Nie ma na rynku innego nowego 7-osobowego auta, które byłoby sprzedawane w tak niskiej cenie. Konkurencją dla modelu Lodgy są najwyżej auta używane. Niestety, to że Dacia jest tania, da się zauważyć niemal na każdym kroku.
Osiem lat na rynku to w dzisiejszych czasach naprawdę dobry wynik, ale kariera rynkowa Dacii Lodgy dobiega już końca. Zresztą mimo niezaprzeczalnych atutów model ten zawsze pozostawał w ofercie rumuńskiego producenta w cieniu bijącego rekordy popularności Dustera. Tyle że SUV Dacii może się po prostu podobać, a van Lodgy ma w sobie tyle uroku, co – nie przymierzając – pralka. Nikt nie kupował go z potrzeby serca, ale po to, żeby zaspokoić potrzeby transportowe.
Patrząc tylko na suche dane, oferta wygląda doskonale. Przestronne auto mieszczące siedmiu pasażerów, z wyposażeniem obejmującym to, co potrzebne (klimatyzacja, zestaw multimedialny z nawigacją, czujniki i kamera cofania, tempomat, ogrzewane fotele), napędzane nowoczesnym silnikiem, który pracuje też pod maskami nie tylko innych Dacii, lecz także różnych modeli Renault, Nissana czy Mercedesa. A to wszystko za ok. 67 000 zł, czyli tyle, ile w salonach innych marek trzeba zwykle zostawić za niewielkie autko miejskie. Wersja Stepway – wariant wyposażeniowy o nieco „uterenowionej” stylistyce (inne zderzaki, masywne plastikowe nakładki) – przynajmniej z daleka nie wygląda wcale najgorzej.
Dacia Lodgy - model niskobudżetowy
Niestety, czar pryska, kiedy tylko otworzymy drzwi Lodgy Stepwaya – wieku konstrukcji i tego, że jest to auto budżetowe, nie sposób ukryć. Plastiki i materiały tapicerskie prezentują się skromnie, a im bardziej przyglądamy się detalom, tym lepiej widać, jak udało się osiągnąć niską cenę.
Fotele wyglądają na pierwszy rzut oka nieźle, ale z racji prostej konstrukcji i cienkiego obicia na dłuższych trasach okazują się niewygodne. Siedzenia trzeciego rzędu można łatwo wyjąć z auta (również pojedynczo) i uzyskać olbrzymią przestrzeń ładunkową (827 litrów). Lepiej jednak robić to ostrożnie, żeby nie pokaleczyć rąk o topornie wykonany i słabo osłonięty mechanizm. Jeśli złożymy część środkowej kanapy, to pasażer podróżujący na miejscu sąsiadującym ze złożonym fotelem też powinien uważać na ostre krawędzie uniesionej części siedziska.
Dacia Lodgy 1.3 TCe (130 KM) - silnik za mocny do auta
Podczas jazdy Lodgy wzbudza mieszane uczucia – nie grzeszy precyzją prowadzenia, ale przynajmniej zawieszenie nieźle wybiera nierówności. Sporo dobrego można za to powiedzieć o silniku, który mimo marnego wygłuszenia wnętrza przesadnie nie hałasuje i zapewnia niemałej przecież Dacii zadziwiająco dobre osiągi – sprint do „setki” zajmuje ok. 9 sekund, a według danych deklarowanych przez producenta auto da się rozpędzić nawet do ponad 190 km/h. Lepiej tego jednak nie sprawdzać, bo już przy mniejszych prędkościach przyjemność z dynamicznej jazdy skutecznie tłumią niezbyt pewne prowadzenie i hamulce o umiarkowanej skuteczności. Doładowany benzyniak, który w czasie delikatnej jazdy jest stosunkowo oszczędny (7-8 l/100 km), w okolicach autostradowego limitu prędkości staje się paliwożerny (ponad 10 l/100 km).
Testowana wersja modelu zniknęła już z cenników i konfiguratora, ale można jeszcze znaleźć nieliczne egzemplarze u dilerów – zapewne też w lepszej cenie.
Dacia Lodgy - naszym zdaniem
Wspominanie słów Charlesa Rollsa, współtwórcy marki Rolls-Royce, w kontekście Dacii wydaje się nie na miejscu, ale zaryzykuję. Ponoć zwykł on mawiać, że o niskiej jakości pamięta się jeszcze długo po tym, kiedy zapomniało się już o niskiej cenie. Dacia jest skromna, bo taka być musi, żeby nie „kanibalizować” droższych aut koncernu. Pozostaje pytanie, czy nabywca będzie potrafił się z tym na dłuższą metę pogodzić.
Dacia Lodgy - to nam się podoba
Niska cena
Przestronne wnętrze
Akceptowalne wyposażenie w wersji Stepway
Bardzo dobre osiągi.
Dacia Lodgy - to nam się nie podoba
Niska jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
Słabe wygłuszenie kabiny
Mała precyzja prowadzenia
Dacia Lodgy Stepway 1.3 TCe - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory
benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)
1333
Moc silnika (KM/obr./min)
131/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min)
240/1600
Skrzynia biegów
man. 6
Napęd
przedni
Hamulce (przód/tył)
tarcze went./bębny
Opony testowanego auta
Continental EcoContact
Rozmiar opon
195/55 R 16
Masa własna/ładowność (kg)
1304/565
Masa przyczepy hamow. (kg)
1400
Poj. zbiornika paliwa (l)
50
Pojemność bagażnika (l)
207-827-2617
Prędkość maksymalna
194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Spalanie w mieście
7,0 l/100 km
poza miastem
4,9 l/100 km
średnie
5,7 l/100 km
Emisja CO2
130 g/km
Teoretyczny zasięg
877 km
Min. średnica zawracania
11,1 m
Cena
67 110 zł
Galeria zdjęć
1/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
1/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
2/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
2/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
3/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
3/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
4/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
4/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
5/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
5/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
6/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
6/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
7/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
7/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
8/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
8/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
9/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
9/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
10/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
10/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
11/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
11/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
12/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
12/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
13/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
13/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
14/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
14/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
15/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
15/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
16/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
16/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
17/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
17/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
18/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
18/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
19/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
19/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
20/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
20/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
21/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
21/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
22/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
22/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
23/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
23/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
24/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
24/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
25/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
25/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
26/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
26/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
27/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
27/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
28/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
28/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
29/29 Dacia Lodgy Stepway 1.3TCe
29/29
Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.