Logo

Gdzie te konie?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Oto dystyngowana odmiana Fabii: wersja Elegance. O jej uprzywilejowanymcharakterze świadczyć może już sama cena mocno różniąca się od sumwydawanych na najczęściej kupowane Fabie. Ale jest też staranniewykończone wnętrze i kilka innych detali, które wyróżniają testowanąSkodę

Nadwozie/jakość

Trzeba znać Fabię, by dostrzec przeprowadzony niedawno face lifting - nieco inne zderzaki, nowy wzór tylnych lamp, zmieniono też wskaźniki. Słowem: kosmetyka. Prezentowana Fabia sprawia znacznie lepsze wrażenie niż najtańsze wersje, a dodatki specyfikacji Elegance i urozmaicona kolorystyka czynią wnętrze bardziej przytulnym.

Pozycja za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą zadowoli kierowców o różnym wzroście. Z tyłu wygospodarowano już znacznie mniej miejsca. Bagażnik nie jest rekordowo duży, ale ustawny i solidnie wykończony.

Układ napędowy/osiągi

Niełatwo zrozumieć, po co Skoda (czytaj: Volkswagen...) zdecydowała się na bardziej wysiloną wersję udanego silnika 1.4, który w 75-konnej postaci pokazuje się z jak najlepszej strony, a gdy otrzyma dodatkowych 25 KM...

Efekt jest taki, że podczas codziennej jazdy mocniejsze auto jest wyraźnie mniej żwawe. Gdy po zmianie biegu na wyższy wskazówka obrotomierza spadnie poniżej 3500 obr./min, motor się wręcz dławi przez moment, zanim znowu zacznie ciągnąć.

Agresywną charakterystykę silnika potwierdzają wyniki pomiarów. W porównaniu z wersją 75-konną elastyczność jest podobna, a przyspieszanie na wysokich obrotach lepsze.

Wniosek: więcej mocy na "górze", ale żadnych korzyści w dolnych rejestrach obrotomierza. Tym razem Volkswagenowi chyba coś nie wyszło, a jako globalny koncern dodatkowo "zaraził" tym silnikiem liczne Skody i Seaty. Na pocieszenie pozostaje wzorowa precyzja zmiany biegów.

Układ jezdny/komfort

Zawieszenie może być wzorem dla konkurentów pragnących dopasować auta do polskich warunków drogowych. Komfortowe, a przy tym zapewniające dobre prowadzenie. Hamulce wypadły słabo.

Koszty/bezpieczeństwo

Sedan segmentu B za cenę kompaktu to kombinacja nieco ryzykowna. W wyposażeniu brakuje podstawowych elementów, np. radia. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Fabia zdobyła 4 gwiazdki.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: