Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Hyundai Kona – trafia w trendy | TEST

Hyundai Kona – trafia w trendy | TEST

Najnowszy crossover koreańskiej marki kusi atrakcyjnym wyglądem, uniwersalnym charakterem i bogatym wyposażeniem seryjnym. W podstawowej wersji silnikowej dysponuje też przyzwoitą mocą 120 KM.

Hyundai Kona
Hyundai KonaŹródło: Onet
  • To najbardziej ekstrawagancki model w portfolio Hyundaia
  • W topowej wersji imponuje bogatym wyposażeniem
  • Ceny Kony zaczynają się od 73 990 zł

Hyundai Kona jest tegorocznym debiutantem w bardzo konkurencyjnym i stale rozwijającym się segmencie crossoverów. Został zaprojektowany na nowej kompaktowej platformie wykorzystywanej także w ostatniej generacji modelu Elantra, a jego aktualna oferta obejmuje dwie benzynowe i turbodoładowane wersje silnikowe: trzycylindrową 1.0 oraz czterocylindrową 1.6. Pierwsza dostępna jest z napędem na przednie koła i z manualną skrzynią biegów i to właśnie jej, w topowej wersji wyposażeniowej Premium przyjrzymy się bliżej.

Hyundai Kona 1.0
Hyundai Kona 1.0Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto

Hyundai Kona – nowoczesny design

Można śmiało stwierdzić, że to najbardziej ekstrawagancki model w portfolio Hyundaia. Być może nawet trochę kontrowersyjny, jego stylistyka bowiem może wywoływać skrajne emocje, nie sposób jednak odmówić jej oryginalności. Dzięki temu Kona wyróżnia się na tle rywali i zwraca na siebie uwagę. Zapewniają to zwłaszcza charakterystyczny, dwupoziomowy układ świateł (wąskie górne do jazdy dziennej i umieszczone niżej reflektory główne, w testowanej wersji w pełni ledowe), kaskadowy grill oraz detale dodające offroadowego stylu takie, jak osłony pod zderzakami, szerokie plastikowe nadkola i listwy progowe.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dynamicznym akcentem są srebrne nakładki przy światłach, zderzakach i na drzwiach, tylny spojler dachowy oraz 18-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 235/45 R 18, które stanowią element wyposażenia seryjnego w topowej wersji Premium (testowana). Wejdzie ona do sprzedaży na początku 2018 roku, natomiast obecnie w ofercie znajdziemy odmiany z pakietami Premiere Comfort i Premiere Style, gdzie standardem są odpowiednio 16- lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich.

Hyundai Kona 1.0
Hyundai Kona 1.0Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto

Hyundai Kona – praktyczne wnętrze

Kokpit koreańskiego crossovera utrzymany jest także w nowoczesnym, choć nieco spokojniejszym w porównaniu z nadwoziem klimacie. Deska rozdzielcza zdominowana jest przez duży 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego (w bazowych wersjach może mieć przekątną 5 lub 7 cali). Duży, 4,2-calowy wyświetlacz umieszczono także między zegarami, a dodatkowy zestaw informacji, w tym o prędkości czy wskazówkach nawigacji prezentowany jest na wysuwanej 8-calowej szybce wyświetlacza przeziernego. Multimedia bez problemu współpracują z Android Auto i Apple CarPlay, a ich obsługa czy to z poziomu ekranu, czy też dedykowanymi przyciskami obok ekranu albo na kierownicy jest prosta i intuicyjna. Wysoką jakość dźwięku zapewnia system audio amerykańskiej firmy KRELL.

Jakość materiałów i wykończenia stoi na wysokim poziomie, a takie wyposażenie testowanego modelu jak skórzana tapicerka, radio cyfrowe DAB, elektryczna regulacja ustawień przednich foteli, ich podgrzewanie i wentylacja, czy też podgrzewana kierownica powinny przypaść do gustu także wymagającym klientom.

Hyundai Kona 1.0
Hyundai Kona 1.0Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto

Pod względem ilości miejsca dla pasażerów Kona nie odbiega od głównych rywali. Z przodu jest go pod dostatkiem, a na tylnej kanapie zmieszczą się swobodnie dwie dorosłe osoby. Oparcie tylnej kanapy daje się łatwo składać i dzięki temu w razie potrzeby autem można przewieźć sporo bagażu i przedmioty o długości do 1,46 m. Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej sięga 1143 l, a gdy na pokładzie jest komplet pasażerów i przy normalnym ustawieniu siedzeń do dyspozycji mamy 361 l. Praktycznym rozwiązaniem jest dwupoziomowa podłoga bagażnika, pod którą wygospodarowano miejsce na drobiazgi.

Hyundai Kona – zwinny komfort

Konstrukcja zawieszenia Kony w wersji 1.0 oparta jest na kolumnach McPhersona z przodu oraz belce skrętnej z tyłu (odmiana 1.6 ma układ wielowahaczowy) i ma dość sztywną charakterystykę. Zapewnia ona bezpieczne i stabilne prowadzenie podczas szybkiej jazdy. Auto jest przy tym komfortowe i przewidywalne, a drobne zastrzeżenia można mieć tylko do tłumienia nierówności poprzecznych, które dają o sobie znać we wnętrzu, jednak bez nerwowego podskakiwania nadwozia.

Prześwit sięgający 17,1 cm pozwala na swobodne poruszanie się po większości nawierzchni. Bez większych obaw można także zapuścić się na szutrowe i polne ścieżki, a dodatkowym atutem modelu są seryjne systemy kontroli zjazdu i podjazdu.

Hyundai Kona – rozsądny kompromis

Trzycylindrowy, turbodoładowany silnik Kony to nowa konstrukcja koncernu, która zapewnia autu dobre osiągi przy zachowaniu ekonomicznego zużycia paliwa. Silnik chętnie wchodzi na obroty, a odpowiednie operowanie drążkiem 6-biegowej skrzyni pozwala na dynamiczną jazdę. Jednostka ma do tego przyjemne sportowe brzmienie, jednak samo wnętrze jest bardzo dobrze wyciszone. Podczas normalnej codziennej eksploatacji utrzymanie średniego spalania w okolicach 6 l/100 km nie powinno stanowić wyzwania.

Hyundai Kona – dojrzały crossover

Kona sprawia bardzo dobre wrażenie. Jest zwinna i praktyczna, a dzięki bogatej liście wyposażenia pozwala na łatwe dopasowanie go do indywidualnych gustów klientów. To także bardzo bezpieczne auto, w zależności od wersji wyposażone m.in. w komplet poduszek bezpieczeństwa, systemy kontroli trakcji i stabilizacji, utrzymania toru jazdy, monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym czy autonomicznego hamowania z wykrywaniem pieszych. Ceny debiutujących wersji z silnikiem 1.0 zaczynają się od 73 990 zł za odmianę Premiere Comfort i od 79 990 za Premiere Style. Prezentowana odmiana z kompletnym wyposażeniem w pakiecie Premium kosztuje 104 190 zł. Ceny czteronapędowej odmiany 1.6 T-GDI o mocy 177 KM zaczynają się od 96 990 zł.

W 2018 roku ofertę uzupełnią kolejne wersje wyposażenia, a model będzie dostępny także z silnikiem wysokoprężnym oraz napędem elektrycznym. Debiut modelu KONA EV zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 cm3, R3 turbo benz.
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 172 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Masa własna od 1233 kg
Cena od 73 990 zł
Fotele przednie w wersji Premium wyposażone są seryjnie w elektryczną regulację ustawień.
Fotele przednie w wersji Premium wyposażone są seryjnie w elektryczną regulację ustawień.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Trzycylindrowy silnik benzynowy ma przyjemne, sportowe brzmienie i na co dzień zadowala się niewielkimi ilościami paliwa.
Trzycylindrowy silnik benzynowy ma przyjemne, sportowe brzmienie i na co dzień zadowala się niewielkimi ilościami paliwa.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Między zagarami umieszczono 4,2-calowy ekran komputera pokładowego. Ułatwia on takżę obsługę i sterowanie poszczególnymi systemami wspomagania bezpieczeństwa jazdy.
Między zagarami umieszczono 4,2-calowy ekran komputera pokładowego. Ułatwia on takżę obsługę i sterowanie poszczególnymi systemami wspomagania bezpieczeństwa jazdy.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Dotykowy ekran o przekątnej 8 cali to centrum dowodzenia multimediami Kony.
Dotykowy ekran o przekątnej 8 cali to centrum dowodzenia multimediami Kony.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
W topowej wersji system nawigacji oferowany jest z programem aktualizacji MapCare.
W topowej wersji system nawigacji oferowany jest z programem aktualizacji MapCare.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania ułatwiają manewrowanie crossoverem Hyundaia na zatłoczonych parkingach.
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania ułatwiają manewrowanie crossoverem Hyundaia na zatłoczonych parkingach.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Bagażnik ma pojemność od 361 do 1143 l. Oparcie kanapy dzielone jest asymetrycznie.
Bagażnik ma pojemność od 361 do 1143 l. Oparcie kanapy dzielone jest asymetrycznie.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Zgrabna sylwetka samochodu zwraca uwagę. Kona łączy dynamiczny styl z offroadowym charakterem.
Zgrabna sylwetka samochodu zwraca uwagę. Kona łączy dynamiczny styl z offroadowym charakterem.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Auto ma kompaktowe wymiary: długość 4165 mm, szerokość 1800 mm i wysokość 1565 mm.
Auto ma kompaktowe wymiary: długość 4165 mm, szerokość 1800 mm i wysokość 1565 mm.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
18-calowe alufelgi wyglądają bardzo efektownie. W innych wersjach wysposażenia Kona ma koła 16- lub 17-calowe.
18-calowe alufelgi wyglądają bardzo efektownie. W innych wersjach wysposażenia Kona ma koła 16- lub 17-calowe.Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
Hyundai Kona 1.0
Hyundai Kona 1.0Źródło: Onet (redaktorzy Onetu zdjęcia) / Igor Kohutnicki ADHD Foto
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków