• Elektromechanicznie sterowane sprzęgło umożliwia żeglowanie w przypadku manualnej skrzyni
  • O dziwo, nie ma większych trudności z manewrowaniem na półsprzęgle, ale już z płynnością ruszania spod świateł bywa różnie
  • Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV spaliła średnio na naszej trasie testowej 5,9 l/100 km. Przedliftowy Stonic ze 100-konnym wolnossącym silnikiem 1.4 (obecnie już wycofany) potrzebował na tej samej trasie w podobnych warunkach 6,6 l/100 km

W samochodach osobowych mieliśmy już steer-by-wire (Infiniti, bez sukcesów), brake-by-wire (po trudnych początkach teraz się rozpowszechnia), teraz Kia i Hyundai duże nadzieje pokładają w rozwiązaniu clutch-by-wire, czyli w zastąpieniu mechanicznego połączenia pedału i sprzęgła układem elektromechanicznym.

Po co? By także samochody z manualnymi skrzyniami biegów mogły korzystać z pełni dobrodziejstw miękkich hybryd. Czyli: po odpuszczeniu gazu żeglować z wyłączonym silnikiem i mniej palić. Jak twierdzą Koreańczycy, w realnych warunkach oszczędności sięgają 3 proc.

Zatem naciskając w Kii Stonic 1.0 T-GDI MHEV pedał sprzęgła, daje się tylko elektroniczny sygnał do siłownika, który steruje sprzęgłem. O dziwo, nie ma większych trudności z manewrowaniem na półsprzęgle, ale już z płynnością ruszania spod świateł bywa różnie. Tu jednak współwinna jest niemrawość 3-cylindrowego silnika na niskich obrotach. Ma on wtedy też tendencję do wibrowania.

Teoretycznie podczas rozpędzania rozrusznik-generator powinien wspierać silnik spalinowy, ale subiektywnie (i według wskaźnika) dzieje się tak dopiero, gdy się mocno wciśnie gaz. Z kolei po jego odpuszczeniu czuć moment hamujący elektryka wspomagającego (rzeczony rozrusznik-generator), następnie elektronika decyduje, czy aktywować żeglowanie – silnik spalinowy może być automatycznie chwilowo odłączony nawet przy 125 km/h i błyskawicznie ponownie włączony, gdy kierowca naciśnie gaz lub sprzęgło. Najczęściej 3 cylindry robią sobie krótką przerwę przy dojeżdżaniu do świateł, zwykle poniżej 30 km/h.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – ile pali?

Silnik 1.0 T-GDI nigdy nie słynął ze szczególnie oszczędnej pracy, czy nowatorskie rozwiązania poskromiły jego apetyt? W mieście 120 KM potrzebuje między 5,7 l (w czasie spokojnej jazdy w małym ruchu) a 8,1 l/100 km (gęstszy ruch, dynamicznie). Na autostradzie zmierzyliśmy 6,5 l/100 km, a na podmiejskich drogach o litr mniej. Średnia z naszej trasy: 5,9 l/100 km.

Przedliftowy Stonic ze 100-konnym wolnossącym silnikiem 1.4 (obecnie już wycofany) potrzebował na tej samej trasie w podobnych warunkach 6,6 l/100 km. Należy jednak zaznaczyć, że 1.0 T-GDI jest bardziej wrażliwe na styl jazdy – podczas ostrzejszej realnie może palić więcej od starego 1.4.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – w trybie sport automatyczne międzygazy przy redukcjach

A w trybie Sport Stonic potrafi być całkiem dynamiczny i animować kierowcę do jazdy z wigorem – elektronika ożywia reakcję na gaz i w ramach redukcji biegów „puszcza” automatyczne międzygazy. Ponadto Stonic mimo dołożenia dodatkowego akumulatora nadal jest lekki (1240 kg bez kierowcy) i tak też jeździ.

Układ kierowniczy działa przyjemnie, uczciwie, bez oznak nerwowości, kierownica dobrze leży w dłoniach. Zawieszenie raczej sztywne, lecz nie uciążliwe czy hałaśliwe. Lewarek pewnie wchodzi w biegi – jazda daje tyle frajdy, ile obiecuje wygląd nowej wersji GT Line ze sportowymi detalami. Szczególnie w szaro-czerwonej kolorystyce wyostrzony design Stonica prezentuje się bardzo korzystnie i można nawet wybaczyć te „fejkowe” wydechy w tylnym zderzaku.

Mimo raptem 4,14 m długości Kia Stonic godnie mieści 4 dorosłych. Kokpit hołduje klasycznym zasadom ergonomii: poręczne pokrętła, logicznie pogrupowane przyciski, wysoko ustawiony ekran, bardzo czytelne zegary. Takie podejście w dobie dotykowej manii szybko się docenia i nie musi to wykluczać nowoczesności – przez aplikację smartfonową UVO można mieć zdalny dostęp do wybranych funkcji i stanu pojazdu.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – nasza opinia

Miękka hybryda i manual z elektromechanicznym sprzęgłem są w stanie trochę poskromić apetyt 1.0 T-GDI, pod warunkiem zachowawczego traktowania gazu. Nieco irytującą słabość ruszania i wibracje na niskich obrotach Stonic rekompensuje pewnym prowadzeniem. Cena testowanego egzemplarza może przerażać, lecz stoją za tym bogaty pakiet wyposażenia i szyk wersji GT Line. Trochę szkoda, że z oferty zniknęło wolnossące 1.4. Dla zwolenników 4 cylindrów w cennikach nadal dzielnie tkwi 84-konne wolnossące 1.2. To korzystny cenowo wybór, jeśli nie wymaga się sportowych osiągów – w lekkim Stonicu sprawuje się całkiem dobrze. OCENA KOŃCOWA: 5/6

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – wymiary

Kia Stonic (2021) – wymiary nadwozia i kabiny Foto: Auto Świat
Kia Stonic (2021) – wymiary nadwozia i kabiny

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – wyniki testu

0-50 km/h 3,5 s
0-100 km/h 10,3 s
0-130 km/h 16,9 s
60-100 km/h 8,9/10,9 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 11,8/16,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1240/440 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,1/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 5,9 l/100 km
Zasięg 760 km

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa 998 cm3
Moc maksymalna 120 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 200 Nm/2000 obr./min
Skrzynia biegów man. 6b
Napęd na przednie koła
0-100 km/h 10,4 s
Prędkość maks. 185 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 5,6 l/100 km
Emisja CO2 128 g/km
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 332-1135/45 l
Marka i model opon test. auta Continental Premium Contact 5
Rozmiar opon 205/55 R 17
Masa przyczepy z hamulcem/bez 900/450 kg

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – wyposażenie

Wersja GT Line
Reflektory LED S
6 airbagów S
Klimatyzacja aut. S
Kluczyk zbliżeniowy S
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Czujniki parkowania/kamera cofania S/S
Czujnik martwego pola i ruchu poprz. 2000 zł
Podgrzewane fotele/kierownica S/S
2-kolorowe nadwozie 3500 zł
Alufelgi 17-calowe S

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 71 490 zł
Cena testowanego auta 95 490 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 7 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok