Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Alpine A110 - francuskie Porsche

Alpine A110 - francuskie Porsche

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Alpine wraca na światowe rynki po 2 dekadach nieobecności. A110 to pierwszy od wielu lat prawdziwy sportowy samochód francuskiej marki, który – podobnie jak Porsche 911 – nawiązuje kształtem i konstrukcją do słynnych przodków sprzed lat.

Alpine A110 Zobacz galerię (15)
Alpine A110Źródło: Alpine

Tak, to prawda, 252 KM nie robią już dziś na nikim wrażenia. Ale kiedy Francuzi połączyli ten silnik z ultraniską masą, to okazało się, że A110 może przyspieszyć do „setki” w czasie 4,5 s. Alpine waży o ponad 200 kg mniej niż Porsche 718 Cayman i o prawie 400 kg mniej niż BMW M2, a to daje mu ogromną przewagę. Inżynierowie rozpoczęli odchudzanie od karoserii zbudowanej z nitowanego i klejonego aluminium, a skończyli na najmniejszych detalach. Nawet lusterka w blendach nad przednią szybą są pozbawione zasłonek. Alpine podąża za filozofią Colina Chapmana, brytyjskiego inżyniera i założyciela Lotusa. Niska masa powoduje, że do bezpiecznej i szybkiej jazdy nie potrzeba szerokich opon ani wielkich hamulców.

Najbardziej obawiałem się jednak, że pogoń za odchudzaniem sprowadzi Alpine do poziomu komfortu, który jest satysfakcjonujący wyłącznie na torze wyścigowym. A przecież wiemy, że Lotus Elise i Alfa 4C nie znalazły zbyt wielu amatorów. Już po pierwszych kilometrach okazało się, że A110 potrafi połączyć sportowy charakter z komfortem podróżowania, który umożliwia codzienne użytkowanie. Wnętrze jest wystarczająco wyciszone, a zawieszenie dzięki niewielkiej masie może być miękko zestrojone.

Alpine A110
Alpine A110Źródło: Alpine

Alpine A110 - posłuszna bestia

Oczywiście, trzeba zaakceptować dwuosobowe wnętrze, bagażniki o pojemności 100 litrów z przodu i 96 l z tyłu, aluminiową karoserię, która nie jest tak betonowo sztywna, jak w Porsche. Od pierwszych kilometrów czuję, z jaką łatwością A110 wpisuje się w zakręty i jak posłusznie wykonuje polecenia. Dzięki temu błyskawicznie nabieram zaufania do Alpine, które pozwala cieszyć się jazdą nawet bardzo wymagającym i znającym się na rzeczy kierowcom.

Duża w tym zasługa relacji mocy do masy (228 KM na tonę), zamontowanego centralnie silnika, świetnego zestrojenia zawieszenia i mechanizmów sterowania.

Alpine A110 - 228 KM na tonę

Przytrzymuję dłużej przycisk „D” i tym samym przechodzę w ręczny tryb zmiany biegów. Mogę teraz podbijać biegi łopatkami przy kierownicy. Getrag szybko zmienia przełożenia, a w trybie Track zaznacza działanie wyraźnym szarpnięciem. Pora zdjąć kaganiec z Alpine i wjechać na tor wyścigowy. Włączam tryb Track i już w pierwszym zakręcie czuję, że ESP wyraźnie rozluźniło uścisk. Teraz zaczyna reagować dopiero wtedy, gdy tył mocno ucieka na zewnątrz łuku. Dzięki takiemu ustawieniu mogę łatwo wyczuć moment utraty przyczepności i nauczyć się reakcji samochodu. Idę na całość i z pomocą przycisku na desce rozdzielczej całkowicie rezygnuję z ochrony ESP. Właśnie takie ustawienia ESP powinien mieć samochód sportowy.

Alpine A110
Alpine A110Źródło: Alpine

Okazuje się, że Alpine jest jednym z łatwiejszych w prowadzeniu pojazdów sportowych na rynku. Świetnie nadaje się do nauki szybkiej jazdy i kontrolowania auta. To mocniejsza i bardziej ekskluzywna wersja Toyoty GT86. Wystarczy przy wejściu w zakręt zdjąć nogę z gazu, by sprowokować przyjemny uślizg tyłu dociążonego silnikiem. Potem dzięki świetnie zestrojonemu układowi kierowniczemu, wcale nie za lekkiemu, już tylko kontroluję poślizg. Zachowanie Alpine A110 łatwo można przewidzieć, co nie jest oczywiste w modelach z silnikami centralnymi.

Cieszy to, że pojawiło się kolejne auto, które zostało zbudowane, by dawać ogromną przyjemność z jazdy i kontroli. A jeszcze bardziej cieszy, że inżynierowie mimo niskiej masy A110 znaleźli idealny balans pomiędzy sportem a komfortem.

Alpine A110 - dane techniczne

Silnik benzynowy R4/16
Pojemność 1798 cm3
Moc 252 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 320 Nm/2000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów na tył/skrzynia aut. 7b
Długość/szerokość/wysokość 4180/1798/1252 mm
Bagażnik 100 + 96 l
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s
Spalanie średnie 6,1 l/100 km
Emisja CO2 138 g/km
Cena 256 000 zł

Alpine A110 - naszym zdaniem

Okazuje się, że choć konkurenci mogą pochwalić się bardziej imponującymi liczbami, ultralekkiej Alpine wcale nie brakuje mocy. Daje się ona łatwo kontrolować i dostarcza dużej przyjemności z jazdy. Ale cena mogłaby być atrakcyjniejsza.

Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków