Prekursorem był francuski model Renault Scénic zbudowany na podwoziu modelu Mégane. Space Star, który zadebiutował w 1998 roku, nie jest już świeżutkim modelem. Stylistycznie wyróżniają go proste linie nadwozia, ale trzeba przyznać, że sylwetka należy do zgrabnych.
Na tle nowej Corolli Verso pozostaje jednak trochę w cieniu
Mitsubishi jest drobniejsze; ma krótsze i niższe nadwozie oraz rozstaw osi mniejszy o 10 cm. Porównując Space Stara z Verso, widać jak na przestrzeni kilku lat w tym segmencie auta rozrastają się.
Większy rozstaw osi w Corolli i wyższe nadwozie sugerują lepszą przestronność wnętrza. Z przodu jednak więcej miejsca, szczególnie na nogi, znajdziemy w Space Starze. W Toyocie swobodną przestrzeń kierowcy ogranicza wystający lewarek zmiany biegów umieszczony w kokpicie.
Z kolei na tylnej kanapie pasażerowie mają dużo więcej miejsca na wysokości kolan i nad głową niż u konkurenta. W Verso dla każdego przewidziano zagłówek i trzypunktowy pas bezwładnościowy.Kokpit Toyoty wita kierowcę wyrazistymi wskaźnikami Optitron (rozwiązanie wzięte z Lexusa).
Ciekawa, o nowoczesnych kształtach deska rozdzielcza, wykonana z dobrych gatunkowo materiałów, sprawia miłe wrażenie. W Space Starze jest nieco skromniej i trochę za szaro, chociaż trudno zarzucić nieprawidłowości w ergonomii. Japońskie modele mają wiele praktycznych rozwiązań przeniesionych z dużych, rodzinnych vanów.
W Verso oprócz tradycyjnego schowka po prawej stronie kokpitu umieszczono dodatkowy w górnej części deski rozdzielczej. Są również wytłoczenia na puszki z napojami.
U konkurenta także nie brakuje takich detali, ale jest ich znacznie mniej
Konstruktorzy Corolli przewidzieli w podsufitce schowek na okulary i w oparciu tylnego siedzenia chowany haczyk na torbę z zakupami. W desce rozdzielczej Verso znajdziemy seryjny komputer pokładowy i radioodtwarzacz z CD.
Mitsubishi oferuje również standardowo komputer pokładowy i radioodtwarzacz, ale kasetowy (opcja).Wysoka, wygodna pozycja za kierownicą jest typowa dla vanów. W Verso z doborem właściwego usadowienia się nie ma problemu.
Pomocne są w tym pełna regulacja fotela, w tym na wysokość, oraz regulacja pionowa kolumny kierowniczej, chociaż o zbyt małym skoku. Fotele o niemal sportowym wyprofilowaniu dobrze podtrzymują ciało kierowcy na zakręcie.
Na długich dystansach przydatne będą regulowane podłokietniki, w które wyposażone są dwa przednie fotele. Podłokietników nie znajdziemy w Mitsubishi, ale model posiada również wygodne fotele z długim siedziskiem i większy zakres regulacji kolumny kierowniczej.
Na dalekie wyprawy wakacyjne bardziej praktyczny bagażnik ma Corolla Verso
Standardowa pojemność to 417 litrów, podczas gdy Space Star oferuje o prawie 50 litrów mniej. Dostęp do bagażników obydwu konkurentów jest łatwy dzięki wysoko unoszonej klapie.
Ciekawostką, jaką znaleźliśmy w bagażniku Verso, jest mały młoteczek z nożykiem, który w razie wypadku ma pomóc zbić szybę czy też przeciąć pasy bezpieczeństwa.
Testowe auta wyposażone były w nowoczesne silniki wysokoprężne zasilane wtryskiem systemu Common Rail. Jednostka z oznaczeniem DID znajdująca się w Mitsubishi to silnik o pojemności 1,9 litra osiągający moc 102 koni mechanicznych.
Jest niezwykle dynamiczny, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu 215 Nm, stałemu w przedziale 1700-3250 obr./min, już od niskich obrotów samochód ochoczo przyspiesza.
Silnik Mitsubishi poza tym emituje niski poziom hałasu, a o jego dieslowskim pochodzeniu dowiadujemy się tylko na wolnych obrotach. Jednostka w Corolli mimo większej pojemności jest słabsza o 12 KM i niestety tym samym wolniejsza.
Osiągnięcie 100 km/h zajmuje jej o 1,5 sekundy więcej. Nie jest autem powolnym, dysponuje bowiem takim samym maksymalnym momentem obrotowym jak silnik Mitsubishi, ale jest on w Toyocie uzyskiwany przy wyższych obrotach. W praktyce przy wyprzedzaniu będziemy musieli zredukować bieg i korzystając z wyższej partii obrotów zabierać się do wyprzedzania.
W Toyocie trudno także zapomnieć, że jeździmy autem z silnikiem wysokoprężnym
Nie tylko na wolnych obrotach, ale i w wyższym zakresie wyraźnie słychać twardą pracę diesla. Verso, dysponując nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym z systemem Common Rail, zachwyca zużyciem paliwa, ale na tle silnika z Mitsubishi pozostaje w tyle.
Toyota zużywa średnio o 0,7 l więcej niż jego konkurent. Wytłumaczeniem gorszych osiągów Verso jest z pewnością wyższa o 100 kg masa własna pojazdu.W Toyocie ze względu na słabszą elastyczność silnika częściej będziemy musieli korzystać ze skrzyni biegów
. Konstruktorzy jakby przewidzieli ten fakt i w wygodnym miejscu zamocowali lewarek zmiany biegów. Zmiana przełożeń małym dżojstikiem umieszczonym na desce rozdzielczej jest poręczna, skoki krótkie, ale lekkie haczenie nie wzbudziło sympatii kierowców testowych. W Mitsubishi lewarek umieszczono klasycznie, a obsługiwanie go należało do przyjemnych.
Bez zarzutów, wysoko oceniamy pracę zawieszenia i układu kierowniczego Corolli Verso
Samochód pomimo twardych nastawów zawieszenia zapewnia przyzwoity komfort jazdy. Podwyższony model Corolli prowadzi się niezwykle pewnie, a na szybko pokonywanych zakrętach samochód o wyższym środku ciężkości niż tradycyjny kompakt trzymał się nawierzchni niezwykle pewnie.
Nawet gwałtowne szarpnięcia kierownicą z jednoczesnym ujęciem gazu nie spowodowały utraty panowania nad samochodem. Takich pozytywów nie możemy powiedzieć o podwoziu Space Stara.
Auto należy uznać za komfortowe, prowadzi się z lekkością nietypową wręcz dla kompaktowych vanów, ale w ekstremalnych sytuacjach jego zachowanie niemiło zaskakiwało.
Na szybko pokonywanym zakręcie samochód niebezpiecznie pochylał się, a gwałtowny ruch kierownicy powodował natychmiastową nadsterowność, dla mniej wprawionych kierowców trudną do opanowania. Wersje z silnikami wysokoprężnymi nigdy nie należały do tanich.
Testowana przez nas Corolla Verso miałabogate wyposażenie Sol
W tej wersji auto kosztuje ponad 87 tys. zł. Dlatego też w tabeli porównujemy podstawowe wersje wyposażeniowe. Mimo to cena Toyoty przy zbliżonym poziomie wyposażenia jest dużo wyższa w stosunku do kompaktowego vana Mitsubishi.
Galeria zdjęć
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost
Kompakty na wyrost