Gdyby chcieć scharakteryzować Bravo jednym określeniem, najtrafniejsze byłoby: powrót do źródeł. Fiat przypomniał sobie, na czym polega jego siła, i postawił na wyrafinowane wzornictwo, z którego Włosi słyną na całym świecie. Nowy początek dało oczywiście Grande Punto, bardzo dobrze przyjęte przez europejskie rynki. Fiat mądrze poszedł za ciosem i wyprowadził drugie uderzenie: tym razem celuje w najważniejszy dla Europejczyków, najmocniej oblegany segment samochodów kompaktowych.Mądry Włoch po szkodziePrzy tej okazji wyciągnięto wnioski z gorzkiej lekcji ze Stilo, które za daleko odeszło od klasycznego włoskiego designu. Próby naśladowania niemieckiego stylu- czego właściwie można się było spodziewać - nie przypadły do gustu klientom, którzy ocenili Stilo surowiej, niż na to tak naprawdę zasłużyło. W rezultacie w koncernie Fiata uznano, że trzeba zapomnieć nawet o nazwie i powrócić do tej z lat 90. Pierwsze Bravo, które pojawiło sięw 1995 roku, miało śmiałe stylistycznie 3-drzwiowe nadwozie. Debiutująca równocześnie 5-drzwiowa siostra o imieniu Brava otrzymała zupełnie zmieniony tył. W przeciwieństwie do nich nowy model wystąpi tylko w postaci 5-drzwiowego hatchbacka, a o innych wersjach na razie nikt nic nie mówi, czekając zapewne na pierwsze reakcje rynku na nowy model. Stylistycznie Bravo podąża szlakiem przetartym przez Grande Punto. Pokrewieństwo zdradzają sylwetki, proporcje, kształty reflektorów. Jednocześnie gdy porównać oba auta z boku, rzucają się w oczy duże gabaryty Bravo, które ma aż 4,34 m długości, a więc o 31 cm więcej niż Grande Punto (i o 8 cm więcej niż 5-drzwiowe Stilo). 2,6-metrowy rozstaw osi, szerszy od Punto o 9 cm itaki sam jak w Stilo, obiecuje przestronność wnętrza. Pojemny będzie także bagażnik - jego wielkość zgodnie z zapowiedzią Fiata ma być zbliżona do 400 l, co byłoby w tym segmencie doskonałym wynikiem.Technicznie czekają nas nowości - wraz z Bravo zadebiutują turbodoładowane silniki benzynowe 1.4 T-Jet (120 i 150 KM). Poza tym w ofercie znajdzie się jako podstawowa 90-konna jednostka benzynowa 1.4 oraz znane turbodiesle Common Rail 1.9 Multijet o mocy 120 i 150 KM.Włoski temperament, ale co z precyzją?O powodzeniu Bravo zadecydują najbliższe miesiące. Jeśli cena będzie niewygórowana, a i tu miejmy nadzieję nauka ze zbyt drogim Stilo nie pójdzie w las, auto powinno zyskać zapowiedziany nazwą aplauz. Wydaje się, że jedynym, co może poważnie zagrozić sukcesowi nowego Fiata, jest kiepska opinia o jakości produktów włoskiego koncernu. Oprócz konkurencyjnej ceny Bravo powinno więc mieć odpowiednio zachęcające warunki gwarancyjne. Z tym może być problem, ponieważ debiutująca właśnie na rynku Kia cee'd, bezpośredni konkurent Fiata Bravo, podniosła bardzo wysoko poprzeczkę, ustalając okres gwarancji na rekordowe 7 lat. W Polsce start będzie dodatkowo utrudniony przez prawie jednoczesny rynkowy debiut Toyoty Auris, której poprzedniczka Corolla jest u nas liderem w segmencie kompaktów.
Fiat Bravo - Prawdziwy włoski styl
Zupełnie nieosłonięte Bravo przyłapano na moście w Lizbonie, gdzie pozowało do oficjalnej sesji fotograficznej. W odróżnieniu od firmowych statycznych zdjęć prasowych, które opublikowaliśmy dwa miesiące temu, na naszych ujęciach widać, jak nowy Fiat prezentuje się podczas jazdy.