W przeszłości samochody marki Hyundai otrzymywały nazwy odzwierciedlające cechy właściwe dla danego modelu lub kojarzące się z nim. Ostatnio Hyundai obrał nowy, bardziej ogólny kierunek nazewnictwa, który jasno kładzie nacisk na technologiczną orientację działań firmy, a wspólny człon literowy nowych nazw będzie zrozumiały we wszystkich krajach.

Hyundai zdecydował się na alfa-numeryczne kodowanie nazw, które najlepiej wyrazi połączenie technologii z kluczowymi wartościami marki. Litera "i" wybrana przez firmę Hyundai niesie ze sobą te przesłania. Znak "i" tradycyjnie jest kojarzony jako ikona produktów technologicznych, a jej częste używanie utrwaliło ją w całej Europie. Litera "i" - jak twierdzi koncern - to również: inteligencja, integralność i innowacja...

Ponadto, litera "i" jest częścią obietnicy wartości marki Hyundai. W latach 90-tych Hyundai zmienił całkowicie strategię korporacyjną, odchodząc od pierwotnej filozofii biznesowej produkowania samochodów "za dobrą cenę" i zmierzając do bardziej wyrafinowanego wizerunku.

Pragnieniem firmy Hyundai było stworzenie marki inspirującej i obecnie "inspiracja" jest podstawową wartością Hyundaia. Litera "i" potwierdza te dążenia i komunikuje je klientom...

Model i30 to pierwszy Hyundai noszący element "i" w nazwie. Człon "30" odnosi się do liczby oznaczającej europejski segment C, do którego przynależy nowy Hyundai.

Wygląd zewnętrzny

Bryła i30 to harmonijne połączenie wszystkich elementów stylistycznych.

Powiązane kształty świateł przednich i tylnych, dyskretny spoiler dachowy i nadzwyczaj proporcjonalna część przednia są wyważone i nieprzypadkowe. Zdecydowane linie boczne unoszące się dynamicznie ku tyłowi dodają nadwoziu sportowego charakteru.

Oczywiście wygląd to kwestia gustu, ale ten samochód jest po prostu ładny!

Wnętrze

Rozstaw osi w połączeniu z dużą szerokością i30 zaowocował wnętrzem ukierunkowanym na komfort podróżowania, funkcjonalność i praktyczność.

Elegancja jest głównym motywem przestronnego wnętrza, takich jak system dystrybucji powietrza, komfortowe siedzenia czy intuicyjna ergonomia przycisków.

i30 został stworzony jako samochód dla kierowcy. Czytelność i dostępność instrumentów pokładowych, pionowa i pozioma regulacja koła kierownicy, sportowe siedzenia z odpowiednim trzymaniem bocznym oraz optymalne umiejscowienie dźwigni zmiany biegów, wszystko to potwierdza intencje projektantów.

Na wyświetlaczach kontrolek i instrumentach pokładowych zastosowano technologię LCD.

Regulowane dysze nawiewów zapewniają optymalną dystrybucję powietrza w kabinie. Dwutonowe wykończenie wnętrza, w którym wyróżnia się jakość tapicerki siedzeń oraz materiałów wykończeniowych, sprawia znakomite wrażenie.

Nawet najmniejsze przyciski zostały rozmieszczone intuicyjnie. Kolejną zaletą są dogodnie usytuowane przełączniki systemu audio na kole kierownicy, przyciski ogrzewania i klimatyzacji oraz włączniki elektrycznie sterowanych szyb i lusterek.

Łatwy dostęp do zintegrowanego systemu audio, kieszeni na mapy i innych schowków to kolejny mocny punkt i30.

Nawet umiejscowienie i wyczucie drążka automatycznej skrzyni biegów zostało zoptymalizowane!

Samochód, który odznacza się sportowym wizerunkiem musi również zapewniać odpowiednio sportowy komfort siedzenia. Przednie fotele i wyprofilowane siedzenia tylne zapewniają odpowiedni komfort i dobre trzymanie podczas pokonywania długich dystansów.

Widać, że wiele uwagi poświęcono nie tylko kształtowi foteli, zgodnemu z naturalną sylwetką kierowcy, ale również materiałom użytym do ich wykończenia oraz samemu wykończeniu. W rezultacie otrzymano siedzenia, które mogą śmiało konkurować w kwestii komfortu z najbardziej uznanymi modelami nie tylko w tej, ale nawet wyższej klasie.

Swymi wymiarami - 4245 mm długości, 1765 mm szerokości i 1480 mm wysokości - i30 całkowicie spełnia wymagania segmentu C.

Co więcej, rozstaw osi wynoszący 2650 mm zapewnia ponadprzeciętną przestronność. Rezultatem jest zwiększona swoboda ruchu, optymalne umieszczenie siedzeń i przyrządów pokładowych oraz zwiększony komfort. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest również ponadprzeciętnie dużo miejsca nad głową i na nogi.

Wszystkie wersje i30 posiadają siedziska i oparcia tylnych siedzeń dzielone w stosunku 60 / 40. Można je złożyć w prosty sposób zwiększając ilość dostępnej przestrzeni oraz praktyczność i funkcjonalność wnętrza bez uszczerbku na bezpieczeństwie czy komforcie. Uzyskana po złożeniu foteli powierzchnia jest płaska.

i30 oferuje pasażerom siedzącym z tyłu w pełni profilowane fotele, więcej miejsca na nogi oraz bardzo dużo przestrzeni. Pasażerowie mogą w łatwy sposób dostosować wysokość siedziska oraz część lędźwiową fotela do indywidualnych potrzeb. Kierowca może cieszyć się jazdą w pełnym komforcie dzięki dużej ilości miejsca na nogi.

W parze z ponadprzeciętną przestrzenią dla pasażerów idzie duży i łatwo dostępny bagażnik. Ma on 821 mm długości, 1040 mm szerokości i 558 mm wysokości, co w sumie daje 340 litrów pojemności.

Po rozłożeniu tylnych siedzeń, długość powierzchni ładunkowej zwiększa się do 1141 mm, a całkowita pojemność bagażnika do 1250 litrów.

W samochodzie testowym zamocowano także roletę nad bagażami i siatkę zabezpieczającą (normalnie dostępna w opcji).

Wyposażenie

Gama standardowego wyposażenia w połączeniu z licznymi opcjami niewątpliwie pozwala klientom na dopasowanie samochodu do swoich potrzeb.

Na polskim rynku i30 dostępny jest w pięciu wersjach wyposażenia.

Już podstawowa wersja "Classic" oferuje bogate wyposażenie obejmujące zintegrowany system audio (Radio+CD+MP3+USB+AUX), regulację wysokości fotela kierowcy, aktywne przednie zagłówki oraz elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach.

Wersja "Classic +" posiada w standardzie klimatyzację sterowaną manualnie oraz przyciski systemu audio umieszczone na kole kierownicy.

Średnia wersja "Comfort" oferuje dodatkowo elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia, system zdalnego sterowania centralnym zamkiem, regulację lędźwiowej części fotela kierowcy oraz przednie lampy przeciwmgielne.

Wersja "Style" standardowo zawiera teleskopową regulację kolumny kierownicy, 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/55 R16, system monitorujący ciśnienie w oponach, skórzano-materiałową tapicerkę oraz automatyczną klimatyzację.

Topowa wersja "Premium" (właśnie taką posiadał pojazd testowy) oferuje wszystkie elementy poprzednich wersji plus automatyczną klimatyzację, ogrzewanie przednich foteli, system ESP, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, czujnik cofania i czujnik deszczu.

Schowki i udogodnienia

W zależności od wersji wyposażeniowej, dostępne są takie elementy jak: uchwyt na okulary, uchwyt na kubek, pojemnik w centralnej konsoli, łatwo dostępne kieszenie na mapy w drzwiach, kieszenie w oparciach siedzeń, schowek w centralnym podłokietniku oraz tylne uchwyty na kubki. Pojemny schowek przed pasażerem jest dodatkowo chłodzony powietrzem z klimatyzacji.

Silnik

Jakże wielkie było zaskoczenie kierowcy i pasażera tuningowanej Toyoty stojącej obok, gdy okazało się, że nie może ona pokonać na starcie niczym nie wyróżniającego się Hyundaia i30...

Testowy samochód wyposażony był w silnik o pojemności 1,6 litra. Jednostka CRDi o mocy 115 KM osiąga maksymalny moment obrotowy 255 Nm juz przy 2000 obr. / min,. Turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny rozpoczyna pracę już w bardzo niskim zakresie obrotów, stąd i30 zachowuje sie na starcie niczym torpeda!

W silniku zastosowano wtrysk paliwa typu common rail oraz filtr cząstek stałych (DPF).

Pięciobiegowa, mechaniczna skrzynia posiada bardzo starannie dobrane przełożenia.

Jednocześnie spalanie podczas jazdy nie jest imponujące: podczas spokojnej jazdy samochód jest wręcz oszczędny.

Układ napędowy 1,6 CRDi jest ogromną zaletą i30!

Zawieszenie i hamulce

Hyundai i30 oferuje dynamiczne, a zarazem komfortowe prowadzenie.

Przednie kolumny MacPhersona oraz tylne zawieszenie wielowahaczowe to układ doskonale dopasowany do konstrukcji o wysokiej sztywności.

Samochód doskonalone pokonuje zakręty, nie wykazując chęci do opuszczenia drogi.

Natomiast podczas zacieśniających się partii zakrętów i30 staje się nieznacznie podsterowny.

Jednocześnie nawet na wybitych drogach, komfort jazdy jest bardzo wysoki.

Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i lite tarcze z tyłu w połączeniu z 4-kanałowym systemem ABS oraz układem ESP zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa czynnego.

Testowany i30 wyposażony był w 16-calowe obręcze aluminiowe z nisko profilowymi oponami, co dodawało autu sportowego wyglądu.

Bezpieczeństwo

Bardzo nowoczesny Hyundai i30 posiada wszystkie systemy zwiększające zarówno czynne, jak i bierne bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

W zakresie bezpieczeństwa pasywnego znajdują się tu dwie czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, aktywne zagłówki, napinacze pasów oraz system przypominający o zapięciu pasów.

Ponadto elementy bezpieczeństwa biernego uzupełnione są zaawansowaną strukturą bezpieczeństwa. W jej skład wchodzą deformowalne strefy zgniotu, klatka chroniąca pasażerów oraz 3-kierunkowa technologia dystrybucji sił zderzenia.

Sztywność nadwozia osiągnięto dzięki wzmocnieniu słupków A, przegrody czołowej, podłużnic oraz słupków B i C. Do przedniej części podłużnic przykręcane są tzw. "crash boxy", które przy słabszych zderzeniach czołowych deformują się zamiast podłużnic, co ułatwia naprawę i ogranicza jej koszty.

Aktywne przednie zagłówki są standardem począwszy od wersji Classic, a elektrochromatyczne, samościemniające się lusterko wsteczne, podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka boczne z funkcją elektrycznego składania oraz czujnik cofania z dźwiękowym ostrzeżeniem jest standardem w wersji Premium.

Ceny

WersjaSilnik (Moc) Cena (złote)CLASSIC 1.4 l CVVT (109KM) 47 400CLASSIC 1.6 l CRDi -Diesel (90 KM)54 400CLASSIC PLUS 1.4 l CVVT(109 KM)52 400CLASSIC PLUS 1.6 l CRDi -Diesel (90 KM)58 400CLASSIC PLUS 1.6 l CRDi -Diesel (115 KM)62 400COMFORT1.4 l CVVT (109KM)55 900COMFORT 1.6 l CVVT (122KM)57 900COMFORT 1.6 l CRDi -Diesel (90 KM)62 900COMFORT 1.6 l CRDi -Diesel (115 KM)65 900STYLE 1.6 l CVVT (122 KM)63 900STYLE 2.0 l CVVT (143 KM) 67 900STYLE 1.6 l CRDi - Diesel (115 KM)71 900STYLE 2.0 l CRDi - Diesel (140 KM)76 900PREMIUM 1.6 l CVVT (122 KM)71 900PREMIUM 2.0 l CVVT (143 KM)75 900PREMIUM1.6 l CRDi - Diesel (115 KM)79 900PREMIUM 2.0 l CRDi - Diesel (140 KM)84 900

UWAGA. Cennik może ulec zmianie - w celu jego skonsultowania należy skontaktować się z dealerem

Podsumowanie

Na początku warto zaznaczyć: samochodu marki Hyundai nie testowaliśmy już od dawna. Stąd nasze zupełnie "zimne" spojrzenie.

I wielkie zaskoczenie: i30 okazał się samochodem zdecydowanie ciekawszym niż wiele innych modeli w tej klasie!

Ciekawie zaprojektowany design, bardzo "dopracowane", wręcz komfortowe wnętrze - przyjazne dla kierowcy i pasażerów już na wstępie robi bardzo dobre wrażenie.

Gdy wyruszymy w podróż czekają nas kolejne przyjemności. Niezwykle dynamiczny, dobrze wyciszony silnik, w połączeniu ze świetnie zestopniowaną skrzynią biegów (oraz oczywiście dobrze "skrojonymi" fotelami), pozwala przejechać długie dystanse szybko i bez zmęczenia.

Nie można mieć zastrzeżeń do działania zawieszenia. Wręcz znakomicie działają hamulce.

Oczywiście zawsze można znaleźć i mankamenty. W i30 największym z nich jest podświetlenie tablicy rozdzielczej i ekranu na centralnej konsoli. Bez zapalenia świateł - wskaźniki na niebieskim tle są mało widoczne. Mimo więc, że auto posiada automatyczne włączenie świateł po uruchomieniu silnika, należy dodatkowo przekręcić włącznik świateł mijania, aby wyświetlacz stał się przejrzysty...

Wymagania klientów w stosunku do samochodów z segmentu C zdecydowanie wzrosły w ciągu ostatniej dekady. i30 spełnia je z nawiązką!

Ocena

Plusy:- bardzo dużo poręcznych schowków;- przyjazność dla kierowcy i pasażerów;- znakomita jednostka napędowa;- znakomite hamulce

Minusy- mało czytelne podświetlenie tablicy rozdzielczej i centralnej konsoli;- spore spalanie przy dynamicznej jeździe- niewygodnie umieszczony przycisk do zmiany parametrów komputera.

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza10Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Praktyczne schowki10Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu8Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach10Moc na wyższych obrotach10Głośność na niższych obrotach9Głośność na wyższych obrotach9Zużycie paliwa7Stopnie skrzyni biegów9Łatwość zmiany przełożeń9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych8Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika7Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,81

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1582Moc (kW / obr./min):85 / 4000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):255 / 1900 - 2750Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):188Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):11.9Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):5.9 / 4.3 / 4.9Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 415 / 1395Pojemność zbiornika paliwa (l):53Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1450 / 470Rozmiar opon205/55 R16Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4475b) szerokość (mm):1775c) wysokość (mm):1520d) rozstaw osi (mm):2700e) rozstaw z przodu (mm):1546f) rozstaw z tyłu (mm):1544Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):790 / 1000h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):710 / 940i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1000j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):940 k) szerokość z przodu (mm):1480l) szerokość z tyłu (mm):1470długość siedzenia z przodu (mm):500długość siedzenia z tyłu (mm):460wysokość oparcia z przodu (mm):590wysokość oparcia z tyłu (mm):640miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK

Zdjęcia: Marcin Karaczun