- Land Rover w Discovery oferuje teraz 4-cylindrowego diesla
- Wariant z 2-litrowy dieslem jest tańszy o 77 tys. zł od mocniejszego 3.0 V6
- tryby jazdy w terenie, reduktor i blokada dyfra dostępne są za dopłatą
- Land Rover Discovery – z dieslem 2.0 sprawnie jeździ i mało pali
- Land Rover Discovery – to nie jest SUV do szaleństw
- Land Rover Discovery – bogate wyposażenie HSE Luxury
- Land Rover Discovery – moim zdaniem
- Land Rover Discovery – to nam się podoba
- Land Rover Discovery – to nam się nie podoba
- Land Rover Discovery – wyniki testu
- Land Rover Discovery – dane producenta
- Land Rover Discovery – wyposażenie
- Land Rover Discovery – gwarancja/ceny
Trzylitrowy turbodiesel V6 o mocy 300 KM wydaje się idealnym źródłem napędu prawie 5-metrowego SUV-a, ważącego grubo ponad 2 tony. I taki silnik jest dostępny w Discovery 5. generacji od początku jego istnienia. Wcale jednak nie jest tak chętnie kupowany, bowiem ceny Disco z tym motorem zaczynają się od prawie 340 000 zł. Niemal o 77 000 zł mniej wydamy na legendarną terenówkę Land Rovera, jeśli zdecydujemy się na zakup 2-litrowego, 4-cylindrowego diesla, mającego o 60 KM mocy mniej. Czy na wyborze tego wariantu ucierpi tylko ego właściciela, czy może jednak będzie musiał on też przełknąć gorycz związaną z niewystarczającymi osiągami?
Zobacz także
- Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.
- Sprawdź za darmo numer VIN!
Land Rover Discovery – z dieslem 2.0 sprawnie jeździ i mało pali
Na niedogodność związaną z obniżeniem prestiżu mamy rozwiązanie. Jeśli usłyszycie od znajomych, że dwulitrowiec w Disco to „bida z nędzą”, mamy dla was gotową odpowiedź: „Volvo stosuje w swoich SUV-ach wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowce, nawet we flagowym XC90 – taki jest obecnie trend w motoryzacji”.
A co z przyjemnością prowadzenia? W tej kwestii mamy całkiem dobre wiadomości. Co prawda, podczas pomiarów testowych auto rozpędzało się od zera do „setki” o 1,2 s wolniej, niż zapewnia producent, to jednak testujący nie zauważyli podczas jazd niedostatku mocy. Wszystko za sprawą dużego momentu obrotowego (500 Nm), dostępnego już od 1500 obr./min, i błyskawicznie reagującego 8-stopniowego „automatu”. Moglibyśmy przyczepić się jedynie do hałasu silnika. Owszem, podczas jazdy ze stałą prędkością, nawet autostradową, w kabinie jest przyjemnie cicho. Sytuacja zmienia się jednak diametralnie, gdy wciśniemy np. podczas wyprzedzania gaz do dechy. Mocno obciążony turbodiesel brzmi zdecydowanie mniej przyjemnie niż 3-litrowe V6. Za to na stacji paliw czeka miłe zaskoczenie. Jeżeli będziecie rozsądnie obchodzić się z pedałem gazu czterocylindrowiec zadowoli się niespełna 8 l/100 km. Gdy jednak nie potraficie pohamować swojego temperamentu i jeździcie z tzw. gazem w podłodze, zwłaszcza na autostradach lub gdy w aucie jest komplet pasażerów i bagaży, zapomnijcie, że uda wam się zmieścić w 10 l/100 km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoLand Rover Discovery – to nie jest SUV do szaleństw
Zresztą Discovery to nie BMW X5, które zachęca do ostrej jazdy. Osadzone na „pneumatyce” nadwozie na skutek ostrego hamowania potrafi zanurkować, a przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy – mocno się wychylić. Mimo tych reakcji zawsze pozostaje pod kontrolą kierowcy, po prostu większą przyjemność z jego prowadzenia daje spokojna jazda.
Swoje atuty Disco pokazuje jak zwykle w trudnym terenie. Co prawda, żeby się w niego wybrać, trzeba dopłacić w chwili zamawiania auta ok. 8400 zł za kilka offroadowych wspomagaczy, takich jak: dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, reduktor, system Terrain Response 2 z gotowymi programami jazdy w terenie czy wreszcie blokada centralnego dyferencjału. To taki zestaw wstępny, prawdziwi fani taplania się w błocie powinni wyłożyć bowiem ponad 14 000 zł na pakiet rozbudowany o aktywny tylny dyferencjał i offroadowy tempomat. Zapytacie zapewne: dlaczego te układy wymagają dopłaty? Odpowiedź jest prosta: bo mało który użytkownik SUV-a wartego ponad 330 000 zł zapuszcza się nim w teren.
Land Rover Discovery – bogate wyposażenie HSE Luxury
Zaoszczędzone na offroadowych pakietach i mniejszym silniku pieniądze można wydać na wyposażenie, z którego będziecie korzystać na co dzień. Topowa wersja HSE, doposażona w podgrzewaną przednią szybę i kierownicę, umili wam poranny zimowy rozruch. Natomiast przez cały rok cieszyć was będzie wysokiej jakości dźwięk pochodzący z nagłośnienia firmy Meridian.
Land Rover Discovery – moim zdaniem
Wiem, że dla tych, co dysponują zasobnym portfelem, wydatek dodatkowych kilkudziesięciu tysięcy złotych na zakup silnika 3.0 V6 nie stanowi problemu, ale chcę podkreślić, że jeśli nie macie wybujałego ego i ciężkiej nogi, to 2-litrowe, 4-cylindrowe Disco będzie optymalnym wyborem.
Land Rover Discovery – to nam się podoba
- wygodne wsiadanie i wysiadanie,
- dobra widoczność we wszystkie strony,
- łatwa obsługa, przestronne wnętrze.
Land Rover Discovery – to nam się nie podoba
- słabe hamulce,
- brak asystentów jazdy nawet w opcji,
- przeciętna dynamika,
- wysoka cena po doposażeniu samochodu.
Land Rover Discovery – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,5 s |
0-130/0-160 km/h | 15,8/25,7 s |
Czas rozpędzania | 60-100 km/h |
80-120 km/h | 6,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2330/610 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,7/12,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,3 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 36,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 970 km |
Land Rover Discovery – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | biturbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 240/4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 500/1500 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 8,3/207 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,3/192 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Marka i model opon test. auta | Conti. SportContact 5 |
Rozmiar opon test. auta | 275/45 R 21 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 723-2500/77 |
Land Rover Discovery – wyposażenie
Wersja | HSE Luxury |
7 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klimatyzacja aut. 3-stref. | S |
Kontrola zjazdu ze wzniesienia | S |
Navi/4 USB/nagł. Meridian | S |
Rozpozn. znak./czujnik martw. pola | S/S |
Czujniki parkow. p.+t./kamera cof. | S/S |
Skórzane fotele/dach panoram. | S/S |
Lakier metalizowany/wysuwany hak | 9570/5740 zł |
Land Rover Discovery – gwarancja/ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej | 335 900 zł | |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/6 lat | |
Przeglądy | co 34 tys. km/rok | |
Cena testowanego auta | 380 920 zł |
Galeria zdjęć
Discovery wyposażone w pneumatyczne zawieszenie doskonale pochłania nierówności, ale nie jest mistrzem w dynamicznej jeździe po zakrętach.
Wzorowej jakości materiały wykończeniowe. Obsługa systemu multimedialnego wymaga dłuższego przyzwyczajenia, za to jakość nagłośnienia Meridian jest wzorowa.
Cyfrowy zestaw zegarów (standard w wersji HSE) daje szerokie możliwości. Oprócz nawigacji mogą być wyświetlane informacje o aktualnie wybranym trybie jazdy, systemach wspomagania czy poziomie zawieszenia pneumatycznego.
Terrain Response 2 to zestaw gotowych trybów jazdy na różne rodzaje nawierzchni. Podobnie jak reduktor, dostępny jest jako opcja.
Fotele są wygodne, ale słabo podpierają na zakrętach.
Składana i przesuwana kanapa ma regulację kąta oparcia.
W wersji HSE Luxury: seryjny dach panoramiczny.
W 5-miejscowej wersji bagażnik jest potężny (723 l). Wraz z otwarciem pokrywy automatycznie składa się dolny stopień.
Jeśli nie holujesz ciężkich przyczep i rzadko jeździsz z kompletem pasażerów, to diesel 2.0 będzie optymalny.