Honda CR-V może uchodzić za jednego z prekursorów segmentu kompaktowych SUV-ów. Pierwsza generacja modelu pojawiła się na rynku w 1995 roku i szybko zaskarbiła sobie sympatię klientów, wyznaczając trendy w klasie. Obecnie oferowana jest już piąta odsłona japońskiego SUV-a (debiut koniec 2016 r., w Europie w 2018 r.), która jednak tym razem musi się mierzyć z silną konkurencją. Na dodatek Honda postanowiła ograniczyć ofertę CR-V na polskim rynku tylko do hybrydy z napędem na przód lub obie osie. Do wyboru jest za to aż pięć linii wyposażeniowych, w tym absolutnie topowa Executive, która trafiła do naszego testu.

Honda CR-V – większość czasu na prądzie

Układ hybrydowy CR-V składa się z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 2,0 l i mocy 145 KM oraz 184-konnego motoru elektrycznego i właśnie taką maksymalną mocą systemową może pochwalić się ten model. Przy niskich prędkościach tylko silnik elektryczny napędza auto, a benzyniak pełni funkcję generatora prądu. Dopiero gdy mocniej wciśniemy pedał gazu albo poruszamy się szybciej, automatyczne sprzęgło łączy jednostkę benzynową z kołami za pośrednictwem bezstopniowej przekładni e-CVT i wtedy rolę „wspomagacza” przejmuje elektryk.

Praca całego układu jest płynna i cicha, z wyjątkiem sytuacji, w których chcemy dynamicznie przyspieszyć, bo wtedy benzyniak wchodzi na wysokie obroty, a do wnętrza dociera jego nieprzyjemne wycie – taka jest cena dobrej dynamiki. W sprincie do setki udało nam się nawet zanotować lepszy o 0,7 s czas, niż obiecuje producent – 8,5 s. Powodów do narzekań nie daje też elastyczność, zwłaszcza w trybie Sport, w którym dysponuje się całym potencjałem napędu, choć wpływa to oczywiście na znaczny wzrost zużycia paliwa. Średnia z testu to 8 l/100 km. W mieście i przy łagodniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu można liczyć na spalanie poniżej 7 l. Z uwagi na niewielką pojemność baterii – tylko 1 kWh – jazda na samym prądzie jest możliwa na krótkich dystansach, ale układ napędowy bardzo sprawnie radzi sobie z przechodzeniem w tryb hybrydowy i odwrotnie.

Co ważne, CR-V nie jest typem sportowca, jednak jego zorientowany na komfort charakter może się podobać. Zawieszenie jest stosunkowo miękkie, dzięki czemu swobodnie radzi sobie z pochłanianiem nierówności, zwiększając wygodę pasażerów. Takie nastawy powodują oczywiście większe wychylanie się nadwozia na zakrętach, ale w bezpiecznym zakresie. Inteligentny napęd na 4 koła zapewnia przy tym utrzymanie właściwej trakcji i kontroli nad autem. W tym miejscu należy pochwalić Hondę za seryjne wyposażenie CR-V w komplet elektronicznych asystentów, takich jak m.in. układ wspomagania prowadzenia, system ostrzegania przed kolizją i zmniejszający jej skutki, asystent utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat czy układ umożliwiający podążanie za innym autem przy niskiej prędkości, np. w korku. Wysoko oceniamy też układ hamulcowy, który pozwalał zatrzymać SUV-a z prędkości 100 km/h na odcinku 35,1 m.

Honda CR-V – funkcjonalność i przestronność

Honda CR-V – wymiary Foto: auto świat / Auto Świat
Honda CR-V – wymiary

Docenić należy dużą funkcjonalność CR-V, które oferuje jedno z przestronniejszych wnętrz w segmencie. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest mnóstwo, a pięciu pasażerów może podróżować w komfortowych warunkach. Dobrą widoczność we wszystkich kierunkach wspiera dodatkowo szerokokątna kamera cofania. Do dyspozycji pasażerów są liczne schowki w desce rozdzielczej, konsoli środkowej, drzwiach i oparciach siedzeń oraz cztery wyjścia USB. Mimo umieszczenia pod podłogą bagażnika litowo-jonowej baterii ma on przyzwoitą pojemność prawie 500 l, którą łatwo można powiększać. Dostęp do niego ułatwia też podnoszona elektrycznie klapa.

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – naszym zdaniem

SUV Hondy ma grono wiernych klientów i cieszy się zasłużoną dobrą reputacją. To dopracowane, dobrze zrobione i w topowej wersji Executive bardzo bogato wyposażone auto. Nie jest może specjalnie ekscytujące podczas prowadzenia i woli raczej spokojny styl jazdy, ale w roli rodzinnego auta sprawdza się doskonale. Niestety, sporo kosztuje, choć akurat bezpośrednia konkurentka w podobnej specyfikacji – hybrydowa Toyota RAV4 222 KM AWD w wersji Executive – wyceniona jest na minimum 197 900 zł (bez rabatów). Honda CR-V z uboższym pakietem Elegance kosztuje 164 900 zł.

Ocena: 4+

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 8,5 s
0-130 km/h 14,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,4 s (aut.)
80-120 km/h 6,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1716/559 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,4/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,7 m
                                             gorące  35,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt.) 8,0 l/100 km
Zasięg 710 km

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektryczny
Ustawienie silników poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1993 cm3
Moc maksymalna 145 KM/6200 obr./min + 184 KM
Maks. moment obrotowy 175 Nm/4000 obr./min + 315 Nm
Całk. moc sys. hybrydowego 184 KM
Skrzynia biegów/napęd aut. bezstopniowa e-CVT/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 9,2 s; 180 km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt.) 7,2 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 163 g/km
Maks. masa przyczepy 750 (ham.)/600 kg (bez ham.)
Poj. bagażnika 497-1638 l
Poj. zbiornika paliwa 57 l
Marka i model opon test. auta Bridgestone Dueler H/L 33
Rozmiar opon 235/60 R 18

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive – wyposażenie

Wersja Executive
6 airbagów/reflektory LED S/S
Klima 2-stref./el. ster. fotel kier. S/S
Wyświetlacz head-up S
System multimedialny/nawigacja S/S
Podgrzew. fotele i kierownica/kamera S/S
Lakier spec./alufelgi 18 cali 2500 zł/S

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD Executive - gwarancja/Ceny

Cena podst. wersji silnikowej 193 770 zł
Gwar. mech. i bateria/perfor. 5 lat b.o. km/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 196 270 zł