• Pod maską BMW M850i znajduje się 530-konna „V8-ka”, która zapewnia świetne osiągi!
  • Choć BMW M850i Cabrio jest duże i ciężkie, jeździ z zadziwiającą zwinnością
  • To kabriolet dopracowany pod każdym względem, ale sporo kosztuje

Gdy jesienią 1989 r. pojawiło się BMW serii 8, było najdroższym, najszybszym i najbardziej rozwiniętym technicznie autem producenta z Bawarii. Dwudrzwiowe coupé miało też charakterystyczny wygląd w formie klina, pod maskę trafił 12-cylindrowy benzyniak (później także V8-ka) i można było je konfigurować na wiele sposobów. Auto produkowano 10 lat. W 2018 r. flagowe coupé powróciło w wielkim stylu! Seria 8, tak jak 30 lat temu, kusi wyglądem i nowoczesnymi rozwiązaniami. Jednak tym razem BMW poszło o krok dalej i kilka miesięcy temu wprowadziło na rynek kabriolet. W teście wersja M850i.

Jeszcze do niedawna była to topowa odmiana „ósemki”. I choć teraz miano to przysługuje wersji M8, M850i naprawdę nic nie brakuje. Już sam wygląd nadwozia to połączenie przysadzistego i rasowego wyglądu wersji coupé z lekkością typową odmianie cabrio. Ten samochód wygląda ładnie, świeżo i lekko, ale... lekki nie jest – w stosunku do odmiany coupé przybrał na wadze 125 kg (jak twierdzi BMW). W rzeczywistości różnica jest jeszcze większa. Podczas pomiarów wyszło nam ok. 180 kg, co sprawia, że rzeczywista masa własna przekracza 2100 kg. Sporo, ale pod maską wersji M850i pracuje mocna „V8-ka” o pojemności 4,4 l z dwiema turbinami, które może nie są przesadnie duże, ale za to efektywne.

BMW M850i Cabrio – od 0 do 100 km/h poniżej 4 s!

Moc wynosi 530 KM, maksymalny moment obrotowy – 750 Nm, do „setki” auto rozpędza się w 3,9 s i może pędzić 250 km/h. To świetne osiągi. Owszem, ciężar tego auta czuć i podczas ruszania, i hamowania, ale i tak, jak na samochód tej wagi i tych gabarytów z zadziwiającą lekkością pokonuje ciasne zakręty. Nie jest to dziełem przypadku, bo oprócz seryjnych: napędu 4x4, sportowego dyferencjału, aktywnego układu kierowniczego połączonego ze skrętną tylną osią, nasz egzemplarz wyposażono w adaptacyjne zawieszenie M Professional (dopłata 13 646 zł). Wzbogacone o aktywną stabilizację przechyłów bocznych sprawia, że nawet pokonywanie łuków z dużymi prędkościami nie jest straszne, a auto prowadzi się jak po sznurku.

Poza tym, jadąc „ósemką” z otwartym dachem, największą przyjemność czerpie się ze spokojnego cruisingu, co w przypadku tego auta oznacza prędkości do 100-120 km/h, gdyż wtedy zawirowania wiatru w kabinie nie są duże (szczególnie z windszotem). Jeśli chcecie pojechać szybciej, musicie przygotować się na większe podmuchy wiatru, albo po prostu zwolnijcie do 50 km/h i wciśnijcie przycisk od składania dachu – w ciągu ok. 15 s. kaptur pojawi się nad waszymi głowami. Wtedy nawet podróże z dużymi prędkościami będą komfortowe, bo choć to materiałowy dach wykonany jest bardzo solidnie i świetnie izoluje dźwięk opływającego powietrza. Tak na marginesie: mechanicy odradzają otwieranie lub składania dachu podczas jazdy (mimo, że producenci często to dopuszczają) twierdząc, że wiele awarii pojawia się właśnie w tym momencie, chyba że poruszacie się po drodze równej jak stół.

BMW M850i Cabrio – luksus ma swoją cenę

M850i w wersji kabriolet nie tylko atrakcyjnie wygląda, dobrze się prowadzi, jest szybkie i nie pali przesadnie dużo (w teście średnie zużycie paliwa oscylowało w granicach 14-16 l/100 km), to także samochód bardzo ładnie wykonany (jakość naprawdę robi wrażenie!), naszpikowany technicznymi bajerami, dający dużo przyjemności z jazdy, a dzięki wielu trybom jazdy (do wyboru jest aż 7 – Comfort, Sport, Sport Plus, Adaptive, Eco Pro, Eco Pro Individual i Sport Individual) M850i może być i kabrioletem, który rozbraja komfortem jazdy, i rasowo brzmiącym autem otwartym nie tylko na słońce, lecz także na sportowe doznania. Niestety, za to wszystko trzeba słono zapłacić. Cena M850i w wersji kabriolet zaczyna się od 628 800 zł, a auto testowe (z kilkoma przyjemnymi ekstrasami) kosztowało 726 276 zł.

BMW M850i Cabrio – dane techniczne:

Pojemność i rodzaj silnika 4395 cm3 , benzynowy, biturbo, V8
Maksymalna moc 530 KM/5500-6000 obr./min
Moment obrotowy 750 Nm/1800-6000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s
Średnie zużycie paliwa 10,7 l/100 km (producent)
Masa własna 2066 kg
Dł./szer./wys., rozstaw osi 4851/1902/1345, 2822 mm
Pojemność bagażnika 280-350 l
Cena od 628 800 zł