• Wolnossący silnik ASX-a ma 117 KM, doładowany w Dusterze – 125 KM
  • Dzięki doładowanemy silnikowi Dacia Duster ma lepszą dynamikę
  • Do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4

Ale jak to? Jak możecie porównywać uznany japoński samochód taki jak Mitsubishi ASX z budżetowym SUV-em z Rumunii - czyli Dacią Duster? – przewidujemy, że takie komentarze pojawią się w sieci po publikacji tego materiału. Przyznajemy, że wcale go nie planowaliśmy, ale ponieważ użytkujemy ASX-a w teście długodystansowym, a w międzyczasie na redakcyjnym parkingu pojawił się nowy Duster, stwierdziliśmy: dlaczego nie!

Mitsubishi ASX to doświadczony gracz na rynku, debiutował bowiem w 2010 roku. Od tego czasu był kilka razy modernizowany, po raz ostatni pod koniec ubiegłego roku. Dacia Duster zadebiutowała również w 2010 roku, ale testowany przez nas egzemplarz to model drugiej generacji, która pojawiła się w salonach Dacii w lutym bieżącego roku. Tyle w kwestii zarysu historycznego, przyjrzyjmy się zatem, co te auta potrafią.

Zaczniemy od przyjemności prowadzenia. Starsze konstrukcyjnie Mitsubishi ASX musi w tej dziedzinie ustąpić miejsca nowszej Dacii Duster. Mitsubishi ASX ma sztywno zestrojone zawieszenie, które gorzej amortyzuje nierówności nawierzchni. W dodatku w prowadzeniu nie pomaga także mniej precyzyjny układ kierowniczy. Co innego Dacia Duster – zwłaszcza na tle pierwszej generacji wyczuwa się duże zmiany na korzyść. Nowy, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Dacii dostarcza wystarczającą ilość informacji zwrotnych z kół, a sposób amortyzacji dziur w nawierzchni może posłużyć za wzorzec dla wielu samochodów w tej klasie.

Wolnossący silnik Mitsubishi ASX to konstrukcja, która ma już swoje lata, ale zbiera pozytywne opinie za trwałość i bezproblemową obsługę. Ma raczej umiarkowany temperament, a szybka jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie, gdy próbujemy wykorzystać Mitsubishi ASX do bardziej dynamicznego przemieszczania się, zaczyna mocno hałasować. Po przekroczeniu 100 km/h na 5. biegu buczenie spod maski staje się męczące i, żeby je zlikwidować, mamy ochotę włączyć kolejne przełożenie. Niestety, skrzynia jest 5-stopniowa. Na szczęście 115-konny silnik Mitsubishi ASX-a mało pali.

Dacia Duster ma lepszą dynamikę

Doładowana jednostka Dacii Duster przede wszystkim jest mocniejsza o kilka koni mechanicznych, a dzięki turbinie uzyskuje o 51 Nm więcej, co korzystnie wpływa na jej elastyczność. W mieście trzeba się tylko przyzwyczaić do krótkiej „jedynki”, którą zestopniowano pod jazdę w terenie. Także i w tym modelu podczas przyspieszania robi się głośno w kabinie, ale dźwięk silnika irytuje mniej niż w Mitsubishi ASX. Podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością w Dacii Duster jest zdecydowanie ciszej, w czym pomaga szósty bieg. Downsizingowy motor w Dacii okazał się jednak bardziej paliwożerny – zużył aż o 1,4 l więcej benzyny na 100 km. Wysokie spalanie to po części efekt napędu na obie osie. W Dacii Duster drażniła nas też obsługa lewarka biegów, który potrafi haczyć.

Żaden z samochodów nie zachwyca pod względem przestronności wnętrza ani jakością wykończenia. O ile kierowcy o wzroście do 180 cm uda się jeszcze znaleźć optymalną pozycję, o tyle siedzący za nim pasażer o zbliżonych gabarytach w żadnym z aut nie będzie podróżował wygodnie (nieco więcej miejsca na kolana oferuje Mitsubishi ASX). Deski rozdzielcze obu rywali wykonano z twardych tworzyw, ale w Mitsubishi jest więcej kolorowych detali. Kufer Mitsubishi ASX jest pojemniejszy, ale wcale nie bardziej ustawny. Dodatkowe litry uzyskano w nim, stosując seryjny zestaw naprawczy. W mniejszym bagażniku Dacii Duster było koło zapasowe.

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyniki testu drogowego

Dacia Duster Mitsubishi ASX
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 20,6 s 21,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,2 s 13,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (5/6. bieg) 12,5/16,8 s 19,7 s/-
Masa rzeczywista/ładowność 1409/458 kg 1367/503 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,0 m 11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 43,9 m (opony zimowe) 44,7 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 44,3 m (opony zimowe) 45,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 8,5 l/100 km 7,1 l/100 km
Zasięg 590 km 890 km

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - dane techniczne

Duster 1.2 TCe 4WD ASX 1.6i 2WD
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16 benz. R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1590
Moc maksymalna (KM/obr./min) 125/5300 117/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 205/2300 154/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 179 183
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 5-biegowa
Napęd 4x4 przedni
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/t
Pojemność bagażnika (l) 376-1409 (koło zapasowe) 406-1206 (zestaw naprawczy)
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 63
Marka i model opon testowanego auta Barum Polaris 3 Goodyear Ultra Grip
Rozmiar opon testowanego auta 215/60 R 17 225/55 R 18
Spalanie fabr. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 6,4/145 5,9/136

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyposażenie

Duster 1.2 TCe 4WD ASX 1.6i 2WD
Wersja Prestige Intense Plus NAVI
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/S
Reflektory LED/ksenony N/N N/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna (1-strefowa) S/1300 zł N/S
System multimedialny/nawigacja S/S (rozszerzone mapy 300 zł) S/S
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto S/S/N S/S/S
Przyciemniane szyby tylne/relingi S/S S/N (S w Instyle)
Kontrola zjazdu ze wniesienia/wsp. ruszania pod górę S/S N/S
Dostęp bezkluczykowy/elektrycznie sterowana klapa 1000 zł/N S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N
Czujniki parkowania tylne S N (S w Instyle)
Kamera cofania/system automatycznego parkowania S (4 kamery 1100 zł)/N S/N
Podgrzewane fotele przednie 600 zł S
Zestaw naprawczy/koło zapasowe S/400 zł S/N
Tapicerka skórzana 1450 zł N (S w Instyle)
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień N N (S w Instyle)
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu N/N N (S w Instyle)/N (S w Instyle)
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych S/N N/N
Lakier metalizowany/alufelgi 2000 zł/S (17 cali) 2300 zł/S (18 cali)

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - gwarancja i ceny

Duster 1.2 TCe 4WD ASX 1.6i 2WD
Cena podstawowa 70 800 zł 79 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 39,4 proc. 44,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km 5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 6 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok co 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 77 500 zł 82 290 zł

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - nasza opinia

Słabsza elastyczność wolnossącego silnika i mniej precyzyjne prowadzenie powodują, że w tych kategoriach Mitsubishi ASX przegrywa z Dacią Duster. Atuty Mitsubishi ASX to jednak: niższe spalanie, lepsze wyposażenie, 5-letnia gwarancja i mniejsze ryzyko awarii wolnossącego motoru. Z kolei do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4.