Za podobną lub niższą cenę może udać się wybrać pojazd bardziej adekwatny do naszych potrzeb.Do porównania kosztów zakupu i utrzymania aut tego samego segmentu wybraliśmy cztery pary modeli zbliżone pod względem mocy silników, ale różniące się w niektórych przypadkach cenami oraz walorami użytkowymi.
Panda najpopularniejsza
Klasę najmniejszych aut reprezentują najlepiej sprzedający się na polskim rynku Fiat Panda 1.2 oraz tegoroczna nowość Kia Picanto 1.1. Z tymi silnikami samochody występują tylko w jednej wersji wyposażeniowej.
Z segmentu B wybraliśmy popularne na naszym rynku Toyotę Yaris oraz Renault Clio. O ile jednak Yaris występuje w teście z najsłabszym silnikiem 1.0, to Clio z 75-konną jednostką.
Wprawdzie w palecie tego modelu dostępny jest jeszcze 58-konny motor, ale mocniejsza wersja bardziej pasuje do porównania z Toyotą, której silnik ma moc 68 KM. Testujemy modele w bogatych wersjach wyposażeniowych, ponieważ nawet w tej klasie klienci coraz częściej interesują się dobrze wyposażonymi autami.
Dobre bo kompaktowe
Reprezentanci kompaktów to dobrze znany Opel Astra Classic II oraz nowość Chevrolet Lacetti. Testowaliśmy auta z najpopularniejszymi w tym segmencie benzynowymi jednostkami napędowymi o pojemności 1,6 litra.
Ostatnią parę stanowią modele klasy średniej Ford Mondeo oraz Skoda Octavia II. Żaden z samochodów w teście nie występuje z podstawowym silnikiem. Mondeo wyposażone jest w jednostkę o pojemności 1,8 litra i mocy 125 KM, a Skoda w silnik 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem, o mocy 115 KM.
Porównując koszty, sprawdziliśmy ceny, wyposażenie i spalanie. Jednak trzeba pamiętać także o ubezpieczeniu oraz kosztach pierwszego przeglądu. Ubezpieczenie pakietowe (bez zniżek i zwyżek) i ceny brutto przeglądów z materiałami są najwyższe w Warszawie. Dlatego stawki dotyczą stolicy.