- Czteronapędowe Audi jest lżejsze od BMW, ale czy okaże się szybsze?
- Oba auta mają nadwozia coupe, ale w BMW z tyłu jest znacznie więcej miejsca
- Teraz nie tylko Audi ma wirtualny kokpit!
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - dane katalogowe (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników)
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - punkty i klasyfikacja
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
- Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - podsumowanie
Odwieczna rywalizacja bawarskich marek o koronę automobilizmu toczy się na wielu ringach. Tym razem uwagę skupiamy na coupe klasy średniej. BMW „4-ka” jest produkowana od 2013 r. i w 2017 r. przeszła lifting. Z wyglądu nowe są reflektory Bi-LEDowe ze zmienionym kształtem „łezek” do jazdy dziennej, i także z tyłu zmienił się rysunek diodowych świateł pozycyjnych. Czy to wystarczy by pokonać o wiele świeższe Audi A5, które swój debiut miało w czerwcu 2016 r.?
BMW dokonało w „4-ce” zmian także pod blachą. W kabinie są to wirtualne zegary i najnowsza generacja systemu iDrive, natomiast zawieszenie i układ kierowniczy otrzymały bardziej sportowe zestrojenie bez pogarszania poziomu komfortu. Zacznijmy od silnika. Turbodoładowana, 4-cylindrowa jednostka o mocy 252 KM zachwycająco się kręci i przy każdych obrotach spontanicznie reaguje na gaz, ma duże zapasy momentu obrotowego i równomiernie oddaje moc.
Nawet gdy wskazówka cyfrowo animowanego obrotomierza przekracza 6000. Ogromną radość daje charakterystyka pracy sportowej automatycznej skrzyni biegów (opcja za 10 519 zł): reaguje błyskawicznie, w każdej sytuacji dobiera perfekcyjnie pasujące przełożenie. Jeśli ktoś chce manualnie ingerować w pracę przekładni może to zrobić łopatkami przy kierowniczy, polecenia kierowcy są wykonywane przez automat ZF w ciągu milisekund, nawet gdy chce się zrzucić za jednym zamachem dwa biegi.
Przy mocno wciśniętym gazie w trybie sportowym monachijskie coupe przechodzi od warkotu przez ryk aż po wycie. Hmn... czy to jest sportowe? Do GTI może i by pasowało. Ale nie tutaj. Brzmi banalnie i sztucznie podkręcone – bo właśnie nienaturalne jest niestety. Sound-symposer kieruje brzmienie silnika do ściany grodziowej, instensywność zależy od wybranego trybu jazdy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW ustawieniu „Comfort” wszystko jest w porządku, bo brzmienie nie jest sztucznie wzmacniane. Podsumowując: dostępny od wiosny 2016 r. silnik fantastycznie pracuje, ale nijako brzmi. Ma tylko 4 cylindry i to słychać. Model 430i nad tym cierpi, i syntetycznie wzmacnianie dźwięku na pewno nie pomaga.
Dwulitrowe, 4-cylindrowe Turbo w Audi także rusza z impetem i energicznie się kręci, ale pracuje przy tym ciszej i kulturalniej. W trybie dynamic jego brzmienie staje się bardziej gardłowe. I podobnie tu brzmienie 6-cylindrowego (a nawet 5-cylindrowego - audi ma fantastyczny moror R5) silnika pasowałoby znacznie lepiej.
Ale nie tylko cichsza praca sprawia, że jednostka Audi wydaje się mniej dynamiczna. Także siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia ma w tym swój udział. Redukcja o dwa lub trzy biegi trwa dłużej niż w 430i z automatem ZF. Z kolei przyspieszenie do „setki” lepsze ma Audi, dokładnie o 0,3 s. Pomaga mu w tym napęd na 4 koła, podczas gdy tylnonapędowe BMW przy dynamicznym ruszaniu lekko buksuje tylnymi kołami. Także w teście hamowania A5 wypada lepiej niż „4-ka” (żeby zatrzymać się ze 100 km/h potrzebują odpowiednio 33,8 i 34,6 m).
Zarówno Audi jak i BMW jeżdżą tak, jak ich właściciele tego od nich oczekują. Wyposażone w adaptacyjne zawieszene (4924 zł) i zmienny sportowy układ kierowniczy BMW (1119 zł) sprawia ogromną frajdę na krętych drogach. Jeśli ktoś lubi może dezaktywować ESP i zarzucać tyłem. W trybie sportowym układ kierowniczy reaguje bardzo spontanicznie wokół „zera”. Do tego pasują niska pozycja za kierownicą i ciasno skrojone sportowe fotele. BMW otula swoich pasażerów i pozwala się z lekkością bardzo precyzyjnie prowadzić.
W Audi siedzi się wyżej, na większych fotelach. A5 coupe z adaptacyjnymi amortyzatorami (4760 zł) radzi sobie doskonale w każdej sytuacji. Przyczepność nie może być lepsza, układ kierowniczy reaguje linearnie i mniej ostro niż w BMW. Przy dynamicznych manewrach wymaga jednak większych kątów skrętu. Poza tym w Audi rozpiętość ustawień między trybami Comfort i Dynamic nie jest tak duża jak w BMW: w trybie Dynamic A5 pozostaje miększe i przyjemniejsze od naprawdę twardego BMW. Natomiast w trybie komfortowym BMW nawet na dziurawych drogach amortyzuje bardzo komfortowo i znośnie.
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Audi | BMW | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s | 5,8 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160/0-200 km/h | 8,7/13,1/22,6 s | 9,0/13,4/22,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 2,8 s | 3,0 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 3,5 s | 3,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1582/418 kg | 1602/428 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 50/50 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,5/11,7 m | 11,3/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,3 m | 35,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,8 m | 34,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130/160 km/h | 67/70 dB (A) | 69/70 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,2 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Zasięg | 700 km | 780 km |
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Audi A5 Coupe | BMW 430i Coupe | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1150 | 1150 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1500 | 1500 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 995 | 995 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 650 | 740 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1410 | 1395 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 890 | 895 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 335 | 310 |
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - dane katalogowe (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników)
A5 2.0 TFSI | 430i | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R6/16 | benzynowy, turbo/R6/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 252/5000 | 252/5200 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 370/1600 | 350/1450 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | tylny |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 465 | 445 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 60 |
Marka i model opon testowanego auta | Hankook Ventus S1 eco2 | Michelin Pilot Super Sport |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 245/40 R 18 | 225/45 R 18 | 255/40 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 141 | 136 |
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
A5 2.0 TFSI | 430i | |
Wersja | Coupe 2.0 TFSI quattro Sport | 430i Coupe Advantage |
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/N |
Reflektory kswnonowe/LED/aktywne LED | S/5780/9230 zł (matrycowe) | N/S/5327 zł (adaptacyjne) |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa)/3330 zł (3-str.) | S (2-strefowa) |
System multimedialny/nawigacja | S/12 480 zł | S/10 072 zł |
Wirtualne zegary/ekran head-up/składane lusterka | 1220/4760/1100 zł | 1746/4387/1388 zł |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/1630 zł | S/S/1432 zł |
Aktywne zawieszenie | 4 760 zł | 4 924 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektrycznie sterowana klapa | 2770 zł/N | 2641 zł/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | 1460/7240 zł (pakiet) | S/3536 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie | 3790 zł za obie opcje | S/895 zł |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 2190/5110 zł | 1880/1567 zł |
Podgrzewane: fotele przednie/tylne/kierownica | 1760/3360/920 zł | 1656/N/850 zł |
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień | 6 000 zł | 4 924 zł |
Tapicerka ze skóry naturalnej | 6 800 zł | 8 013 zł |
Automatyczna skrzynia biegów | S | 10 519 zł |
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu | S/2190 zł | 2328 zł za obie opcje |
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych | 3940/7240 zł (pakiet) | 2507/1432 zł |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 4330 zł/S (18-calowe) | 3984/895 zł (18-calowe) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu (patrz tabela poniżej) to cena punktowana.
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)
A5 2.0 TFSI | 430i | |
Cena podstawowa | 215 200 zł | 188 500 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 46,7 proc. | 47,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | według wskazań | według wskazań |
Cena po doposażeniu | 281 840 zł | 244 185 zł* |
*cena BMW zawiera także: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1119 zł, sportowe fotele za 2462 zł.
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. Pkt | Audi | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 17 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 17 |
Ładowność | 15 | 8 | 8 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 28 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 155 | 156 |
Napęd i zawieszenie | Maks. Pkt | Audi | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 21 | 20 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 15 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 38 | 34 |
Suma punktów | 200 | 181 | 175 |
Koszty | Maks. Pkt | Audi | BMW |
Cena po doposażeniu | 50 | 27 | 31 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 21 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 6 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 6 | 6 |
Suma punktów | 200 | 126 | 127 |
Wynik końcowy | 600 | 462 | 458 |
Miejsce w teście | 1 | 2 |
Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Ciągle palą więcej, niż deklarują producenci. Można zrzucić część odpowiedzialności za taką różnicę na styl jazdy podczas pomiarów spalania, bo przecież pedał gazu takich mocnych i szybkich aut działa jak magnes, ale...
...nic z tych rzeczy! Na torze dajemy oponom popalić, natomiast podczas pomiarów zużycia paliwa jesteśmy spokojni i przestrzegamy przepisów. Nie poczulibyście się oszukani, gdyby Wasze nowiutkie auto palio o dwa litry więcej niż obiecuje producent i to podczas spokojnej jazdy?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAudi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - podsumowanie
Na pierwszy rzut oka obydwa bawarskie coupe sprawiają wrażenie solidnych i wykonanych z szlachetnych materiałów. Przy bliższym spojrzeniu jednak ukazują się różnice. Odstępy między elementami karoserii są w BMW nieco szersze
i mniej regularne niż w perfekcyjnie spasowanym Audi. Gdy się zajrzy do bagażnika w oczy rzuca się szlachetniejsze wykończenie „A5-ki”. Czy podobne wrażenia pozostawia jazda? To zależy, co kto lubi. Nasza drobiazgowa punktacja wybrała tym razem czteronapędowe Audi. To naprawdę kwestia gustu.
Chyba, że się mylimy - zapraszamy do komentowania!