy dociera sztuczne (i na dłuższą metę męczące) bulgotanie silnika, a w trybie Dynamic biegi są wbijane z „rasowym” szarpnięciem. Bo charakter układu kierowniczego i podwozia sprawia, że mamy do czynienia raczej z kompaktowym... gran turismo.

Alfa Romeo Giulietta QV - to nam się podoba

Dynamika, funkcja Launch Control, wygląd, akceptowalne spalanie, zaskakująco wysoki komfort jazdy.

Alfa Romeo Giulietta QV - to nam się nie podoba

Skrzynia potrafi szarpać i gubi się przy niskich prędkościach, natarczywy sztuczny dźwięk silnika.

Alfa Romeo Giulietta QV - nasza opinia

Wyścigówka to raczej nie jest. Ale czy to wada? Wcale nie, bo po Giuliettę QV sięgną ci, którzy szukają szybkiego kompaktu, a podczas jazdy nie chcą szarpać się z kierownicą lub co chwila sprawdzać plomb w zębach.

Alfa Romeo Giulietta QV - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1742
Moc maksymalna (KM/obr./min)240/5750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)340/2000-4500
Skrzynia biegów/napędaut. 6/przedni
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta225/40 R 18
Dł./szer./wys. (mm)4351/1798/1465
Masa własna/ładowność (kg)1320/495
Pojemność bagażnika (l)350
Pojemność zbiornika paliwa (l)60
Przyspieszenie 0-100 km/h6,0 s
Prędkość maksymalna244 km/h
Spalanie w mieście9,5 l/100 km
Spalanie poza miastem6,2 l/100 km
Spalanie średnie5,8 l/100 km
Emisja CO2154 g/km
Teoretyczny zasięg820 km
Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel