Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi A5 kontra BMW 430i - brakuje tylko dwóch cylindrów

Audi A5 kontra BMW 430i - brakuje tylko dwóch cylindrów

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Oto dwa genialne auta o znakomitych osiągach, chirurgicznie precyzyjnym prowadzeniu i magnetycznym charakterze. Audi A5 i BMW 430i mają tylko jedną wspólną wadę: są czterocylindrowe...

Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430i
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430i
  • Czteronapędowe Audi jest lżejsze od BMW, ale czy okaże się szybsze?
  • Oba auta mają nadwozia coupe, ale w BMW z tyłu jest znacznie więcej miejsca
  • Teraz nie tylko Audi ma wirtualny kokpit!

Odwieczna rywalizacja bawarskich marek o koronę automobilizmu toczy się na wielu ringach. Tym razem uwagę skupiamy na coupe klasy średniej. BMW „4-ka” jest produkowana od 2013 r. i w 2017 r. przeszła lifting. Z wyglądu nowe są reflektory Bi-LEDowe ze zmienionym kształtem „łezek” do jazdy dziennej, i także z tyłu zmienił się rysunek diodowych świateł pozycyjnych. Czy to wystarczy by pokonać o wiele świeższe Audi A5, które swój debiut miało w czerwcu 2016 r.?

BMW dokonało w „4-ce” zmian także pod blachą. W kabinie są to wirtualne zegary i najnowsza generacja systemu iDrive, natomiast zawieszenie i układ kierowniczy otrzymały bardziej sportowe zestrojenie bez pogarszania poziomu komfortu. Zacznijmy od silnika. Turbodoładowana, 4-cylindrowa jednostka o mocy 252 KM zachwycająco się kręci i przy każdych obrotach spontanicznie reaguje na gaz, ma duże zapasy momentu obrotowego i równomiernie oddaje moc.

Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430i
Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430iAuto Bild

Nawet gdy wskazówka cyfrowo animowanego obrotomierza przekracza 6000. Ogromną radość daje charakterystyka pracy sportowej automatycznej skrzyni biegów (opcja za 10 519 zł): reaguje błyskawicznie, w każdej sytuacji dobiera perfekcyjnie pasujące przełożenie. Jeśli ktoś chce manualnie ingerować w pracę przekładni może to zrobić łopatkami przy kierowniczy, polecenia kierowcy są wykonywane przez automat ZF w ciągu milisekund, nawet gdy chce się zrzucić za jednym zamachem dwa biegi.

Przy mocno wciśniętym gazie w trybie sportowym monachijskie coupe przechodzi od warkotu przez ryk aż po wycie. Hmn... czy to jest sportowe? Do GTI może i by pasowało. Ale nie tutaj. Brzmi banalnie i sztucznie podkręcone – bo właśnie nienaturalne jest niestety. Sound-symposer kieruje brzmienie silnika do ściany grodziowej, instensywność zależy od wybranego trybu jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W ustawieniu „Comfort” wszystko jest w porządku, bo brzmienie nie jest sztucznie wzmacniane. Podsumowując: dostępny od wiosny 2016 r. silnik fantastycznie pracuje, ale nijako brzmi. Ma tylko 4 cylindry i to słychać. Model 430i nad tym cierpi, i syntetycznie wzmacnianie dźwięku na pewno nie pomaga.

Dwulitrowe, 4-cylindrowe Turbo w Audi także rusza z impetem i energicznie się kręci, ale pracuje przy tym ciszej i kulturalniej. W trybie dynamic jego brzmienie staje się bardziej gardłowe. I podobnie tu brzmienie 6-cylindrowego (a nawet 5-cylindrowego - audi ma fantastyczny moror R5) silnika pasowałoby znacznie lepiej.

Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430i
Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430iAuto Bild

Ale nie tylko cichsza praca sprawia, że jednostka Audi wydaje się mniej dynamiczna. Także siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia ma w tym swój udział. Redukcja o dwa lub trzy biegi trwa dłużej niż w 430i z automatem ZF. Z kolei przyspieszenie do „setki” lepsze ma Audi, dokładnie o 0,3 s. Pomaga mu w tym napęd na 4 koła, podczas gdy tylnonapędowe BMW przy dynamicznym ruszaniu lekko buksuje tylnymi kołami. Także w teście hamowania A5 wypada lepiej niż „4-ka” (żeby zatrzymać się ze 100 km/h potrzebują odpowiednio 33,8 i 34,6 m).

Zarówno Audi jak i BMW jeżdżą tak, jak ich właściciele tego od nich oczekują. Wyposażone w adaptacyjne zawieszene (4924 zł) i zmienny sportowy układ kierowniczy BMW (1119 zł) sprawia ogromną frajdę na krętych drogach. Jeśli ktoś lubi może dezaktywować ESP i zarzucać tyłem. W trybie sportowym układ kierowniczy reaguje bardzo spontanicznie wokół „zera”. Do tego pasują niska pozycja za kierownicą i ciasno skrojone sportowe fotele. BMW otula swoich pasażerów i pozwala się z lekkością bardzo precyzyjnie prowadzić.

W Audi siedzi się wyżej, na większych fotelach. A5 coupe z adaptacyjnymi amortyzatorami (4760 zł) radzi sobie doskonale w każdej sytuacji. Przyczepność nie może być lepsza, układ kierowniczy reaguje linearnie i mniej ostro niż w BMW. Przy dynamicznych manewrach wymaga jednak większych kątów skrętu. Poza tym w Audi rozpiętość ustawień między trybami Comfort i Dynamic nie jest tak duża jak w BMW: w trybie Dynamic A5 pozostaje miększe i przyjemniejsze od naprawdę twardego BMW. Natomiast w trybie komfortowym BMW nawet na dziurawych drogach amortyzuje bardzo komfortowo i znośnie.

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

AudiBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,5 s5,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160/0-200 km/h8,7/13,1/22,6 s9,0/13,4/22,5 s
Elastyczność 60-100 km/h2,8 s3,0 s
Elastyczność 80-120 km/h3,5 s3,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1582/418 kg1602/428 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,7 m11,3/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,3 m35,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,8 m34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130/160 km/h67/70 dB (A)69/70 dB (A)
Spalanie testowe8,2 l/100 km7,6 l/100 km
Zasięg700 km780 km

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Audi A5 CoupeBMW 430i Coupe
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11501150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15001500
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)995995
Zakres regulacji fotela(mm)230230
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)650740
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14101395
Wysokość nad głową z tyłu(mm)890895
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335310

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - dane katalogowe (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników)

A5 2.0 TFSI430i
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R6/16benzynowy, turbo/R6/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)19841998
Moc maksymalna (KM/obr./min)252/5000252/5200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)370/1600350/1450
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Skrzynia biegówautomatyczna, 7-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napęd4x4tylny
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)465445
Pojemność zbiornika paliwa (l)5860
Marka i model opon testowanego autaHankook Ventus S1 eco2Michelin Pilot Super Sport
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)245/40 R 18225/45 R 18 | 255/40 R 18
Emisja CO2 (g/km)141136

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

A5 2.0 TFSI430i
WersjaCoupe 2.0 TFSI quattro Sport430i Coupe Advantage
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory kswnonowe/LED/aktywne LEDS/5780/9230 zł (matrycowe)N/S/5327 zł (adaptacyjne)
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa)/3330 zł (3-str.)S (2-strefowa)
System multimedialny/nawigacjaS/12 480 złS/10 072 zł
Wirtualne zegary/ekran head-up/składane lusterka1220/4760/1100 zł1746/4387/1388 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/1630 złS/S/1432 zł
Aktywne zawieszenie4 760 zł4 924 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektrycznie sterowana klapa2770 zł/N2641 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat1460/7240 zł (pakiet)S/3536 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie3790 zł za obie opcjeS/895 zł
Kamera cofania/system automatycznego parkowania2190/5110 zł1880/1567 zł
Podgrzewane: fotele przednie/tylne/kierownica1760/3360/920 zł1656/N/850 zł
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień6 000 zł4 924 zł
Tapicerka ze skóry naturalnej6 800 zł8 013 zł
Automatyczna skrzynia biegówS10 519 zł
System unikania kolizji/asystent pasa ruchuS/2190 zł2328 zł za obie opcje
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych3940/7240 zł (pakiet)2507/1432 zł
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie4330 zł/S (18-calowe)3984/895 zł (18-calowe)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu (patrz tabela poniżej) to cena punktowana.

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)

A5 2.0 TFSI430i
Cena podstawowa215 200 zł188 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,7 proc.47,3 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywedług wskazańwedług wskazań
Cena po doposażeniu281 840 zł244 185 zł*

*cena BMW zawiera także: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1119 zł, sportowe fotele za 2462 zł.

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. PktAudiBMW
Przestronność z przodu403333
Przestronność z tyłu301720
Pojemność bagażnika251817
Ładowność1588
Widoczność201515
Fotele, pozycja kierowcy302828
Ergonomia obsługi201818
Jakość wykończenia201817
Suma punktów200155156
Napęd i zawieszenieMaks. PktAudiBMW
Przyspieszenie252120
Elastyczność252423
Poziom hałasu151413
Skrzynia biegów151415
Zachowanie na drodze302828
Komfort jazdy302424
Układ kierowniczy151414
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców403834
Suma punktów200181175
KosztyMaks. PktAudiBMW
Cena po doposażeniu502731
Utrata wartości151211
Zużycie paliwa301921
Wyposażenie – komfort402120
Wyp. – bezpieczeństwo302624
Ubezpieczenia1056
Gwarancja15108
Przeglądy1066
Suma punktów200126127
Wynik końcowy600462458
Miejsce w teście 12

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Żródło: Auto Świat

Ciągle palą więcej, niż deklarują producenci. Można zrzucić część odpowiedzialności za taką różnicę na styl jazdy podczas pomiarów spalania, bo przecież pedał gazu takich mocnych i szybkich aut działa jak magnes, ale...

...nic z tych rzeczy! Na torze dajemy oponom popalić, natomiast podczas pomiarów zużycia paliwa jesteśmy spokojni i przestrzegamy przepisów. Nie poczulibyście się oszukani, gdyby Wasze nowiutkie auto palio o dwa litry więcej niż obiecuje producent i to podczas spokojnej jazdy?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - podsumowanie

Na pierwszy rzut oka obydwa bawarskie coupe sprawiają wrażenie solidnych i wykonanych z szlachetnych materiałów. Przy bliższym spojrzeniu jednak ukazują się różnice. Odstępy między elementami karoserii są w BMW nieco szersze

i mniej regularne niż w perfekcyjnie spasowanym Audi. Gdy się zajrzy do bagażnika w oczy rzuca się szlachetniejsze wykończenie „A5-ki”. Czy podobne wrażenia pozostawia jazda? To zależy, co kto lubi. Nasza drobiazgowa punktacja wybrała tym razem czteronapędowe Audi. To naprawdę kwestia gustu.

Chyba, że się mylimy - zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków