Jeszcze niedawno wiele wskazywało na to, że za kilka lat kombi znikną z rynku. Wszystko przez SUV-y, których sprzedaż z roku na rok gwałtownie rosła. Jednak przykłady reaktywowanego Civica Tourera i debiutującego Leona ST potwierdzają, że kombi mają się dobrzei w porównaniu z SUV-ami wyróżniają się wieloma atutami: mają większe bagażniki, mniej spalają, lepiej się je prowadzi i są tańsze.
Kombi po latach wracają do łask
Gdyby spróbować wyłonić zwycięzcę spośród tych dwóch aut tylko na podstawie pojemności bagażnika, z pewnością bez trudu wygrałaby Honda. Civic Tourer z 624-litrowym kufrem jest bowiem rekordzistą w swej klasie pod tym względem. Jego rywal – Seat Leon ST – przy standardowym ustawieniu foteli oferuje o 37 litrów mniejszą przestrzeń, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy traci do Hondy prawie 200 l. Czy tak duża przewaga w pojemności bagażnika zagwarantuje Civicowi wygraną w porównaniu?
Teoretycznie powinna, ale pojawia się tu pewien problem, gdyż Honda obliczyła tę wartość, sumując objętości kufra i 117-litrowego schowka podpodłogowego. Nieco inaczej jest w Seacie, którego bagażnik ma dwupoziomową podłogę. Gdy ustawimy ją na dolnym poziomie, do wykorzystania będziemy mieć 587 l, podczas gdy w Civicu jest o 80 litrów mniej. Oczywiście, kiedy rodzina zacznie pakować bagaże na wakacje, schowek w Hondzie okaże się nieoceniony, jednak w Seacie łatwiej uda się zmieścić większy gabarytowo przedmiot, gdy będziemy chcieli go przewieźć wraz z kompletem pasażerów.
Zbiornik paliwa pod fotelami
Duża pojemność i nisko położony próg załadunku sprzyjają transportowi bagaży. Niewielka ładowność
Kierowcy decydują się na kombi, gdy zależy im na dużej przestrzeni ładunkowej. Ważna jest też możliwość jej wykorzystania. Honda ma największy w klasie bagażnik (624 l), gdyż zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi siedzeniami, zrezygnowano z koła zapasowego, a w jego miejscu utworzono schowek (117 l). Po złożeniu siedzeń Tourer ma również płaską podłogę.
Bez problemu włożysz narty
Seat ma o 37 l mniejszy bagażnik niż Honda, ale i tak jest on funkcjonalny (dwupoziomowa podłoga)
Seat ma nieco mniejszy bagażnik, ale także wydzielono w nim dodatkowy – choć mniej pojemny – schowek, a po umieszczeniu podłogi w górnym położeniu i złożeniu oparć kanapy powstaje równa powierzchnia. Funkcjonalność kufra znacznie zwiększa otwór w oparciach tylnych siedzeń, który przydaje się w przypadku przewożenia długich przedmiotów, chociażby nart.
Ze względu na schowek Honda musiała zrezygnować z koła zapasowego i w Civicu kombi oferuje jedynie zestaw naprawczy. To rozwiązanie stosują także inni producenci, ale w przypadku poważnej awarii koła – pęknięta opona, skrzywiona felga (o co na naszych drogach nietrudno) – lepiej mieć „zapas”, a taki znajdziemy u rywala.
Marka i model | Honda Civic Tourer 1.8 | Seat Leon ST 1.4 TSI |
Silnik - typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność | 1798 cm3 | 1998 cm3 |
Moc maks. | 142/6500 KM/obr./min | 165/6000 KM/obr./min |
Moment | 174/4300Nm/obr./min | 210/4000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 624-1668 l | 587-1470 l |
Masa własna/ładowność | 1265/409 kg | 1293/522 kg |
Rozstaw osi | 2595 mm | 2634 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4535/1770/1480 mm | 4543/1816/1436 mm |
Przysp. 0-100 km/h* | 9,4 s | 8,4 s |
Prędkość maks.* | 210 km/h | 211 km/h |
Śr. spalanie* | 6,4 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Cena | od80 900 zł | od 81 400 zł |
* Dane fabryczne
We wnętrzu Civica znajdziemy wiele praktycznych rozwiązań.Chociażby bardzo funkcjonalny system składania tylnych foteli Magic Seats. Uniesienie siedzisk kanapy pozwala uzyskać dodatkową przestrzeń ładunkową, a złożone oparcia tworzą wraz z podłogą kufra równą powierzchnię. Mamy też niższy próg załadunku i wygodną roletę bagażnika, składaną jednym ruchem ręki.
Jednak pod względem funkcjonalności Seat Leon ST nie pozostaje dłużny rywalowi. W oparciu kanapy ukryto otwór do przewożenia długich przedmiotów, w bagażniku są dźwigienki pozwalające rozkładać tylne siedzenia, a pod fotelem pasażera znajduje się szuflada. Za dopłatą 290 zł można zamówić składany przedni fotel pasażera.
Seat jest nieco bardziej przestronny
Nieco dłuższy Leon ST oferuje większą przestrzeń dla jadących z przodu. Kierowca Seata szybciej odnajdzie się też w obsłudze deski rozdzielczej, poza tym będzie miał lepszą widoczność do tyłu. Honda zdaje sobie z tego sprawę i wyposaża Tourera w seryjną kamerę cofania.Jeśli chodzi o przestrzeń z tyłu, to więcej miejsca na nogi mają pasażerowie na kanapie Civica Tourera. Trzeba jednak podkreślić, że w obu kombi siedzące na tylnej kanapie osoby o wzroście powyżej 180 cm mogą dotykać głowami sufitu.
Pod maskami testowanych aut pracują benzyniaki o zbliżonej mocy, ale zupełnie innej konstrukcji i charakterystyce. Doładowany motor Seata nie tylko lepiej przyspiesza do „setki”, lecz także żwawiej reaguje na niskich obrotach. Wolnossący silnik Hondy nie jest ospały, choć wyraźnie ożywia się po przekroczeniu 4 tys. obr./min. Żaden z rywali nie osiągnął zużycia paliwa obiecywanego przez producenta. Minimalnie oszczędniejszy okazał się Seat, gdyż spalił średnio 7 l/100 km.
Jazdy testowe Hondy Civic Tourer i Seata Leona ST | Video
Podsumowanie
J. Borkowski: Honda przez ponad dekadę nie oferowała kompaktowego kombi. Warto jednak było na nie poczekać, bo Civic Tourer nie dość, że ma największy bagażnik w klasie, to na dodatek otrzymał wiele oryginalnych rozwiązań, niespotykanych u konkurentów. Debiutujący Leon ST powstał przy ogromnym wsparciu Volkswagena, który szczyci się dużym doświadczeniemw produkcji kombi. Także i to auto ma wiele istotnych cech, które docenią klienci. Wśród nich: pojemny (choć nie rekordowy) bagażnik, solidnie wykończone i funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze oraz dobre prowadzenie. Uważam jednak, że – podobnie jak w przypadku Civica Tourera – cena jest zbyt wygórowana. Seat był słabszy od Hondy tylko z racji ciaśniejszej przestrzeni z tyłu na nogi
i nieco mniejszego kufra.
Zobacz także:
Galeria zdjęć
Leon ST ma sztywniejsze podwozie niż hatchback, ale w stosunku do Civica kombi oferuje wyższy komfort
Choć Seat ma własną stylistykę, to jednak widać, że wiele elementów wnętrza pochodzi z Volkswagena. Seryjny start-stop
Seat ma o 37 l mniejszy bagażnik niż Honda, ale i tak jest on funkcjonalny (dwupoziomowa podłoga)
Seat Leon ST: oparcia foteli można złożyć także wygodną dźwignią w bagażniku
Seat Leon ST: bardziej elastyczny i oszczędny silnik, do tego wyższy komfort jazdy oraz intuicyjna obsługa. Duży wpływ na wynik końcowy miały także nieco niższe koszty zakupu i dłuższa ochrona gwarancyjna.
Twarde zawieszenie sprzyja dynamicznej jeździe na zakrętach, a także przewożeniu cięższych ładunków
Honda Stawia na nietypowe i oryginalne, choć nie zawsze funkcjonalne rozwiązania. Przycisk ECON zmniejsza moc i spalanie
Civic Tourer: duża pojemność i nisko położony próg załadunku sprzyjają transportowi bagaży. Niewielka ładowność
Pod podłogą bagażnika w Civicu Tourer znajduje się pojemny, 117-litrowy schowek
Honda Civic Tourer: największy bagażnik w klasie i świetny system składania foteli, ale za to niska ładowność, mało intuicyjna obsługa oraz zbyt twarde zawieszenie. Honda oferuje mniej miejsca z przodu i ma wyższą cenę
To nie są tanie auta. Mocne benzynowe kombi Seata i Hondy w najtańszych wersjach wyposażeniowych kosztują ponad 80 000 zł