- BMW M8 Competition ma 625 KM i „setkę” osiąga w zaledwie 3,3 s
- Cena testowego egzemplarza przekroczyła „dużą bańkę”
- Zawieszenie BMW M8 sprawdza się na torze, ale drogach publicznych nie zawsze...
Raz, Dwa, Trzy – to nazwa dobrze znanego zespołu muzycznego, założonego w 1990 roku, którego liderem jest Adam Nowak. Ale my w „Auto Świecie” nie zajmujemy się muzyką, lecz motoryzacją, choć dźwięków pochodzących z mocnej widlastej „ósemki” czy sportowego wydechu możemy słuchać bez końca.
Wróćmy więc jeszcze raz do odliczania: raz, dwa, trzy – po takim czasie (a precyzyjniej po 3,3 s) BMW M8 osiąga ze startu 100 km/h. Szybko, co? Nawet bardzo szybko! Gdy upływa 10. sekunda, wskazówka prędkościomierza wyskalowanego do 330 km/h mija liczbę 200 i wcale nie zwalnia. Nic sobie nie robi także przy wartości 250 km/h, tylko dalej mknie i dopiero zatrzymuje się na 305 km/h (opcja).
M – nazywane przez fanów BMW najmocniejszą literą świata – w tym modelu zostało dodatkowo wzmocnione pakietem Competition (87 540 zł). W BMW M8 Competition zamiast 600 KM mamy o 25 KM więcej, ponadto zmieniła się charakterystyka układu kierowniczego i zawieszenia. Jednostka napędowa w modelu Competition utrzymuje maksymalny moment obrotowy (725 Nm) od 1800 do 5800 obr./min, a wartość maksymalnej mocy jest uzyskiwana przy 6000 obr./min. Nikt nie ma wątpliwości, że 4,4-litrowa jednostka napędowa V8, wyposażona w dwie turbosprężarki o zoptymalizowanej wydajności, niczym rasowa wyścigówka kocha wysokie obroty. By od nadmiaru KM i Nm nie rozerwała nadwozia, konieczne było zastosowanie specjalnego mocowania.
Po co więc rasowy silnik w samochodzie, który ma dawać frajdę z jazdy bez dachu? Nikt raczej nie będzie pędził nim autostradą 300 km/h ani bił rekordów na torze. Słowo „raczej” jest tu kluczowe, bo gdy właściciel M8 Cabrio Competition, kosztującego „dużą bańkę”, zechce to zrobić, to jego pojazd jest do tego doskonale przygotowany.
Oprócz dużego zapasu mocy BMW M8 ma odporne na wysoką temperaturę ceramiczne hamulce M za jedyne 45 310 zł, a do tego dopracowany na torach wyścigowych adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i elektromechanicznym układem kierowniczym M Servotronic oraz napęd na cztery koła M xDrive i aktywny mechanizm różnicowy M.
BMW M8 Cabrio – świetne na torze, ale na ulicy...
My jednak test M8 Cabrio Competition w zdecydowanej większości przeprowadziliśmy na drogach publicznych. Wyposażony w sportowe podwozie model sprawiał frajdę głównie na autostradach i ciasnych partiach zakrętów, w codziennym ruchu ulicznym jazda nim stawała się problematyczna.
Delikatne ruszanie podczas manewrowania na parkingu było dużym wyzwaniem, gdyż nawet w najłagodniejszym trybie auto skakało niekontrolowanie do przodu. Sportowe zawieszenie oraz szerokie i niskoprofilowe ogumienie sprawiały, że M8 na drogach o kiepskiej jakości nie dość, że przenosiło do wnętrza każdą, nawet najdrobniejszą nierówność, to w dodatku, gdy było ich dużo, wręcz zachowywało się niebezpiecznie. O stresie związanym z uszkodzeniem na dziurach 20-calowych opon nie będziemy się już rozpisywać.
Choć było nerwowo, to pokusa wyłączenia ESP i skorzystania z trybu 2WD wygrywała. „Zapięcie boka” 625-konnym autem i jazda poślizgiem nagradzały wszystko.
BMW M8 to nam się podoba
Osiągi, brzmienie, prowadzenie, trakcja, łatwość jazdy poślizgiem, jakość materiałów, umiejętne zestrojenie asystentów.
BMW M8 to nam się nie podoba
Cena, ciasne wnętrze, jazda wersją M Competition na co dzień (nerwowe zachowanie na nierównościach, ryzyko uszkodzenia kół).
BMW M8 Cabrio – podsumowanie
BMW M8 Cabrio to inżynierski majstersztyk. Pojazd zbudowano do jazdy torowej i tam zarówno on, jak i kierowca będą czuli się najlepiej. Na co dzień nie sprawia aż tak dużo frajdy, jak należałoby oczekiwać od kabrioletu. Na drogach publicznych jazda wymagała ciągłego skupienia, brakowało mi swobody i lekkości prowadzenia.
Dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/V8/32 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 4395 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 625/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 750/1800-5600 |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4x4 (z trybem 2WD) |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Opony testowanego auta | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon (p | t) | 275/35 | 285/35 ZR 20 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4867/1907/1353 |
Rozstaw osi (mm) | 2827 |
Masa własna/ładowność (kg) | 2085/430 |
Poj. zb. paliwa/bagażnika (l) | 68/350 |
Osiągi
Prędkość maksymalna | 250 (opcja: 305) km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,3 s |
Spalanie w mieście | 15,2 l/100 km |
poza miastem | 8,3 l/100 km |
średnie | 10,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 246 g/km |
Teoretyczny zasięg | 630 km |
Min. średnica zawracania | 12,2 m |
Wyposażenie
Wersja | M8 Cabrio Competition |
Reflektory ledowo-laserowe | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
System multimed./nawigacja | S/S |
Dostęp bezkl./domykanie drzwi | S/S |
Sportowy dyferencjał M | S |
Caramiczne hamulce M | 45 310 zł |
Lakier metalik/20-calowe felgi | 30 900 zł/S |
Karbonowa osłona silnika M | 6180 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 790 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 l. (serwis 5 l./100 tys. km) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego egzemplarza | 1 044 760 zł |