Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Honda Civic kontra Seat Leon | Test kombi

Honda Civic kontra Seat Leon | Test kombi

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Honda udowadnia, że pojemny bagażnik to ważna, choć niejedyna cecha, jakiej oczekują klienci od kompaktowego kombi. Sprawdźmy, co ma do zaoferowania reaktywowany po latach Civic Tourer oraz jak wypadnie w starciu z debiutującym Seatem Leonem ST

Honda Civic Tourer kontra Seat Leon ST
Zobacz galerię (11)
Auto Świat
Honda Civic Tourer kontra Seat Leon ST

Jeszcze niedawno wiele wskazywało na to, że za kilka lat kombi znikną z rynku. Wszystko przez SUV-y, których sprzedaż z roku na rok gwałtownie rosła. Jednak przykłady reaktywowanego Civica Tourera i debiutującego Leona ST potwierdzają, że kombi mają się dobrzei w porównaniu z SUV-ami wyróżniają się wieloma atutami: mają większe bagażniki, mniej spalają, lepiej się je prowadzi i są tańsze.

Kombi po latach wracają do łask

Gdyby spróbować wyłonić zwycięzcę spośród tych dwóch aut tylko na podstawie pojemności bagażnika, z pewnością bez trudu wygrałaby Honda. Civic Tourer z 624-litrowym kufrem jest bowiem rekordzistą w swej klasie pod tym względem. Jego rywal – Seat Leon ST – przy standardowym ustawieniu foteli oferuje o 37 litrów mniejszą przestrzeń, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy traci do Hondy prawie 200 l. Czy tak duża przewaga w pojemności bagażnika zagwarantuje Civicowi wygraną w porównaniu?

Teoretycznie powinna, ale pojawia się tu pewien problem, gdyż Honda obliczyła tę wartość, sumując objętości kufra i 117-litrowego schowka podpodłogowego. Nieco inaczej jest w Seacie, którego bagażnik ma dwupoziomową podłogę. Gdy ustawimy ją na dolnym poziomie, do wykorzystania będziemy mieć 587 l, podczas gdy w Civicu jest o 80 litrów mniej. Oczywiście, kiedy rodzina zacznie pakować bagaże na wakacje, schowek w Hondzie okaże się nieoceniony, jednak w Seacie łatwiej uda się zmieścić większy gabarytowo przedmiot, gdy będziemy chcieli go przewieźć wraz z kompletem pasażerów.

Zbiornik paliwa pod fotelami

Honda Civic kontra Seat Leon | Test kombi
Honda Civic kontra Seat Leon | Test kombiŻródło: Auto Świat

Duża pojemność i nisko położony próg załadunku sprzyjają transportowi bagaży. Niewielka ładowność

Kierowcy decydują się na kombi, gdy zależy im na dużej przestrzeni ładunkowej. Ważna jest też możliwość jej wykorzystania. Honda ma największy w klasie bagażnik (624 l), gdyż zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi siedzeniami, zrezygnowano z koła zapasowego, a w jego miejscu utworzono schowek (117 l). Po złożeniu siedzeń Tourer ma również płaską podłogę.

Bez problemu włożysz narty

Honda Civic kontra Seat Leon | Test kombi
Honda Civic kontra Seat Leon | Test kombiŻródło: Auto Świat

Seat ma o 37 l mniejszy bagażnik niż Honda, ale i tak jest on funkcjonalny (dwupoziomowa podłoga)

Seat ma nieco mniejszy bagażnik, ale także wydzielono w nim dodatkowy – choć mniej pojemny – schowek, a po umieszczeniu podłogi w górnym położeniu i złożeniu oparć kanapy powstaje równa powierzchnia. Funkcjonalność kufra znacznie zwiększa otwór w oparciach tylnych siedzeń, który przydaje się w przypadku przewożenia długich przedmiotów, chociażby nart.

Ze względu na schowek Honda musiała zrezygnować z koła zapasowego i w Civicu kombi oferuje jedynie zestaw naprawczy. To rozwiązanie stosują także inni producenci, ale w przypadku poważnej awarii koła – pęknięta opona, skrzywiona felga (o co na naszych drogach nietrudno) – lepiej mieć „zapas”, a taki znajdziemy u rywala.

Marka i modelHonda Civic Tourer 1.8Seat Leon ST 1.4 TSI
Silnik - typ/cylindry/zaworybenz. R4/16benz. R4/16
Pojemność1798 cm31998 cm3
Moc maks. 142/6500 KM/obr./min165/6000 KM/obr./min
Moment 174/4300Nm/obr./min210/4000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika624-1668 l587-1470 l
Masa własna/ładowność1265/409 kg1293/522 kg
Rozstaw osi2595 mm2634 mm
Wymiary (dł./szer./wys.)4535/1770/1480 mm4543/1816/1436 mm
Przysp. 0-100 km/h*9,4 s8,4 s
Prędkość maks.*210 km/h211 km/h
Śr. spalanie*6,4 l/100 km5,3 l/100 km
Cenaod80 900 złod 81 400 zł

* Dane fabryczne

We wnętrzu Civica znajdziemy wiele praktycznych rozwiązań.Chociażby bardzo funkcjonalny system składania tylnych foteli Magic Seats. Uniesienie siedzisk kanapy pozwala uzyskać dodatkową przestrzeń ładunkową, a złożone oparcia tworzą wraz z podłogą kufra równą powierzchnię. Mamy też niższy próg załadunku i wygodną roletę bagażnika, składaną jednym ruchem ręki.

Jednak pod względem funkcjonalności Seat Leon ST nie pozostaje dłużny rywalowi. W oparciu kanapy ukryto otwór do przewożenia długich przedmiotów, w bagażniku są dźwigienki pozwalające rozkładać tylne siedzenia, a pod fotelem pasażera znajduje się szuflada. Za dopłatą 290 zł można zamówić składany przedni fotel pasażera.

Seat jest nieco bardziej przestronny

Nieco dłuższy Leon ST oferuje większą przestrzeń dla jadących z przodu. Kierowca Seata szybciej odnajdzie się też w obsłudze deski rozdzielczej, poza tym będzie miał lepszą widoczność do tyłu. Honda zdaje sobie z tego sprawę i wyposaża Tourera w seryjną kamerę cofania.Jeśli chodzi o przestrzeń z tyłu, to więcej miejsca na nogi mają pasażerowie na kanapie Civica Tourera. Trzeba jednak podkreślić, że w obu kombi siedzące na tylnej kanapie osoby o wzroście powyżej 180 cm mogą dotykać głowami sufitu.

Pod maskami testowanych aut pracują benzyniaki o zbliżonej mocy, ale zupełnie innej konstrukcji i charakterystyce. Doładowany motor Seata nie tylko lepiej przyspiesza do „setki”, lecz także żwawiej reaguje na niskich obrotach. Wolnossący silnik Hondy nie jest ospały, choć wyraźnie ożywia się po przekroczeniu 4 tys. obr./min. Żaden z rywali nie osiągnął zużycia paliwa obiecywanego przez producenta. Minimalnie oszczędniejszy okazał się Seat, gdyż spalił średnio 7 l/100 km.

Jazdy testowe Hondy Civic Tourer i Seata Leona ST | Video

Podsumowanie

J. Borkowski: Honda przez ponad dekadę nie oferowała kompaktowego kombi. Warto jednak było na nie poczekać, bo Civic Tourer nie dość, że ma największy bagażnik w klasie, to na dodatek otrzymał wiele oryginalnych rozwiązań, niespotykanych u konkurentów. Debiutujący Leon ST powstał przy ogromnym wsparciu Volkswagena, który szczyci się dużym doświadczeniemw produkcji kombi. Także i to auto ma wiele istotnych cech, które docenią klienci. Wśród nich: pojemny (choć nie rekordowy) bagażnik, solidnie wykończone i funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze oraz dobre prowadzenie. Uważam jednak, że – podobnie jak w przypadku Civica Tourera – cena jest zbyt wygórowana. Seat był słabszy od Hondy tylko z racji ciaśniejszej przestrzeni z tyłu na nogi

i nieco mniejszego kufra.

Zobacz także:

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków