Fabia była jednym z modeli, które odmieniły wizerunek czeskiej marki. Mała Skoda nie rzucała na kolana wyjątkową stylizacją, jednak została dobrze wykonana, przyzwoicie się prowadziła, a do tego nie kosztowała kroci.

Druga generacja Fabii była odważniejsza pod względem stylistycznym. Czy ładniejsza? Zdania są podzielone. W 2006 roku ofertę czeskiej marki wzbogacił Roomster. Samochód o dyskusyjnej urodzie miał poważnego asa w rękawie - przestronne oraz bardzo funkcjonalne wnętrze. W nową dekadę Skoda zostanie wprowadzona przez zmodernizowaną Fabię oraz odświeżonego Roomstera. Czesi przekonują, że są to zupełnie nowe, lepsze i bardziej dojrzałe samochody. Sprawdzamy, ile w tym prawdy…

Przody karoserii obu samochodów faktycznie wyglądają szlachetniej i nowocześniej. Zakres dokonanych zmian nie był wielki - obłe lampy zastąpiono bardziej podłużnymi reflektorami, a także lekko zmieniono kształt maski, grilla oraz przedniego zderzaka. Z tyłu lekkim korektom poddano klosze świateł.

Wnętrze

We wnętrzach zmodernizowanych Fabii i Roomsterów pojawiło się więcej chromowanych detali. Przeprojektowano także panel sterowania klimatyzacją oraz wyświetlacz nawigacji, natomiast na ekranie komputera pokładowego pojawiają się strzałki, które sygnalizują konieczność zmiany biegu. Kierownicę upodobniono do stosowanych w Octavii oraz Superbie. Niestety tworzywa wykończeniowe pozostały twarde. Z przyjemnego w dotyku materiału wykonano jedynie centralną część deski rozdzielczej.

W kabinie Fabii nie brakuje schowków. Narzekać nie można także na bagażnik. W hatchbacku jest do dyspozycji 315 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń - 1180 litrów. Fabia Combi pomieści odpowiednio 505 i 1485 litrów. Prawdziwym mistrzem funkcjonalności jest jednak Roomster. W jego wnętrzu znalazły się liczne schowki, a kufer ma pojemność 480 litrów. Tylne fotele są indywidualnie przesuwane i składane. Ich wyjęcie z samochodu także nie stanowi najmniejszego problemu i powiększa przestrzeń ładunkową do 1810 litrów.

Wyposażenie

Nowe modele zostały wyposażone w światła do jazdy dziennej, a także system włączający światła awaryjne oraz pulsujące światła stopu podczas awaryjnego hamowania. Nowością jest także opcjonalna nawigacja z pięciocalowym ekranem dotykowym. Niestety system Amundsen nie pracuje najszybciej, czytelność map jest przeciętna, a przez najbliższe kilkanaście miesięcy menu w języku polskim nie będzie dostępne. Wskazania nawigacji mogą pojawiać się również na wyświetlaczu między prędkościomierzem i obrotomierzem. Wówczas kierowca nie ma jednak możliwości przeglądania informacji dostarczanych przez komputer pokładowy.

Uterenowione Fabie i Roomstery, czyli Scouty otrzymują w standardzie 16-calowe alufelgi, zawieszenie o podwyższonym prześwicie oraz ochronne nakładki na progi, zderzaki oraz krawędzie błotników. Samochodu w trudny teren lepiej nie zapędzać, jednak na podbój leśnych lub polnych dróg można się z powodzeniem wybrać.

Silniki i spalanie

Podstawową jednostkę napędową Fabii i Roomstera warto omijać szerokim łukiem. Silnik 1.2 HTP został co prawda zmodernizowany, czego efektem jest cichsza praca oraz mniejsze zapotrzebowanie na paliwo, jednak wciąż nie wykazuje zbyt wielkiej woli współpracy z kierowcą, co jest szczególnie dotkliwe poza obszarem zabudowanym.

Z Fabią znacznie lepiej radzi sobie silnik 1.4 16V o mocy 86 KM. Identyczną moc rozwija motor 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz turbodoładowaniem. Za sprawą wyższego momentu obrotowego 1.2 TSI zapewnia lepszą elastyczność oraz dynamikę od starszej jednostki 1.4 16V.

Motor 1.2 TSI będzie także dostępny w wariancie wytwarzającym 105 KM, co wystarczy, by Fabia jeździła naprawdę żwawo. Skoda proponuje zestawienie silnika z pięciobiegową skrzynią ręczną. Kto dopłaci 4500 złotych, otrzyma samochód ze zautomatyzowaną, siedmiobiegową przekładnią DSG z dwoma sprzęgłami. Według producenta Fabia 1.2 TSI ze skrzynią DSG w cyklu mieszanym powinna zużywać zaledwie 5,3 l/100km.

Zmodernizowane Skody z silnikami wysokoprężnymi nie straszą już terkotem pompowtryskiwaczy. Silniki 1.4 TDI ustąpiły miejsca 75-konnej jednostce 1.2 TDI z Common Railem. W zastępstwie 1.9 TDI pojawiły się natomiast motory 1.6 TDI CR o mocy 75, 90 lub 105 KM. We wszystkich przypadkach średnie zużycie paliwa nie powinno przekroczyć 4,7 l/100km.

Jazda

Na skutek modernizacji układu hamulcowego Fabia i Roomster wytracają prędkość nieco skuteczniej od dotychczas oferowanych modeli. Pod względem właściwości jezdnych czeskie samochody nie odbiegają od innych aut koncernu Volkswagena - dosyć sztywne zawieszenia zapewniają dobre prowadzenie, ale ograniczają komfort na zniszczonych drogach, natomiast siła elektrohydraulicznego wspomagania układów kierowniczych została dobrze dobrana.

Ceny

Przez lata Skoda wzbudzała skojarzenia z tanimi samochodami. To już przeszłość. Podstawowa wersja Fabii 1.2 HTP kosztuje 37 tysięcy złotych. W Polsce większą popularnością będą się cieszyły auta napędzane przez silniki 1.4 16V oraz 1.2 TSI - zamówienie egzemplarzy z klimatyzacją oraz radioodtwarzaczem będzie wymagało wyłożenia ok. 44 i 45 tysięcy złotych. Kombi jest droższe od hatchbacka o 2,5 tysiąca złotych.

Za bazowego Roomstera przyjdzie zapłacić 45450 złotych. Kolejną pozycją w cenniku jest auto z 85-konnym silnikiem 1.2 TSI, które Skoda wyceniła na 48 tysięcy złotych. Po zamówieniu radioodtwarzacza oraz klimatyzacji cena urośnie do ok. 52 tysięcy złotych. Czy to dużo? Jeżeli weźmie się pod uwagę jakość wykonania czeskich samochodów, wyposażenie oraz zastosowane rozwiązania kwota wydaje się być uzasadniona.