Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jeep Wrangler Unlimted 2.0 T – kompan wakacyjnej przygody

Jeep Wrangler Unlimted 2.0 T – kompan wakacyjnej przygody

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Kultowy Jeep Wrangler zachwyca wyglądem i możliwościami terenowymi, a w wersji z 272-konnym benzyniakiem – także osiągami oraz bogactwem wyposażenia. Sprawdziliśmy go w terenie i na asfalcie.

Jeep Wrangler Sahara 2.0 TŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Od 2018 roku Jeep Wrangler wyposażony jest w sprzęgło międzyosiowe.
  • Choć Wrangler stał się luksusowy jak SUV, to nadal jest wzorowy w terenie.
  • Dwa tryby jazdy po asfalcie: 2H 4H Auto i dwa w teren: 4H Part Time i 4L.

Jest taki żart: „Jakim autem wjedziesz na półmetrowy krawężnik? Odpowiedź: służbowym!”. W przypadku kultowej terenówki Jeepa powyższe stwierdzenie można potraktować zupełnie na serio. Wrangler wyposażony w mocny, 272-konny silnik, napęd 4x4 z reduktorem, sztywną ramową konstrukcję i z prześwitem 242 mm oraz głębokością brodzenia wynoszącą 762 mm mimo szosowych opon (seryjne w wersji Sahara) jest nie do zatrzymania w terenie. Tak było kiedyś, tak jest nadal, mimo że od 2018 roku stał się bardziej luksusowy, a jego układ 4x4 zaopatrzono w sprzęgło międzyosiowe. Dzięki niemu w złych warunkach pogodowych na asfalcie możemy zwiększyć swoje bezpieczeństwo przez wykorzystanie napędu na obie osie (tryb 4H Auto).

Przeczytaj też:

Jeep Wrangler Sahara – nadal czuć, że to terenówka

Choć we Wranglerze MY18 mamy teraz rozwiązania znane z SUV-ów (oprócz sprzęgła wiskotycznego w wersji Sahara znajdziemy dodatkowo luksusowe wyposażenie), to nadal jest zbudowany na ramie i ma dwa sztywne mosty ze sprężynami. Próżno w nim szukać stabilnego zachowania się nadwozia w zakrętach czy superprecyzyjnego prowadzenia. Owszem, Wrangler na drogach publicznych jest w pełni bezpieczny, ale – tak jak w poprzedniku – nie są wskazane gwałtowne zmiany kierunku jazdy ani poruszanie się na granicy przyczepności w zakręcie. Jeśli Jeep ma być bezkompromisową terenówką (ten półmetrowy krawężnik to wcale nie przesada, biorąc pod uwagę to, że Wrangler pokonuje trasę Broken Arrow Trial w Arizonie), to tak po prostu musi być.

Schemat wymiarów – Jeep Wrangler
Schemat wymiarów – Jeep WranglerŹródło: Auto Świat

Jeep Wrangler Sahara – dynamiczny z silnikiem 2.0/272 KM

Na prostej drodze możemy bez obaw wciskać gaz do podłogi. 272 KM i 400 Nm bardzo sprawnie napędzają 2-tonową terenówkę, w czym pomaga bardzo przytomnie działający 8-stopniowy „automat”. Reakcja na gaz jest błyskawiczna i pozwala uzyskać ze startu 100 km/h w 7,6 s. Owszem, z takimi osiągami zostawia się w tyle niejednego SUV-a, ale przed zakrętem lepiej zawczasu zwolnić, gdyż, po pierwsze, hamulce są tylko przeciętne (100-0 km/h na dystansie 42 m), a po drugie, kołyszące się wzdłużnie i poprzecznie nadwozie może wystraszyć mniej doświadczonych kierowców.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na autostradzie wcale nie trzeba się męczyć, bo mocny silnik pozwala na szybką jazdę, a na prostej drodze nadwozie zachowuje się pewnie. Należy jednak wówczas pamiętać o tym, że kanciaste nadwozie ma duże opory i paliwo opuszcza zbiornik w zastraszającym tempie (10-12 l/100 km). W codziennej mieszanej jeździe trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie ok. 9 l/100 km.

To nam się podoba: możliwości offroadowe, dynamika, wyposażenie, jakość wykonania, przestronność, możliwość demontażu drzwi i dachu.

To nam się nie podoba: krótki okres gwarancyjny i interwał przeglądowy, wysokie spalanie, prowadzenie na asfalcie, cena zakupu.

Jeep Wrangler Sahara – podsumowanie

Gdy patrzę na Wranglera, to śmieję się od ucha do ucha. Gdy nim jeżdżę, uśmiech wcale nie gaśnie. Owszem, na asfalcie prowadzi się go gorzej niż SUV-a, ale jazdy w trasie nie nazwałbym męczącą. Takie auto sprawia, że nie można doczekać się weekendu lub wakacji, by ruszyć za miasto i sprawdzić, co potrafi. A umie naprawdę wiele...

Osiągi (dane fabryczne)

Prędkość maksymalna 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Spalanie w mieście 11,0 l/100 km
poza miastem 7,5 l/100 km
średnie 9,0 l/100 km
Emisja CO2 201 g/km
Teoretyczny zasięg 900 km
Min. średnica zawracania 12,3 m

Dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1995
Moc maks. (KM/obr./min) 272/5250
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 400/3000
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Opony testowanego auta Bridgestone Dueler h/t
Rozmiar opon 255/70 R 18
Masa hol. przyczepy z ham. (kg) 2495
Kąt natar./zejścia/ramp. (st.) 35,4/30,7/20
Prześwit/głęb. brodzenia (mm) 242/762
Masa własna/ładowność (kg) 2013/481
Poj. bagażnika (l) 533-1044
Poj. zbiornika paliwa (l) 81

Wyposażenie

Wersja Sahara
4 airbagi/unikanie kolizji S/3400 zł (pakiet)
Klima aut./refl. LED/tapic. skórz. S/S/8800 zł
System multimed./audio Alpine S/S
Dostęp bezkl./asyst. zjazdu S/S
Kamera cofania/tempomat S/S
Skrzynia rozdz. z reduktorem S
Lakier. nadkola i hardtop/stop. bocz. S/S
Lakier Hellayella/18-calowe felgi 1500 zł/S

Ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji 237 500 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna 7 lat
Przeglądy co 15 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 259 000 zł
Janusz Borkowski