Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Audi Q3 45 TFSI quattro S line – z mocnym benzyniakiem | TEST

Audi Q3 45 TFSI quattro S line – z mocnym benzyniakiem | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

W salonach od niedawna oferowana jest druga generacja Q3. Testując wersję 45 TFSI z 230-konnym doładowanym benzyniakiem, sprawdzamy, co nowego oferuje nowy kompaktowy SUV Audi oraz jak się go prowadzi.

Audi Q3 45 TFSIŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • W nowym Audi Q3 jest więcej miejsca dla podróżnych i na bagaże
  • 230-konny benzyniak gwarantuje dobre osiągi i umiarkowane spalanie
  • lista opcjonalnych elementów sprawiła, że cena Q3 osiągnęła poziom 300 tys. zł

Zaczniemy z grubej rury, od narzekania: nudna stylistyka, ciasne wnętrze, niewielki bagażnik, dalekie od wzorowego prowadzenie. Zapytacie zapewne: czy na pewno opisujecie wady nowego Q3? Macie rację – cechy te dotyczyły modelu pierwszej generacji, produkowanego w latach 2011-18, a wymieniliśmy je celowo, żeby sprawdzić, jak inżynierowie Audi poradzili sobie z nimi w najnowszym wydaniu kompaktowego SUV-a.

Nowy model ma 4,48 m długości i nie tylko jest dłuższy i szerszy od poprzednika (również większy o 7,7 cm rozstaw osi), lecz także swoimi gabarytami przerasta większość klasowych rywali. Ma tył ścięty niczym w coupé, muskularną sylwetkę, którą podkreślają 19-calowe koła i potężny, ociekający chromem grill. O nudzie nie ma na pewno mowy, jest sportowo i elegancko jednocześnie.

Audi Q3 – w środku więcej miejsca

W większym nadwoziu wygospodarowano dużo przestrzeni. Jej przyrost odczuwa się zwłaszcza na tylnej kanapie, na której bez trudu zmieści się dwójka dorosłych pasażerów. Mogą oni skorzystać z regulacji wzdłużnej kanapy (zakres 15 cm) oraz regulowanego kąta nachylenia oparcia.

Schemat wymiarów
Schemat wymiarówŹródło: Auto Świat

Wróćmy jednak za kierownicę. Prowadzący testowe Q3 byli zachwyceni wygodą sportowych foteli, dużymi możliwościami wirtualnych zegarów oraz intuicyjnością obsługi pozostałych urządzeń pokładowych. Pojawiły się drobne zastrzeżenia co do umieszczenia pokrętła głośności, które zamiast znajdować się obok ekranu multimediów, nie wiedzieć czemu powędrowało o kilkanaście centymetrów niżej. Dobrze, że Audi zastosowało w Q3 analogowe przyciski do obsługi panelu klimatyzacji zamiast dotykowego ekranu, jak ma to miejsce np. w A6 czy Q8. 

Skórzane fotele, perforowana skóra na kierownicy, pomarańczowe wstawki z alcantary, panele ze szczotkowanego aluminium wraz z ciekłokrystalicznymi ekranami zrobiły na testujących duże wrażenie, czego nie można powiedzieć o tworzywach, którymi wykończono tunel centralny. Może byśmy nie zwrócili na nie uwagi, gdyby nie to, że twarde plastiki znalazły się w aucie kosztującym 300 000 zł...

Postępu za to, i to znacznego, dokonano w przestrzeni bagażowej, która urosła z 460 l (w poprzedniku) do 530 l (obecny model). To na tle rywali – BMW X1, Volvo XC40 czy GLA – najwyższa wartość.

Audi Q3 – duży progres w prowadzeniu

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, cena testowego Q3 jest kosmiczna, ale wynika z długiej listy zamówionych opcji. Wśród nich były m.in. progresywny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie z Audi drive select. O ile zachwyciły nas komfort jazdy i stabilność prowadzenia, o tyle nie do końca zadowolił układ kierowniczy. Owszem, w trasie i na szybko pokonywanych łukach dobrze spełniał swoje zadanie, ale już w zakresie prędkości 50-100 km/h naszym zdaniem jest zbyt silnie wspomagany, przez co kierowca nie ma zbyt dobrej informacji o tym, co dzieje się z kołami. Na tle rywali Q3 dobrze się prowadzi, ale kierowcy ze sportowym zacięciem bardziej będą zadowoleni z układu jezdnego zastosowanego w BMW X1. 

Mimo napędu na obie osie Q3 okazuje się dość zwrotne. Także nieźle radzi sobie układ hamulcowy, choć może wydawać się, że wcale tak nie jest. Pamiętajcie, że nasz pomiar drogi hamowania wykonaliśmy na oponach zimowych. Inne Q3 (ze 150-konnym dieslem), które testowaliśmy na letnim ogumieniu, potrafiło zatrzymać się ze 100 km/h do 0 na dystansie 34,4 m (rozgrzane hamulce).

Audi Q3 – żadne 4,5 litra, tylko mocne 2.0

Oznaczenie „45 TFSI” może sugerować, że pod maską znajduje się 4,5-litrowy benzyniak lub też motor o mocy 450 KM. Owszem, silnik jest mocny, ale klienci muszą zadowolić się mocą 230 KM. Uważamy, że jest w pełni wystarczająca, bowiem na osiągnięcie 100 km/h ze startu Q3 45 TFSI potrzebuje niespełna 7 s. Silnik spontanicznie reaguje na gaz w całym zakresie obrotów, jest dobrze wyciszony i zużywa umiarkowane ilości paliwa (w teście 8,6 l/100 km, czyli o 0,3 l mniej niż zapowiada producent zgodnie z najnowszym cyklem WLTP).

Współpracę jednostki z 7-stopniową dwusprzęgłówką (S tronic) oceniamy tylko na trójkę, bowiem skrzyni zdarzało się zastanawiać, a czasami nieprzyjemnie szarpnąć, np. w sytuacji, gdy zwalniając, dojeżdżaliśmy do świateł i następowała zmiana na zielone, a kierowca wciskał gaz.

Testowe Q3 było naszpikowane systemami asystującymi. Najciekawszy z nich to adaptacyjny asystent jazdy (4510 zł), utrzymujący nie tylko zadaną prędkość, lecz także samochód na środku pasa ruchu, i to zarówno w trasie, jak i w korku. 

Audi Q3 - moim zdaniem

W nowym Q3 czuć wyraźny progres, bo wyeliminowano zdecydowaną większość wad poprzednika. Auto dojrzało, nie jest już małym crossoverem Audi, lecz rodzinnym kompaktowym SUV-em z przestronnym wnętrzem. Jesteśmy jednak zawiedzeni słabymi materiałami w kilku miejscach kabiny, zbyt silnie wspomaganym układem kierowniczym oraz szarpiącą skrzynią... 

Audi Q3 – to nam się podoba

  1. Przestronne wnętrze,
  2. pojemny bagażnik,
  3. nowoczesne multimedia i systemy bezp.,
  4. dynamiczny silnik. 

Audi Q3 – to nam się nie podoba

  1. Jakość niektórych materiałów,
  2. zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy,
  3. wysoka cena,
  4. szarpiący i wolno reagujący „automat”.

Audi Q3 – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s
0-100 km/h 6,6 s
0-130 km/h 10,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,8 s (aut.)
80-120 km/h 4,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1747/453 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 41,8 m (opony zimowe)
gorące 42,5 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,6 l/100 km
Zasięg 700 km

Audi Q3 – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc maks. (KM/obr./min) 230/5000-6700
Maks. mom. (Nm/obr./min) 350/1500-4400
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,3
Prędkość maksymalna (km/h) 233
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 8,9
Emisja CO2 (g/km)/norma 196/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 530-1525/60
Marka i model opon test. auta Dunlop SP Winter Sport 3D
Rozmiar opon 235/50 R 19

Audi Q3 – wyposażenie

Wersja S line
Panoramiczny dach/6 airbagów 6560 zł/S
Klima 2-stref./audio Bang & Olufsen 2960/3960 zł
Matrycowe światła LED Matrix 7 970zł
Pokrywa kufra unoszona elektr. 2 460 zł
Progresywny ukł. kierowniczy 1 410zł
Zawieszenie adaptacyjne 4 820 zł
Lakier czarny metalik 3 470,00 zł

Audi Q3 – ceny/gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej 195 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 90 tys. km/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 299 630,00 zł
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:AudiAudi Q3SUVSUV Audi
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków