• Pod maską 180-konny, benzynowy silnik z zapłonem samoczynnym, a do tego napęd na wszystkie koła
  • Atutem pojazdu jest atrakcyjna stylistyka nadwozia oraz efektownie wykończone wnętrze
  • Samochód nie jest, niestety tani bowiem wraz z doliczonym lakierem Polymetal Gray (2800 zł) kosztuje aż 144 700 zł

Konstruktorzy Mazdy zaprojektowali samochód, który idzie pod prąd samochodowej modzie. To przede wszystkim zasługa benzynowego silnika o mocy 180 KM, który oparł się downsizingowemu trendowi. Dodatkowym atutem testowanej wersji jest napęd 4x4, a to również rozwiązanie, które nie jest powszechnie stosowane w tej klasie aut.

Duża paszcza chłodnicy zwieńczona przymrużonymi reflektorami w połączeniu z szarym lakierem i czarnymi aplikacjami prezentuje się agresywnie. Z tyłu postawiono na obłości, ale tu za sprawą dachowego spoilera i wąskich świateł też można mieć sportowe skojarzenia. Inna sprawa, że ceną za taki design jest ograniczona widoczność.

Wnętrze wykończono kontrastującą z kolorem nadwozia bordową, o przepraszam burgundową, skórzaną tapicerką. To kolejny ukłon w stronę miłośników usportowionych kompaktów. W tak zaprojektowanej kabinie podróżuje się na wygodnych siedzeniach z dobrym bocznym trzymaniem, ale wystarczającą ilość miejsca jest tylko z przodu. Z tyłu wysokim pasażerom zabraknie go przede wszystkim nad głowami. Ta niedogodność to sprawka obniżającej się ku tyłowi linii dachu.

Mazda 3 – ładna, ale niezbyt praktyczna

Mazda 3 ma efektowną stylistykę nadwozia, ale jej łupem padła pojemność bagażnika. Obecnie pojemność 350 l jest może dobra dla aut klasy B (przykładowo Volkswagen Polo ma kufer o pojemności 351 l), ale na pewno nie dla kompaktu. Konkurencja pokazuje, że potrafi lepiej wykorzystać tę część samochodu. Opel Astra ma bagażnik o pojemności 370 l, a Honda Civic w wersji Sport Plus ze 182-konnym benzyniakiem – 420 l.

Skyactiv-X – pod tym oznaczeniem kryje się nowatorski benzyniak z samoczynnym zapłonem i kompresorem. Brzmi obiecująco, a jak jest w rzeczywistości. Według producenta auto powinno osiągnąć „setkę” po 8,5 s, co samo w sobie jest dobrym wynikiem. Jednak podczas przyspieszania nie odczuwa się ekscytującego wgniatania pleców w oparcia foteli. Ma się wręcz wrażenie, że auto jest mniej zrywne niż podaje specyfikacja.

Mazda 3 – niskie zużycie paliwa

Podczas rozpędzania doceniliśmy pracę manualnej skrzyni – nawet w trakcie szybkiego przełączania wszystkie biegi włącza się precyzyjnie i bez haczeń. Pozytywnie oceniliśmy również zużycie paliwa. Po pierwsze dlatego, że średnie spalanie na poziomie 7 l/100 km w przypadku 180-konnego silnika nie jest wygórowane, a po drugie – to tylko litr więcej niż gwarantuje Mazda.

Jak zapewnić autu dobrą trakcję przy mocnym silniku? Wystarczy zafundować mu napęd na wszystkie koła. W efekcie nawet podczas dynamicznego startu – zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni koła nie buksują bezradnie, a tym samym nie zostaje opóźnione dynamiczne ruszanie. Zaletą układu jezdnego jest również dobre tłumienie nierówności nawierzchni. W trakcie testu doceniliśmy dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy, który wspomaga prowadzącego w trakcie gwałtownych zmian kierunku jazdy.

Czy sportowy sznyt oraz oryginalne rozwiązania muszą być aż tak drogie? Cena testowanego egzemplarza wraz z lakierem Polymetal Gray (2800 zł) to 144 700 zł. Tymczasem za Hondę Civic (182 KM i manualna skrzynia, ale bez napędu na obie osie) zapłacimy 114 300 zł.

Mazda 3 – to nam się podoba

Dobra trakcja dzięki 4x4, niskie spalanie, bogate wyposażenie, wygodne fotele, atrakcyjna stylistyka.

Mazda 3 – to nam się nie podoba

Wysoka cena zakupu, ograniczona widoczność do tyłu, przeciętna pojemność bagażnika.

Mazda 3 – nasza opinia

Mazda 3 wyróżnia się sportową stylistyką, którą w testowanej wersji uzupełniono efektownie wykończonym przestronnym wnętrzem. Silnik Skyactiv-X sprawnie napędza auto i mało pali, ale przy mocy 180 KM oczekiwaliśmy lepszej dynamiki. Jednak największą wadą samochodu okazała się wysoka cena.

Mazda 3 – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1998, k.benz./R4/16
Moc 180 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 224 Nm przy 3000 obr./min
Skrzynia biegów man. 6
Napęd 4x4
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Średnie spalanie (wg WLTP) 6,0 l/100 km
Emisja CO2 137 g/km
Teoretyczny zasięg 800 km
Długość/szerokość/wysokość 4460/1795/1435 mm
Rozstaw osi 2725 mm
Masa własna/ładowność 1376/604 kg
Pojemność bagażnika 350 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l
Rozmiar opon w testowanym aucie 215/45 R 18
Cena od/testowanego egzemplarza 141 900/144 700 zł