Kia Sportage w swoim czwartym już w cieleniu obecna w sprzedaży od 2016 roku zaliczana jest do grona najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów w Europie. W Polsce to jeden z bestsellerów marki, który w ubiegłym roku trafił do 6142 klientów, ustępując pod względem sprzedaży tylko Ceedowi (6514 sztuk, ale łącznie drugiej i trzeciej generacji). Pod koniec 2018 roku Kia wprowadziła do oferty wersje po face liftingu, które mają szanse na umocnienie pozycji modelu nie tylko w gamie marki lecz także w tym bardzo konkurencyjnym segmencie rynku.
Kia Sportage 1.6 CRDi – subtelny retusz
Pod względem designu Sportage jest jednym z wyróżniających się SUV-ów na rynku i modyfikacje wyglądu, które miały dość ograniczony wymiar, nie zmieniają tego stanu rzeczy. W nadwoziu najłatwiej dostrzec je w nowym kształcie zderzaków, reflektorów i lamp tylnych, a we wnętrzu m.in. dzięki nowym wskaźnikom, kierownicy i odświeżonemu systemowi multimedialnemu, który teraz bez problemu dogaduje się z Apple CarPlay i Android Auto.
Nie zmieniła się funkcjonalność modelu. W jego przestronnym wnętrzu swobodnie mieści się komplet pięciu pasażerów i sporo bagażu. Przestrzeń ładunkowa ma pojemność 480 l, a po rozłożeniu dzielonych asymetrycznie oparć tylnej kanapy do dyspozycji jest nawet 1702 l, w tym schowek pod uchylaną podłogą bagażnika. Na plus trzeba także zaliczyć maksymalną ładowność – 585 kg.
Kia Sportage 1.6 CRDi – „najczystszy diesel”
Turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 l, który zastąpił stosowany dotychczas motor 1.7 pochodzi z nowej rodziny jednostek „U3”, według Kii jest najczystszym dieslem w historii marki. Ma układ oczyszczania spalin wykorzystujący roztwór mocznika (AdBlue) i spełnia normy emisji spalin Euro 6d TEMP, ale pod względem osiągów delikatnie ustępuje wersji 1.7. Mniejsza o 5 KM moc (136 zamiast 141 KM) i o 20 Nm moment obrotowy (320 zamiast 340 Nm) przekładają się na minimalnie gorsze przyspieszenie do „setki” – o 0,3 s czyli 11,8 s, niższą o 5 km/h prędkość maksymalną – 180 km/h oraz słabszą o 0,4 s elastyczność podczas przyspieszania od 80 do 120 km/h – 8,9 s. Dobra wiadomość jest taka, że w codziennym użytkowaniu te różnice są właściwie niezauważalne, a Sportage 1.6 okazuje się zwinnym i dynamicznym SUV-em. Moment trafia na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej, która płynnie i szybko zmienia przełożenia, zwłaszcza w trybie „Sport”, i sprawdza się nie tylko w aktywnym stylu jazdy w mieście lecz także podczas pokonywania długich odcinków autostrady. Co ważne, silnik potrafi zachować umiar w zużyciu paliwa i średnio podczas testu zadowolił się niespełna 7 l oleju napędowego na setkę. W mieście spalanie nie przekraczało 7,8 l/100 km, a na trasie przy prędkościach poniżej 120 km/h spadało poniżej 6 l/100 km.
Kia Sportage 1.6 CRDi – komfort i przyjemność
Sportage sprawia bardzo dobre wrażenie i na co dzień spisuje się rewelacyjnie w roli samochodu rodzinnego. Charakterystyka jego zawieszenia nastawiona jest na miękkie tłumienie nierówności, dzięki czemu auto dobrze radzi sobie na większości typowych nawierzchni, a przy okazji zachowuje odpowiedni kompromis między komfortem a stabilnością niezbędną przy jeździe z większymi prędkościami i na zakrętach. Komunikatywny układ kierowniczy z elektrycznym, progresywnym wspomaganiem pozwala z jednej strony na łatwe manewrowanie podczas parkowania i wolnej jazdy, a z drugiej daje czytelną informację zwrotną na temat tego, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią pomagając kierowcy zachować kontrolę nad torem jazdy. Jedyna uwaga dotyczy nadgorliwości działania asystenta utrzymania pasa ruchu, który głośnym dźwiękiem informujeł o nawet delikatnym najechaniu na namalowane na jezdni pasy. Po pewnym czasie skończyło się to jego dezaktywacją przez kierowcę.
Generalnie jednak prowadzenie Sportage’a nie budzi zastrzeżeń, oczywiście pod warunkiem dopasowania poziomu oczekiwań do potencjału układu napędowego. Z racji, że jest to wersja 2WD nie polecamy wypadów w teren. Owszem, prześwit 172 mm pozwala na dość swobodne podjazdy na krawężniki, a nawet przejazdy po szutrowych drogach, ale grząskie ścieżki i bezdroża lepiej omijać z daleka. W każdych normalnych warunkach drogowych Sportage 1.6 CRDi radzi obie bez trudu.
Na pozytywne odbiór tego modelu wpływa też jego bogate wyposażenie. Wersja L to niemal topowy pakiet, który już w standardzie oferuje m.in. automatyczną, dwustrefową klimatyzację, przyciemniane szyby tylne, 17-calowe alufelgi, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system nawigacji z dotykowym ekranem, Mia Smart Key – bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie auta, systemy ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, utrzymania pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych i automatycznego przełączania między światłami drogowymi i mijania.
Testowany egzemplarz wzbogacony był ponadto lakier metalizowany Blue Flame (2800 zł), promocyjny pakiet Business Line (4000 zł) z diodowymi światłami do jazdy dziennej, mijania, drogowymi i tylnymi, tapicerką materiałową z elementami skóry ekologicznej i czarnymi elementami wykończenia wnętrza na wysoki połysk oraz ozdobnymi listwami na zderzakach i progach, a także pakiet FUN (3500 zł) obejmujący podgrzewaną kierownicę, podgrzewane przednie fotele i tylną kanapę oraz Kia Smart Tailgate – funkcja automatycznego otwierania i zamykania klapy bagażnika. W efekcie cena auta wzrosła ze 116 490 zł do 126 790 zł i na tle konkurentów wypada dość atrakcyjnie – ceny Hyundaia Tucsona 1.6 CRDI 7DCT startują od 125 400 zł a Skody Karoq 1.6 TDI (115 KM) DSG od 109 700 zł. Bazowa odmiana M Sportage’a z tym silnikiem kosztuje 107 490 zł.
Kia Sportage 1.6 CRDi - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, turbodiesel | |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min | |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 2000-2250 obr./min | |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DCT, napęd na przód | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | |
Średnie zużycie paliwa | 5,8-6,3 l/100 km (producent) | |
Masa własna | 1530 kg | |
Cena | Od 107 490 zł (126 790 zł testowany) |