- Tradycyjna automatyczna skrzynia biegów jest zbyt wymagająca dla silnika 1.2
- Układ jezdny Citroena C3 jest zestrojony miękko – wyjątkowo miękko
- Zaletą auta jest możliwość dość swobodnej konfiguracji kolorystycznej
Pierwsze wrażenie, z jakim mamy do czynienia po zajęciu miejsca w najnowszym Citroenie C3, jest nawet więcej niż pozytywne. Fotele, jak na w sumie niewielkie autko, są duże i wygodne. Można (znów: jak na auto tej klasy) poczuć tu przestrzeń. Szarość tapicerki i tworzyw rozjaśniają kolorowe, zgodne z kolorem lakieru wstawki na desce rozdzielczej. Mogą się podobać nietypowe, miękkie uchwyty do zamykania drzwi...
Zwraca uwagę lewarek do sterowania skrzynią biegów, który udaje lewarek przekładni manualnej, choć nim nie jest – testowa wersja to Citroen C3 z automatem, który skojarzony może być jedynie z najwyższą wersją wyposażenia Shine i mocniejszym z dwóch dostępnych 3-cylindrowych silników benzynowych – o mocy 110 KM. Co się może nie podobać, to nisko umieszczony ekran dotykowy, który obsługuje (niestety!) także wentylację i klimatyzację – by coś zmienić, za każdym razem trzeba będzie odrywać wzrok od drogi. Nie należy liczyć, że w miarę nabierania wprawy to się zmieni, nie zmieni się, bo taka już uroda dotykowych ekranów. Trzeba natomiast pochwalić solidność montażu.
Citroen C3 1.2 PureTech EAT6 - jazda na poduszeczkach!
Zawieszenie C3 jest zestrojone miękko, co jest fajne na drogach w miarę gładkich, ale na nierównościach można uznać, że autem buja zbyt mocno. I teraz uwaga: jeśli jeździmy, trzymając się dozwolonych limitów prędkości, miękkość zawieszenia w niczym nam nie przeszkodzi, a niektórym się nawet spodoba. Ale jeśli ktoś nastawia się na dynamiczną, a zwłaszcza szybką jazdę, to niestety – nie będzie pan zadowolony!
Citroen C3 1.2 PureTech EAT6 - prawdziwy automat, prawdziwy żłop?
Przechodzimy do najciekawszego, a przynajmniej najbardziej charakterystycznego – moim zdaniem – elementu testowej wersji Citroena C3. Samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów i nie jest to ani skrzynia manualna zautomatyzowana, ani DSG, to jest prawdziwy, 6-biegowy automat spotykany w rożnych modelach Citroenów, Peugeotów i innych aut. Przekładnia ta, zaprojektowana przez firmę Aisin, reklamowana jest jako działająca gładko, responsywnie, producent podkreśla jej talent do oszczędzania paliwa.
I tak to, rzeczywiście, działa w większych modelach aut wyposażonych w większe silniki. Szczerze mówiąc, w przypadku Citroena C3, działaniem układu napędowego byłem najpierw zdziwiony, a potem nieco rozczarowany. W czym problem? Otóż nawet nie chodzi o poszarpywanie przy zmianach biegów, które jednak czasem się pojawiało – praktyka podpowiada, że tego rodzaju skrzynie dopasowują się z czasem, uczą się użytkownika, a także użytkownik uczy się skrzyni – po jakimś czasie wszystko działa z płynnością nieosiągalną dla skrzynie DSG. Problem w tym, że 110-konnemu silnikowi o poj. 1,2 l brakuje jednak siły do tej skrzyni, auto wydaje się momentami ociężałe (choć z drugiej strony bez trudu osiąga prędkości autostradowe). Co zaś najgorsze, to poziom spalania godny większego samochodu: w C3, gdy uda się zejść poniżej 8,5 l/100 km, to jest to sukces, ale bywa, że auto wciąga więcej! spalić C-trójką w automacie 10 l na „setkę” – nic prostszego!
Citroen C3 1.2 PureTech EAT6 - reasumując...
Jest to auto, które pozwala wyróżnić się z tłumu, ciekawe jest zwłaszcza jego nadwozie (do wyboru opcje dwukolorowe!), ale w pełni zadowoli tylko kierowców o raczej flegmatycznym temperamencie. Kto jeździ powoli, leniwie skręca, kto nie rozpędza się z mocno wciśniętym gazem, tego w mniejszym stopniu dotknie nadmierna miękkość zawieszenia i wrażenie, że silnik auta jest przytłoczony zadaniem. Jeśli chcesz sprawnie śmigać po mieście pomiędzy wolniejszymi samochodami, poszukaj czegoś innego.
Citroen C3 1.2 PureTech EAT6 - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 cm3, R3, benzyna |
Moc silnika spalinowego | 110 KM/5500 obr./min. |
Moment obrotowy | 205 Nm przy 1500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa automatyczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna/elektr. | 191 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Średnie testowe zużycie paliwa | 8,5 l/100 km |
Masa własna | 1090 kg |
Cena (C3 1.2 PureTech 110 S&S EAT6 Shine) | od 74 600 zł |