Jednak musimy pamiętać, że Grand Cherokee nie był pierwszym luksusowym, rodzinnym modelem oferowanym przez Jeepa. Dużo wcześniej producent Willysa – auta, które wygrało II wojnę światową, dostrzegł, że są osoby, dla których typowa terenówka to za mało, bowiem od samochodu z napędem na obie osie oczekują oni czegoś więcej.
Zatem aby dotrzeć do roku 1992, kiedy to podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano model Grand Cherokee, musimy cofnąć się do roku 1946. Właśnie wtedy Jeep zaprezentował model Willys Wagon – pierwszy samochód sportowo użytkowy, czyli klasycznego SUV-a. Jednak to nie on jest przodkiem modelu Grand Cherokee. Tego świat ujrzał w roku 1963, kiedy to zaprezentowano model Jeep Wagooner – czyli luksusową wersję modelu Willys Wagon. Jego następcę pokazano w roku 1984 i był to kultowy już model Grand Wagoneer – niestety, żaden ze wspomnianych modeli nie pojawił się w oficjalnej sprzedaży na europejskich rynkach.
W ten oto sposób dotarliśmy do ważnej dla Jeepa daty – 7 stycznia 1992 roku, kiedy to podczas NAIAS, po raz pierwszy zaprezentowano pierwszą generację modelu Grand Cherokee. Przypuszczam, że w momencie prezentacji, jak i na etapie projektowania tego modelu producent nie liczył na to, że Grand Cherokee zdobędzie niemal cały świat.
Wraz z zaprezentowaniem pierwszej generacji tego modelu. Jeep w pewien sposób na nowo zdefiniował pojęcie luksusowego SUV-a. Tak Grand Cherokee okazał się nie tylko luksusowym samochodem z napędem na cztery koła, ale tak jakby przy okazji jest pełnoprawną terenówką, którą bez większych obaw dotrzemy do celu oddalonego od głównych szlaków.
Jeep Grand Cherokee ZJ:1 993-1998
Pierwsza generacja modelu Grand Cherokee była jednocześnie pierwszym autem w tej klasie wyposażonym w boczne poduszki powietrzne. W tym modelu po raz pierwszy zaproponowano klientom do wyboru trzy różne układu napędu na cztery koła. Dodatkowo producentowi udało się połączyć „ogień z wodą” – już po pierwszych jazdach pierwszą generacją Jeepa Grand Cherokee okazało się, że auto zapewnia prowadzenie i komfort podróży typowe dla luksusowego SUV-a, ale nie tracąc przy tym nic z legendarnych własności terenowych. Model odniósł olbrzymi sukces rynkowy – w ciągu pierwszych czterech lat jego sprzedaż osiągnęła imponujący poziom 1 000 000 pojazdów.
Jeep Grand Cherokee WJ: 1999-2004
Kolejna generacja flagowego modelu Jeepa została unowocześniona stylistycznie – co jest oczywiste. Jednak największe zmiany zaszły tam gdzie ich nie widać – czyli, w układzie napędowym. Zacznijmy od nowej skrzyni rozdzielczej Quadra-Drive, która automatycznie bez udziału kierowcy rozdziela napęd na wszystkie koła auta – powiecie co w tym nadzwyczajnego. Otóż ten mechanizm potrafi utrzymać pojazd w ruchu nawet wtedy, kiedy tylko jedno koło ma minimalny poziom przyczepności do podłoża. Przyznacie, że w terenówce takie rozwiązanie ma duże znaczenie.
Jeep Grand Cherokee WK: 2005-2010
Flagowy model trzeciej generacji odświeżono tak, aby poprawić jego własności jezdne. Na pokładzie znalazły się między innymi nowe układy napędu na cztery koła typu „full-time”, z nowymi skrzyniami rozdzielczymi, nowe niezależne przednim zawieszeniem i zębatkowy układem kierowniczym – dzięki tym wszystkim zmianom jazda Jeepem Grand Cherokee stała się jeszcze przyjemniejsza. W 2005 roku wprowadzono również mocny 5,7-litrowy silnik HEMI® V-8 wraz z systemem zmiennej pojemności czynnej (Multi-Displacement System-MDS), który w niezauważalny sposób dezaktywuje cztery cylindry w sytuacjach zmniejszonego zapotrzebowania na moc.
Jeep Grand Cherokee WK: od roku 2011
Aktualna generacja Grand Cherokee przyczyniła się do globalnego wzrostu sprzedaży tego modelu. O sukcesie, jaki odniósł zaprezentowany w 1992 roku Jeep Grand Cherokee, może świadczyć fakt, że w ciągu 25 lat z fabryki wyjechało ponad 5,5 miliona Jeepów Grand Cherokee. Ułatwiła to obecna generacja, która nadal radzi sobie świetnie w terenie, ale dzięki wprowadzonym zmianom zarówno w konstrukcji układu napędowego, jak i wykończenia wnętrza oferuje luksus podróżowania w każdych warunkach drogowych.
Producent wie również, że od takiego auta jego użytkownicy wymagają różnych rzeczy. Jedni kupują je po to, aby jeździć w terenie, inni szukają luksusu, a jeszcze inni oczekują od niego osiągów godnych sportowego coupe. To wszystko możemy mieć w obecnej generacji Jeepa Grand Cherokee. Oczywiście, jeśli wybierzemy odpowiednią dla nas wersję, a tych jest aż 6 – poczynając od podstawowej Laredo, a kończąc na sportowej SRT. Oczywiście każda z nich różni się od siebie poszczególnymi elementami.
Jeep Grand Cherokee - nowości roku 2017
W tym roku w salonach pojawiła się nowa wersja Trailhawk, napędzana 3-litrowym turbodieslem o mocy 250 KM, lub benzyniakiem V6 o pojemności 3,6 l. I mocy 286 KM z rodziny Pentastar. Jest to o tyle ciekawa propozycja, dzięki delikatnym zmianom stylistycznym z luksusowego SUV-a zrobiono prawdziwe luksusowe auto terenowe. Zmiany nie są wielkie, ale podczas pierwszych jazd przekonałem się, że zmiana kształtu zderzaków to wystarczająca modyfikacja do tego, aby bez obaw Jeepem Grand Cherokee wjechać w naprawdę trudny teren i o dziwo wyjechać z niego bez żadnych uszkodzeń zarówno nadwozia i układu napędowego.
Zderzaki to nie jedynie modyfikacje wprowadzone w tej wersji. Co zatem jeszcze otrzymamy, decydując się na terenowego Trailhawka? Całkiem sporo – płyty ochraniające całe podwozie, zaprojektowane z myślą o tej wersji uniwersalne opony całoroczne z kewlarowym wzmocnieniem, czy taki drobiazg jak obniżona linia maski i jej matowe oklejenie po to aby podczas jazdy w terenie po pierwsze zwiększyć widoczność zza kierownicy, a po drugie wyeliminować odbicia światła od maski – proste, ale skuteczne.
Kolejną nowością roku 2017 jest odświeżona luksusowa wersja Summit – czyli najbardziej luksusowa opcja w modelu Grand Cherokee. Otrzymamy w niej chromowane detale na zewnątrz, specjalny wzór obręczy, oraz skórzane wykończenie wnętrza – tak, w tym przypadku mamy doczynienia z prawdziwie luksusową terenówką Na pokładzie pojawił się również zmodernizowany system multimedialny i aktywny system redukcji hałasu, który skutecznie wycisza wnętrze auta – sprawdzone na niemieckiej autostradzie przy wysokiej prędkości. J
Ostatnią nowością roku 2017 jest modernizacja wersji SRT – nie bójcie się, nie zdecydowano się na obniżenie pojemności silnika i dodanie do niego turbiny. Tu nadal pod maską mamy V8 o imponującej pojemności 6,4 l osiągające maksymalnie 468 KM. To nie tylko dobrze wygląda na papierze, ale jeszcze lepiej podczas jazdy. W przypadku tej wersji również zdecydowano się na delikatne zmiany stylistyczne, ale ich celem nie było zwiększenie zdolności terenowych a poprawienie chłodzenia silnika. We wnętrzu zmian większy nie ma. Tak jak w wersji Summit mamy odświeżony system multimedialny, w którym na bieżąco możemy śledzić osiągi auta. W SRT również znalazł się system aktywnej redukcji hałasu – ale działa inaczej niż w luksusowym Summicie – tutaj zaprogramowano go tak, aby wycinał wszystko, ale nie dźwięk silnika.
Dzisiaj Jeep Grand Cherokee jest sprzedawany w ponad 100 krajach, a jego gama obejmuje już 5 wersji wyposażenia: Laredo, Limited, Trailhawk, Overland, Summit oraz SRT. Pod maską może znaleźć się jeden z dwóch silników wysokoprężnych 3.0 o mocy 190 lub 250 KM, lub jeden z trzech silników benzynowych V6 3.6 (286 KM), V8 5.7 (352 KM), oraz najmocniejszy dostępny jedynie w wersji SRT V8 6.4 osiągający maksymalnie 468 KM.
Jeep Grand Cherokee – nasza opinia
Jeep sukcesywnie rozbudowuje ofertę luksusowego Grand Cherokee o kolejne wersje, nie zapominając również o tym, aby zmiany oczekiwane przez klientów pojawiały się w wersjach, które są oferowane od jakiegoś czasu. To bardzo dobrze, dzięki temu model sprosta oczekiwaniom niemal każdego, kto chce mieć luksusowego SUV-a. Pamiętajmy o tym, że jest to jeden z niewielu SUV-ów, który naprawdę jest terenowy i to cieszy najbardziej. Jeep pamięta o swojej przeszłości i ją pielęgnuje, oferując modele, które niezależnie od wybranej wersji, mają w sobie DNA marki, a to dla jej fanów jest najważniejsze.