Miejmy to od razu za sobą: w Oplu Crosslandzie dużo się nie zmieniło. Techniczny brat Peugeota 2008, który ujrzał światło dzienne w 2017 r., dostał tak naprawdę głównie nowe okulary. Albo też wizjer. Bowiem Opel określa swój nowy, charakterny wygląd przodu jako „Vizor”. Podobny ma też Mokka B. Wyrazista „kreska” ma ułatwić szybką identyfikację oplowskiej „twarzy”. Ponadto w Oplu Crosslandzie pokombinowano jeszcze co nieco z wyglądem tyłu, a z nazwy wykreślono „X”. Ale czy ta odrobina kosmetyki wystarczy, by zawstydzić konkurencję?

Nie ma co się oszukiwać: nie będzie łatwo. Bowiem Škoda Kamiq, Ford Puma i Kia Stonic nie należą do typów, którzy lubią przegrywać. Każdy z tych samochodów jest w czymś dobry lub bardzo dobry i umie świetnie sprzedać swoje atuty dzięki wyrazistemu stylowi. Które z tych aut faktycznie się wyróżnia, a które tylko wywyższa? Wyjaśni to nasz test porównawczy. Już teraz możemy wam zdradzić, że wynik będzie wyraźny i zaskakujący zarazem.

A teraz - po kolei i do rzeczy.

Ford Puma 1.0 Ecoboost MHEV

Ford Puma ma narowisty charakter! I chociaż na początku jazdy jest to całkiem przyjemne i działa orzeźwiająco, to euforia występuje tylko na krótkich dystansach albo drogach gładkich jak zamarznięte jezioro. Po 25 kilometrach spędzonych na dziurawej drodze kategorii lokalnej trzeba się wreszcie zatrzymać i uspokoić system nerwowy po kanonadzie drgań.

Ford Puma 1.0 Ecoboost MHEV Foto: Auto Bild
Ford Puma 1.0 Ecoboost MHEV

Ford Puma w wersji ST-Line nie potrafi inaczej niż sztywno. Ma to oczywiście też swoje plusy. Praktycznie nie przechyla się na zakrętach, układ kierowniczy daje pewną informację zwrotną, choć jest też trochę nerwowy. Do tego elegancko pracujący lewarek o krótkim skoku.

Na serpentynach taki wóz to marzenie – przynajmniej z górki, bo pod górkę litrowy silnik musi trochę powalczyć, by zachować rozpęd Forda Pumy. Wątpliwe jednak, by dojrzała wiekowo klientela, która w tej klasie ma solidną reprezentację, dała się tak łatwo porwać sportowemu duchowi Forda. Na pewno nie spodoba jej się gimnastyczne wsiadanie na tylną kanapę. Puma generalnie robi dobrą robotę i zbiera wysokie noty, ale w tej klasie i z tą mocą trochę mija się z tematem.

Kia Stonic 1.0 T-GDI

Kia Stonic jest rówieśniczką Opla Crosslanda. Ma 4 lata na karku i dla koreańskiego auta oznacza to już niemal ostatnią prostą przed rejestracją na zabytek. Oczywiście, przesadzamy, bo mimo krótkich interwałów między prezentacjami kolejnych generacji modeli koncernu Kia Stonic nadal ma przekonujące atuty.

Kia Stonic 1.0 T-GDI Foto: Auto Bild
Kia Stonic 1.0 T-GDI

W środku rzeczywiście wydaje się nieco starszy i prostszy niż konkurenci. Okładziny drzwi z twardego plastiku, system sterowania głosowego działa tylko z podłączonym telefonem – to można dziś zrobić lepiej. Kia Stonic punktuje jednak przy bliższym poznaniu.

Jego silnik pracuje kulturalnie i prężnie, precyzyjny lewarek odnajduje drogę do biegów niemal samodzielnie. Układ kierowniczy i zawieszenie przekonują tak samo, jak pozycja za kierownicą i ilość miejsca z przodu (z tyłu jest szeroko, ale niewiele przestrzeni na nogi). Nie przekonuje nas natomiast sprzęgło drive-by-wire. Największa przewaga Stonica nad konkurentami wychodzi jednak dopiero po latach – ma 7 lat gwarancji. Tylko Kia ma odwagę tak postępować i zbiera za to cenne punkty. Oferuje prawdziwą jakość bez zbędnego efekciarstwa.

Opel Crossland 1.2 DI Turbo

Oto i nowa twarz Opla! Tak jak kiedyś Kadett E GSI czy Omega A (ktoś je jeszcze pamięta? My tak!) były natychmiast rozpoznawalne dzięki charakterystycznym przodom, tak dziś Opel Crossland chce być jedyny w swoim rodzaju. No ale dwa wymienione auta wyglądały w swoich czasach dość futurystycznie, a prezentowany owoc współpracy Opla z koncernem PSA to dość typowy SUV... Nie, to nie byłaby prawda!

Opel Crossland 1.2 DI Turbo Foto: Auto Bild
Opel Crossland 1.2 DI Turbo

Opel Crossland ma bardziej proporcje vana i potwierdza to jego wygodne (jak na umiarkowaną przestronność z tyłu) wnętrze. No ale jak Opel trafił z salonu piękności na ławkę rezerwowych (patrz tabele)? Opel Crossland, niestety, zalicza parę wpadek.

Jego trzycylindrowy silnik, najmocniejszy w tej stawce, gdy osiąga wysokie obroty, staje się nieprzyjemnie obecny i szorstki w obyciu. Ponadto w razie szybkich zmian biegów w trakcie dynamicznego rozpędzania zdarza mu się poszarpywać. To jednak czysto teoretyczny problem, bowiem haczący lewarek z długim skokiem raczej nie zachęca do pośpiechu. Śnimy sobie o automatycznej skrzyni biegów, gdy budzi nas stukanie dochodzące z deski rozdzielczej. Szkoda.

Škoda Kamiq 1.0 TSI

Jak oni to robią? Czesi muszą znać jakąś czarodziejską sztuczkę, której nikomu nie zdradzają. Inaczej nie da się wytłumaczyć tego, jak na tej samej powierzchni zajmowanej na drodze potrafią wykreować znacząco więcej przestrzeni. Czy to z przodu, w drugim rzędzie, czy w bagażniku po złożeniu kanapy, Skoda Kamiq konkurentów po prostu chowa do kieszeni.

Škoda Kamiq 1.0 TSI Foto: Auto Bild
Škoda Kamiq 1.0 TSI

Wiele sprytnych rozwiązań czyni go bohaterem codzienności. Jego zawieszenie zapewnia najwyższy komfort, ale nie ma przy tym tendencji do nerwowych ruchów nadwozia, jak chociażby Opel. Układ kierowniczy pracuje lekko i komunikatywnie, dając kierowcy satysfakcjonujący ogląd sytuacji.

A to oznacza połączenie przyjemnej lekkości prowadzenia w mieście z dobrym wyczuciem auta na trasie. Mimo tego, że Skoda Kamiq ze swoimi 110 KM jest nominalnie najsłabsza w stawce, nadrabia to energicznym charakterem kulturalnego silnika. Na pokładzie testowanego egzemplarza była też przekładnia DSG – co prawda kosztuje ekstra, ale absurdalnie wysoka cena po doposażeniu nie odbiera Kamiqowi zwycięstwa. A to znaczy, że musi być bardzo dobry. I jest.

1. Skoda Kamiq 1.0 TSI

Zwycięzca

Skoda jakiś czas temu przestała wyglądać "grzecznie" - a przynajmniej tyczy się to wzornictwa przodu pojazdu z podzielonymi lampami dziennymi i reflektorami głównymi.

Skoda stawia na dopracowany napęd benzynowy bez elektrycznych wspomagaczy i egzotycznych liter w nazwie. Efekt to niskie spalanie (6,7 l). Najniższe w porównaniu!

W Skodzie jest z tyłu bardzo wygodnie i przesiadka z kabin niektórych rywali przynosi wrażenie przebywania w o numer większym samochodzie. Brawa!

Kierownica ze "sportowym" spłaszczeniem na dole, cyfrowe wskaźniki i analogowy panel klimatyzacji: projektanci Skody trafnie korzystają z konkretnych rozwiązań, z korzyścią dla ergonomii.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Rekordowa ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie, znakomita wysokość kabiny dla tylnych pasażerów - od razu widać, że to jest samochód zaprojektowany przede wszystkim dla wygody jadących. A że i w innych dziedzinach nie ma się czego wstydzić, to w tym zestawieniu poszło mu bardzo dobrze.

Plusy
  • wysoki komfort
  • dający dobre wyczucie układ kierowniczy
  • dużo miejsca
  • porządne wykończenie
  • oszczędny napęd
Minusy
  • nieco ospale reagująca skrzynia DSG
  • wysoka cena zakupu, nawet jak na „automat”
Podsumowanie

W swojej klasie i w tym zestawieniu czeskie auto okazało się po prostu bezkonkurencyjne. Świetnie jeździ, a przestronność kabiny jest fantastyczna. Jedyna bariera - to cena.

Ocena
448/605

2. Ford Puma 1.0 EcoBoost MHEV

Ford wygląda bardzo zadziornie i słusznie, bo daje mnóstwo frajdy z jazdy.

Pod plątaniną rur kryje się wielokrotnie nagradzany silnik 1.0 EcoBoost. W tym przypadku wspomagany przez niewielki elektryczny "dopalacz".

Miejsca na nogi wystarczy, ale górna linia szyb znajduje się poniżej linii wzroku.

Również w Fordzie mamy to co najlepsze z analogowych i cyfrowych instrumentów: wielki ekran dotykowy i wygodny wydzielony panel klimatyzacji z pokrętłami i przyciskami. Super!

Rzeczywiste wymiary kabiny

W Pumie byłoby przestronnie, gdyby nie mocno opadający dach w tylnej części samochodu.

Plusy
  • doszlifowane prowadzenie i precyzyjny układ kierowniczy
  • pewne hamulce
  • solidne wykonanie
  • żwawy napęd
Minusy
  • sztywne zawieszenie
  • kiepska widoczność do tyłu
  • największa średnica zawracania
Podsumowanie

Jeżeli tylko nie przeszkadza Wam niewielka rezerwa miejsca nad głowami po zajęciu miejsca na tylnej kanapie, to możecie śmiało wybrać Forda. Nie zawiedzie Was!

Ocena
444/605

3. Kia Stonic 1.0 T-GDI 48 V iMT

Stonic ma już kilka lat stażu, ale po drodze zaliczył orzeźwiający lifting.

Litrowy silnik turbo ma satysfakcjonujące osiągi, jednak nie jest przesadnie oszczędny (7,2 l/100 km) mimo miękkiej hybrydy i skrzyni biegów z funkcją wolnego koła.

Z tyłu w Kii będzie stosunkowo ciasno. To także konsekwencja wymiarów zewnętrznych samochodu.

W kokpicie próżno szukać ekstrawagancji, ale w zamian dostajemy ergonomiczne instrumenty.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Nie ma wątpliwości, że to nie jest SUV, tylko SUV-ik, a na tle Skody (która ma najprzestronniejsze wnętrze w porównaniu) wypadałoby użyć jeszcze delikatniejszego zdrobnienia. Jeżeli ktoś nie jest wysoki, będzie mu wygodnie także z tyłu.

Plusy
  • ciche odgłosy jazdy
  • solidny montaż elementów kabiny
  • prosta obsługa
  • uczciwa cena
  • 7 lat gwarancji
Minusy
  • system obsługi ma już swoje lata
  • najkrótsze interwały międzyprzeglądowe
  • spore spalanie
Podsumowanie

Po kilku latach od debiutu Stonic nadal ma swoje atuty. To niewielkie, poręczne auto z najdłuższą gwarancją na rynku. Jak widać (po punktach) skutecznie odpiera atak rywala ze stajni Forda.

Ocena
444/605

4. Opel Crossland 1.2 DIT

Podoba Wam się nowe spojrzenie Opla? Bo nam się wydaje, że w efekcie liftingu trochę... Złagodniało?

Opel ma przewagę pojemności - jego trzycylindrowiec to turbodoładowane 1.2. Jest dynamiczny, a spala 7,2 l/100 km.

Z tyłu w Oplu nie jest może zbyt przestronnie, ale pozycji trudno odmówić wygody.

Przyjazny kokpit Crosslanda z ekranem dotykowym i przydatnymi pokrętłami oraz przyciskami.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Teoretycznie ilość miejsca z przodu jest ogromna, ale niestety trudno ją wykorzystać, bowiem kierownica nie dość daleko wysuwa się z kokpitu - wysokim trudno będzie do niej dosięgnąć.

Plusy
  • spore wnętrze dające wiele możliwości aranżacji
  • wygodny fotel kierowcy
  • prężny silnik
Minusy
  • haczący lewarek skrzyni biegów
  • przechyły nadwozia
  • silnik głośny pod obciążeniem
Podsumowanie

Jeżeli szukacie vana w skórze SUV-ika, bierzcie Crosslanda!

Ocena
429/605

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Škoda Ford Kia Opel
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s 3,6 s 3,5 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,1 s 10,3 s 10,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,5 s 16,3 s 16,9 s 16,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,8 s 5,5 s 5,9 s 5,6 s
Elastyczność 80-120 km/h 7,9 s 7,8 s 7,7 s 7,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1298/462 kg 1271/489 kg 1240/440 kg 1247/558 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc. 61/39 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/10,8 m 11,9/11,9 m 11,1/11,0 m 11,1/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,4 m 35,6 m 36,1 m 36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,6 m 35,4 m 35,5 m 36,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 6,7 l/100 km 6,8 l/100 km 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km
Zasięg 770 km 610 km 620 km 620 km

Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Skoda Kamiq Ford Puma Kia Stonic Opel Crossland
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1130 1140 1170
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1385 1450 1405
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1030 1010 1010 1030
Zakres regulacji fotela (mm) 240 210 225 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 765 740 675 690
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1360 1420 1390
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 910 950 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 370 360 345

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Kamiq Puma Stonic Crossland
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa 999 cm3 999 cm3 998 cm3 1199 cm3
Moc maksymalna 110 KM/5500 obr./min 125 KM/6000 obr./min 120 KM/6000 obr./min 130 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 200 Nm/2000 obr./min 210 Nm/1750 obr./min 200 Nm/2000 obr./min 230 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna 193 km/h 191 km/h 185 km/h 201 km/h
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 400-1395 l 456-1216 l 352-1155 l 410-1255 l
Pojemność zbiornika paliwa 52 l 42 l 45 l 45 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4 Continental EcoContact6 Continental PremiumContact5 Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon testowanego auta 205/55 R 17 215/50 R 18 205/55 R 17 215/50 R 17
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 133 g/km; S 124 g/km; S 125 g/km; S 130 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1200/620 kg 1100/640 kg 900/450 kg 840/600 kg

Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Kamiq Puma Stonic Crossland
Wersja 1.0 TSI DSG Style 1.0 EcoBoost MHEV ST-Line 1.0 T-GDI 48 V iMT L 1.2 DIT GS-Line
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Automatyczne przełączanie świateł na drogowe 2100 zł (pakiet) S S 7400 zł (pakiet)
Światła przeciwmgielne/mijania LED/pełne LED S/S/2100 zł (adaptacyjne, pak.) S/S/3950 zł (pakiet) S/S/5000 zł (pakiet) 900 zł/S/7400 zł (AFL, pakiet)
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerka S/3850 zł (częściowo skórzana) 8850 zł (p. za 2 op., półskóra) S/S (częściowo skórzana, eko) 1600 zł/S (półskóra eko)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/2100 zł (pakiet) S/S S/S S/3550 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne 2100 zł (pakiet) 8850 zł (pakiet) S S
System multim./DAB/nawigacja/audio premium S/S/5600 (p.)/1950 zł (Škoda) S/S/8850 zł (p. za 2 opcje, B&O) S/S/3000 zł/N S/S/3300 zł (pakiet)/N
Bluetooth/USB/CarPlay, Android Auto lub inny S/S/S S/S/S S/S/S S/S/3300 zł (pakiet)
Aut. otwierana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy 1600 zł/S 2840 zł (pakiet, za obie opcje) N/5000 zł (pakiet) N/N
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna N/5600 (pakiet)/1250 zł N/S/S N/N/N N/N/500 zł
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba S/550/850 zł 2640 zł za 3 opcje 5000 zł (pakiet za 2 opcje)/N 1300 zł za 2 opcje/600 zł
Sportowe fotele/automat parkujący 2250/1400 zł S/5500 zł (pakiet) N/N N/3550 zł (pakiet)
Adaptacyjny tempomat/utrzymanie na środku pasa 2100 zł (pakiet)/N 5500 zł (pakiet za 2 op.)/N N/S N/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/S 5500 zł (pakiet za 3 opcje) S/2500 zł (pakiet)/S 3550 zł (pakiet, za 3 opcje)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/1950 zł (pakiet) 5500 zł (pakiet za 2 op., piesi) S/2500 zł (pakiet) S (piesi: 2500 zł, p.)/3550 zł (p.)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/5600 zł (pakiet) S/S S/N S/S
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu 2000/1950 zł (pakiet) S/5500 zł (pakiet) S/2500 zł (pakiet) 2500 zł (pakiet)/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2300-3800 zł/S (17 cali) 1950-2600/8850 zł (p., 18 cali) 2500 zł/S (17 cali) 2400-2900/7400 zł (p., 17 cali)

Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Kamiq Puma Stonic Crossland
Cena wyjściowa 94 350 zł 83 300 zł 76 490 zł 89 850 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez ograniczeń przebiegu 2 lata bez ograniczeń przebiegu 7 lat lub 150 tys. km 2 lata bez ograniczeń przebiegu
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 119 950 zł* 107 080 zł 86 900 zł 111 500 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Škody Kamiq zawiera także sportowe zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami za 2200 zł.

Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Škoda Ford Kia Opel
Przestronność z przodu 40 31 29 30 32
Przestronność z tyłu 30 23 21 18 18
Pojemność bagażnika 25 16 17 15 16
Ładowność 15 11 12 11 13
Widoczność 20 16 13 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 25 25 26
Ergonomia obsługi 20 14 14 14 14
Jakość wykończenia 20 16 16 16 14
Suma punktów 200 154 147 143 148
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Škoda Ford Kia Opel
Przyspieszenie 25 15 16 16 16
Elastyczność 25 22 22 22 22
Poziom hałasu 15 12 11 11 10
Skrzynia biegów 15 14 12 12 11
Zachowanie na drodze 30 27 28 27 26
Komfort jazdy 30 24 22 23 23
Układ kierowniczy 15 14 14 13 12
Średnica zawracania 5 4 3 4 4
Skuteczność hamulców 40 33 35 34 32
Suma punktów 200 165 163 162 156
Koszty Maks. pkt. Škoda Ford Kia Opel
Cena po doposażeniu 50 24 30 40 29
Zużycie paliwa 30 25 25 24 24
Wyposażenie – komfort 50 27 27 22 22
Wyp. – bezpieczeństwo 40 27 26 24 24
Ubezpieczenia 10 8 8 9 8
Gwarancja 15 8 8 15 8
Przeglądy 10 10 10 5 10
Suma punktów 205 129 134 139 125
Wynik końcowy 605 448 444 444 429
Miejsce w teście  1. 2. 2. 4.

Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

 Foto: Auto Bild

Dla fanów techniki motoryzacyjnej trudno o ciekawsze wyniki testu zużycia paliwa: mamy tutaj cztery auta z trzycylindrowymi silniczkami turbo, w tym trzy mają litr pojemności, a jedno (Opel Crossland) ma silnik 1.2 i to ono wraz z Kią spaliło najwięcej.

Ale Opel Crossland nie puszy się tak swoją mikrohybrydowością, jak Kia Stonic, której dodatkowa pokładowa elektryka i sprzęgło drive-by-wire nie przyniosły przewagi. Mikrohybrydowy Ford Puma wypadł lepiej, a zwykły silnik Škody Kamiq spalił jeszcze mniej.

Podsumowanie

Czy Oplowi Crosslandowi udał się plan zmiany układu sił?

Nie. Ale czy to oznacza, że Opel Crossland został zdetronizowany przez rywali? Zupełnie nie. Niemiecko-francuski trochę SUV, a trochę van bez kompleksów nawiązuje walkę z konkurentami. Tu i ówdzie trochę zabrakło, by ich pokonać, ale Opel Crossland ma wiele zalet. Fanom dynamicznej jazdy zarekomendujemy Forda Pumę, rodzinom – Škodę Kamiq, a mającym krótkie miejsce parkingowe – Kię Stonic.

Ceny? Oprócz Stonica... są absurdalne.