Honda CR-V może uchodzić za jednego z prekursorów segmentu kompaktowych SUV-ów. Pierwsza generacja modelu pojawiła się na rynku w 1995 roku i szybko zaskarbiła sobie sympatię klientów, wyznaczając trendy w klasie. Obecnie oferowana jest już piąta odsłona japońskiego SUV-a (debiut koniec 2016 r., w Europie w 2018 r.), która jednak tym razem musi się mierzyć z silną konkurencją. Na dodatek Honda postanowiła ograniczyć ofertę CR-V na polskim rynku tylko do hybrydy z napędem na przód lub obie osie. Do wyboru jest za to aż pięć linii wyposażeniowych, w tym absolutnie topowa Executive, która trafiła do naszego testu.
Honda CR-V – większość czasu na prądzie
Układ hybrydowy CR-V składa się z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 2,0 l i mocy 145 KM oraz 184-konnego motoru elektrycznego i właśnie taką maksymalną mocą systemową może pochwalić się ten model. Przy niskich prędkościach tylko silnik elektryczny napędza auto, a benzyniak pełni funkcję generatora prądu. Dopiero gdy mocniej wciśniemy pedał gazu albo poruszamy się szybciej, automatyczne sprzęgło łączy jednostkę benzynową z kołami za pośrednictwem bezstopniowej przekładni e-CVT i wtedy rolę „wspomagacza” przejmuje elektryk.
Praca całego układu jest płynna i cicha, z wyjątkiem sytuacji, w których chcemy dynamicznie przyspieszyć, bo wtedy benzyniak wchodzi na wysokie obroty, a do wnętrza dociera jego nieprzyjemne wycie – taka jest cena dobrej dynamiki. W sprincie do setki udało nam się nawet zanotować lepszy o 0,7 s czas, niż obiecuje producent – 8,5 s. Powodów do narzekań nie daje też elastyczność, zwłaszcza w trybie Sport, w którym dysponuje się całym potencjałem napędu, choć wpływa to oczywiście na znaczny wzrost zużycia paliwa. Średnia z testu to 8 l/100 km. W mieście i przy łagodniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu można liczyć na spalanie poniżej 7 l. Z uwagi na niewielką pojemność baterii – tylko 1 kWh – jazda na samym prądzie jest możliwa na krótkich dystansach, ale układ napędowy bardzo sprawnie radzi sobie z przechodzeniem w tryb hybrydowy i odwrotnie.
Co ważne, CR-V nie jest typem sportowca, jednak jego zorientowany na komfort charakter może się podobać. Zawieszenie jest stosunkowo miękkie, dzięki czemu swobodnie radzi sobie z pochłanianiem nierówności, zwiększając wygodę pasażerów. Takie nastawy powodują oczywiście większe wychylanie się nadwozia na zakrętach, ale w bezpiecznym zakresie. Inteligentny napęd na 4 koła zapewnia przy tym utrzymanie właściwej trakcji i kontroli nad autem. W tym miejscu należy pochwalić Hondę za seryjne wyposażenie CR-V w komplet elektronicznych asystentów, takich jak m.in. układ wspomagania prowadzenia, system ostrzegania przed kolizją i zmniejszający jej skutki, asystent utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat czy układ umożliwiający podążanie za innym autem przy niskiej prędkości, np. w korku. Wysoko oceniamy też układ hamulcowy, który pozwalał zatrzymać SUV-a z prędkości 100 km/h na odcinku 35,1 m.
Honda CR-V – funkcjonalność i przestronność
Docenić należy dużą funkcjonalność CR-V, które oferuje jedno z przestronniejszych wnętrz w segmencie. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest mnóstwo, a pięciu pasażerów może podróżować w komfortowych warunkach. Dobrą widoczność we wszystkich kierunkach wspiera dodatkowo szerokokątna kamera cofania. Do dyspozycji pasażerów są liczne schowki w desce rozdzielczej, konsoli środkowej, drzwiach i oparciach siedzeń oraz cztery wyjścia USB. Mimo umieszczenia pod podłogą bagażnika litowo-jonowej baterii ma on przyzwoitą pojemność prawie 500 l, którą łatwo można powiększać. Dostęp do niego ułatwia też podnoszona elektrycznie klapa.
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – naszym zdaniem
SUV Hondy ma grono wiernych klientów i cieszy się zasłużoną dobrą reputacją. To dopracowane, dobrze zrobione i w topowej wersji Executive bardzo bogato wyposażone auto. Nie jest może specjalnie ekscytujące podczas prowadzenia i woli raczej spokojny styl jazdy, ale w roli rodzinnego auta sprawdza się doskonale. Niestety, sporo kosztuje, choć akurat bezpośrednia konkurentka w podobnej specyfikacji – hybrydowa Toyota RAV4 222 KM AWD w wersji Executive – wyceniona jest na minimum 197 900 zł (bez rabatów). Honda CR-V z uboższym pakietem Elegance kosztuje 164 900 zł.
Ocena: 4+
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
0-100 km/h | 8,5 s |
0-130 km/h | 14,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1716/559 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,7 m |
gorące | 35,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 8,0 l/100 km |
Zasięg | 710 km |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1993 cm3 |
Moc maksymalna | 145 KM/6200 obr./min + 184 KM |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm/4000 obr./min + 315 Nm |
Całk. moc sys. hybrydowego | 184 KM |
Skrzynia biegów/napęd | aut. bezstopniowa e-CVT/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,2 s; 180 km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 7,2 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 163 g/km |
Maks. masa przyczepy | 750 (ham.)/600 kg (bez ham.) |
Poj. bagażnika | 497-1638 l |
Poj. zbiornika paliwa | 57 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Dueler H/L 33 |
Rozmiar opon | 235/60 R 18 |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – wyposażenie
Wersja | Executive |
6 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klima 2-stref./el. ster. fotel kier. | S/S |
Wyświetlacz head-up | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S |
Podgrzew. fotele i kierownica/kamera | S/S |
Lakier spec./alufelgi 18 cali | 2500 zł/S |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive - gwarancja/Ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 193 770 zł |
Gwar. mech. i bateria/perfor. | 5 lat b.o. km/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 196 270 zł |
Auto ma 4,6 m długości, a charakterystyczna stylistyka Hondy zwraca uwagę. 18-calowe koła z oponami o profilu 60 pozytywnie wpływają na komfort jazdy. Prześwit sięga 19,4 cm
Dobra jakość materiałów, przejrzysty kokpit. Do tego niezła ergonomia, ale w porównaniu z konkurencją już nieco zbyt „klasyczny” styl
W wersji Executive fotel kierowcy ma 8-kierunkową elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Seryjna jest skórzana tapicerka
Wzorowa przestronność na tylnej kanapie. Środkowy tunel nie ogranicza miejsca na stopy pasażerów
Wzorowa przestronność na tylnej kanapie. Środkowy tunel nie ogranicza miejsca na stopy pasażerów
Dotykowy 7-calowy ekran na konsoli środkowej pozwala na łatwą obsługę systemu multimedialnego. Apple CarPlay i Android Auto wymagają połączenia kablem
Na ścianach bagażnika umieszczono uchwyty do zwalniania oparć tylnych siedzeń, dzięki którym łatwo powiększyć przestrzeń ładunkową
Kierowca ma do wyboru 4 tryby działania napędu: domyślny, Sport, Econ i EV. Zamiast drążka skrzyni biegów – osobne przyciski
Cyfrowy ekran zegarów daje kierowcy wiele możliwości wyświetlania potrzebnych informacji
Czytelny wyświetlacz head-up na wysuwanej plastikowej szybce ma kilka trybów prezentacji danych