Kia XCeed dołączył do oferty rynkowej marki jesienią tego roku jako czwarta odmiana nadwoziowa kompaktowego Ceeda, po hatchbacku, kombi i Proceedzie. Wraz z tym ostatnim mogą uchodzić za najładniejsze auta w tej klasie.

Kia XCeed 1.4 T-GDI – nadwozie i wnętrze

Wraz z Proccedem nowy crossover, który często określany jest jako uterenowiony lub też usuviony Ceed, mogą uchodzić za jedne z najładniejszych modeli w klasie kompaktów. Zresztą Kia już wielokrotnie udowadniała, że w kwestii designu należy do ścisłej światowej czołówki. XCeed jest bardzo zgrabnym autem o dynamicznej sylwetce z umiejętnie podkreślonymi cechami typowymi dla crossoverów, takimi jak osłony pod zderzakami i przy nadkolach, szersze listwy progowe czy powiększony prześwit (184 mm) w porównaniu ze zwykłym Ceedem. Chromowane elementy w pasie przednim, obramowaniu okien czy dwie atrapy końcówek wydechu w tylnym zderzaku oraz stylowe 18-calowe alufelgi stanowią mocny sportowy akcent, podnoszący atrakcyjność sylwetki.

Wnętrze podobne do innych modeli z rodziny Ceeda oferuje dobrą przestronność i wysoką jakość wykończenia. W testowanej wersji pojawił się nowy system multimedialny z dotykowym ekranem o przekątnej 10,25 cala z intuicyjną obsługą i szerokim wachlarzem oferowanych funkcji. Na plus należy zaliczyć doskonałą ergonomię zarówno jeśli chodzi o dostęp do przełączników sterujących pokładowymi systemami jak regulacją klimatyzacji, świateł czy wspomnianych multimediów, w tym dedykowanymi przyciskami na kierownicy.

Pojemność bagażnika przy standardowym ustawieniu oparć tylnej kanapy (dzielona w stosunku 40:20:40) to 426 l, a po ich rozłożeniu – przyzwoite 1378 l. Jedyne zastrzeżenia można mieć w zasadzie do nieco ograniczonej widoczności do tyłu oraz mniejszej ilości miejsca nad głowami dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie – to efekt opadającej linii dachu.

Kia XCeed 1.4 T-GDI – silnik

Pracujący pod maską testowanego egzemplarza beznyniak 1.4 turbo wydaje się najrozsądniejszym wyborem dla tego modelu. Po pierwsze, moc 140 KM wystarcza by auto przyspieszało do setki w niewiele ponad 9 s i było elastyczne, a po drugie nie przyprawiało o ból głowy przy dystrybutorze paliwa. Owszem, dynamiczna jazda lub miejskie korki powodują, że spalanie potrafi przekroczyć 12-13 l/100 km, ale na trasie przy spokojnym stylu jazdy bez problemu da się zejść poniżej 6 l/100 km. Tym bardziej, że płynne poruszanie się Xceedem ułatwia dwusprzęgłowa, 7-stopniowa skrzynia biegów świetnie dogadująca się z silnikiem, a właściwie pedałem gazu i szybko reagująca na polecenia wydawane prawą stopą. Bez ociągania się i szarpania, zwłaszcza w trybie Sport, w którym dodatkowym wigorem popisuje się cały układ napędowy.

Kia XCeed 1.4 T-GDI – prowadzenie

Już o układzie jezdnym Ceeda wypowiadaliśmy się wielokrotnie w dobrych słowach i nie pozostaje nic innego jak powtórzyć je w przypadku Xceeda. Zawieszenie jest sprężyste, a dzięki minimalnie zmniejszonej sztywności nawet lepiej radzi sobie z nierównościami i gorszymi nawierzchniami, oferując przy tym wysoki komfort bez oznak nerwowego bujania nadwoziem. Bardzo dobra stabilność i pewne zachowanie na zakrętach zachęcają do szybszej jazdy, podobnie jak precyzyjny układ kierowniczy. Dzięki powiększonemu prześwitowi bez większych obaw można zjechać na szutrowe ścieżki czy leśne dukty, choć oczywiście terenowe eskapady z racji braku napędu 4x4 nie wchodzą w grę.

Zastrzeżenia? Nadaktywny asystent pasa ruchu, który głośnym dźwiękiem informuje o każdym nawet delikatnym najechaniu na pas na jezdni. Podobnie system ten działał także w Ceedzie i podobnie jak w tamtym przypadku skończyło się na jego dezaktywacji.

Kia XCeed 1.4 T-GDI – koszty

Bazową wersję Xceeda można mieć za niespełna 80 tys. zł – to wersja z silnikiem 1.0 o mocy 120 KM, z manualną skrzynią i pakietem M. Za podobne pieniądze kupimy np. Toyotę C-HR z silnikiem 1.2/116 KM. Ceny XCeed z silnikiem 1.4 i ręczną przekładnią startują od 84 990 zł, a ze skrzynią 7DCT od 90 990 zł. Odmianę 1.6 T-GDI o mocy 204 KM wyceniono na minimum 102 990 zł, natomiast diesla 1.6 CRDi/136 KM ma 93 490 zł. Jak widać każdy znajdzie tu coś dla siebie. Do tego do wyboru są trzy linie wyposażeniowe: M, L i XL oraz kilka opcjonalnych pakietów.

Kia XCeed 1.4 T-GDI – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1353 cm3, R4 t. benz.
Moc 140 przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 242 Nm przy 1500-3200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd automatyczna 7-biegowa, dwusprzęgłowa, napęd na przód
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,1 l/100 km (WLTP)
Masa własna 1300 kg
Cena od 101 990 zł (112 490 zł testowany)