Brytyjska marka planuje wyposażyć wszystkie swoje modele w hybrydowe układy napędowe począwszy już od 2026 roku, a 4 lata później jej nowe samochody mają mieć już napęd wyłącznie elektryczny.
Na szczęście przedstawiony niedawno Continental GT Speed został stworzony w oparciu o całkiem odmienną filozofię. Tym modelem Bentley po raz kolejny celebruje silnik spalinowy tak, jak na to zasługuje. Dwanaście cylindrów, pojemność 6,0 l, dwie turbosprężarki, 659 KM, 900 Nm momentu obrotowego, które trafiają na obydwie osie za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Już same te liczby robią wrażenie, ale pod maską tego samochodu rzeczywiście kipi prawdziwa siła żywiołu wspierana na dodatek przez mnóstwo zaawansowanych technologii. Wspomnijmy choćby sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy eLSD przy tylnej osi, system czterech kół skrętnych czy trójkomorowe aktywne zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym tłumieniem oraz Bentley Dynamic Ride – aktywnym systemem kontroli przechyłów 48V.
Bentley Continental GT Speed – bezwzględny perfekcjonista
Teraz wreszcie mogliśmy to sprawdzić na własnej skórze. I to na zamkniętym terenie (ze względu na to, że egzemplarz testowy był jeszcze przedseryjny), gdzie można było w pełni uwolnić potencjał Speeda. Nie przeszkadzała w tym nawet spora, bo przekraczająca 2,2 tony masa auta. Przednia oś popisuje się perfekcyjną przyczepnością, jakby dociskana przez ciężki silnik. Na odjęciu z kolei łatwo wierzgnąć zadem po szybkim kopnięciu w hamulec. Nie spodziewaliśmy się tego po tak dużym samochodzie. W trybie sportowym elektronika trochę zbyt mocno się wtrąca pozwalając tylko na niewielką nadsterowność przed zduszeniem mocy, ale co ważne, da się ją wyłączyć. A wtedy wystarczy sprawne operowanie pedałem gazu, by tył wysuwał się wyczuciem – od dyskretnego tańca na granicy przyczepności po szalone kąty driftu – wszystko jest możliwe. Kick-down na prostej oznacza wystrzelenie do przodu bez względu na prędkość, z jaką się poruszamy, ze swobodą godną wyścigowego bolidu
Bentley nie zdradza jeszcze, ile zabawa będzie kosztować. Pierwsze samochody zostaną dostarczone pod koniec 2021 roku, ale jak już pisaliśmy wcześniej, rezerwacje można składać już teraz.
Bentley Continental GT Speed – naszym zdaniem
Niesamowity samochód dostarczający niezapomnianych wrażeń. Fakt przynależności do elitarnego klubu modeli, których maksymalna prędkość sięga 335 km/h robi swoje. Przypuszczamy natomiast, że właściciele Continentala GT Speed raczej rzadko będą jeździć „bokami”, ale sama świadomość tego, że dysponują taką możliwością, może być źródłem satysfakcji. Największa atrakcja wersji Speed kryje się przecież pod maską.
Bentley Continental GT Speed – dane techniczne
Silnik
|
twin. turbo benz. W12
|
Pojemność
|
5950 cm3
|
Moc maksymalna
|
659 KM przy 5000-6000 obr./min
|
Maks. moment obrotowy
|
900 Nm przy 1500-5000 obr./min
|
Napęd
|
4x4, aut. 8b
|
Dł./szer./wys.
|
4850/1954/1405 mm
|
Bagażnik
|
358 l
|
Masa własna
|
od 2244 kg
|
V maks.
|
335 km/h
|
0-100 km/h
|
3,6 s
|
Śr. spalanie
|
1,6 l/100 km (WLTP)
|
Cena
|
b.d.
|