Zastosowano także system Start-Stop. Ten ostatni może być montowany w autach ze skrzyniami manualnymi i automatycznymi. W miejskich warunkach pozwala oszczędzić do 0,2 l paliwa/100 km. Passat BlueMotion jest droższy od zwykłej wersji o 2 tys. zł.
Najczystszym pojazdem w ofercie VW jest Passat Blue TDI.
Samochód już spełnia normę Euro 6, która będzie obowiązywała od 2014 r. Konstrukcja oparta jest na Passacie 2.0 TDI (140 KM), który w wersji Blue TDI ma o 3 KM więcej. Dzięki nowemu katalizatorowi SCR wchodzącemu w skład seryjnego wyposażenia tego modelu, udało się zmniejszyć emisję tlenków azotu do poziomu poniżej 80 mg/km. Zbiornik AdBlue (roztwór mocznika stosowany do chemicznej redukcji tlenku azotu) ma pojemność 17 l i powinien wystarczyć na 30 tys. km, czyli na cały okres między przeglądami.
EcoFuel to pierwszy samochód z wtryskiem bezpośrednim, podwójnym doładowaniem i podwójnym zasilaniem. Zbiorniki gazu ziemnego (CNG) o poj. 21 kg to trzy butle umieszczone pod podłogą samochodu. Instalacja montowana jest zarówno w limuzynach, jak i kombi. Przełączanie pomiędzy rodzajem paliwa następuje automatycznie – najpierw zużywane jest CNG.
Najnowsze rozwiązanie to hybrydowy Touareg. Wykorzystując doświadczenie w konstruowaniu dwusprzęgłowych skrzyń DSG, inżynierowie rozdzielili napęd z jednostki spalinowej i elektrycznej. Na baterii Touareg może przejechać ok. 2 km (3 km z prędkością do 20 km/h).