- Hyundai i30 wyróżnia się 5-letnim okresem ochrony gwarancyjnej bez limitu kilometrów
- Koreański kompakt został zaprojektowany tak, by niepotrzebnie nie angażować uwagi kierowcy
Koreańczycy, kiedy wreszcie wyprodukowali auta na tyle dobre, by mogły się zmierzyć z popularnymi w europie kompaktami, zwrócili na siebie uwagę rewolucyjnymi warunkami gwarancyjnymi. Tym razem do naszej redakcji trafił Hyundai i30 w wersji kombi, więc zabraliśmy go w dłuższą podróż i ruszyliśmy z Warszawy w stronę Szklarskiej Poręby.
Zapakowaliśmy bagażnik o pojemności 555 litrów po brzegi sprzętem fotograficznym. Gdyby to nie wystarczyło, zawsze moglibyśmy złożyć fotele i powiększyć przestrzeń do 1720 l. Sam bagażnik jest pojemny, ale elegancka sylwetka z opadającą linią dachu wpłynęła na zmniejszenie rozmiarów górnej części drzwi, co utrudnia pakowanie przedmiotów wielkogabarytowych.
Wrażenie robi znakomita ergonomia tak na przednich, jak i tylnych fotelach. Hyundai i30 oferuje bardzo duże możliwości regulacji kierownicy i fotela. Na tylnej kanapie wystarczy miejsca również dla rosłych osób. Oparcie jest pochylone pod bardzo wygodnym kątem, więc w komfortowych warunkach przejechaliśmy ponad 500 km. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest zgodnie z obecną moda i imponuje bogatym wyposażeniem. Do i30 można zamówić takie rarytasy jak wentylowane fotele, podgrzewaną kierownicę, czy system czytający znaki drogowe. Ale znaleźliśmy też wady. Jeśli za kierownicą siedzi wysoką osoba centralne lusterko wsteczne nie pozwala obserwować, co dzieje się w dużej odległości za samochodem. Hyundai mógłby też popracować nad poziomem hałasu przy wysokich prędkościach oraz zapachami, jakie wydzielają materiały sztuczne we wnętrzu. Na nierównych drogach okazało się też, że nieco słabszą stroną i30 Wagon jest sztywność karoserii. We wnętrzu słychać było ciche poskrzypywanie plastików. Niepokojące hałasy nie dochodziły za to z komfortowego zawieszenia.
Hyundai i30 1.6 CRDi - ku uciesze wszystkich
Samochód został tak zestrojony, by podobać się jak największemu gronu użytkowników, co w klasie kompaktowej jest właściwą strategią. Hyundai i30 prowadzi się przyjemnie lekko, a dwusprzęgłowa skrzynia zmienia biegi niemal niezauważalnie. Można mu nawet zarzucić, że jest trochę beznamiętny, ale Hyundai ma już coś na swoją obronę. Właśnie trafiła do produkcji sportowa wersja N, której z pewnością nie będzie brakowało charakteru. Za jej dostrojenie odpowiada przecież Albert Biermann, który wcześniej odpowiadał za modele BMW przyozdobione znaczkiem M.
Ale wróćmy do naszego i30, który charakterem z pewnością wpisze się w potrzeby dużo jeżdżącego kierowcy. Kompaktowe kombi z dieslem o pojemności 1.6 l pod maską to jedna z najbardziej praktycznych koncepcji samochodu. Jest wystarczająco zwinny, by przemieszczać się po mieście, ale zapewnia też przestrzeń dla czworga dorosłych osób i nadaje się na wakacyjne wojaże. Przy tym nie jest horrendalnie drogi. Choć w wersji 1.6 CRDi 7DCT Wagon i z wyposażeniem Comfort trzeba zapłacić 97 tys. zł, najtańsze i30 kombi z silnikiem 1.4 l (100 KM) kosztuje 64 500 zł.
Hyundai i30 1.6 CRDi – za najlepszy silnik musimy sporo zapłacić
Jeśli myślimy o komfortowych osiągach i niskim zużyciu paliwa to optymalny jest silnik 1.6 CRDI o mocy 136 KM. Wtedy w wersji z automatem możemy rozpędzić się do 200 km/h i osiągnąć setkę w 10,6 s. Nam i30 właśnie z tym silnikiem spalał średnio od 5,5 do 8 litrów na setkę w zależności od tempa jazdy. Cieszy również fakt, że Hyundai dopracował układ kierowniczy i obecnie już nie trzeba na autostradzie nieustannie korygować toru jazdy.
Hyundai i30 Wagon wypada bardzo dobrze na tle mocnej konkurencji. Próbuje pogodzić praktyczne zalety z sylwetką lekko usportowionego kombi. Nie ma tak zaawansowanych multimediów, jak choćby VW Golf i nie jest wykonany z aż tak wysublimowanych materiałów, ale za to oferuje bogate wyposażenie dodatkowe w przystępnej cenie oraz atrakcyjne warunki 5-letniej opieki gwarancyjnej.
Hyundai i30 1.6 CRDi 7DCT Wagon - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1582 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowy automat, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,3 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1340 kg |
Cena | Od 97 tys. zł |