Już wtedy stało się jasne, że nowa generacja Mondeo ma nie tylko ochotę na główną rolę w klasie średniej, lecz także nie zawaha się rzucić wyzwania modelom z segmentu premium. Ujawnione na 2 tygodnie przed premierą auta na salonie w Genewie oficjalne zdjęcia i wstępne informacje o wersji produkcyjnej zdają się potwierdzać powyższą tezę. Energia uchwycona w ruchuDo salonów sprzedaży auto trafi w połowie roku i od razu dostępne będzie w trzech wersjach nadwoziowych: jako klasyczny, 4-drzwiowy sedan, stylowy i funkcjonalny, 5-drzwiowy hatchback oraz pojemne kombi. Stylistyka nadwozia wszystkich wersji stanowi najnowszą interpretację fordowskiego Kinetic Design, czyli koncepcji energii uchwyconej w ruchu. W czystej formie zaprezentowano ją w studyjnym modelu Iosis, który był zapowiedzią trzeciej generacji Mondeo. Dobrze się stało, że pomysły z konceptu w znacznej mierze zostały zaadaptowane do wersji produkcyjnej. Auto jest bowiem szalenie atrakcyjne, a jego dynamiczne linie idealnie współgrają z dużą dawką elegancji niezbędną dla modeli tej klasy. Wyraźny, agresywny przód zwraca uwagę charakterystycznym, "skrzydlatym" kształtem reflektorów oraz dużymi wlotami powietrza na grillu i zderzaku. Muskularne błotniki i wznosząca się linia boczna dodają agresywności. Tylne światła przywołują skojarzenia z rozwiązaniami stosowanymi w modelu S-Max.Wnętrze zachowuje styl Kinetic Design. Masywny kokpit zorientowany jest na kierowcę, a wysokiej jakości materiałypodkreślają aspirację modelu do klasy premium. Szlachetności wnętrzu dodają też elementy wykończenia pokryte lakierem fortepianowym, a także dyskretne i ciepłe podświetlenie deski rozdzielczej oraz rozbudowanej konsoli środkowej. Dla bezpieczeństwa i komfortuWszystkie odmiany nadwoziowe dostępne będą w czterech liniach wyposażeniowych przystosowanych do różnych upodobań klientów: Edge (biznesowy i rodzinny), Zetec (nowoczesny), Ghia (klasyczny, luksusowy, z drewnianymi i chromowanymi elementami wykończenia) oraz Titanium X (hi-tech). Standardem będą m.in.: klimatyzacja, autoalarm (Thatcham Cat.), światła z układem "follow-me-home" (opóźniony wyłącznik), komputer pokładowy, wielofunkcyjny wyświetlacz (HMI Human Machine Interface) oraz system audio z możliwością podłączenia zewnętrznego odtwarzacza plików MP3. Mondeo będzie pierwszym modelem Forda wyposażonym seryjnie w system Easyfuel zapobiegający zatankowaniu niewłaściwego paliwa (oleju napędowego do wersji benzynowej i odwrotnie).O bezpieczeństwo pasażerów zadbają m.in.: układ elektronicznej kontroli stabilności ESP, 8 poduszek powietrznych, system kontroli ciśnienia w oponach, adaptacyjny tempomat z układem ostrzegania o potencjalnej kolizji oraz interaktywny układ kontroli dynamiki auta z systemem wpomagania wjazdu na wzniesienia.Jakość prowadzeniaWiększy w porównaniu z poprzednikiem rozstaw kół, zmodyfikowane przednie (McPherson) i tylne (wielowahaczowe) zawieszenie oraz zoptymalizowany układ kierowniczy mają decydować o rewelacyjnych właściwościach jezdnych modelu. Auto wg zapewnień konstruktorów będzie nie tylko bardziej komfortowe, lecz także bezpieczniejsze i przewidywalne, dając więcej przyjemności podczas dynamicznej jazdy.Oferta jednostek napędowych obejmie wysokoprężne:- 1.8 Duratorq TDCi o mocy 100 lub 125 KM z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów (w mocniejszej wersji opcjonalnie oferowana będzie nowa 6-biegowa, automatyczna przekładnia Durashift);- 2.0 Duratorq TDCi o mocy 140 KM z 6-biegową skrzynią ręczną;- 2.0 Duratorq TDCi o mocy 130 KM z automatyczną, 6-biegową przekładnią Durashift;benzynowe:- 1.6 Duratec Ti-VCT o mocy 110 lub 125 KM, obydwiez 5-biegową skrzynią ręczną;- 2.0 Duratec HE o mocy 145 KM z manualną 5-stopniową skrzynią Durashift;- 2.3 Duratec HE - zupełnie nowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 161 KM z 6-biegowym "automatem" Durashift;- 2.5 Duratec - zapożyczona od Volvo 5-cylindrowa jednostka o mocy 220 KM z ręczną, 6-biegową skrzynią Durashift.Podobnie jak dwie poprzednie generacje tak i trzecia wytwarzana będzie w europejskiej fabryce Forda w Genk w Antwerpii (Belgia).Historia modeluPierwszy Ford w klasie średniej z przednim napędem pojawił się na rynku w 1993 roku. Auto zaprojektowane przez europejski oddział amerykańskiego koncernu produkowane było w belgijskiej fabryce w Genk. W 1996 roku Mondeo poddane zostało face liftingowi, a w 1999 ofertę poszerzono o sportową wersję ST200. Druga generacja modelu przedstawiona została rok później. Podobnie jak pierwsza face lifting przeszła po 3 latach produkcji, a ostatnie zmiany w wyglądzie nadwozia wprowadzono pod konie ub. roku. Od 1993 roku fabrykę w Genk opuściło ponad 4 mln sztuk Mondeo.
Ford Mondeo - Celna riposta
Przedpremierowy pokaz najnowszej generacji Mondeo mogliśmy zobaczyć w ostatnim filmie o przygodach superagenta Jej Królewskiej Mości Jamesa Bonda "Casino Royale". Kinowy debiut podsycił tylko apetyt wśród klientów i zasiał ziarno niepokoju u głównych konkurentów Forda.