O modelach Dacii już wielokrotnie pisałem, że to udane samochody, które nie mają sobie równych w kategoriach cena/możliwości. Na dodatek Duster jest moim ulubionym produktem tej marki i przyznam, że budzi mój podziw za to, że niczego nie udaje i przy odpowiednim podejściu potrafi być bardzo uniwersalnym autem. Pozytywnie oceniam też ewolucję, jaką przeszedł. Pierwsza odsłona była pod wieloma względami bardzo toporna, druga nie tylko prezentuje się nowocześniej, ale też może być wyposażona w wiele elementów podnoszących komfort i bezpieczeństwo użytkowania. W ubiegłym roku do oferty wprowadzono też nowe wersje silnikowe, w tym testowaną, trzycylindrową 1.0.

Dacia Duster TCe 100 – ekozmiana

Benzynowa trzycylindrowa jednostka o mocy 100 KM zastąpiła stosowany wcześniej 115-konny, czterocylindrowy motor 1.6. Ubytek mocy rekompensowany jest w pewnym zakresie większym momentem obrotowym. To co prawda tylko 4 Nm dodatkowo, czyli 160 kontra 156 Nm wcześniej, ale za to są one do dyspozycji przy 2750 obr./min (4000 obr. w poprzedniku), dzięki czemu nowa wersja może pochwalić się lepszą elastycznością. W wartościach bezwzględnych, do „setki” niestety przyspiesza o 0,6 s wolniej (w 12,5 s), o 4 km/h mniejsza jest też jej prędkość maksymalna (168 km/h). Przyznam jednak szczerze, że w codziennej eksploatacji te różnice nie są tak zauważalne, jak wyraźnie skromniejsze pragnienie. Podczas testu średnia na dystansie ponad 660 km wyniosła 7,9 l/100 km. W przypadku testowanej przez nas kilka miesięcy temu odmiany 1.6 wynik ten był o 1,3 l gorszy. To zaleta nowego silnika.

Moment trafia na przednie koła za pośrednictwem 5-stopniowej przekładni manualnej, która nie ma przesadnie długich skoków drążka i przy odpowiednim operowaniu zapewnia niezłą elastyczność. Oczywiście podczas raczej spokojnej jazdy, bo Duster TCe100 w żaden sposób nie aspiruje do roli auta dynamicznego. W mieście radzi sobie w miarę swobodnie, natomiast na trasie preferuje wyraźnie stonowany styl jazdy, bo po przekroczeniu 130 km/h we wnętrzu robi się raczej dość głośno.

Dacia Duster TCe 100 – zwinny crossover

Właściwości jezdne i uniwersalny charakter są nadal mocną stroną Dustera. Owszem, wspomagany układ kierowniczy nie rozpieszcza precyzją działania, dość miękka charakterystyka zawieszenia objawia się czasami zbyt mocnym bujaniem i wychylaniem się nadwozia na zakrętach, fotele nie dają wystarczającego podparcia bocznego, ale mimo to jazda rumuńskim crossoverem może być całkiem przyjemna. Wspomniana miękkość zawieszenia świetnie sprawdza się na wybojach, a także zapewnia przyzwoity komfort na trasie, cztery osoby mają do dyspozycji sporo miejsca, a bagażnik ma przyzwoitą pojemność od 445 do 1478 l. Do tego wersja testowana Prestige oferuje bogate wyposażenie, uprzyjemniające ułatwiające korzystanie z auta. To m.in. czujniki martwego pola, system wspomagania parkowania tyłem z kamerą cofania, system multimedialny Media Nav Evolution z 7-calowym ekranem dotykowym, DAB, USB, Bluetooth i sterowaniem pod kierownicą (obsługuje Apple CarPlay i Android Auto), centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby czy 17-calowe alufelgi. Z płatnych opcji należy polecić system Multiview camera (1100 zł), który ułatwia manewrowanie i zapewnia widok 360 stopni wokół samochodu, automatyczną klimatyzację (1300 zł) oraz system bezkluczykowego dostępu do auta i uruchamiania silnika (1000 zł).

Dacia Duster TCe 100 – rozsądna kalkulacja

Testowaną wersję Prestige wraz z opcjami wyceniono na 68 100 zł. Ma ona jednak niemal kompletne wyposażenie. Bazową odmianę Acces można już mieć za 41 900 zł. Nawet w tym pierwszym przypadku cena nie przeraża i na tle konkurentów wypada atrakcyjnie, choć warto pamiętać, że 67 400 zł da się już kupić wersję TCe 150 z czterocylindrowym silnikiem 1.3 o mocy 150 KM i pakietem Prestige, która zapewnia znacznie lepszą dynamikę jazdy.

Dacia Duster TCe 100 - dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 999 cm3, R3, turbo benz.
Moc 100 KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy 160 Nm przy 2750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd manualna 5-biegowa, napęd na przód
Prędkość maksymalna 168 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s
Średnie zużycie paliwa 6,4-6,7 l/100 km (WLTP)
Masa własna od 1234 kg
Cena od 61 400 zł (68 100 zł testowany)