Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Alpine A110 - francuskie Porsche

Alpine A110 - francuskie Porsche

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Alpine wraca na światowe rynki po 2 dekadach nieobecności. A110 to pierwszy od wielu lat prawdziwy sportowy samochód francuskiej marki, który – podobnie jak Porsche 911 – nawiązuje kształtem i konstrukcją do słynnych przodków sprzed lat.

Alpine A110
Zobacz galerię (15)
Alpine
Alpine A110

Tak, to prawda, 252 KM nie robią już dziś na nikim wrażenia. Ale kiedy Francuzi połączyli ten silnik z ultraniską masą, to okazało się, że A110 może przyspieszyć do „setki” w czasie 4,5 s. Alpine waży o ponad 200 kg mniej niż Porsche 718 Cayman i o prawie 400 kg mniej niż BMW M2, a to daje mu ogromną przewagę. Inżynierowie rozpoczęli odchudzanie od karoserii zbudowanej z nitowanego i klejonego aluminium, a skończyli na najmniejszych detalach. Nawet lusterka w blendach nad przednią szybą są pozbawione zasłonek. Alpine podąża za filozofią Colina Chapmana, brytyjskiego inżyniera i założyciela Lotusa. Niska masa powoduje, że do bezpiecznej i szybkiej jazdy nie potrzeba szerokich opon ani wielkich hamulców.

Najbardziej obawiałem się jednak, że pogoń za odchudzaniem sprowadzi Alpine do poziomu komfortu, który jest satysfakcjonujący wyłącznie na torze wyścigowym. A przecież wiemy, że Lotus Elise i Alfa 4C nie znalazły zbyt wielu amatorów. Już po pierwszych kilometrach okazało się, że A110 potrafi połączyć sportowy charakter z komfortem podróżowania, który umożliwia codzienne użytkowanie. Wnętrze jest wystarczająco wyciszone, a zawieszenie dzięki niewielkiej masie może być miękko zestrojone.

Alpine A110
Alpine A110Alpine

Alpine A110 - posłuszna bestia

Oczywiście, trzeba zaakceptować dwuosobowe wnętrze, bagażniki o pojemności 100 litrów z przodu i 96 l z tyłu, aluminiową karoserię, która nie jest tak betonowo sztywna, jak w Porsche. Od pierwszych kilometrów czuję, z jaką łatwością A110 wpisuje się w zakręty i jak posłusznie wykonuje polecenia. Dzięki temu błyskawicznie nabieram zaufania do Alpine, które pozwala cieszyć się jazdą nawet bardzo wymagającym i znającym się na rzeczy kierowcom.

Duża w tym zasługa relacji mocy do masy (228 KM na tonę), zamontowanego centralnie silnika, świetnego zestrojenia zawieszenia i mechanizmów sterowania.

Alpine A110 - 228 KM na tonę

Przytrzymuję dłużej przycisk „D” i tym samym przechodzę w ręczny tryb zmiany biegów. Mogę teraz podbijać biegi łopatkami przy kierownicy. Getrag szybko zmienia przełożenia, a w trybie Track zaznacza działanie wyraźnym szarpnięciem. Pora zdjąć kaganiec z Alpine i wjechać na tor wyścigowy. Włączam tryb Track i już w pierwszym zakręcie czuję, że ESP wyraźnie rozluźniło uścisk. Teraz zaczyna reagować dopiero wtedy, gdy tył mocno ucieka na zewnątrz łuku. Dzięki takiemu ustawieniu mogę łatwo wyczuć moment utraty przyczepności i nauczyć się reakcji samochodu. Idę na całość i z pomocą przycisku na desce rozdzielczej całkowicie rezygnuję z ochrony ESP. Właśnie takie ustawienia ESP powinien mieć samochód sportowy.

Alpine A110
Alpine A110Alpine

Okazuje się, że Alpine jest jednym z łatwiejszych w prowadzeniu pojazdów sportowych na rynku. Świetnie nadaje się do nauki szybkiej jazdy i kontrolowania auta. To mocniejsza i bardziej ekskluzywna wersja Toyoty GT86. Wystarczy przy wejściu w zakręt zdjąć nogę z gazu, by sprowokować przyjemny uślizg tyłu dociążonego silnikiem. Potem dzięki świetnie zestrojonemu układowi kierowniczemu, wcale nie za lekkiemu, już tylko kontroluję poślizg. Zachowanie Alpine A110 łatwo można przewidzieć, co nie jest oczywiste w modelach z silnikami centralnymi.

Cieszy to, że pojawiło się kolejne auto, które zostało zbudowane, by dawać ogromną przyjemność z jazdy i kontroli. A jeszcze bardziej cieszy, że inżynierowie mimo niskiej masy A110 znaleźli idealny balans pomiędzy sportem a komfortem.

Alpine A110 - dane techniczne

Silnikbenzynowy R4/16
Pojemność1798 cm3
Moc252 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy320 Nm/2000 obr./min
Napęd/skrzynia biegówna tył/skrzynia aut. 7b
Długość/szerokość/wysokość4180/1798/1252 mm
Bagażnik100 + 96 l
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,5 s
Spalanie średnie6,1 l/100 km
Emisja CO2138 g/km
Cena256 000 zł

Alpine A110 - naszym zdaniem

Okazuje się, że choć konkurenci mogą pochwalić się bardziej imponującymi liczbami, ultralekkiej Alpine wcale nie brakuje mocy. Daje się ona łatwo kontrolować i dostarcza dużej przyjemności z jazdy. Ale cena mogłaby być atrakcyjniejsza.

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków