- Druga generacja "vanowatego" BMW – z napędem na przednie koła, trzycylindrowym silnikiem – nie wywołuje już takiej sensacji
- Nowy Active Tourer zastąpi także Gran Tourera, który zostanie wycofany z oferty
- We wnętrzu nowoczesne multimedia i duży zakrzywiony wyświetlacz z dwoma ekranami jak w i4 i iX
- W ofercie silniki benzynowe 3- i 4-cylindrowe, diesel i hybryda, napęd na przednie lub 4 koła
- Komfortowe auto rodzinne, które potrafi być też bardzo zwinne i szybkie
W 2014 r., gdy wystartowało pierwsze BMW serii 2 Active Tourer, światem motoryzacyjnym wstrząsnął szok. Ten model miał napęd przenoszony na przednie koła, silniki zainstalowane poprzecznie, wśród nich także trzycylindrowca, w dodatku jako rodzinny van był z gruntu przeciwieństwem tego, z czym tradycyjnie kojarzy się BMW – czyli z silnikami umieszczonymi wzdłużnie, rzędowymi „szóstkami”, napędem na tylne koła. Puryści byli przerażeni.
Teraz, 8 lat później, już wiemy, że Active Tourer i jego większy brat Gran Tourer okazały się prawdziwym rynkowym sukcesem, potwierdzonym sprzedażą 630 tys. samochodów. Nowa generacja ma kontynuować dobrą passę, przy czym Active Tourer zostaje sam na placu boju, bo Gran Tourer znika z oferty.
Nowe BMW serii 2 Active Tourer – nowocześniejsza stylistyka
Nowa odsłona modelu ma ciekawszy design, w którym na pierwszy plan wybijają się niemożliwe już raczej do uniknięcia potężne "nerki". Inne charakterystyczne cechy to: wznosząca się linia okien, schowane klamki, spoiler dachowy i mały dyfuzor z tyłu. Na pokładzie właściwie wszystko jest nowe. Najmocniej skupia uwagę znany z elektrycznych modeli iX i i4 zakrzywiony wyświetlacz, integrujący dwa ekrany. Jeden z nich, o przekątnej 10,25 cala, znajdujący się za kierownicą, obrazuje wskazania wirtualnych instrumentów – tu BMW stawia nadal na dziwne i słabo czytelne sierpowate kształty prędkościomierza i procentowego wskaźnika mocy. W każdym razie można skonfigurować sobie także obrotomierz.
Drugi, centralny ekran dotykowy ma przekątną 10,7 cala i służy do zarządzania nawigacją, multimediami i wieloma innymi funkcjami. W nowej koncepcji obsługi BMW zrezygnowało z kontrolera iDrive. Monachijczycy wyrzucają tę genialną kombinację pokrętła i przycisku, mimo że ten sposób obsługi okazał się bez wątpienia najlepszy na rynku. No cóż, teraz w Active Tourerze będzie się wybierało funkcje dotykiem i gestem, co jednak z powodu mnogości funkcji nieco rozprasza, i to mimo logicznie skomponowanych menu.
Miejsca w nowym Active Tourerze jest nadal pod dostatkiem, z przodu naprawdę przestronnie, a i z tyłu dorośli siedzą wygodnie. Dzielona i wzdłużnie przesuwana tylna kanapa jest godną polecenia opcją, wycenioną na 1300 zł. Kufer wersji 223i, którą jeździliśmy, mieści 415-1405 l. Wielkość bagażnika zależy od wariantu silnikowego, w 218i i 218d (bez miękkiej hybrydy) jest to 470-1455 l, a w przypadku hybrydy plug-in pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi najmniej, bo 406-1370 l.
BMW serii 2 Active Tourer – z benzyniakami, dieslem i hybrydą
BMW serii 2 Active Tourer jest już oferowane, do wyboru z jednym z trzech benzyniaków lub dieslem. Wszystkie silniki przeszły gruntowną modernizację. Trzycylindrowiec 1.5 osiąga w 218i moc 136 KM, 220i jest 170-konną miękką hybrydą. Czterocylindrowiec 2.0 w 223i rozwija jako miękka hybryda 218 KM, a dwulitrowy, czterocylindrowy diesel w 218d – 150 KM. Później dołączą jeszcze hybrydy plug-in – 245-konna 225e xDrive i 326-konna 230e xDrive. Manualna skrzynia biegów nie jest już oferowana, standard stanowi 7-biegowy, dwusprzęgłowy Steptronic.
Pierwszą przejażdżkę odbyliśmy 2-litrową, 48-woltową miękką hybrydą o mocy systemowej 218 KM. Czterocylindrowy silnik brzmi całkiem soczyście, mocny i z dobrym zrywem, sprawnie przyspiesza 1,6-tonowego Active Tourera. BMW podaje 7,0 s jako czas sprintu do setki i prędkość maksymalną 241 km/h.
Jeśli się więc chce, można "dwójką" Active Tourer jeździć nader żwawo. Dwusprzęgłowy automat pasuje do jego charakteru całkiem dobrze, zmienia przełożenia sprawnie i gładko. Dzięki bezpośredniemu, ale nie nerwowemu układowi kierowniczemu BMW prowadzi się miło i bez wysiłku.
Ceny sięgają od 137 000 zł za podstawowe 136-konne BMW 218i, przez 145 000 zł za miękką hybrydę o mocy 170 KM (220i), 157 000 zł za 223i, które też jako miękka hybryda rozwija 218 KM, to samo 223i w wersji z napędem na 4 koła xDrive kosztuje od 166 000 zł. Diesla o mocy 150 KM i z napędem na przód można mieć za 151 000 zł.
BMW serii 2 Active Tourer – naszym zdaniem
Wypuszczając nową generację serii 2 Active Tourer, BMW wykonało sporą pracę. Rodzinny model z Monachium wygląda atrakcyjniej, nadal ma przestronne wnętrze, łatwe do przystosowania do zmieniających się potrzeb, i zapewnia solidną dawkę komfortu. Do tego potężne multimedia z całkiem nowym systemem obsługi. Ten samochód przekonuje, że monachijski koncern potrafi projektować także inne pojazdy niż te, z którymi go kojarzymy.
BMW 223i Active Tourer – dane techniczne
Silnik | t.benz. R4 + elektr. |
Pojemność | 1998 cm3 |
Moc systemowa | 218 KM (204 KM spalin. + 19 KM elektr.) |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | na koła przednie/dwusprzęgł. skrzynia aut. 7b |
Długość/szerokość/wysokość | 4386/1824-2102*/1576 mm |
Masa (bez kierowcy) | 1545 kg |
Pojemność bagażnika | 415-1405 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
V maks. | 241 km/h |
Śr. spalanie | 6,0 l/100 km (WLTP) |
Emisja CO2 | 137 g/km (WLTP) |
Cena | od 157 000 zł |
*szerokość z lusterkami |
Unosząca się linia okien, schowane klamki, 18-calowe felgi w samochodzie testowym
Zupełnie nowy kokpit, w którym króluje zakrzywiony wyświetlacz z dwoma dużymi ekranami
Pośrodku (a po prawej na wielkim wyświetlaczu) znajduje się ekran dotykowy w stylu smartfona., obsługujący wiele funkcji związanych z nawigacją, multimediami i obsługą samochodu
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów należy do wyposażenia standardowego. Małą dźwigienkę BMW nazywa „toggle”