Przedstawiciel klasy B – Indica – był też (z mizernym skutkiem) sprzedawany w Wielkiej Brytanii (jako CityRover). Czy tanie samochody z Indii przypadną do gustu Polakom? Za dystrybucję aut w naszym kraju odpowiedzialna będzie firma Marubeni Motors (przez wiele lat zajmująca się importem Nissanów do Polski). Czy zaproponowane ceny okażą się atrakcyjne na tle oferty rynkowej? Przyjrzeliśmy się bliżej palecie Taty na rynku włoskim. Przy prostym założeniu, że auta sprzedawane u nas nie powinny być droższe niż we Włoszech i doliczeniu akcyzy (nie uwzględniliśmy różnicy VAT-u) otrzymaliśmy orientacyjne ceny aut Taty w Polsce (kurs euro 3,3 zł). Czy przy takim poziomie cen warto zaryzykować i nabyć nieznany samochód? Każdy rozważający zakup nowego auta oprócz ceny początkowej powinien wziąć pod uwagę dodatkowo przynajmniej dwie rzeczy: dostępność i koszty serwisu oraz utratę wartości. W obydwu przypadkach Tata jest na razie wielką niewiadomą. W ostatnim czasie importerzy i producenci aut w Polsceobniżyli ceny samochodów. Czy importer Taty weźmie to pod uwagę? Z nieoficjalnej rozmowy z jednym z dilerów, któremu zaproponowano sprzedaż pojazdów Taty, wiemy, że Marubeni nie zamierza przyciągać na naszym rynku ceną i samochody te nie będą wcale tanie. Jeśli więc nie ceną, to czym?A co z autem, które na początku tego roku wywołało ogólnoświatowe zamieszanie – maleńkim Nano? W rozmowie z dziennikarzami "Auto Bilda" Ratan Tata nie wykluczał, że samochód ten po dostosowaniu do norm europejskich mógłby być oferowany także na Starym Kontynencie. Jako główny rynek sugerował Europę Wschodnią. Czyżby więc Nano miał trafić do Polski? Chętnych do zakupu Nano musimy zmartwić – nastąpi to nie prędzej niż za 2-3 lata, a samochód po modernizacji z pewnością nie będzie tak tani, jak w Indiach. Od herbaty po samochody – witaj w świecie Taty!Tata buduje hotele, produkuje oprogramowanie, handluje biżuterią i brylantami oraz... herbatą (Tetley). Jest też właścicielem brytyjskich marek Jaguar i Land Rover. Skupmy się jednak na motoryzacyjnej części koncernu. Tata Motors jest największą firmą produkującą samochody w Indiach. Pierwsze auto Taty zjechało z taśmy produkcyjnej w 1954 roku, obecnie po Indiach jeździ ponad 4 mln jej aut. Firma zatrudnia 22 tys. osób, a w 2004 roku trafiła na nowojorską giełdę. W tym samym roku Tata przejęła koreańską filię Daewoo, produkującą auta ciężarowe. W 2006 roku firma zawiązała spółkę joint venture z Fiatem, która zajmuje się m.in. produkcją włoskich aut w Indiach oraz wytwarzaniem silników. Nano to symbol możliwości – Nasz najmniejszy i najtańszy samochód Nano udowodnił możliwości wymyślenia produktu, który będzie skupiał uwagę całego świata. Oczywiście, nie jesteśmy przekonani o naszej nieomylności. Ostateczny werdykt wyda klient, musimy więc jeszcze poczekać. W Europie chcemy powalczyć nową Indicą.Ratan N. Tata, szef Grupy Tata
Już jesienią Tata Motors wjeżdża do Polski
O wejściu firmy do Polski mówi się przynajmniej od kilku lat. Indyjski gigant ma już swoje przyczółki w Hiszpanii, Turcji, Szwajcarii i we Włoszech.