Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kompakt za 350 tys. zł!

Kompakt za 350 tys. zł!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

W przypadku Audi RS3 wzrost ciśnienia podnoszą nie tylko potężna moc silnika (367 KM) i superkrótki czas rozpędzania od zera do „setki” (4,3 s), ale także rasowy gang wydechu, perfekcyjny sposób pokonywania łuków oraz megawysoka cena (348 140 zł w testowanej wersji). Show must go on!

IMG_8527 (Kopiowanie)
Zobacz galerię (12)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
IMG_8527 (Kopiowanie)

Audi RS3 – szara myszka potrafi pokazać pazurki

Na pierwszy rzut oka testowe RS3 wygląda skromnie. Wszystko przez szary kolor nadwozia. Jednak RS3 daleko do skromności. 19-calowe, 5-ramienne felgi aluminiowe polerowane z oponami 255/30 (przód) i 235/30 budzą respekt, podobnie jak potężne wentylowane tarcze i czerwone zaciski hamulcowe. Także rzut oka do wnętrza i wszystko staje się jasne.

To nie jest zwykłe A3 służące do odwożenia dzieci do przedszkola. Świetnie wyprofilowane fotele RS, sportowa spłaszczona u dołu kierownica z logo RS pokryta częściowo zamszem oraz zestaw zegarów z wskaźnikiem doładowania (Boost) i prędkościomierzem wyskalowanym do 300 km/hwyraźnie sugerują dla kogo i w jakim celu auto zostało zbudowane.

Audi RS3 – gang wydechu stawia włosy na głowie

Już samo uruchomienie silnika sprawia frajdę. Eksplozja decybeli przypominająca barwą grzmienie podczas burzy sprawia, że na twarzy kierowcy pojawia się uśmiech, a przechodząca obok auat pani z dzieckiem wyraźnie odciąga je na drugą stronę chodnika. 2.5-litrowy motor mający 5 cylindrów także wydaje znacznie ciekawsze dźwięki niż większość doładowanych downsizingowych 4-cylindrowców. Wytwarza prawie 380 KM, które przekazuje na cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej, 2-sprzęgłowej skrzyni automatycznej.

Audi RS3 – 280 km/h bez ogranicznika prędkości

Podczas przyspieszania by nie przekręcić silnika nie musimy wpatrywać się w obrotomierz, bo za „wbicie” wyższego biegu odpowiedzialny jest „automat”. Przy szybkim starcie spod świateł nie musimy się także koncentrować na „łapaniu” przyczepności, gdyż w przypadku napędu quattro jest ona dostępna niemal w każdym momencie. Pamiętać tylko trzeba o ograniczeniach prędkości, bo przy czasie rozpędzania od 0 do 100 km/h wynoszącym niespełna 5 s łatwo przekroczyć założone przez drogowców limity. Nawet poruszając się na niemieckich autostradach warto patrzeć od czasu do czasu na prędkościomierz bowiem w testowym aucie pozbawionym elektronicznej blokady prędkości można „bujnąć” się RS-em aż do 280 km/h.

Audi RS3 – nieco za twardy na codzień

Auta klasy GTI mają to do siebie, że sprawdzaja się nie tylko na torze, ale i w codziennej eksploatacji. Nie jest tak do końca w przypadku Audi RS3, bo przy 19-calowych kołach z profilem 30-35 i supertwardym sportowym zawieszeniu (w testowym aucie z możliwością zmiany sztywności amortyzatorów) przejeżdżanie przez torowiska, ”śpiących policjantów” czy wystające studzienki kończy się silnym wstrząsem podróżnych. Ale coż tak to już jest, gdy chcemy mieć szybkie i jednocześnie bezpieczne auto.

O podskakiwaniu na nierównościach kierowca zapomina jednak szybko, gdy z gazem wciśniętym w podłogę pokonuje partię łuków. Chciałoby się, by chwila ta trwała wiecznie, gdyż frajda z jazdy po zakrętach jest przeogromna. Progresywny układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, a twardo zestrojone zawieszenie (zwłaszcza w trybie Dynamic) sprawia, że nadwozie nie wychyla się na zakrętach. Przy sportowej jeździe możemy liczyć także na skutecznie działający układ hamulcowy.

Audi RS3 – duża moc=wysoki poziom bezpieczeństwa

Jak przystało na nowoczesnego hot hatch także w Audi RS3 nie zabrakło elektronicznych układów wspomagających. Pakiet systemów asystujących zawiera m.in. kamerę cofania, Audi side assist, Audi active lane assist, Audi pre sense basic czy asystenta podjazdu – Audi hold.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R5/20
Pojemność2480
Moc. maks.367/5550-6800 KM/obr./min
Moment465/1625-5550 Nm/obr./min
Masa własna1595
Zbiornik paliwa50 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4343/1800/1411 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr.4,3 s
Napędaut. 7/4x4
Prędkość maks.280 km/h
Średnie spalanie fabr.8,1 l/100 km
Cena (Audi RS3)od 257 000 zł

Audi RS3 – nasza opinia

Kompaktowy hatchback z silnikiem o mocy prawie 380 KM może wydawać się pojazdem przeznaczym tylko dla kierowców o naprawdę wysokich umiejętnościach. W rzeczywistości z jego prowadzeniem poradzi sobie każdy kierowca, pod warunkiem jednak, że nie da się ponieść emocjom. A te Audi RS3 oferuje już nawet na postoju...

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków