- Wolnossący silnik ASX-a ma 117 KM, doładowany w Dusterze – 125 KM
- Dzięki doładowanemy silnikowi Dacia Duster ma lepszą dynamikę
- Do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4
Ale jak to? Jak możecie porównywać uznany japoński samochód taki jak Mitsubishi ASX z budżetowym SUV-em z Rumunii - czyli Dacią Duster? – przewidujemy, że takie komentarze pojawią się w sieci po publikacji tego materiału. Przyznajemy, że wcale go nie planowaliśmy, ale ponieważ użytkujemy ASX-a w teście długodystansowym, a w międzyczasie na redakcyjnym parkingu pojawił się nowy Duster, stwierdziliśmy: dlaczego nie!
Mitsubishi ASX to doświadczony gracz na rynku, debiutował bowiem w 2010 roku. Od tego czasu był kilka razy modernizowany, po raz ostatni pod koniec ubiegłego roku. Dacia Duster zadebiutowała również w 2010 roku, ale testowany przez nas egzemplarz to model drugiej generacji, która pojawiła się w salonach Dacii w lutym bieżącego roku. Tyle w kwestii zarysu historycznego, przyjrzyjmy się zatem, co te auta potrafią.
Zaczniemy od przyjemności prowadzenia. Starsze konstrukcyjnie Mitsubishi ASX musi w tej dziedzinie ustąpić miejsca nowszej Dacii Duster. Mitsubishi ASX ma sztywno zestrojone zawieszenie, które gorzej amortyzuje nierówności nawierzchni. W dodatku w prowadzeniu nie pomaga także mniej precyzyjny układ kierowniczy. Co innego Dacia Duster – zwłaszcza na tle pierwszej generacji wyczuwa się duże zmiany na korzyść. Nowy, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Dacii dostarcza wystarczającą ilość informacji zwrotnych z kół, a sposób amortyzacji dziur w nawierzchni może posłużyć za wzorzec dla wielu samochodów w tej klasie.
Wolnossący silnik Mitsubishi ASX to konstrukcja, która ma już swoje lata, ale zbiera pozytywne opinie za trwałość i bezproblemową obsługę. Ma raczej umiarkowany temperament, a szybka jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie, gdy próbujemy wykorzystać Mitsubishi ASX do bardziej dynamicznego przemieszczania się, zaczyna mocno hałasować. Po przekroczeniu 100 km/h na 5. biegu buczenie spod maski staje się męczące i, żeby je zlikwidować, mamy ochotę włączyć kolejne przełożenie. Niestety, skrzynia jest 5-stopniowa. Na szczęście 115-konny silnik Mitsubishi ASX-a mało pali.
Dacia Duster ma lepszą dynamikę
Doładowana jednostka Dacii Duster przede wszystkim jest mocniejsza o kilka koni mechanicznych, a dzięki turbinie uzyskuje o 51 Nm więcej, co korzystnie wpływa na jej elastyczność. W mieście trzeba się tylko przyzwyczaić do krótkiej „jedynki”, którą zestopniowano pod jazdę w terenie. Także i w tym modelu podczas przyspieszania robi się głośno w kabinie, ale dźwięk silnika irytuje mniej niż w Mitsubishi ASX. Podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością w Dacii Duster jest zdecydowanie ciszej, w czym pomaga szósty bieg. Downsizingowy motor w Dacii okazał się jednak bardziej paliwożerny – zużył aż o 1,4 l więcej benzyny na 100 km. Wysokie spalanie to po części efekt napędu na obie osie. W Dacii Duster drażniła nas też obsługa lewarka biegów, który potrafi haczyć.
Żaden z samochodów nie zachwyca pod względem przestronności wnętrza ani jakością wykończenia. O ile kierowcy o wzroście do 180 cm uda się jeszcze znaleźć optymalną pozycję, o tyle siedzący za nim pasażer o zbliżonych gabarytach w żadnym z aut nie będzie podróżował wygodnie (nieco więcej miejsca na kolana oferuje Mitsubishi ASX). Deski rozdzielcze obu rywali wykonano z twardych tworzyw, ale w Mitsubishi jest więcej kolorowych detali. Kufer Mitsubishi ASX jest pojemniejszy, ale wcale nie bardziej ustawny. Dodatkowe litry uzyskano w nim, stosując seryjny zestaw naprawczy. W mniejszym bagażniku Dacii Duster było koło zapasowe.
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyniki testu drogowego
Dacia Duster | Mitsubishi ASX | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 12,3 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,6 s | 21,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,2 s | 13,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h (5/6. bieg) | 12,5/16,8 s | 19,7 s/- |
Masa rzeczywista/ładowność | 1409/458 kg | 1367/503 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/11,0 m | 11,3/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 43,9 m (opony zimowe) | 44,7 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 44,3 m (opony zimowe) | 45,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,5 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 590 km | 890 km |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - dane techniczne
Duster 1.2 TCe 4WD | ASX 1.6i 2WD | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk wielopunktowy/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1590 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 125/5300 | 117/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 205/2300 | 154/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 183 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Napęd | 4x4 | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 376-1409 (koło zapasowe) | 406-1206 (zestaw naprawczy) |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 63 |
Marka i model opon testowanego auta | Barum Polaris 3 | Goodyear Ultra Grip |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/60 R 17 | 225/55 R 18 |
Spalanie fabr. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,4/145 | 5,9/136 |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyposażenie
Duster 1.2 TCe 4WD | ASX 1.6i 2WD | |
Wersja | Prestige | Intense Plus NAVI |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/S |
Reflektory LED/ksenony | N/N | N/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna (1-strefowa) | S/1300 zł | N/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S (rozszerzone mapy 300 zł) | S/S |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto | S/S/N | S/S/S |
Przyciemniane szyby tylne/relingi | S/S | S/N (S w Instyle) |
Kontrola zjazdu ze wniesienia/wsp. ruszania pod górę | S/S | N/S |
Dostęp bezkluczykowy/elektrycznie sterowana klapa | 1000 zł/N | S/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N |
Czujniki parkowania tylne | S | N (S w Instyle) |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | S (4 kamery 1100 zł)/N | S/N |
Podgrzewane fotele przednie | 600 zł | S |
Zestaw naprawczy/koło zapasowe | S/400 zł | S/N |
Tapicerka skórzana | 1450 zł | N (S w Instyle) |
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień | N | N (S w Instyle) |
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu | N/N | N (S w Instyle)/N (S w Instyle) |
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych | S/N | N/N |
Lakier metalizowany/alufelgi | 2000 zł/S (17 cali) | 2300 zł/S (18 cali) |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - gwarancja i ceny
Duster 1.2 TCe 4WD | ASX 1.6i 2WD | |
Cena podstawowa | 70 800 zł | 79 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 39,4 proc. | 44,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km | 5 lat lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 77 500 zł | 82 290 zł |
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - nasza opinia
Słabsza elastyczność wolnossącego silnika i mniej precyzyjne prowadzenie powodują, że w tych kategoriach Mitsubishi ASX przegrywa z Dacią Duster. Atuty Mitsubishi ASX to jednak: niższe spalanie, lepsze wyposażenie, 5-letnia gwarancja i mniejsze ryzyko awarii wolnossącego motoru. Z kolei do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4.
Najtańszego Dustera można nabyć już za 39 900 zł, a ceny Mitsubishi ASX rozpoczynają się od 68 990 zł. Choć różnica cenowa między wersjami podstawowymi jest duża, sprawdzamy, który model będzie lepszym wyborem jeśli zdecydujemy się wydać na niego 80 000 zł.
Jak możecie porównywać uznany japoński samochód z budżetowym SUV-em z Rumunii? – przewidujemy, że takie komentarze pojawią się w sieci po publikacji tego materiału. Przyznajemy, że wcale go nie planowaliśmy, ale ponieważ użytkujemy ASX-a w teście długodystansowym, a w międzyczasie na redakcyjnym parkingu pojawił się nowy Duster, stwierdziliśmy: dlaczego nie!
Pierwsza generacja Dacii Duster pojawiła się na rynku w 2010 roku, jednak w lutym tego roku w salonach pojawiła się już druga generacja tego modelu.
Nowa generacja Dacii Duster nadal przypomina pierwszą generację, jednak zmiany stylistyczne zdecydowanie poprawiły wygląd tego modelu.
W przypadku nowej Dacii Duster trudno mówić o rewolucji stylistycznej, to raczej ewolucja - zresztą po co zmieniać coś co jest dobre.
Deskę rozdzielczą wykonano z twardego tworzywa, ale w porównaniu z poprzednikiem jakość jest lepsza. Seryjnie 6 airbagów.
Wygodne fotele i pozycja za kierownicą.
Przestrzeń na nogi z tyłu nie zadowala.
Trzy tryby pracy napędu. W terenie skorzystamy równieć z systemu HDC.
W nowej Dacii Duster panel sterowanie klimatyzacją, oraz przełączniki umieszczone ponad nim wyglądają bardzo efektownie.
System multimedialny jest intuicyjny w obsłudze, ale brakowało nam pokrętła głośności.
Kufer Dustera jest mniejszy o 30 l, ale ma bardziej regularne kształtyi pod podłogą koło zapasowe. Lepsze wykonanie niż w poprzedniku.
Doładowany silnik Dacii Duster osiąga maksymalnie 125 KM.
Mitsubishi od 2010 roku już kilkukrotnie modernizowało nazdwozie ASX-a.
Model oferowany na naszym rynku od 2010 roku pomimo upływu czasu nadal wygląda atrakcyjnie.
Miękkie osłony boczne i metalizowane wstawki podniosły prestiż, ale większość materiałów jest twarda. Seryjnie 7 airbagów.
W Mitsubishi ASX fotel gorzej podpiera na zakrętach (skóra w Instyle).
Z tyłu nieco więcej miejsca na kolana.
Pokrętła i przyciski ułatwiają obsługę. Zestaw Rockford (std. w Instyle) czyta DVD i karty SD.
Od tego roku nie kupimy Mitsubishi ASX w wersji z napędem 4x4. Panel sterowania klimatyzacją prosty i intuicyjny w obsłudze.
Teoretycznie bagażnik ASX-a jest większy, ale w głównej mierze to zasługa zastosowania zestawu naprawczego kół. Subwoofer – std. w Instyle.
Pod maską MItsubishi ASX-a pracuje wolnossący silnik o pojemności 1.6 osiągający maksymalnie 117 KM.
Słabsza elastyczność wolnossącego silnika i mniej precyzyjne prowadzenie powodują, że w tych kategoriach ASX przegrywa z Dusterem. Atuty Mitsubishi to jednak: niższe spalanie, lepsze wyposażenie, 5-letnia gwarancja i mniejsze ryzyko awarii wolnossącego motoru. Z kolei do zakupu Dustera zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4.