Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Ford Focus ST 2015 – "EcoBeast" z adrenaliną w pakiecie (pierwsza jazda)

Ford Focus ST 2015 – "EcoBeast" z adrenaliną w pakiecie (pierwsza jazda)

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

Focus to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli Forda. W 2013 roku zachował pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, a rok później przeszedł facelifting. Teraz Ford Focus ST doczekał się zmian. Sprawdzamy czy na lepsze.

Ford Focus STŹródło: Onet
  • Diesel jest oszczędny i dynamiczny
  • Nowy Ford Focus ST występuje również w nadwoziu kombi
  • Układ kierowniczy w Focusie ST to sama przyjemność

Jak mówiła pewna Pani Babcia z reklamy: "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Już poprzedni Ford Focus ST nie był tak twardo zestrojony, jak jego konkurenci, więc jazda nim nie powodowała chęci udania się z wizytą do kręgarza. Model "2015" po faceliftingu jeszcze bardziej stara się być uniwersalnym hot hatch’em, który zachowując wspaniałe osiągi, nabył jeszcze więcej umiejętności oszczędzenia kierowcy wstrząsu mózgu podczas codziennej, niekoniecznie wyczynowej jazdy. Co nie znaczy, że pozbył się "pazura" - wręcz przeciwnie.

Nowy Ford Focus ST – bardziej łobuzerski

Zmiany spowodowały, że przód zyskał nieco więcej charakteru. Projektanci zrezygnowali z niefortunnej szpary, która sprawiała wrażenie, jakby maska była permanentnie otwarta. Reflektory są węższe, a nowy grill zachował strukturę "plastra miodu". Tylne światła także doczekały się zmiany – teraz są mniej ekspansywne. Fani modelu będą zapewne zadowoleni, że producent zdecydował się pozostawić na środku sześciokątny układ wydechowy. Warto dodać, że i w odświeżonej wersji producent zastosował specjalny modyfikator dźwięku odgłosu silnika. Dzięki niemu odgłosy dobiegające do wnętrza kabiny są całkiem przyjemne, a z drugiej strony, jadąc spokojniej, można ich się całkowicie pozbyć. Pytanie tylko: po co?

Ford Focus ST po faceliftingu (po lewej) i przed faceliftingiem (po prawej)
Ford Focus ST po faceliftingu (po lewej) i przed faceliftingiem (po prawej)Źródło: Ford

Jeżeli we wnętrzu mierził was styl środkowej części deski rozdzielczej – mam dobrą wiadomość. Panel został uporządkowany, a ekran nawigacji, a właściwie systemu komunikacji SYNC 2, który kiedyś bardziej przypominał okienko strzelnicze, teraz ma przyzwoite 8 cali i jest w końcu dotykowy. Nad wnętrzem górują tradycyjne trzy dodatkowe wskaźniki pokazujące ciśnienie doładowania, temperaturę oleju i ciśnienie oleju. Kierownica zyskała nowy, spłaszczony u dołu kształt.

Wnętrze Forda Focusa ST po faceliftingu (na górze) i przed (na dole)
Wnętrze Forda Focusa ST po faceliftingu (na górze) i przed (na dole)Źródło: Ford

Duże brawa dla producenta, że zdecydował się na pozostawienie tradycyjnego, mechanicznego hamulca ręcznego. Zalet wynikających z jego obecności chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć.

Znany silnik benzynowy i… nowość z „VAT-em”

Pod maską odświeżonego Forda Focusa ST znalazł się dwulitrowy EcoBoost o mocy 250 KM. Osiągi pozostały praktycznie bez zmian. Hot hatch rozpędza się więc do "setki" w 6,5 sekundy, a strzałka prędkościomierza przestaje się poruszać, gdy osiągnie wartość 248 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej (jedyna opcja w ofercie), sześciostopniowej skrzyni biegów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Ford Focus ST również nie ma szpery mechanicznej. Tutaj nad wszystkim panuje system Torque Vectoring, który korzysta z systemu stabilizacji toru jazdy. Układ zyskał nowy sterownik i trzeba się bardzo postarać, aby przeszkodzić mu w działaniu.

Układ kierowniczy już tylko dopełnia całości. Auto zachowuje się stabilnie, a zmienne przełożenie powoduje, że Ford Focus ST zmienia kierunek z niebywałą precyzją. Skrajne położenie kół dzieli zaledwie 1,8 obrotu kołem kierownicy i o ile w położeniu centralnym układ nie zaskakuje, to pokazuje swoją efektywność w szybkich i ciasnych zakrętach, których pokonanie nie wymaga żadnego przekładania rąk.

W odświeżonym Fordzie Focusie ST zadebiutował 2-litrowy diesel TDCi. Jego moc została podwyższona "o podatek VAT", czyli o 23 proc. w stosunku do 150- konnej odmiany dostępnej w gamie nowego Focusa. Jednym słowem silnik został fabrycznie "zaczipowany" i w modelu ze znaczkiem ST generuje 185 KM. Producent zakłada, że hot hatche z tym motorem będą stanowiły aż 45 proc. całego wolumenu sprzedaży Focusa w wersji ST. Ja zastanawiam się, czy dodanie do gamy diesla nie spowoduje dewaluacji tego modelu. Jednak ST to ST, a usportowiona wersja TDCi mogłaby zostać oznaczona nieco inaczej, np. STD?

Specjalnie dla Forda Focusa ST opracowano również nowy, ciemnoszary kolor nadwozia o nazwie Stealth. Na zdjęciu odmiana kombi.
Specjalnie dla Forda Focusa ST opracowano również nowy, ciemnoszary kolor nadwozia o nazwie Stealth. Na zdjęciu odmiana kombi.Źródło: Onet

Sama jednostka napędowa potrafi również dać wiele frajdy z jazdy. Na wyższych obrotach brzmi całkiem przyzwoicie (modyfikator dźwięku), a na niższych wystarczająco cicho, żeby nie drażnić ucha i nie męczyć, gdy chcemy po prostu dojechać spokojnie do celu. Moc maksymalna osiągana jest przy 3,5 tys. obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm. Przyspieszenie od „zera” do 100 km/h wynosi 8,1 sekundy (8,3 s w odmianie kombi). Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na szóstym biegu trwa zaledwie 9,7 sekundy, czyli o 2,2 sekundy krócej, niż w Fordzie Focusie z silnikiem rozwijającym 150 KM. Nowy Ford Focus ST ma kosztować około 116 tys. zł i w każdej wersji silnikowej będzie występował w nadwoziu 5-drzwiowym lub kombi.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Silnik Moc Spalanie w mieście Spalanie mieszane Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 50-100 km/h Prędkość maksymalna
2.0 EcoBoost 5-dr 250 KM 9,9 l/100 km 7,2 l/100 km 6,5 s 5,5 s 248 km/h
2.0 EcoBoost 5-dr z Auto-Start-Stop 250 KM 8,8 l/100 km 6,8 l/100 km 6,5 s 5,5 s 248 km/h
2.0 EcoBoost Wagon 250 KM 9,9 l/100 km 7,2 l/100 km 6,7 s 5,7 s 248 km/h
2.0 EcoBoost Wagon z Auto-Start-Stop 250 KM 8,8 l/100 km 6,8 l/100 km 6,7 s 5,7 s 248 km/h
2.0 TDCi 5-dr z Auto-Start-Stop 185 KM 5,0 l/100 km 4,2 l/100 km 8,1 s 6,9 s 217 km/h
2.0 TDCi Wagon z Auto-Start-Stop 185 KM 5,0 l/100 km 4,2 l/100 km 8,3 s 7,1 s 217 km/h
Piotr Rejowski
Powiązane tematy:FordNoweMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków