Skoda Fabia 1.2 TSI – test długodystansowy
Z początkiem roku na redakcyjny parking trafiła Skoda Fabia. Będziemy nią nieco dłużej niż zwykle jeździć, bo przez pół roku. Dłuższy okres testowania pozwoli lepiej poznać auto i sprawdzić jego awaryjność. Na początek jednak zwrócimy też uwagę na koszty zakupu i eksploatacji. Porównamy więc cenę Fabii z konkurentami, poziom wyposażenia, warunki ubezpieczenia i gwarancję oraz utratę wartości. W kolejnych odcinkach sprawdzimy, jak na tle rywali wypadają koszty paliwa oraz serwisowania – uwzględnimy zarówno wymagane przeglądy w ASO, jak i naprawę po drobnej kolizji.
Zanim przystąpimy do analizy cenowej atrakcyjności oferty, kilka drobnych wyjaśnień. Fabia to od lat numer 1 pod względem sprzedaży w segmencie B, tyle że swoją popularność zawdzięcza w głównej mierze firmom, które często na niej właśnie budują flotę użytkowanych pojazdów. W Polsce tylko niespełna 39 proc. nowych samochodów trafia w prywatne ręce.
Fabia wśród tych klientów cieszy się już mniejszym zainteresowaniem – w 2014 r. zajęła 6. miejsce pod względem sprzedaży nowych aut (3022 szt). Czy to oznacza, że oferta jej zakupu jest atrakcyjna wyłącznie dla firm?
Skoda Fabia 1.2 TSI – porównujemy koszty zakupu
Żeby ocenić atrakcyjność Fabii, stworzyliśmy minizestawienie, w którym porównamy: ceny, wyposażenie, ubezpieczenie, gwarancję i utratę wartości w grupie popularnych i niedawno debiutujących aut segmentu B. Modele dobieraliśmy na podstawie zbliżonej mocy silników i podobnego poziomiu seryjnego wyposażenia. Ranking ma charakter poglądowy i nie zawiera wszystkich elementów wyposażenia.
Zwycięża Skoda Fabia, gdyż wyróżnia się nie tylko najniższą ceną zakupu i utratą wartości, lecz także bogatym wyposażeniem (w std. elektroniczna blokada mech. różnicowego). Kolejnym autem w cenie niższej niż 50 000 zł jest Hyundai i20 – prawie o 3000 zł droższy od Fabii, ale z najlepszą, aż 5-letnią gwarancją oraz atrakcyjnym ubezpieczeniem (pakiet za 250 zł!). Jest słabiej wyposażeny od Fabii.
Na trzeciej pozycji uplasowało się Renault Clio, oferowane w interesującej wersji Techno Feel. Na jego pokładzie są podobne elementy wyposażenia jak w Fabii, a ponadto ma felgi aluminiowe oraz system audio z nawigacją i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. W tym przypadku różnica w stosunku do najtańszej Fabii wynosi prawie 10 proc. jej wartości (4500 zł).
Skoda Fabia 1.2 TSI – liczy się nie tylko niska cena
Wcale nie gorsze wyposażenie można znaleźć na pokładzie debiutującej właśnie Mazdy 2. Od drugiej w kolejności odmiany wyposażeniowej SkyMotion występuje ona w 90-konnej wersji. Na jej pokładzie dodatkowo są m.in. elektrycznie sterowane szyby tylne, tempomat i Bluetooth.
Atutem auta jest bez wątpienia 3-letnia gwarancja. Identyczną ochroną zapewnianą przez producenta może się pochwalić odświeżony w 2014 roku Yaris. Kosztuje co prawda minimalnie mniej od Mazdy, ale mimo airbagu kolanowego ma skromniejsze wyposażenie.
Najdroższe w tym rankingu są auta niemieckie. Gorzej wyposażona Corsa jest o ponad 8000 zł droższa od Fabii. Najbardziej jednak szokuje cena VW Polo (droższy o 9650 zł), a przecież to auto ma niemal taką samą tec
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1197 |
Moc. maks. | 90/4400KM/obr./min |
Moment | 160/1400 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 305-1125 l |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 3992/1732/1457 mm |
Przysp. 0-100 km/h fabr. | 10,9 s |
Napęd | man. 5/przedni |
Prędkość maks. | 182 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 4,7 l/100 km |
Cena (Ambition) | 47 180 zł |
Skoda Fabia 1.2 TSI – Nasza opinia
To że Fabia jest numerem 1 sprzedaży wśród aut flotowych, nie oznacza, że jej zakup nie będzie atrakcyjny dla klientów indywidualnych. Ma najniższą utratę wartości i cenę oraz bogate wyposażenie, a do tego tylko za 1 zł można kupić pakiet przeglądów na pierwsze 4 lata lub 60 tys. km.
Galeria zdjęć
Miejsce 1. Skoda Fabia 1.2 TSI 90 KM Ambition. Cena: 47 180 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 1590 zł. Gwarancja: 2 lata/b.o. Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 40,8 proc. Zwycięża Skoda Fabia, gdyż wyróżnia się nie tylko najniższą ceną zakupu i utratą wartości, lecz także bogatym wyposażeniem (w std. elektroniczna blokada mech. różnicowego).
Miejsce 2. Hyundai i20 1.2 MPI/84 KM Classic Plus. Cena: 49 900 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 250 zł. Gwarancja: 5 lata/b.o.Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 44,7 proc. Kolejnym autem w cenie niższej niż 50 000 zł jest Hyundai i20 – prawie o 3000 zł droższy od Fabii, ale z najlepszą, aż 5-letnią gwarancją oraz atrakcyjnym ubezpieczeniem (pakiet za 250 zł!). Jest słabiej wyposażeny od Fabii.
Miejsce 3. Renault Clio 0.9 TCe/90 KM Techno Feel. Cena: 51 650 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 1810 zł. Gwarancja: 2 lata/b.o. Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 48,2 proc. Na trzeciej pozycji uplasowało się Renault Clio, oferowane w interesującej wersji Techno Feel. Na jego pokładzie są podobne elementy wyposażenia jak w Fabii, a ponadto ma felgi aluminiowe oraz system audio z nawigacją i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. W tym przypadku różnica w stosunku do najtańszej Fabii wynosi prawie 10 proc. jej wartości (4500 zł).
Miejsce 4. Mazda 2 1.5/90 KM SkyActive. Cena: 54 400 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 2000 zł. Gwarancja: 3 lata/100 tys. km. Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 42,5 proc. Wcale nie gorsze wyposażenie można znaleźć na pokładzie debiutującej właśnie Mazdy 2. Od drugiej w kolejności odmiany wyposażeniowej SkyMotion występuje ona w 90-konnej wersji. Na jej pokładzie dodatkowo są m.in. elektrycznie sterowane szyby tylne, tempomat i Bluetooth. Atutem auta jest bez wątpienia 3-letnia gwarancja.
Miejsce 4.Toyota Yaris 1.33/99 KM Premium. Cena: 53 900 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 1620 zł. Gwarancja: 3 lata/100 tys. km. Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 42,8 proc. Identyczną ochroną zapewnianą przez producenta może się pochwalić odświeżony w 2014 roku Yaris. Kosztuje co prawda minimalnie mniej od Mazdy, ale mimo airbagu kolanowego ma skromniejsze wyposażenie.
Miejsce 5. Opel Corsa 1.4 Turbo/100 KM Enjoy. Cena: 55 450 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 1700 zł. Gwarancja: 2 lata/b.o. Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 46,8 proc. Najdroższe w tym rankingu są auta niemieckie. Gorzej wyposażona Corsa jest o ponad 8000 zł droższa od Fabii.
Miejsce 6. VW Polo 1.2 TSI/90 KM Comfortline. Cena: 56 830 zł. Koszt pakietu ubezp. w 1 rok: 1700 zł. Gwarancja: 2 lata/b.o. Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km: 49,1 proc.