- Od 2018 roku Jeep Wrangler wyposażony jest w sprzęgło międzyosiowe.
- Choć Wrangler stał się luksusowy jak SUV, to nadal jest wzorowy w terenie.
- Dwa tryby jazdy po asfalcie: 2H 4H Auto i dwa w teren: 4H Part Time i 4L.
Jest taki żart: „Jakim autem wjedziesz na półmetrowy krawężnik? Odpowiedź: służbowym!”. W przypadku kultowej terenówki Jeepa powyższe stwierdzenie można potraktować zupełnie na serio. Wrangler wyposażony w mocny, 272-konny silnik, napęd 4x4 z reduktorem, sztywną ramową konstrukcję i z prześwitem 242 mm oraz głębokością brodzenia wynoszącą 762 mm mimo szosowych opon (seryjne w wersji Sahara) jest nie do zatrzymania w terenie. Tak było kiedyś, tak jest nadal, mimo że od 2018 roku stał się bardziej luksusowy, a jego układ 4x4 zaopatrzono w sprzęgło międzyosiowe. Dzięki niemu w złych warunkach pogodowych na asfalcie możemy zwiększyć swoje bezpieczeństwo przez wykorzystanie napędu na obie osie (tryb 4H Auto).
Przeczytaj też:
- Kup „Auto Świat” z dodatkiem o autach używanych nie ruszając się z domu
- Dowiedz się jak spisuje się Jeep Compass w wersji Trailhawk
Jeep Wrangler Sahara – nadal czuć, że to terenówka
Choć we Wranglerze MY18 mamy teraz rozwiązania znane z SUV-ów (oprócz sprzęgła wiskotycznego w wersji Sahara znajdziemy dodatkowo luksusowe wyposażenie), to nadal jest zbudowany na ramie i ma dwa sztywne mosty ze sprężynami. Próżno w nim szukać stabilnego zachowania się nadwozia w zakrętach czy superprecyzyjnego prowadzenia. Owszem, Wrangler na drogach publicznych jest w pełni bezpieczny, ale – tak jak w poprzedniku – nie są wskazane gwałtowne zmiany kierunku jazdy ani poruszanie się na granicy przyczepności w zakręcie. Jeśli Jeep ma być bezkompromisową terenówką (ten półmetrowy krawężnik to wcale nie przesada, biorąc pod uwagę to, że Wrangler pokonuje trasę Broken Arrow Trial w Arizonie), to tak po prostu musi być.
Jeep Wrangler Sahara – dynamiczny z silnikiem 2.0/272 KM
Na prostej drodze możemy bez obaw wciskać gaz do podłogi. 272 KM i 400 Nm bardzo sprawnie napędzają 2-tonową terenówkę, w czym pomaga bardzo przytomnie działający 8-stopniowy „automat”. Reakcja na gaz jest błyskawiczna i pozwala uzyskać ze startu 100 km/h w 7,6 s. Owszem, z takimi osiągami zostawia się w tyle niejednego SUV-a, ale przed zakrętem lepiej zawczasu zwolnić, gdyż, po pierwsze, hamulce są tylko przeciętne (100-0 km/h na dystansie 42 m), a po drugie, kołyszące się wzdłużnie i poprzecznie nadwozie może wystraszyć mniej doświadczonych kierowców.
Na autostradzie wcale nie trzeba się męczyć, bo mocny silnik pozwala na szybką jazdę, a na prostej drodze nadwozie zachowuje się pewnie. Należy jednak wówczas pamiętać o tym, że kanciaste nadwozie ma duże opory i paliwo opuszcza zbiornik w zastraszającym tempie (10-12 l/100 km). W codziennej mieszanej jeździe trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie ok. 9 l/100 km.
To nam się podoba: możliwości offroadowe, dynamika, wyposażenie, jakość wykonania, przestronność, możliwość demontażu drzwi i dachu.
To nam się nie podoba: krótki okres gwarancyjny i interwał przeglądowy, wysokie spalanie, prowadzenie na asfalcie, cena zakupu.
Jeep Wrangler Sahara – podsumowanie
Gdy patrzę na Wranglera, to śmieję się od ucha do ucha. Gdy nim jeżdżę, uśmiech wcale nie gaśnie. Owszem, na asfalcie prowadzi się go gorzej niż SUV-a, ale jazdy w trasie nie nazwałbym męczącą. Takie auto sprawia, że nie można doczekać się weekendu lub wakacji, by ruszyć za miasto i sprawdzić, co potrafi. A umie naprawdę wiele...
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Spalanie w mieście | 11,0 l/100 km |
poza miastem | 7,5 l/100 km |
średnie | 9,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 201 g/km |
Teoretyczny zasięg | 900 km |
Min. średnica zawracania | 12,3 m |
Dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 272/5250 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/3000 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Opony testowanego auta | Bridgestone Dueler h/t |
Rozmiar opon | 255/70 R 18 |
Masa hol. przyczepy z ham. (kg) | 2495 |
Kąt natar./zejścia/ramp. (st.) | 35,4/30,7/20 |
Prześwit/głęb. brodzenia (mm) | 242/762 |
Masa własna/ładowność (kg) | 2013/481 |
Poj. bagażnika (l) | 533-1044 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 81 |
Wyposażenie
Wersja | Sahara |
4 airbagi/unikanie kolizji | S/3400 zł (pakiet) |
Klima aut./refl. LED/tapic. skórz. | S/S/8800 zł |
System multimed./audio Alpine | S/S |
Dostęp bezkl./asyst. zjazdu | S/S |
Kamera cofania/tempomat | S/S |
Skrzynia rozdz. z reduktorem | S |
Lakier. nadkola i hardtop/stop. bocz. | S/S |
Lakier Hellayella/18-calowe felgi | 1500 zł/S |
Ceny/gwarancje
Cena podst. testowanej wersji | 237 500 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 7 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 259 000 zł |