- W nowym Audi Q3 jest więcej miejsca dla podróżnych i na bagaże
- 230-konny benzyniak gwarantuje dobre osiągi i umiarkowane spalanie
- lista opcjonalnych elementów sprawiła, że cena Q3 osiągnęła poziom 300 tys. zł
Zaczniemy z grubej rury, od narzekania: nudna stylistyka, ciasne wnętrze, niewielki bagażnik, dalekie od wzorowego prowadzenie. Zapytacie zapewne: czy na pewno opisujecie wady nowego Q3? Macie rację – cechy te dotyczyły modelu pierwszej generacji, produkowanego w latach 2011-18, a wymieniliśmy je celowo, żeby sprawdzić, jak inżynierowie Audi poradzili sobie z nimi w najnowszym wydaniu kompaktowego SUV-a.
Nowy model ma 4,48 m długości i nie tylko jest dłuższy i szerszy od poprzednika (również większy o 7,7 cm rozstaw osi), lecz także swoimi gabarytami przerasta większość klasowych rywali. Ma tył ścięty niczym w coupé, muskularną sylwetkę, którą podkreślają 19-calowe koła i potężny, ociekający chromem grill. O nudzie nie ma na pewno mowy, jest sportowo i elegancko jednocześnie.
Audi Q3 – w środku więcej miejsca
W większym nadwoziu wygospodarowano dużo przestrzeni. Jej przyrost odczuwa się zwłaszcza na tylnej kanapie, na której bez trudu zmieści się dwójka dorosłych pasażerów. Mogą oni skorzystać z regulacji wzdłużnej kanapy (zakres 15 cm) oraz regulowanego kąta nachylenia oparcia.
Wróćmy jednak za kierownicę. Prowadzący testowe Q3 byli zachwyceni wygodą sportowych foteli, dużymi możliwościami wirtualnych zegarów oraz intuicyjnością obsługi pozostałych urządzeń pokładowych. Pojawiły się drobne zastrzeżenia co do umieszczenia pokrętła głośności, które zamiast znajdować się obok ekranu multimediów, nie wiedzieć czemu powędrowało o kilkanaście centymetrów niżej. Dobrze, że Audi zastosowało w Q3 analogowe przyciski do obsługi panelu klimatyzacji zamiast dotykowego ekranu, jak ma to miejsce np. w A6 czy Q8.
Skórzane fotele, perforowana skóra na kierownicy, pomarańczowe wstawki z alcantary, panele ze szczotkowanego aluminium wraz z ciekłokrystalicznymi ekranami zrobiły na testujących duże wrażenie, czego nie można powiedzieć o tworzywach, którymi wykończono tunel centralny. Może byśmy nie zwrócili na nie uwagi, gdyby nie to, że twarde plastiki znalazły się w aucie kosztującym 300 000 zł...
Postępu za to, i to znacznego, dokonano w przestrzeni bagażowej, która urosła z 460 l (w poprzedniku) do 530 l (obecny model). To na tle rywali – BMW X1, Volvo XC40 czy GLA – najwyższa wartość.
Audi Q3 – duży progres w prowadzeniu
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, cena testowego Q3 jest kosmiczna, ale wynika z długiej listy zamówionych opcji. Wśród nich były m.in. progresywny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie z Audi drive select. O ile zachwyciły nas komfort jazdy i stabilność prowadzenia, o tyle nie do końca zadowolił układ kierowniczy. Owszem, w trasie i na szybko pokonywanych łukach dobrze spełniał swoje zadanie, ale już w zakresie prędkości 50-100 km/h naszym zdaniem jest zbyt silnie wspomagany, przez co kierowca nie ma zbyt dobrej informacji o tym, co dzieje się z kołami. Na tle rywali Q3 dobrze się prowadzi, ale kierowcy ze sportowym zacięciem bardziej będą zadowoleni z układu jezdnego zastosowanego w BMW X1.
Mimo napędu na obie osie Q3 okazuje się dość zwrotne. Także nieźle radzi sobie układ hamulcowy, choć może wydawać się, że wcale tak nie jest. Pamiętajcie, że nasz pomiar drogi hamowania wykonaliśmy na oponach zimowych. Inne Q3 (ze 150-konnym dieslem), które testowaliśmy na letnim ogumieniu, potrafiło zatrzymać się ze 100 km/h do 0 na dystansie 34,4 m (rozgrzane hamulce).
Audi Q3 – żadne 4,5 litra, tylko mocne 2.0
Oznaczenie „45 TFSI” może sugerować, że pod maską znajduje się 4,5-litrowy benzyniak lub też motor o mocy 450 KM. Owszem, silnik jest mocny, ale klienci muszą zadowolić się mocą 230 KM. Uważamy, że jest w pełni wystarczająca, bowiem na osiągnięcie 100 km/h ze startu Q3 45 TFSI potrzebuje niespełna 7 s. Silnik spontanicznie reaguje na gaz w całym zakresie obrotów, jest dobrze wyciszony i zużywa umiarkowane ilości paliwa (w teście 8,6 l/100 km, czyli o 0,3 l mniej niż zapowiada producent zgodnie z najnowszym cyklem WLTP).
Współpracę jednostki z 7-stopniową dwusprzęgłówką (S tronic) oceniamy tylko na trójkę, bowiem skrzyni zdarzało się zastanawiać, a czasami nieprzyjemnie szarpnąć, np. w sytuacji, gdy zwalniając, dojeżdżaliśmy do świateł i następowała zmiana na zielone, a kierowca wciskał gaz.
Testowe Q3 było naszpikowane systemami asystującymi. Najciekawszy z nich to adaptacyjny asystent jazdy (4510 zł), utrzymujący nie tylko zadaną prędkość, lecz także samochód na środku pasa ruchu, i to zarówno w trasie, jak i w korku.
Audi Q3 - moim zdaniem
W nowym Q3 czuć wyraźny progres, bo wyeliminowano zdecydowaną większość wad poprzednika. Auto dojrzało, nie jest już małym crossoverem Audi, lecz rodzinnym kompaktowym SUV-em z przestronnym wnętrzem. Jesteśmy jednak zawiedzeni słabymi materiałami w kilku miejscach kabiny, zbyt silnie wspomaganym układem kierowniczym oraz szarpiącą skrzynią...
Audi Q3 – to nam się podoba
- Przestronne wnętrze,
- pojemny bagażnik,
- nowoczesne multimedia i systemy bezp.,
- dynamiczny silnik.
Audi Q3 – to nam się nie podoba
- Jakość niektórych materiałów,
- zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy,
- wysoka cena,
- szarpiący i wolno reagujący „automat”.
Audi Q3 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,3 s |
0-100 km/h | 6,6 s |
0-130 km/h | 10,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,8 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,8 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1747/453 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,8 m (opony zimowe) |
gorące | 42,5 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,6 l/100 km |
Zasięg | 700 km |
Audi Q3 – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 230/5000-6700 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 350/1500-4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 233 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 8,9 |
Emisja CO2 (g/km)/norma | 196/Euro 6d-Temp |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 530-1525/60 |
Marka i model opon test. auta | Dunlop SP Winter Sport 3D |
Rozmiar opon | 235/50 R 19 |
Audi Q3 – wyposażenie
Wersja | S line |
Panoramiczny dach/6 airbagów | 6560 zł/S |
Klima 2-stref./audio Bang & Olufsen | 2960/3960 zł |
Matrycowe światła LED Matrix | 7 970zł |
Pokrywa kufra unoszona elektr. | 2 460 zł |
Progresywny ukł. kierowniczy | 1 410zł |
Zawieszenie adaptacyjne | 4 820 zł |
Lakier czarny metalik | 3 470,00 zł |
Audi Q3 – ceny/gwarancja
Cena podst. tej wersji silnikowej | 195 500 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 90 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 299 630,00 zł |