- Wolnossący silnik ASX-a ma 117 KM, doładowany w Dusterze – 125 KM
- Dzięki doładowanemy silnikowi Dacia Duster ma lepszą dynamikę
- Do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4
Ale jak to? Jak możecie porównywać uznany japoński samochód taki jak Mitsubishi ASX z budżetowym SUV-em z Rumunii - czyli Dacią Duster? – przewidujemy, że takie komentarze pojawią się w sieci po publikacji tego materiału. Przyznajemy, że wcale go nie planowaliśmy, ale ponieważ użytkujemy ASX-a w teście długodystansowym, a w międzyczasie na redakcyjnym parkingu pojawił się nowy Duster, stwierdziliśmy: dlaczego nie!
Mitsubishi ASX to doświadczony gracz na rynku, debiutował bowiem w 2010 roku. Od tego czasu był kilka razy modernizowany, po raz ostatni pod koniec ubiegłego roku. Dacia Duster zadebiutowała również w 2010 roku, ale testowany przez nas egzemplarz to model drugiej generacji, która pojawiła się w salonach Dacii w lutym bieżącego roku. Tyle w kwestii zarysu historycznego, przyjrzyjmy się zatem, co te auta potrafią.
Zaczniemy od przyjemności prowadzenia. Starsze konstrukcyjnie Mitsubishi ASX musi w tej dziedzinie ustąpić miejsca nowszej Dacii Duster. Mitsubishi ASX ma sztywno zestrojone zawieszenie, które gorzej amortyzuje nierówności nawierzchni. W dodatku w prowadzeniu nie pomaga także mniej precyzyjny układ kierowniczy. Co innego Dacia Duster – zwłaszcza na tle pierwszej generacji wyczuwa się duże zmiany na korzyść. Nowy, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Dacii dostarcza wystarczającą ilość informacji zwrotnych z kół, a sposób amortyzacji dziur w nawierzchni może posłużyć za wzorzec dla wielu samochodów w tej klasie.
Wolnossący silnik Mitsubishi ASX to konstrukcja, która ma już swoje lata, ale zbiera pozytywne opinie za trwałość i bezproblemową obsługę. Ma raczej umiarkowany temperament, a szybka jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie, gdy próbujemy wykorzystać Mitsubishi ASX do bardziej dynamicznego przemieszczania się, zaczyna mocno hałasować. Po przekroczeniu 100 km/h na 5. biegu buczenie spod maski staje się męczące i, żeby je zlikwidować, mamy ochotę włączyć kolejne przełożenie. Niestety, skrzynia jest 5-stopniowa. Na szczęście 115-konny silnik Mitsubishi ASX-a mało pali.
Dacia Duster ma lepszą dynamikę
Doładowana jednostka Dacii Duster przede wszystkim jest mocniejsza o kilka koni mechanicznych, a dzięki turbinie uzyskuje o 51 Nm więcej, co korzystnie wpływa na jej elastyczność. W mieście trzeba się tylko przyzwyczaić do krótkiej „jedynki”, którą zestopniowano pod jazdę w terenie. Także i w tym modelu podczas przyspieszania robi się głośno w kabinie, ale dźwięk silnika irytuje mniej niż w Mitsubishi ASX. Podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością w Dacii Duster jest zdecydowanie ciszej, w czym pomaga szósty bieg. Downsizingowy motor w Dacii okazał się jednak bardziej paliwożerny – zużył aż o 1,4 l więcej benzyny na 100 km. Wysokie spalanie to po części efekt napędu na obie osie. W Dacii Duster drażniła nas też obsługa lewarka biegów, który potrafi haczyć.
Żaden z samochodów nie zachwyca pod względem przestronności wnętrza ani jakością wykończenia. O ile kierowcy o wzroście do 180 cm uda się jeszcze znaleźć optymalną pozycję, o tyle siedzący za nim pasażer o zbliżonych gabarytach w żadnym z aut nie będzie podróżował wygodnie (nieco więcej miejsca na kolana oferuje Mitsubishi ASX). Deski rozdzielcze obu rywali wykonano z twardych tworzyw, ale w Mitsubishi jest więcej kolorowych detali. Kufer Mitsubishi ASX jest pojemniejszy, ale wcale nie bardziej ustawny. Dodatkowe litry uzyskano w nim, stosując seryjny zestaw naprawczy. W mniejszym bagażniku Dacii Duster było koło zapasowe.
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyniki testu drogowego
Dacia Duster | Mitsubishi ASX | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 12,3 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,6 s | 21,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,2 s | 13,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h (5/6. bieg) | 12,5/16,8 s | 19,7 s/- |
Masa rzeczywista/ładowność | 1409/458 kg | 1367/503 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/11,0 m | 11,3/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 43,9 m (opony zimowe) | 44,7 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 44,3 m (opony zimowe) | 45,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,5 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 590 km | 890 km |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - dane techniczne
Duster 1.2 TCe 4WD | ASX 1.6i 2WD | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk wielopunktowy/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1590 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 125/5300 | 117/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 205/2300 | 154/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 183 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Napęd | 4x4 | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 376-1409 (koło zapasowe) | 406-1206 (zestaw naprawczy) |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 63 |
Marka i model opon testowanego auta | Barum Polaris 3 | Goodyear Ultra Grip |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/60 R 17 | 225/55 R 18 |
Spalanie fabr. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,4/145 | 5,9/136 |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyposażenie
Duster 1.2 TCe 4WD | ASX 1.6i 2WD | |
Wersja | Prestige | Intense Plus NAVI |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/S |
Reflektory LED/ksenony | N/N | N/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna (1-strefowa) | S/1300 zł | N/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S (rozszerzone mapy 300 zł) | S/S |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto | S/S/N | S/S/S |
Przyciemniane szyby tylne/relingi | S/S | S/N (S w Instyle) |
Kontrola zjazdu ze wniesienia/wsp. ruszania pod górę | S/S | N/S |
Dostęp bezkluczykowy/elektrycznie sterowana klapa | 1000 zł/N | S/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N |
Czujniki parkowania tylne | S | N (S w Instyle) |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | S (4 kamery 1100 zł)/N | S/N |
Podgrzewane fotele przednie | 600 zł | S |
Zestaw naprawczy/koło zapasowe | S/400 zł | S/N |
Tapicerka skórzana | 1450 zł | N (S w Instyle) |
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień | N | N (S w Instyle) |
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu | N/N | N (S w Instyle)/N (S w Instyle) |
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych | S/N | N/N |
Lakier metalizowany/alufelgi | 2000 zł/S (17 cali) | 2300 zł/S (18 cali) |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - gwarancja i ceny
Duster 1.2 TCe 4WD | ASX 1.6i 2WD | |
Cena podstawowa | 70 800 zł | 79 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 39,4 proc. | 44,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km | 5 lat lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 77 500 zł | 82 290 zł |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - nasza opinia
Słabsza elastyczność wolnossącego silnika i mniej precyzyjne prowadzenie powodują, że w tych kategoriach Mitsubishi ASX przegrywa z Dacią Duster. Atuty Mitsubishi ASX to jednak: niższe spalanie, lepsze wyposażenie, 5-letnia gwarancja i mniejsze ryzyko awarii wolnossącego motoru. Z kolei do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4.