Czy wiecie, że XCeeda początkowo miało nie być? Jednak gdy powstały już trzy odmiany nadwoziowe, szefowie Kia Motors Europe doszli do wniosku, że crossover będzie dobrym uzupełnieniem oferty. Na pewno wpływ na taką decyzję miał też sukces rynkowy takich modeli, jak Toyota C-HR, Mazda CX-30 czy Volkswagen T-Roc.

Kia XCeed - czym jest? 

Kia nazywa go CUV-em (Crossover Utility Vehicle). Auto ma łączyć zalety hatchbacka i SUV-a, ma przestronne wnętrze i duży bagażnik – jak w SUV-ach, ale bardziej kompaktowe nadwozie. W porównaniu z Toyotą C-HR ma bardziej spokojny design nadwozia, mniej tu ostrych linii i przetłoczeń, ale dzięki temu karoseria nie jest „przerasowana”, spokojniejsza, ma bardziej ponadczasowy charakter. To pierwsze wrażenie z zewnątrz.

XCeed świetnie prezentuje się na 18-calowych felgach z oponami w rozmiarze 235/45 (opcja za 2 tys. zł). Na 18-calowych felgach prześwit wynosi 184 mm i jest o 44 mm większy niż w 5-drzwiowym Ceedzie. Dobrze prezentuj się i dodają charakteru nakładki na progach i nadkolach oraz srebrne relingi na dachu. Słowem z zewnątrz jest OK. 

Kia XCeed - jak prezentuje się w środku?

Fotele są dobrze wyprofilowane – i siedziska, i oparcia zapewniają pewne trzymanie na zakrętach. Konsola środkowa jest wyprofilowana, lekko skierowana w stronę kierowcy. W górnej części deski rozdzielczej kierowca ma do dyspozycji ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala – służy do obsługi systemu multimedialnego. Pod ekranem umieszczono zestaw przycisków, pokręteł i przełączników do sterowania radiem, ogrzewaniem i wentylacją. Obsługa ekranu i pokręteł jest łatwa, intuicyjna i – co najważniejsze – nie wymaga odrywania na dłużej wzroku od drogi.

W nowej Kii XCeed dostępny jest również zestaw wskaźników Supervision o przekątnej 12,2 cala (opcja). Na ekranie wyświetlane są cyfrowe zegary – prędkościomierz po lewej i obrotomierz po prawej stronie. Co ciekawe, cyfrowe zegary nie mają pełnej tarczy, wyświetlają 3/4 koła, a między nimi dodatkowo pojawiają się wskazania komputera pokładowego. Nowy zestaw cyfrowych wskaźników Supervision pojawia się po raz pierwszy w modelu Kii.

Kia XCeed jest o 48 mm wyższa od 5-drzwiowego Ceeda. Rozstaw osi jest taki sam – 2850 mm. Wnętrze jest przestronne – zarówno z przodu, jak i na kanapie miejsca nie brakuje. Fotele i kanapa zamontowane są o 44 mm wyżej niż w Ceedzie, dzięki temu wsiadanie i wysiadanie jest wygodniejsze.

W XCeedzie Kia dostępnych jest wiele systemów asystujących i wspomagających bezpieczeństwo. M.in. aktywny tempomat (Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go), system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek (Blind-spot Collision Warning), system autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych (Forward Collision Warning with car and pedestrian detection), system wspomagania parkowania (Smart Parking Assist), system utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) i asystent zmiany świateł (High Beam Assist). 

W XCeedzie dostępne są również: czujnik zmęczenia kierowcy (Driver Attention Warning) oraz asystent jazdy w korku (Lane Following Assist). Ten ostatni automatycznie kontroluje nie tylko przyspieszanie i hamowanie, ale również kieruje autem. System LFA potrafi utrzymać samochód na pasie ruchu i zachować bezpieczną odległość do poprzedzającego auta.

Kia XCeed – silniki

W Kii XCeed dostępne są 4 silniki – 3 benzynowe T-GDI turbo oraz jeden diesel T-GDI. Najsłabszy jest litrowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 120 KM. Jednostka 1.4 rozwija moc 140 KM, a 1.6 dysponuje mocą aż 204 KM. Silnik Diesla 1.6 ma moc 136 KM.

Można przypuszczać, że na polskim rynku największym zainteresowaniem cieszyć się będzie wersja z benzynową jednostką 1.4/140 KM. Maksymalną moc osiąga przy 6 tys. obr./min., a dość wysoki moment obrotowy 242 Nm dostępny jest w zakresie 1500-3200 obr./min. Od takiego silnika można oczekiwać, że będzie elastyczny, zapewni sprawne przyspieszanie na niższych biegach podczas ruszania i na wyższych – podczas wyprzedzania. Taką też wersję – ze skrzynią dwusprzęgłową, 7-stopniową – wybraliśmy do pierwszej jazdy testowej. Nasze przypuszczenia sprawdziły się – Kia XCeed 1.4/140 KM to auto dynamiczne, do „setki” przyspiesza w czasie poniżej 10 sekund (9,5 s w przypadku „automatu”). Prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Silnikowi nie brakuje mocy, nie dostaje zadyszki przy podjazdach pod górę.

Na pochwalę zasługuje też doskonale dostrojony układ kierowniczy, który działa dokładnie tak, jak sobie tego życzy kierowca. Zawieszenie jest komfortowe, na zakrętach auto ma tylko niewielkie przechyły i pozostaje łatwe do opanowania. 

Kia XCeed – dane techniczne i ceny

Silnik 1.0 120 KM T-GDI 1.4 140 KM T-GDI 1.6 204 KM T-GDI 1.6 136 KM CRDi
Rodzaj, pojemność R3, 998 ccm R4, 1353 ccm R4, 1591 ccm R4, 1598
Moc 120 KM 140 KM 204 KM 136 KM
Moment obrotowy 172 Nm 242 Nm 265 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s 9.4 s 7,7 s 10,6 s
Prędkość maksymalna 186 km/h 200 km/h 220 km/h 196 km/h
Zużycie paliwa średnie 5,4-5,7 l/100 km 6,0-6,2 l/100 km 5,7-5,9 l/100 km 4,3-4,4 l/100 km
Emisja CO2 124-130 g/km 137-142 g/km 153-158 g/km 112-117 g/km
Wymiary dł/szer./wys. 4395/1826/1483 mm 4395/1826/1483 mm 4395/1826/1483 mm 4395/1826/1483 mm
Rozstaw osi 2650 mm 2650 mm 2650 mm 2650 mm
Masa własna 1257 kg 1270 kg 1315 kg 1340 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1820 kg 1840 kg 1860 kg 1900 kg
Pojemność bagażnika 426-1378 l 426-1378 l 426-1378 l 426-1378 l
Cena od 79 990 zł 84 990 zł 102 990 zł 93 490 zł