- To najbardziej ekstrawagancki model w portfolio Hyundaia
- W topowej wersji imponuje bogatym wyposażeniem
- Ceny Kony zaczynają się od 73 990 zł
Hyundai Kona jest tegorocznym debiutantem w bardzo konkurencyjnym i stale rozwijającym się segmencie crossoverów. Został zaprojektowany na nowej kompaktowej platformie wykorzystywanej także w ostatniej generacji modelu Elantra, a jego aktualna oferta obejmuje dwie benzynowe i turbodoładowane wersje silnikowe: trzycylindrową 1.0 oraz czterocylindrową 1.6. Pierwsza dostępna jest z napędem na przednie koła i z manualną skrzynią biegów i to właśnie jej, w topowej wersji wyposażeniowej Premium przyjrzymy się bliżej.
Hyundai Kona – nowoczesny design
Można śmiało stwierdzić, że to najbardziej ekstrawagancki model w portfolio Hyundaia. Być może nawet trochę kontrowersyjny, jego stylistyka bowiem może wywoływać skrajne emocje, nie sposób jednak odmówić jej oryginalności. Dzięki temu Kona wyróżnia się na tle rywali i zwraca na siebie uwagę. Zapewniają to zwłaszcza charakterystyczny, dwupoziomowy układ świateł (wąskie górne do jazdy dziennej i umieszczone niżej reflektory główne, w testowanej wersji w pełni ledowe), kaskadowy grill oraz detale dodające offroadowego stylu takie, jak osłony pod zderzakami, szerokie plastikowe nadkola i listwy progowe.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDynamicznym akcentem są srebrne nakładki przy światłach, zderzakach i na drzwiach, tylny spojler dachowy oraz 18-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 235/45 R 18, które stanowią element wyposażenia seryjnego w topowej wersji Premium (testowana). Wejdzie ona do sprzedaży na początku 2018 roku, natomiast obecnie w ofercie znajdziemy odmiany z pakietami Premiere Comfort i Premiere Style, gdzie standardem są odpowiednio 16- lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich.
Hyundai Kona – praktyczne wnętrze
Kokpit koreańskiego crossovera utrzymany jest także w nowoczesnym, choć nieco spokojniejszym w porównaniu z nadwoziem klimacie. Deska rozdzielcza zdominowana jest przez duży 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego (w bazowych wersjach może mieć przekątną 5 lub 7 cali). Duży, 4,2-calowy wyświetlacz umieszczono także między zegarami, a dodatkowy zestaw informacji, w tym o prędkości czy wskazówkach nawigacji prezentowany jest na wysuwanej 8-calowej szybce wyświetlacza przeziernego. Multimedia bez problemu współpracują z Android Auto i Apple CarPlay, a ich obsługa czy to z poziomu ekranu, czy też dedykowanymi przyciskami obok ekranu albo na kierownicy jest prosta i intuicyjna. Wysoką jakość dźwięku zapewnia system audio amerykańskiej firmy KRELL.
Jakość materiałów i wykończenia stoi na wysokim poziomie, a takie wyposażenie testowanego modelu jak skórzana tapicerka, radio cyfrowe DAB, elektryczna regulacja ustawień przednich foteli, ich podgrzewanie i wentylacja, czy też podgrzewana kierownica powinny przypaść do gustu także wymagającym klientom.
Pod względem ilości miejsca dla pasażerów Kona nie odbiega od głównych rywali. Z przodu jest go pod dostatkiem, a na tylnej kanapie zmieszczą się swobodnie dwie dorosłe osoby. Oparcie tylnej kanapy daje się łatwo składać i dzięki temu w razie potrzeby autem można przewieźć sporo bagażu i przedmioty o długości do 1,46 m. Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej sięga 1143 l, a gdy na pokładzie jest komplet pasażerów i przy normalnym ustawieniu siedzeń do dyspozycji mamy 361 l. Praktycznym rozwiązaniem jest dwupoziomowa podłoga bagażnika, pod którą wygospodarowano miejsce na drobiazgi.
Hyundai Kona – zwinny komfort
Konstrukcja zawieszenia Kony w wersji 1.0 oparta jest na kolumnach McPhersona z przodu oraz belce skrętnej z tyłu (odmiana 1.6 ma układ wielowahaczowy) i ma dość sztywną charakterystykę. Zapewnia ona bezpieczne i stabilne prowadzenie podczas szybkiej jazdy. Auto jest przy tym komfortowe i przewidywalne, a drobne zastrzeżenia można mieć tylko do tłumienia nierówności poprzecznych, które dają o sobie znać we wnętrzu, jednak bez nerwowego podskakiwania nadwozia.
Prześwit sięgający 17,1 cm pozwala na swobodne poruszanie się po większości nawierzchni. Bez większych obaw można także zapuścić się na szutrowe i polne ścieżki, a dodatkowym atutem modelu są seryjne systemy kontroli zjazdu i podjazdu.
Hyundai Kona – rozsądny kompromis
Trzycylindrowy, turbodoładowany silnik Kony to nowa konstrukcja koncernu, która zapewnia autu dobre osiągi przy zachowaniu ekonomicznego zużycia paliwa. Silnik chętnie wchodzi na obroty, a odpowiednie operowanie drążkiem 6-biegowej skrzyni pozwala na dynamiczną jazdę. Jednostka ma do tego przyjemne sportowe brzmienie, jednak samo wnętrze jest bardzo dobrze wyciszone. Podczas normalnej codziennej eksploatacji utrzymanie średniego spalania w okolicach 6 l/100 km nie powinno stanowić wyzwania.
Hyundai Kona – dojrzały crossover
Kona sprawia bardzo dobre wrażenie. Jest zwinna i praktyczna, a dzięki bogatej liście wyposażenia pozwala na łatwe dopasowanie go do indywidualnych gustów klientów. To także bardzo bezpieczne auto, w zależności od wersji wyposażone m.in. w komplet poduszek bezpieczeństwa, systemy kontroli trakcji i stabilizacji, utrzymania toru jazdy, monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym czy autonomicznego hamowania z wykrywaniem pieszych. Ceny debiutujących wersji z silnikiem 1.0 zaczynają się od 73 990 zł za odmianę Premiere Comfort i od 79 990 za Premiere Style. Prezentowana odmiana z kompletnym wyposażeniem w pakiecie Premium kosztuje 104 190 zł. Ceny czteronapędowej odmiany 1.6 T-GDI o mocy 177 KM zaczynają się od 96 990 zł.
W 2018 roku ofertę uzupełnią kolejne wersje wyposażenia, a model będzie dostępny także z silnikiem wysokoprężnym oraz napędem elektrycznym. Debiut modelu KONA EV zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie.
Hyundai Kona 1.0 T-GDI
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 998 cm3, R3 turbo benz. |
Moc | 120 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 172 Nm przy 1500-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 181 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,4 l/100 km |
Masa własna | od 1233 kg |
Cena | od 73 990 zł |