Test rozpoczęliśmy latem. Pierwszych 7 tys. km auto pokonało "z kopyta". Sprzyjał temu sezon wakacyjny. Sprawdziła się doskonale jako pakowny samochód rodzinny. Przy normalnym ustawieniu siedzeń pojemność bagażnika do linii okien wynosi 475 l.
Wystarcza to, żeby zapakować bagaż czwórki dorosłych pasażerów. Przewiezienie większych przedmiotów też nie stanowiło problemu. Po rozłożeniu kanapy do dyspozycji użytkownika jest płaska podłoga o długości prawie 1.8 m i ładowność sięgająca 550 kg.
Klimatyzowane wnętrze, niezłej klasy i dobrze brzmiący system audio,przestronność oraz dopracowane zawieszenie sprawiały, że pokonywanie dużych odległości nie było męczące dla żadnej z osób na pokładzie.
Każdy z testujących był pod wrażeniem komfortu, funkcjonalności i charakteru tego samochodu.Gorsze warunki pogodowe nie wpływały negatywnie na zachowanie się auta.
Na śliskich nawierzchniach skutecznością wykazał się seryjny układ ABS z rozdziałem siły hamowania. ESP włączało się w razie potrzeby właściwie nieodczuwalnie i pozwalało przez cały czas na pełną kontrolę nad autem.Miejska przypadłość: drobna stłuczka
Zimę Laguna przywitała z przebiegiem 20 tys. km. Niestety trzeba było odwiedzić warsztat blacharski, bowiem na jednym z parkingów kierowca samochodu dostawczego nie zauważył stojącego Renault i zarysował poważnie bok auta.
To nie była jedyna przypadłość tej zimy. Kierowca testowy wpadł w poślizg i z niedużą prędkością uderzył progiem w zmarzlinę. Po wymianie ogumienia na zimowe dał znać o sobie system kontroli ciśnienia w oponach.
Być może to jeszcze nie do końca dopracowany układ, ale pierwsze dni z nowymi oponami upływały pod znakiem włączających się komunikatów o zbyt niskim ciśnieniu.
Dodam, że wymiana odbywała się w autoryzowanym serwisie (teoretycznie nie ma innej możliwości właśnie ze względu na elektronikę). Problem pojawiał się zwłaszcza rano po mroźnej nocy.
Sytuacja poprawiła się dopiero po wizycie w salonie i po odpowiedniej regulacji. Do pierwszego przeglądu nie stwierdziliśmy żadnych poważnych usterek. Auto spisywało się bez zarzutu.Wyniki pomiarów
Próby były przeprowadzone na torze o suchej nawierzchni i przy letnim ogumieniu. Przyspieszenie do 100 km/h wg producenta wynosi 10,0 s. Nam udało się osiągnąć "setkę" w 10,3 s. Prędkości maksymalnej nie mierzyliśmy, choć przekraczanie 200 km/h nie stanowiło większego problemu (na autostradach w Niemczech).
Testy potwierdziły wysoką skuteczność układu hamulcowego
Ze 100 km/h Renault zatrzymywało się po przejechaniu 39 m i jest to wynik bardzo dobry. Pozytywną ocenę dodatkowo podkreśla fakt, że po rozgrzaniu tarcz skuteczność hamulców nie zmieniała się, a wynik był gorszy tylko o 0,2 m.
Małe zużycie paliwa to także mocna strona francuskiego auta. Na trasach pozamiejskich Laguna spalała niewiele ponad 6 l oleju napędowego na 100 km, a np. trasę o długości 900 km z Cieszyna do Wenecji udało się przejechać na jednym zbiorniku (70 l).
Do końca testu pozostało niespełna 15 tys. km. Już za kilka miesięcy przedstawimy podsumowanie i zestawienie kosztów eksploatacyjnych.
Galeria zdjęć
Bez zakłóceń
Bez zakłóceń
Bez zakłóceń
Bez zakłóceń
Bez zakłóceń
Bez zakłóceń
Bez zakłóceń