Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Audi A5 kontra BMW 430i - brakuje tylko dwóch cylindrów

Audi A5 kontra BMW 430i - brakuje tylko dwóch cylindrów

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Oto dwa genialne auta o znakomitych osiągach, chirurgicznie precyzyjnym prowadzeniu i magnetycznym charakterze. Audi A5 i BMW 430i mają tylko jedną wspólną wadę: są czterocylindrowe...

Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430iŹródło: Auto Bild
  • Czteronapędowe Audi jest lżejsze od BMW, ale czy okaże się szybsze?
  • Oba auta mają nadwozia coupe, ale w BMW z tyłu jest znacznie więcej miejsca
  • Teraz nie tylko Audi ma wirtualny kokpit!

Odwieczna rywalizacja bawarskich marek o koronę automobilizmu toczy się na wielu ringach. Tym razem uwagę skupiamy na coupe klasy średniej. BMW „4-ka” jest produkowana od 2013 r. i w 2017 r. przeszła lifting. Z wyglądu nowe są reflektory Bi-LEDowe ze zmienionym kształtem „łezek” do jazdy dziennej, i także z tyłu zmienił się rysunek diodowych świateł pozycyjnych. Czy to wystarczy by pokonać o wiele świeższe Audi A5, które swój debiut miało w czerwcu 2016 r.?

BMW dokonało w „4-ce” zmian także pod blachą. W kabinie są to wirtualne zegary i najnowsza generacja systemu iDrive, natomiast zawieszenie i układ kierowniczy otrzymały bardziej sportowe zestrojenie bez pogarszania poziomu komfortu. Zacznijmy od silnika. Turbodoładowana, 4-cylindrowa jednostka o mocy 252 KM zachwycająco się kręci i przy każdych obrotach spontanicznie reaguje na gaz, ma duże zapasy momentu obrotowego i równomiernie oddaje moc.

Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430i
Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430iŹródło: Auto Bild

Nawet gdy wskazówka cyfrowo animowanego obrotomierza przekracza 6000. Ogromną radość daje charakterystyka pracy sportowej automatycznej skrzyni biegów (opcja za 10 519 zł): reaguje błyskawicznie, w każdej sytuacji dobiera perfekcyjnie pasujące przełożenie. Jeśli ktoś chce manualnie ingerować w pracę przekładni może to zrobić łopatkami przy kierowniczy, polecenia kierowcy są wykonywane przez automat ZF w ciągu milisekund, nawet gdy chce się zrzucić za jednym zamachem dwa biegi.

Przy mocno wciśniętym gazie w trybie sportowym monachijskie coupe przechodzi od warkotu przez ryk aż po wycie. Hmn... czy to jest sportowe? Do GTI może i by pasowało. Ale nie tutaj. Brzmi banalnie i sztucznie podkręcone – bo właśnie nienaturalne jest niestety. Sound-symposer kieruje brzmienie silnika do ściany grodziowej, instensywność zależy od wybranego trybu jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W ustawieniu „Comfort” wszystko jest w porządku, bo brzmienie nie jest sztucznie wzmacniane. Podsumowując: dostępny od wiosny 2016 r. silnik fantastycznie pracuje, ale nijako brzmi. Ma tylko 4 cylindry i to słychać. Model 430i nad tym cierpi, i syntetycznie wzmacnianie dźwięku na pewno nie pomaga.

Dwulitrowe, 4-cylindrowe Turbo w Audi także rusza z impetem i energicznie się kręci, ale pracuje przy tym ciszej i kulturalniej. W trybie dynamic jego brzmienie staje się bardziej gardłowe. I podobnie tu brzmienie 6-cylindrowego (a nawet 5-cylindrowego - audi ma fantastyczny moror R5) silnika pasowałoby znacznie lepiej.

Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430i
Brakuje tylko dwóch cylindrów - Audi A5 vs. BMW 430iŹródło: Auto Bild

Ale nie tylko cichsza praca sprawia, że jednostka Audi wydaje się mniej dynamiczna. Także siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia ma w tym swój udział. Redukcja o dwa lub trzy biegi trwa dłużej niż w 430i z automatem ZF. Z kolei przyspieszenie do „setki” lepsze ma Audi, dokładnie o 0,3 s. Pomaga mu w tym napęd na 4 koła, podczas gdy tylnonapędowe BMW przy dynamicznym ruszaniu lekko buksuje tylnymi kołami. Także w teście hamowania A5 wypada lepiej niż „4-ka” (żeby zatrzymać się ze 100 km/h potrzebują odpowiednio 33,8 i 34,6 m).

Zarówno Audi jak i BMW jeżdżą tak, jak ich właściciele tego od nich oczekują. Wyposażone w adaptacyjne zawieszene (4924 zł) i zmienny sportowy układ kierowniczy BMW (1119 zł) sprawia ogromną frajdę na krętych drogach. Jeśli ktoś lubi może dezaktywować ESP i zarzucać tyłem. W trybie sportowym układ kierowniczy reaguje bardzo spontanicznie wokół „zera”. Do tego pasują niska pozycja za kierownicą i ciasno skrojone sportowe fotele. BMW otula swoich pasażerów i pozwala się z lekkością bardzo precyzyjnie prowadzić.

W Audi siedzi się wyżej, na większych fotelach. A5 coupe z adaptacyjnymi amortyzatorami (4760 zł) radzi sobie doskonale w każdej sytuacji. Przyczepność nie może być lepsza, układ kierowniczy reaguje linearnie i mniej ostro niż w BMW. Przy dynamicznych manewrach wymaga jednak większych kątów skrętu. Poza tym w Audi rozpiętość ustawień między trybami Comfort i Dynamic nie jest tak duża jak w BMW: w trybie Dynamic A5 pozostaje miększe i przyjemniejsze od naprawdę twardego BMW. Natomiast w trybie komfortowym BMW nawet na dziurawych drogach amortyzuje bardzo komfortowo i znośnie.

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Audi BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s 5,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160/0-200 km/h 8,7/13,1/22,6 s 9,0/13,4/22,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 2,8 s 3,0 s
Elastyczność 80-120 km/h 3,5 s 3,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1582/418 kg 1602/428 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,5/11,7 m 11,3/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,3 m 35,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,8 m 34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130/160 km/h 67/70 dB (A) 69/70 dB (A)
Spalanie testowe 8,2 l/100 km 7,6 l/100 km
Zasięg 700 km 780 km

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Audi A5 Coupe BMW 430i Coupe
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1150 1150
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1500 1500
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 995 995
Zakres regulacji fotela (mm) 230 230
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 650 740
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1410 1395
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 890 895
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 335 310

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - dane katalogowe (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników)

A5 2.0 TFSI 430i
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R6/16 benzynowy, turbo/R6/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 252/5000 252/5200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 370/1600 350/1450
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250
Skrzynia biegów automatyczna, 7-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd 4x4 tylny
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 465 445
Pojemność zbiornika paliwa (l) 58 60
Marka i model opon testowanego auta Hankook Ventus S1 eco2 Michelin Pilot Super Sport
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) 245/40 R 18 225/45 R 18 | 255/40 R 18
Emisja CO2 (g/km) 141 136

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

A5 2.0 TFSI 430i
Wersja Coupe 2.0 TFSI quattro Sport 430i Coupe Advantage
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory kswnonowe/LED/aktywne LED S/5780/9230 zł (matrycowe) N/S/5327 zł (adaptacyjne)
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa)/3330 zł (3-str.) S (2-strefowa)
System multimedialny/nawigacja S/12 480 zł S/10 072 zł
Wirtualne zegary/ekran head-up/składane lusterka 1220/4760/1100 zł 1746/4387/1388 zł
Bluetooth/USB/DAB S/S/1630 zł S/S/1432 zł
Aktywne zawieszenie 4 760 zł 4 924 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektrycznie sterowana klapa 2770 zł/N 2641 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1460/7240 zł (pakiet) S/3536 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie 3790 zł za obie opcje S/895 zł
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 2190/5110 zł 1880/1567 zł
Podgrzewane: fotele przednie/tylne/kierownica 1760/3360/920 zł 1656/N/850 zł
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień 6 000 zł 4 924 zł
Tapicerka ze skóry naturalnej 6 800 zł 8 013 zł
Automatyczna skrzynia biegów S 10 519 zł
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu S/2190 zł 2328 zł za obie opcje
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych 3940/7240 zł (pakiet) 2507/1432 zł
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 4330 zł/S (18-calowe) 3984/895 zł (18-calowe)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu (patrz tabela poniżej) to cena punktowana.

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)

A5 2.0 TFSI 430i
Cena podstawowa 215 200 zł 188 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,7 proc. 47,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy według wskazań według wskazań
Cena po doposażeniu 281 840 zł 244 185 zł*

*cena BMW zawiera także: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1119 zł, sportowe fotele za 2462 zł.

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. Pkt Audi BMW
Przestronność z przodu 40 33 33
Przestronność z tyłu 30 17 20
Pojemność bagażnika 25 18 17
Ładowność 15 8 8
Widoczność 20 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28
Ergonomia obsługi 20 18 18
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 155 156
Napęd i zawieszenie Maks. Pkt Audi BMW
Przyspieszenie 25 21 20
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 14 13
Skrzynia biegów 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 28 28
Komfort jazdy 30 24 24
Układ kierowniczy 15 14 14
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 38 34
Suma punktów 200 181 175
Koszty Maks. Pkt Audi BMW
Cena po doposażeniu 50 27 31
Utrata wartości 15 12 11
Zużycie paliwa 30 19 21
Wyposażenie – komfort 40 21 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 24
Ubezpieczenia 10 5 6
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 10 6 6
Suma punktów 200 126 127
Wynik końcowy 600 462 458
Miejsce w teście  1 2

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Źródło: Auto Świat

Ciągle palą więcej, niż deklarują producenci. Można zrzucić część odpowiedzialności za taką różnicę na styl jazdy podczas pomiarów spalania, bo przecież pedał gazu takich mocnych i szybkich aut działa jak magnes, ale...

...nic z tych rzeczy! Na torze dajemy oponom popalić, natomiast podczas pomiarów zużycia paliwa jesteśmy spokojni i przestrzegamy przepisów. Nie poczulibyście się oszukani, gdyby Wasze nowiutkie auto palio o dwa litry więcej niż obiecuje producent i to podczas spokojnej jazdy?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi A5 Coupe 2.0 TDI vs. BMW 430i coupe - podsumowanie

Na pierwszy rzut oka obydwa bawarskie coupe sprawiają wrażenie solidnych i wykonanych z szlachetnych materiałów. Przy bliższym spojrzeniu jednak ukazują się różnice. Odstępy między elementami karoserii są w BMW nieco szersze

i mniej regularne niż w perfekcyjnie spasowanym Audi. Gdy się zajrzy do bagażnika w oczy rzuca się szlachetniejsze wykończenie „A5-ki”. Czy podobne wrażenia pozostawia jazda? To zależy, co kto lubi. Nasza drobiazgowa punktacja wybrała tym razem czteronapędowe Audi. To naprawdę kwestia gustu.

Chyba, że się mylimy - zapraszamy do komentowania!

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków