Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Czas na rodzinną frajdę z jazdy - BMW 218d Gran Tourer kontra Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Czas na rodzinną frajdę z jazdy - BMW 218d Gran Tourer kontra Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Vany zazwyczaj kupowało się z rozsądku, emocje pozostawały na drugim planie. Do czasu! Czy BMW Gran Tourer okaże się na tyle drapieżne, że kubełkowe fotele będą potrzebne nie tylko dzieciom, lecz także pasażerom? Czy przeszkodzi mu Opel Zafira?

Czas na rodzinną frajdę z jazdy - BMW 218d Gran Tourer kontra Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
Czas na rodzinną frajdę z jazdy - BMW 218d Gran Tourer kontra Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Ojciec wpadł w tarapaty. A to musi dzieciaki odwieźć na pływalnię, a to na zajęcia tenisa, a to na kółko teatralne. Coraz mniej czasu pozostaje mu na własne przyjemności. Co zrobić, żeby zapewnić sobie choć odrobinę radości z jazdy i nie podpaść rodzinie?

BMW wygrywa dynamiką, jednak komfort i koszty to atuty Opla

Warto przyjrzeć się bawarskiej nowince, jaką jest BMW 218d Gran Tourer. Bo ugrzecznione jak na monachijską markę nadwozie może na pierwszy rzut oka mylić. Podobno metalowa powłoka skrywa środek transportu, który zarówno z powodzeniem zadowoli rodzinę, jak i sprawi, że jej głowa poczuje dodatkowy zastrzyk adrenaliny, wyraźnie poprawiający humor.

Postanowiliśmy to sprawdzić, zorganizowaliśmy więc porównanie, do którego zaprosiliśmy dobrze znanego przyjaciela podstawowej komórki społecznej, w postaci Opla Zafiry Tourera.

BMW 218d Gran Tourer
BMW 218d Gran TourerAuto Bild

Oba vany potrafią uszczęśliwić rodzinę. Jeśli chodzi o przestronność i funkcjonalność, to mimo że BMW jest krótsze i węższe od oplowskiego konkurenta, nie można narzekać. Tradycyjnie już dla samochodów tej marki kierowca jest ciasno „obudowany”, a jego samopoczucie poprawia solidnie wykonane wnętrze.

Gran Tourer jest autem dla rodziców, którzy lubią dynamiczną jazdę

BMW okazuje się dynamiczne, Opel – przyjazny. Jeśli chodzi o zawieszenie, to w BMW pasażerowie czują, że mają je pod sobą, choć nie sprawia to im bólu. Jest ono bowiem sprężyście zestrojone, a gdy doda się do tego jeszcze opcjonalne 18-calowe koła, obleczone w gumowe „naleśniki” (rozmiar 45), to otrzymacie gwarancję tego, że przejazd po nierównościach będzie we wnętrzu odczuwalny i słyszalny – na szczęście bez szkód psychicznych i fizycznych dla podróżujących.

Większe muldy BMW pokonuje nad wyraz skutecznie, a zakręty bierze ochoczo i bez większych przechyłów. Nawet z dziurawymi wiejskimi drogami BMW radzi sobie przyzwoicie, najprawdopodobniej w dużej mierze za sprawą opcjonalnego systemu dynamicznej kontroli amortyzatorów.

Opel Zafira Tourer 1.6 TDCI
Opel Zafira Tourer 1.6 TDCIAuto Bild

Zafira to auto, które stworzono nie po to, żeby hulać po zakrętach, lecz po to, by służyło rodzinie. Jeździ więc miękko, pewnie i spokojnie. Oplowi ułatwiają to opcjonalne adaptacyjne amortyzatory. Pod względem usportowienia Zafira o całą klasę ustępuje „218-ce”. Podczas dynamicznej jazdy nadwozie Opla wyraźniej się kołysze, zawieszenie tego auta ma za to większą rezerwę zakresu pracy, dzięki czemu pokaźniejsze nierówności spokojniej pokonuje.

Ani BMW, ani Opel nie kuszą ekstrawaganckim designem. W obu autach postawiono raczej na rzeczowy wygląd

I nie przeszkadza tu układ kierowniczy, któremu brakuje bezpośredniości. Oplowski silnik generuje 136 KM z pojemności 1.6. Nie jest to idealne rozwiązanie w ważącym 1,7 t samochodzie. Napęd ten można pochwalić za kulturę pracy – pod tym względem Zafira dorównuje swemu konkurentowi. Niemniej BMW ma wyraźnie lepszy „ciąg do przodu”. Pod maską pracuje żwawy dwulitrowy diesel o mocy 150 KM.

Rozpędza on o ponad 100 kg lżejszy od Zafiry pojazd od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 10 s. Jednostka jest przy tym w każdym zakresie obrotów bardziej pobudzona niż ta męcząca się w Zafirze. Znacznie lepiej spisuje się też automatyczna skrzynia biegów w „218-ce” (BMW nie miało auta testowego ze skrzynią manualną) niż ręczna przekładnia w Oplu.

Nadwozie i wnętrze - BMW serii 2 Gran Tourer

BMW 218d Gran Tourer
BMW 218d Gran TourerAuto Bild

Miejsce kierowcy – dość wąskie mimo poprzecznego silnika – obudowano przyjemnym kokpitem. Obsługa instrumentów jest przyjazna, jednak nie ustrzeżono się błędów – regulator klimatyzacji ulokowano o wiele za głęboko. Za pomocą przycisku w dachu (zdjęcie po prawej) wzywa się pomoc w razie wypadku. Poza tym na życzenie można mieć wspaniały system multimedialny, jeden z najlepszych na rynku, i to pod wieloma względami.

Nadwozie i wnętrze - Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer 1.6 TDCI
Opel Zafira Tourer 1.6 TDCIAuto Bild

W kokpicie mamy gąszcz przycisków i mniejszy niż w BMW ekran nawigacji. Z pewnością dałoby się to zrobić lepiej. Sterowanie klimatyzacją umiejscowiono za to w zasięgu ręki, powyżej środkowego schowka. Kierowca ma bardzo dużo miejsca i siedzi w wygodnym fotelu, wnętrze jest szerokie. Niestety, oprzyrządowanie multimedialne nie jest tak bogate, jak u rywala, a pokładowej nawigacji daleko do poziomu

tej w BMW.

BMW 218d Gran Tourer i Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - dane producentów

OPELBMW
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)15981995
Moc maksymalna (KM/obr./min)136/3500150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/2000330/1750
Prędkość maksymalna (km/h)193207
Skrzynia biegówman. 6aut. 8
Napędprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)710-1860645-1905
Opony testowanego auta 225/50 R 17225/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)5851
Emisja CO2 (g/km)109114
Dł./szer./wys. (mm)4656/1928/16854556/1800/1641

BMW 218d Gran Tourer i Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wyniki testu

Zafira Tourer218d Gran Tourer
Przyspieszenie0-50 km/h3,8 s3,2 s
0-100 km/h11,4 s9,5 s
0-130 km/h19,7 s16,3 s
Elastyczność60-100 km/h6,6 s5,5 s
80-120 km/h8,9 s6,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1717/663 kg1597/523 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,7 m11,8/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m36,3 m
ze 100 km/h (gorące)36,2 m35,5 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,0 l/100 km5,9 l/100 km
Zasięg960 km850 km

BMW 218d Gran Tourer i Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - podsumowanie

Zarówno BMW, jak i Opel to pojazdy, które mogą być opoką dla rodziny. Zafira jest typową przyjazną, pojemną towarzyszką podróży. 218d oczarowuje natomiast dynamiką jazdy i nowoczesnym osprzętem multimedialnym. Kusząca propozycja, mimo... jednak zbyt wysokiej ceny.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków