0 D, który w latach 80. XX w. sprzedawano za dewizy przez sieć sklepów Pewex. Daihatsu (marka ze 100-letnią tradycją) występuje w Europie od ponad 30 lat. Firma produkuje głównie ekonomiczne auta miejskie oraz małe samochody terenowe. Jest także dostawcą silników dla Toyoty. Na rynku europejskim w ofercie znajduje się 6 modeli: Cuore, Sirion, Trevis, Terios, Copen oraz testowana przez nas Materia. Model ten dostępny jest z dwoma silnikami benzynowymi (1.3/91 KM i 1.5/103 KM), dwoma rodzajami skrzyń biegów (manualną i automatyczną) oraz napędem 4WD.Materia to bardzo „charakterny” samochód. Wprost rozpiera ją energia. Jej nadwozie jest wyjątkowo kanciaste. Pudełkowata forma karoserii sprawia, ze małe Daihatsu wyróżnia się w potoku opływowych aut. Kanciaste kształty dają profity w postaci przestrzeni w kabinie wręcz niespotykanej w klasie małych samochodów. Przy długości 3,8 m „japończyk” oferuje szczególnie dużo miejsca pasażerom tylnej kanapy. Po maksymalnym odsunięciu 2. rzędu siedzeń do tyłu mogą cieszyć się oni przestrzenią na głowy i nogi jak w klasie wyższej. Regulowana kanapa pozwala zwiększyć przestrzeń na nogiW zależności od ustawienia regulowanej kanapy w bagażniku mamy do dyspozycji od 181 do 294 l. Po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń powstaje niemal płaska powierzchnia podłogi, a pojemność kufra wzrasta do 1000 l. Podczas pakowania bagaży podróżni nie muszą się specjalnie ograniczać z ich wagą, gdyż ładowność małego Daihatsu wynosi prawie 500 kg.Deska rozdzielcza japońskiego „malucha” nie dość, że została wykończona twardym tworzywem, to na dodatek ma słabo czytelne, centralnie umieszczone zegary. Ciekawostkę stanowi niebieskie podświetlenie głośników umieszczonych w boczkach drzwi. Poziom komfortu jazdy ani przez chwilę nie pozwoli zapomnieć pasażerom, że podróżują małym samochodem. We znaki dają im się przede wszystkim niemal pozbawione wyprofilowania siedzenia oraz głośny, będący źródłem wibracji 1,5--litrowy silnik. Jednostka oferuje bardzo dobre osiągi. Sprawnie przyspiesza spod świateł, ale największą frajdę zapewnia przede wszystkim dobra elastyczność silnika, dzięki której podczas wyprzedzania na najwyższym przełożeniu nie ma obaw, czy uda się bezpiecznie zakończyć manewr. Skrzynia biegów o krótkich przełożeniach haczy i sprawia, że szesnastozaworowa jednostka napędowa w górnym zakresie prędkości obrotowej niemiłosiernie hałasuje (74 dB przy 130 km/h). Szczególnie na autostradzie kosztuje to dużo nerwów i paliwa. Konkurencyjny Jazz 1.4/100 KM zadowolił się w teście o 1,5 l/100 km mniejszym spalaniem.Dobre resorowanie, ale pojawiają się kłopoty z trakcjąBardzo przyzwoicie pracuje zawieszenie. Nawet nierówności poprzeczne i krótkie garby nie są w stanie wyprowadzić nadwozia z równowagi. Na prostych samochód prowadzi się pewnie, ale w slalomach nie zachowuje się już tak dobrze, ponieważ brakuje mu trakcji. Podczas deszczu koła przednie zaczynają się ślizgać, a auto szybko staje się podsterowne. Bezradne Daihatsu sunie wtedy niepowstrzymanie naprzód nawet pomimo opcjonalnego ESP, którego oprogramowanie nie radzi sobie z podobnymi sytuacjami. Wysoka karoseria się kołysze, a napęd szarpie dającym słabe czucie jezdni układem kierowniczym. Dobrze, że kierowca może polegać na hamulcach. Trzeba jednak pamiętać, że hamowanie skuteczne będzie tylko za pierwszym razem. Po rozgrzaniu układu (np. przy dłuższym zjeździe w górach) droga hamowania wydłuża się o 1,5 m. Ponad 60 tys. zł za małe auto miejskie to spora kwotaZa Materię zasilaną 103-konną jednostką trzeba zapłacić prawie 61 tys. zł. To duża kwota za pojazd segmentu B. Wysoką cenę auta można by tłumaczyć częściowo dobrym poziomem wyposażenia (4 airbagi, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i lusterka, radio z CD/MP3, klimatyzacja manualna), gdyby nie fakt, że dopłaty wymagają zarówno kurtyny, jak i wyjątkowo potrzebny w tym aucie układ ESP. Plusem przy zakupie Materii będzie typowa dla samochodów japońskich 3-letnia gwarancja mechaniczna ograniczona przebiegiem 100 tys. km.Obecnie samochody Daihatsu można bez problemu kupić w Polsce za pośrednictwem prywatnych importerów. Informacje dotyczące cen, wyposażenia i gwarancji Materii uzyskaliśmy u dilera Daihatsu z Łodzi – firmy Auto Club. PodsumowanieDaihatsu Materia mogłoby być rynkowym hitem. Auto należy do najwyższych pojazdów w swojej klasie, a jego kanciaste, odjazdowe wzornictwo tchnie świeżością wśród małych samochodów. Japońska „skrzynka” jest nie tylko oryginalna, lecz także szybka i ma w sobie dużo temperamentu. Silnik ostro i spontanicznie reaguje na naciskanie pedału gazu. Żwawy pojazd pozwala sobie jednak na zbyt wiele słabości w zakresie komfortu i zachowania w ruchu.Blog: http://borkowski.motogrono.pl
Galeria zdjęć
Daihatsu Materia 1.5 - Mały hip-hopowiec z Japonii
Daihatsu Materia 1.5 - Mały hip-hopowiec z Japonii
Daihatsu Materia 1.5 - Mały hip-hopowiec z Japonii
Daihatsu Materia 1.5 - Mały hip-hopowiec z Japonii