Fabia to numer 1 pod względem sprzedaży w segmencie B. Test wersji 1.2 TSI/90 KM Ambition pozwoli sprawdzić, czy popularność miejskiej Skody to wynik atrakcyjnej ceny zakupu, czy może raczej bogatego wyposażenia?
Z początkiem roku na redakcyjny parking trafiła Skoda Fabia. Będziemy nią nieco dłużej niż zwykle jeździć, bo przez pół roku. Dłuższy okres testowania pozwoli lepiej poznać auto i sprawdzić jego awaryjność. Na początek jednak zwrócimy też uwagę na koszty zakupu i eksploatacji. Porównamy więc cenę Fabii z konkurentami, poziom wyposażenia, warunki ubezpieczenia i gwarancję oraz utratę wartości. W kolejnych odcinkach sprawdzimy, jak na tle rywali wypadają koszty paliwa oraz serwisowania – uwzględnimy zarówno wymagane przeglądy w ASO, jak i naprawę po drobnej kolizji.
Zanim przystąpimy do analizy cenowej atrakcyjności oferty, kilka drobnych wyjaśnień. Fabia to od lat numer 1 pod względem sprzedaży w segmencie B, tyle że swoją popularność zawdzięcza w głównej mierze firmom, które często na niej właśnie budują flotę użytkowanych pojazdów. W Polsce tylko niespełna 39 proc. nowych samochodów trafia w prywatne ręce.
Foto: ACZ / Auto Świat
Także wnętrze nie zaskakuje designem, ale jest solidnie wykonane i czytelne. Pod względem jakości materiałów to czołówka w klasie
Fabia wśród tych klientów cieszy się już mniejszym zainteresowaniem – w 2014 r. zajęła 6. miejsce pod względem sprzedaży nowych aut (3022 szt). Czy to oznacza, że oferta jej zakupu jest atrakcyjna wyłącznie dla firm?
Skoda Fabia 1.2 TSI – porównujemy koszty zakupu
Żeby ocenić atrakcyjność Fabii, stworzyliśmy minizestawienie, w którym porównamy: ceny, wyposażenie, ubezpieczenie, gwarancję i utratę wartości w grupie popularnych i niedawno debiutujących aut segmentu B. Modele dobieraliśmy na podstawie zbliżonej mocy silników i podobnego poziomiu seryjnego wyposażenia. Ranking ma charakter poglądowy i nie zawiera wszystkich elementów wyposażenia.
Foto: ACZ / Auto Świat
Z przodu duża ilość miejsca i wygodne fotele. Podłokietnik ze schowkiem w opcji za 500 zł
Zwycięża Skoda Fabia, gdyż wyróżnia się nie tylko najniższą ceną zakupu i utratą wartości, lecz także bogatym wyposażeniem (w std. elektroniczna blokada mech. różnicowego). Kolejnym autem w cenie niższej niż 50 000 zł jest Hyundai i20 – prawie o 3000 zł droższy od Fabii, ale z najlepszą, aż 5-letnią gwarancją oraz atrakcyjnym ubezpieczeniem (pakiet za 250 zł!). Jest słabiej wyposażeny od Fabii.
Foto: ACZ / Auto Świat
Jeden z największych kufrów w klasie (330 l). W wersji z kołem zapasowym (350 zł) pojemność maleje o 25 l
Na trzeciej pozycji uplasowało się Renault Clio, oferowane w interesującej wersji Techno Feel. Na jego pokładzie są podobne elementy wyposażenia jak w Fabii, a ponadto ma felgi aluminiowe oraz system audio z nawigacją i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. W tym przypadku różnica w stosunku do najtańszej Fabii wynosi prawie 10 proc. jej wartości (4500 zł).
Skoda Fabia 1.2 TSI – liczy się nie tylko niska cena
Wcale nie gorsze wyposażenie można znaleźć na pokładzie debiutującej właśnie Mazdy 2. Od drugiej w kolejności odmiany wyposażeniowej SkyMotion występuje ona w 90-konnej wersji. Na jej pokładzie dodatkowo są m.in. elektrycznie sterowane szyby tylne, tempomat i Bluetooth.
Foto: ACZ / Auto Świat
Gniazdo USB pozwala podładować telefon lub nawigację oraz podłączyć nośnik audio
Atutem auta jest bez wątpienia 3-letnia gwarancja. Identyczną ochroną zapewnianą przez producenta może się pochwalić odświeżony w 2014 roku Yaris. Kosztuje co prawda minimalnie mniej od Mazdy, ale mimo airbagu kolanowego ma skromniejsze wyposażenie.
Najdroższe w tym rankingu są auta niemieckie. Gorzej wyposażona Corsa jest o ponad 8000 zł droższa od Fabii. Najbardziej jednak szokuje cena VW Polo (droższy o 9650 zł), a przecież to auto ma niemal taką samą tec
Silnik-typ/cylindry/zawory
t.benz. R4/16
Pojemność
1197
Moc. maks.
90/4400KM/obr./min
Moment
160/1400 Nm/obr./min
Poj. bagażnika
305-1125 l
Zbiornik paliwa
45 l
Wymiary (dł./szer./wys.)
3992/1732/1457 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr.
10,9 s
Napęd
man. 5/przedni
Prędkość maks.
182 km/h
Średnie spalanie fabr.
4,7 l/100 km
Cena (Ambition)
47 180 zł
Skoda Fabia 1.2 TSI – Nasza opinia
To że Fabia jest numerem 1 sprzedaży wśród aut flotowych, nie oznacza, że jej zakup nie będzie atrakcyjny dla klientów indywidualnych. Ma najniższą utratę wartości i cenę oraz bogate wyposażenie, a do tego tylko za 1 zł można kupić pakiet przeglądów na pierwsze 4 lata lub 60 tys. km.