Fani Astona Martina i Ferrari muszą poczekać, ponieważ przedstawicielstwa tych firm już u nas są, ale salony jeszcze nie działają. Wielbiciele ekstremalnych maszyn mogą jednak zacząć się cieszyć. Do jedynego na razie salonu Caterhama w Warszawie dotarły właśnie pierwsze modele legendarnych „siódemek”: Roadsport 175 i Superlight R300.
Siódemka jest kwintesencją brytyjskiego sportu samochodowego. Stale udoskonalana konstrukcja auta, zaprojektowana w 1957 r. przez Colina Chapmana, przetrwała ponad pół wieku i jest obecnie sprzedawana w ponad 20 krajach świata. Pierwotnie ten superlekki dwuosobowy pojazd występował jako Lotus 7, a od 1973 r. jest oferowany przez Caterhama. Prawdziwym przeznaczeniem tego samochodu są wyścigi na torze, nie tylko zawodowców,lecz także pasjonatów amatorów.
R300 to najlepiej sprzedający się model z gamy Superlight. Zapewnia odpowiednią mieszankę sportowych osiągów i przyjemności z jazdy. Samochód skonstruowano według przepisu Chapmana na wyczynowego sportowca. Nie moc jest najważniejsza, lecz waga. Niska masa własna (515 kg) wpływa na znakomite własności trakcyjne. W połączeniu z 2-litrowym motorem Duratec o mocy 177 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 188 Nm daje naprawdę wybuchową mieszankę.
Współczynnik mocy do masy wynosi 343 KM na tonę! Auto mogłoby więc konkurować z motocyklami. Sprint do setki trwa zaledwie 4,6 s. Przypomnijmy, że to najsłabszy Superlight, gdyż najmocniejszy (R500) potrzebuje na to o ponad 1,5 sekundy mniej! Prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Napęd przenoszony jest na tylne koła poprzez 6-stopniową, manualną skrzynię biegów.
Zawieszenie z przodu składa się z podwójnie regulowanych wahaczy poprzecznych i stabilizatora. Z tyłu zastosowano oś De Diona, czyli połączenie osi sztywnej i zawieszenia niezależnego, oraz mechanizm Watta, minimalizujący ruch poprzeczny osi. Skuteczne zatrzymywanie pojazdu umożliwiają wentylowane hamulce tarczowe bez korektora siły hamowania. Nie ma żadnych systemów poprawiających bezpieczeństwo typu ABS czy ESP.
Ceny Caterhamów podawane są w funtach sterlingach, które przelicza się według aktualnego kursu na złotówki. Superlight R300 kosztuje minimum 39 700 funtów brutto, czyli ponad 180 tys. zł.
W wyposażeniu standardowym otrzymujemy: karbonowe przednie nadkola, kompozytowy deflektor, a także karbonową deskę rozdzielczą, 4-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz system Shift Light, informujący kierowcę o najodpowiedniejszym momencie zmiany biegu.
Niewątpliwym atutem tego oryginalnego samochodu wyczynowego jest możliwość udoskonalania i indywidualizowania go za pomocą oryginalnych części oraz akcesoriów proponowanych przez producenta. Oferta jest bardzo szeroka i obejmuje niemalże wszystko, co można zmienić w tym aucie – od modyfikacji silnika i skrzyni biegów przez elementy zawieszenia, hamulców i oświetlenia, klatki bezpieczeństwa, akcesoria poprawiające komfort (przednia szyba i pakiet pogodowy z dachem oraz bocznymi szybami), elementy wnętrza, po opony i felgi.
Zamówić można także wersję SV ze zwiększonymi gabarytami kokpitu i bagażnika. To tylko przykłady. Do wyboru jest dużo, dużo więcej. Caterhamy można kupić na dwa sposoby. Tradycyjnie u dilera, co pozwala natychmiast wyjechać nowym nabytkiem na ulicę, lub sprowadzić poprzez firmę kurierską w częściach. Jeśli trochę majsterkujemy, możemy sami złożyć zakupiony pojazd w garażu.
Natomiast jeszcze większym pasjonatom lub osobom chcącym od podstaw zbudować indywidualne auto producent proponuje tzw. starter kit, czyli niezbędne elementy „siódemki”, takie jak: kompletne zawieszenie z przewodami hamulcowymi, elektrycznymi, oprzyrządowaniem i elementami zapewniającymi bezpieczeństwo. Resztę części i podzespołów dobieramy według własnego uznania. Więcej informacji o marce Caterham i wszystkich dostępnych modelach można znaleźć na polskiej stronie: www.caterham.com.pl. Sklep z częściami znajduje się na: www.caterhamparts.co.uk.
Galeria zdjęć
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli
Caterham 7 Superlight R300 - Wyścigówka tylko dla twardzieli