Honda HR-V e:HEV jest przedstawicielem coraz popularniejszych SUV-ów coupe. Auto prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. Głównie dzięki bardzo modnemu aktualnie ściętemu tyłowi oraz integralnej atrapie chłodnicy, która występuje w dwóch wersjach kolorystycznych i w wydaniu w kolorze nadwozia nadaje autu wizerunek charakterystyczny dla samochodów elektrycznych.
Nie jest to zupełnie nowa konstrukcja, co widać choćby po jej wymiarach. Auto ma 4340 mm długości, 1790 mm szerokości i 1582 mm wysokości, czyli niemal dokładnie tyle samo, co HR-V drugiej generacji, choć jest o 20 mm niższa. Co więcej, rozstaw osi obu aut jest identyczny i wynosi 2610 mm. Na tym jednak podobieństwa z poprzednikiem się kończą.
Honda HR-V e:HEV - hybrydowa, ale w zasadzie elektryczna
HR-V jest trzecim modelem marki, który może poszczycić się emblematem e:HEV. Układ napędowy tego auta skonstruowany jest w sposób, zupełnie inny od tego, do którego przyzwyczaiły nas typowe hybrydy. Składa się on z benzynowego silnika, pracującego w cyklu Atkinsona o pojemności 1498 cm3, mocy 107 KM i momencie obrotowym 131 Nm oraz dwóch silników elektrycznych. Trakcyjny ma 131 KM oraz 253 Nm. Układ napędowy ma trzy tryby pracy, z czego w dwóch z nich, koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Pierwszy, wyłącznie elektryczny używany jest zazwyczaj podczas poruszania się z prędkościami miejskimi. W kolejnym - hybrydowym silnik spalinowy dołącza do elektrycznego, ale wyłącznie w roli generatora energii. Silnik spalinowy napędza koła tylko podczas szybkiej jazdy (od ok. 100 km/h). HR-V nie ma jednak skrzyni biegów (choć w specyfikacji określona jest jako e-CVT), a wyłącznie skrzynię redukcyjną, z przełożeniem dopasowanym do charakterystyki silnika spalinowego, który w pozostałych trybach jest od niej odłączony za pomocą sprzęgła. Co ciekawe, zadbano o wrażenia akustyczne. Mimo braku skrzyni biegów, podczas intensywnego przyspieszania, auto symuluje zmianę przełożeń.
Efektem tych zabiegów konstrukcyjnych jest bardzo płynna, charakterystyczna dla elektrycznego napędu jazda - w większości przypadków, w tym podczas ruszania oraz w przy prędkościach typowych dla miasta koła napędza bowiem właśnie silnik elektryczny - oraz zadowalająca dynamika (0-100 km/h w 10,7 s). Honda okazuje się także oszczędna. Spalanie wskazane w specyfikacji (5,4 l/100 km) da się osiągnąć bez poświęceń, a można się zejść jeszcze niżej.
Honda HR-V e:HEV - zaskakująco przestronna
Choć Honda HR-V e:HEV plasowana jest w segmencie SUV-B, projektantom japońskiej marki udało się wygospodarować zaskakująco przestronne wnętrze i przyzwoitej wielkości bagażnik. Ogromnym atutem tego auta jest tylna kanapa Magic Seats, którą można składać na różne sposoby, uzyskując np. albom całkowicie płaską podłogę, albo pokaźną przestrzeń w miejscu siedzeń. Przestrzeń pasażerska jest ogromna, jak na tę klasę auta - spokojnie można ją porównać do segmentu SUV-C. Nawet wysocy pasażerowie mają bardzo dużo miejsca na nogi. Niestety z przestrzenią na głowę, z powodu nisko schodzącej linii dachu jest gorzej - osoby o wzroście ok. 185 cm będą już muskać nią podsufitkę. To cena za modne nadwozie, ale jeśli chcemy się zdecydować na SUV-a segmentu B, którym z tyłu często będzie ktoś podróżować, HR-V może okazać się jednym z najlepszych aut tej klasy.
Jakość wykonania wnętrza i użyte tam materiały nie budzą wątpliwości, że jest to spory atut HR-V, na tle klasowych rywali. Miłego dla oka i eleganckiego projektu nie upiększono także przesadną ilością fortepianowej czerni. Dodatkowo ergonoma stoi tutaj na bardzo wysokim poziomie. Mimo obecności dużego ekranu dotykowego (w HR-V obecny jest system wspierający Android Auto oraz Apple Car Play) najważniejsze funkcje sterowane są za pomocą fizycznych przycisków i przełączników.
Honda postarała się nawet o drobny, ale bardzo praktyczny smaczek w postaci nawiewu. Po przekręceniu umieszczonej w nim gałki, do ogrzewania lub chłodzenie wnętrza wykorzystywany jest nawiew w kształcie litery “L”, dzięki czemu powietrze nie wieje pasażerom prosto w twarz.
HR-V e:HEV ma być najchętniej kupowanym modelem Hondy i patrząc na jego zalety, wcale nie zdziwilibyśmy się, gdyby wyniki jego sprzedaży potwierdziły te założenia. Model ten kupić można w cenie od 123 700 zł.
Honda HR-V e:HEV - Co nam się podoba, a co nie
HR-V e:HEV może się podobać. Tył auta zaprojektowano w modnym stylu SUV coupé.
Ogromna przestrzeń, jak w samochodzie o klasę większym, w połączeniu z tylną kanapą Magic Seats czyni z HR-V bardzo praktyczny samochód. Wisienką na torcie są świetnie wymyślone nawiewy. Auto jest, niestety, dość głośne przy dużych prędkościach.
Honda zadbała o bardzo dobrą widoczność z miejsca kierowcy. Eleganckie wnętrze wykonano z materiałówo dobrej jakości. Przestrzeni na tylnej kanapie jest więcej niż można się spodziewać. Na zdjęciu (w galerii poniżej) fotel pasażera odsunięty jest maksymalnie do tyłu.
Po rozłożeniu tylnej kanapy do dyspozycji jest całkowicie płaska podłoga. Siedziska można także podnieść i uzyskać przestrzeń za przednimi fotelami. Bagażnik ma przeciętną pojemność (335 l), ale można go powiększyć do 1305 l.
Honda HR-V e:HEV - naszym zdaniem
To chyba jeden z najlepszych niewielkich SUV-ów. Rodzina, niekoniecznie niewielka, doceni przestrzeń, którą oferuje, oraz niewielki apetyt na paliwo. Kierowca polubi go za pewne prowadzenie.
Honda HR-V e:HEV - dane techniczne
Wersja | Elegance | Advance | Advance Style |
---|---|---|---|
Rodzaj nadwozia | 5D SUV | ||
Typ silnika | Pełna hybryda (benzyna) | ||
Napęd | 2WD | ||
Przekładnia | e-CVT | ||
SILNIK | |||
Typ silnika | i-MMD | ||
Rodzaj napędu | Inteligentny układ doboru trybu jazdy | ||
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 cm3 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 73 x 89,5 | ||
Stopień sprężania | 13,5:1 | ||
Układ rozrządu | Łańcuch rozrządu, VTEC, 4 zawory na cylinder | ||
Norna emisji | EURO 6d | ||
Wymagane paliwo | Benzyna Pb95 | ||
OSIĄGI | |||
Maksymalna moc silnika benzynowego (kW przy obr./min) | 79 przy 6000-6400 | ||
Maksymalna moc silnika benzynowego (KM przy obr./min) | 107 przy 6000-6400 | ||
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego (Nm przy obr./min) | 131 przy 4500-5000 | ||
Moc maksymalna silnika elektrycznego (kW [KM]) | 96[131] | ||
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | 253 | ||
0-100 km/h (s) | 10,6 | 10,7 | 10,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | ||
Poziom hałasu we wnętrzu (dB) | 66,0 | ||
ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA | |||
WLTP * | |||
Prędkość niska - emisja CO2 g/km | 104 | 104 | 104 |
Prędkość średnia - emisja CO2 g/km | 94 | 94 | 94 |
Prędkość wysoka - emisja CO2 g/km | 103 | 103 | 103 |
Prędkość bardzo wysoka - emisja CO2 g/km | 162 | 162 | 162 |
Uśredniona emisja CO2 g/km | 122 | 122 | 122 |
Zużycie paliwa – prędkość niska l/100 km | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Zużycie paliwa – prędkość średnia l/100 km | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Zużycie paliwa – prędkość wysoka - l/100 km | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Zużycie paliwa – prędkość bardzo wysokal/100 km | 7,1 | 7,1 | 7,1 |
Uśrednione zużycie paliwa - l/100 km | 5,4 | 5,4 | 5,4 |
WVTA | |||
Emisja tlenku węgla CO (mg/km) | 58,2 | 58,2 | 58,2 |
Emisja węglowodorów ogółem HC (mg/km) | 5,7 | 5,7 | 5,7 |
Emisja węglowodorów niemetanowych NMHC (mg/km) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Emisja tlenków azotu NOx (mg/km) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
WYMIARY | |||
Długość (mm) | 4340 | ||
Szerokość (mm) | 1790 | ||
Szerokość całkowita (mm) ze złożonymi lusterkami | 1866 | ||
Szerokość z lusterkami (mm) | 2027 | ||
Wysokość (mm) | 1582 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2610 | ||
Rozstaw kół przednich (mm) | 1535 | ||
Rozstaw kół tylnych (mm) | 1540 | ||
Prześwit (z kierowcą) (mm) | 188 | 188 | 188 |
Średnica zawracania - między ścianami (m) | 11,3 (opona zewnętrzna) | ||
Promień skrętu między krawężnikami (m) | 5,5 | ||
Liczba obrotów kołem kierownicy (pomiędzy skrajnymi położeniami) | 2,4 | ||
POJEMNOŚCI | |||
Zbiornik paliwa (litry) | 40 | ||
Liczba miejsc (osób) | 5 | ||
Pojemność bagażnika włączając schowek podpodłogowy - siedzenia rozłożone (litry, metoda VDA) | 335 | 335 | 320 |
Pojemność bagażnika włączając schowek podpodłogowy - siedzenia złożone do linii okien (litry, metoda VDA) | 1305 | 1305 | 1290 |
Pojemność bagażnika włączając schowekpodpodłogowy - siedzenie złożone, do linii dachu (litry, metodaVDA) | 987 | 987 | 972 |
MASY | |||
Masa własna (kg) | 1380 – 1401 | ||
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1870 | ||
Ładowność (kg) | 469-490 | ||
Maksymalny nacisk na dach (kg) | 45 | 45 | 50 |
PRZEKŁADNIA | |||
Typ skrzyni biegów | e-CVT | ||
Przełożenie 1. (do przodu dla CVT) | Dla silnika benzynowego: 0,806 Dla silnika elektrycznego: 2,455 | ||
Przełożenie końcowe | 3,909 | 3,909 | 3,909 |
KOŁA I OPONY | |||
Rozmiar opon Przód/Tył | 225/50 R18 | 225/50 R18 | 225/50 R18 |
Rozmiar i wzór felg | 18-calowe aluminiowe | 18-calowe aluminiowe | 18-calowe aluminiowe |
Honda HR-V e:HEV - bezpieczeństwo
Wersja | Elegance | Advance | Advance Style |
---|---|---|---|
kład ABS | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Poduszki powietrzne - kierowca i pasażer z przodu | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Poduszki powietrzne - Poduszka powietrzna pasażera SRS z wyłącznikiem | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Poduszki powietrzne - boczne (przód) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Poduszki powietrzne - kurtyna boczna (przód i tył) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Pakiet monitorowania martwego pola, zawierający system monitorowania ruchu poprzecznego | - | ⬤ | ⬤ |
Wspomaganie awaryjne hamowania (BA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System ograniczający skutki kolizji (CMBS) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Redukujący skutki kolizji system autonomicznego sterowania pedałem przyspieszenia | ⬤ (przód i tył) | ⬤ (przód i tył) | ⬤ (przód i tył) |
Monitorowanie ciśnienia w oponach (DWS) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Poduszka powietrzna kierowcy SRS (napełnianie jednostopniowe) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
e-Call (w Europie) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System ostrzegania o nagłym hamowaniu | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System ostrzegania przed kolizją czołową | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Pasy bezpieczeństwa z automatycznymi napinaczami (ELR) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Regulowany ogranicznik prędkości | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Inteligentny ogranicznik prędkości | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFix / I-SIZE | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDW) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System utrzymywania na pasie ruchu | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System hamowania podczas jazdy z niską prędkością | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Podążanie przy niskiej prędkości | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System utrzymywania na pasie ruchu | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System rozpoznawania znaków drogowych | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System stabilizacji toru jazdy (VSA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Aktywne zagłówki foteli z przodu | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Honda HR-V e:HEV - wnętrze
Wersja | Elegance | Advance | Advance Style |
---|---|---|---|
Kierownica obszyta skórą | - | ⬤ | ⬤ |
Tapicerka | Materiał (czarna) | Syntetyczna skóra i materiał (czarna) | Syntetyczna skóra i materiał w kolorze jasnoszarym |
Elementy stylistyczne | - | - | Pomarańczowe wykończenia przedniej konsoli, pomarańczowe szwy na kierownicy i fotelach |
Honda HR-V e:HEV - systemy i rozwiązania techniczne
Wersja | Elegance | Advance | Advance Style |
---|---|---|---|
System stabilizacji toru jazdy (AHA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Tryb jazdy | Econ/ Sport/Normal | Econ/ Sport/Normal | Econ/ Sport/Normal |
Elektryczny hamulec parkingowy z automatycznym załączaniem | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Układ automatycznego utrzymania hamulca | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Asystent ruszania na wzniesieniu (HSA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
System kontroli zjazdu ze wzniesienia | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Tryby jazdy układu hybrydowego e:HEV - tryb elektryczny,hybrydowy i silnika spalinowego | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
7-calowy inteligentny wyświetlacz wielofunkcyjny kierowcy i-MID | ⬤ | ⬤ | ⬤ |
Manetki przy kierownicy do regulacji rekuperacyjnego odzyskiwania energii z hamowania | ⬤ | ⬤ | ⬤ |