Honda CR-V może uchodzić za jednego z prekursorów segmentu kompaktowych SUV-ów. Pierwsza generacja modelu pojawiła się na rynku w 1995 roku i szybko zaskarbiła sobie sympatię klientów, wyznaczając trendy w klasie. Obecnie oferowana jest już piąta odsłona japońskiego SUV-a (debiut koniec 2016 r., w Europie w 2018 r.), która jednak tym razem musi się mierzyć z silną konkurencją. Na dodatek Honda postanowiła ograniczyć ofertę CR-V na polskim rynku tylko do hybrydy z napędem na przód lub obie osie. Do wyboru jest za to aż pięć linii wyposażeniowych, w tym absolutnie topowa Executive, która trafiła do naszego testu.
Honda CR-V – większość czasu na prądzie
Układ hybrydowy CR-V składa się z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 2,0 l i mocy 145 KM oraz 184-konnego motoru elektrycznego i właśnie taką maksymalną mocą systemową może pochwalić się ten model. Przy niskich prędkościach tylko silnik elektryczny napędza auto, a benzyniak pełni funkcję generatora prądu. Dopiero gdy mocniej wciśniemy pedał gazu albo poruszamy się szybciej, automatyczne sprzęgło łączy jednostkę benzynową z kołami za pośrednictwem bezstopniowej przekładni e-CVT i wtedy rolę „wspomagacza” przejmuje elektryk.
Praca całego układu jest płynna i cicha, z wyjątkiem sytuacji, w których chcemy dynamicznie przyspieszyć, bo wtedy benzyniak wchodzi na wysokie obroty, a do wnętrza dociera jego nieprzyjemne wycie – taka jest cena dobrej dynamiki. W sprincie do setki udało nam się nawet zanotować lepszy o 0,7 s czas, niż obiecuje producent – 8,5 s. Powodów do narzekań nie daje też elastyczność, zwłaszcza w trybie Sport, w którym dysponuje się całym potencjałem napędu, choć wpływa to oczywiście na znaczny wzrost zużycia paliwa. Średnia z testu to 8 l/100 km. W mieście i przy łagodniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu można liczyć na spalanie poniżej 7 l. Z uwagi na niewielką pojemność baterii – tylko 1 kWh – jazda na samym prądzie jest możliwa na krótkich dystansach, ale układ napędowy bardzo sprawnie radzi sobie z przechodzeniem w tryb hybrydowy i odwrotnie.
Co ważne, CR-V nie jest typem sportowca, jednak jego zorientowany na komfort charakter może się podobać. Zawieszenie jest stosunkowo miękkie, dzięki czemu swobodnie radzi sobie z pochłanianiem nierówności, zwiększając wygodę pasażerów. Takie nastawy powodują oczywiście większe wychylanie się nadwozia na zakrętach, ale w bezpiecznym zakresie. Inteligentny napęd na 4 koła zapewnia przy tym utrzymanie właściwej trakcji i kontroli nad autem. W tym miejscu należy pochwalić Hondę za seryjne wyposażenie CR-V w komplet elektronicznych asystentów, takich jak m.in. układ wspomagania prowadzenia, system ostrzegania przed kolizją i zmniejszający jej skutki, asystent utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat czy układ umożliwiający podążanie za innym autem przy niskiej prędkości, np. w korku. Wysoko oceniamy też układ hamulcowy, który pozwalał zatrzymać SUV-a z prędkości 100 km/h na odcinku 35,1 m.
Honda CR-V – funkcjonalność i przestronność
Docenić należy dużą funkcjonalność CR-V, które oferuje jedno z przestronniejszych wnętrz w segmencie. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest mnóstwo, a pięciu pasażerów może podróżować w komfortowych warunkach. Dobrą widoczność we wszystkich kierunkach wspiera dodatkowo szerokokątna kamera cofania. Do dyspozycji pasażerów są liczne schowki w desce rozdzielczej, konsoli środkowej, drzwiach i oparciach siedzeń oraz cztery wyjścia USB. Mimo umieszczenia pod podłogą bagażnika litowo-jonowej baterii ma on przyzwoitą pojemność prawie 500 l, którą łatwo można powiększać. Dostęp do niego ułatwia też podnoszona elektrycznie klapa.
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – naszym zdaniem
SUV Hondy ma grono wiernych klientów i cieszy się zasłużoną dobrą reputacją. To dopracowane, dobrze zrobione i w topowej wersji Executive bardzo bogato wyposażone auto. Nie jest może specjalnie ekscytujące podczas prowadzenia i woli raczej spokojny styl jazdy, ale w roli rodzinnego auta sprawdza się doskonale. Niestety, sporo kosztuje, choć akurat bezpośrednia konkurentka w podobnej specyfikacji – hybrydowa Toyota RAV4 222 KM AWD w wersji Executive – wyceniona jest na minimum 197 900 zł (bez rabatów). Honda CR-V z uboższym pakietem Elegance kosztuje 164 900 zł.
Ocena: 4+
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
0-100 km/h | 8,5 s |
0-130 km/h | 14,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1716/559 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,7 m |
gorące | 35,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 8,0 l/100 km |
Zasięg | 710 km |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1993 cm3 |
Moc maksymalna | 145 KM/6200 obr./min + 184 KM |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm/4000 obr./min + 315 Nm |
Całk. moc sys. hybrydowego | 184 KM |
Skrzynia biegów/napęd | aut. bezstopniowa e-CVT/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,2 s; 180 km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 7,2 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 163 g/km |
Maks. masa przyczepy | 750 (ham.)/600 kg (bez ham.) |
Poj. bagażnika | 497-1638 l |
Poj. zbiornika paliwa | 57 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Dueler H/L 33 |
Rozmiar opon | 235/60 R 18 |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – wyposażenie
Wersja | Executive |
6 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klima 2-stref./el. ster. fotel kier. | S/S |
Wyświetlacz head-up | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S |
Podgrzew. fotele i kierownica/kamera | S/S |
Lakier spec./alufelgi 18 cali | 2500 zł/S |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive - gwarancja/Ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 193 770 zł |
Gwar. mech. i bateria/perfor. | 5 lat b.o. km/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 196 270 zł |