- Pod maską 180-konny, benzynowy silnik z zapłonem samoczynnym, a do tego napęd na wszystkie koła
- Atutem pojazdu jest atrakcyjna stylistyka nadwozia oraz efektownie wykończone wnętrze
- Samochód nie jest, niestety tani bowiem wraz z doliczonym lakierem Polymetal Gray (2800 zł) kosztuje aż 144 700 zł
Konstruktorzy Mazdy zaprojektowali samochód, który idzie pod prąd samochodowej modzie. To przede wszystkim zasługa benzynowego silnika o mocy 180 KM, który oparł się downsizingowemu trendowi. Dodatkowym atutem testowanej wersji jest napęd 4x4, a to również rozwiązanie, które nie jest powszechnie stosowane w tej klasie aut.
Duża paszcza chłodnicy zwieńczona przymrużonymi reflektorami w połączeniu z szarym lakierem i czarnymi aplikacjami prezentuje się agresywnie. Z tyłu postawiono na obłości, ale tu za sprawą dachowego spoilera i wąskich świateł też można mieć sportowe skojarzenia. Inna sprawa, że ceną za taki design jest ograniczona widoczność.
Wnętrze wykończono kontrastującą z kolorem nadwozia bordową, o przepraszam burgundową, skórzaną tapicerką. To kolejny ukłon w stronę miłośników usportowionych kompaktów. W tak zaprojektowanej kabinie podróżuje się na wygodnych siedzeniach z dobrym bocznym trzymaniem, ale wystarczającą ilość miejsca jest tylko z przodu. Z tyłu wysokim pasażerom zabraknie go przede wszystkim nad głowami. Ta niedogodność to sprawka obniżającej się ku tyłowi linii dachu.
Mazda 3 – ładna, ale niezbyt praktyczna
Mazda 3 ma efektowną stylistykę nadwozia, ale jej łupem padła pojemność bagażnika. Obecnie pojemność 350 l jest może dobra dla aut klasy B (przykładowo Volkswagen Polo ma kufer o pojemności 351 l), ale na pewno nie dla kompaktu. Konkurencja pokazuje, że potrafi lepiej wykorzystać tę część samochodu. Opel Astra ma bagażnik o pojemności 370 l, a Honda Civic w wersji Sport Plus ze 182-konnym benzyniakiem – 420 l.
Skyactiv-X – pod tym oznaczeniem kryje się nowatorski benzyniak z samoczynnym zapłonem i kompresorem. Brzmi obiecująco, a jak jest w rzeczywistości. Według producenta auto powinno osiągnąć „setkę” po 8,5 s, co samo w sobie jest dobrym wynikiem. Jednak podczas przyspieszania nie odczuwa się ekscytującego wgniatania pleców w oparcia foteli. Ma się wręcz wrażenie, że auto jest mniej zrywne niż podaje specyfikacja.
Mazda 3 – niskie zużycie paliwa
Podczas rozpędzania doceniliśmy pracę manualnej skrzyni – nawet w trakcie szybkiego przełączania wszystkie biegi włącza się precyzyjnie i bez haczeń. Pozytywnie oceniliśmy również zużycie paliwa. Po pierwsze dlatego, że średnie spalanie na poziomie 7 l/100 km w przypadku 180-konnego silnika nie jest wygórowane, a po drugie – to tylko litr więcej niż gwarantuje Mazda.
Jak zapewnić autu dobrą trakcję przy mocnym silniku? Wystarczy zafundować mu napęd na wszystkie koła. W efekcie nawet podczas dynamicznego startu – zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni koła nie buksują bezradnie, a tym samym nie zostaje opóźnione dynamiczne ruszanie. Zaletą układu jezdnego jest również dobre tłumienie nierówności nawierzchni. W trakcie testu doceniliśmy dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy, który wspomaga prowadzącego w trakcie gwałtownych zmian kierunku jazdy.
Czy sportowy sznyt oraz oryginalne rozwiązania muszą być aż tak drogie? Cena testowanego egzemplarza wraz z lakierem Polymetal Gray (2800 zł) to 144 700 zł. Tymczasem za Hondę Civic (182 KM i manualna skrzynia, ale bez napędu na obie osie) zapłacimy 114 300 zł.
Mazda 3 – to nam się podoba
Dobra trakcja dzięki 4x4, niskie spalanie, bogate wyposażenie, wygodne fotele, atrakcyjna stylistyka.
Mazda 3 – to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, ograniczona widoczność do tyłu, przeciętna pojemność bagażnika.
Mazda 3 – nasza opinia
Mazda 3 wyróżnia się sportową stylistyką, którą w testowanej wersji uzupełniono efektownie wykończonym przestronnym wnętrzem. Silnik Skyactiv-X sprawnie napędza auto i mało pali, ale przy mocy 180 KM oczekiwaliśmy lepszej dynamiki. Jednak największą wadą samochodu okazała się wysoka cena.
Mazda 3 – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1998, k.benz./R4/16 |
Moc | 180 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 224 Nm przy 3000 obr./min |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 6,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 137 g/km |
Teoretyczny zasięg | 800 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4460/1795/1435 mm |
Rozstaw osi | 2725 mm |
Masa własna/ładowność | 1376/604 kg |
Pojemność bagażnika | 350 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 l |
Rozmiar opon w testowanym aucie | 215/45 R 18 |
Cena od/testowanego egzemplarza | 141 900/144 700 zł |
Napęd 4x4 także podczas dynamicznego startu zapobiega buksowaniu kół. Testowane auto występowało z lakierem Polymetal Gray za 2800 zł
Z tyłu elementem przywodzącym na myśl sportowy charakter jest duży, czarny spoiler nad szybą klapy kufra
Czytelne wskaźniki, łatwa obsługa, wysoka jakość materiałów wykończeniowych, wygodna pozycja za kierownicą – atuty kokpitu Mazdy 3 można wymieniać niemal bez końca
W wersji Enso burgundowa, skórzana tapicerka należy do standardu
Z tyłu nie ma, niestety zbyt wiele miejsca nad głowami. To wina mocno obniżającej się linii dachu
Zawieszenie dobre tłumi nierówności jezdni, a przy tym jest na tyle sztywne, że zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia podczas jazdy na zakrętach
Duża paszcza chłodnicy zwieńczona przymrużonymi reflektorami w połączeniu z szarym lakierem i czarnymi aplikacjami prezentuje się agresywnie
Rywale mają większe kufry niż 350 l Mazdy. Bagażnik Opla Astry ma poj. 370 l, a Hondy Civic – 420 l
Pod maską pracuje benzynowy silnik z zapłonem samoczynnym o mocy 180 KM
Obsługa urządzeń pokładowych okazuje się łatwa m.in. za sprawą dużych pokręteł oraz przycisków
Mazdę 3 uzbrojono w 18-calowe, czarne alufelgi
Część przycisków zgrupowano z lewej strony kieronicy
Cena testowanego auta z lakierem Polymetal Gray (2800 zł) to 144 700 zł. Tymczasem za Hondę Civic (182 KM, przedni napęd i manualna skrzynia) zapłacimy 114 300 zł
Do czytelności wskaźników nie można mieć żadnych zastrzeżeń
Wygląd zegarów można zmieniać i pojawia się wówczas grafika informująca o działaniu niektórych asystentów jazdy
Ceną za taki design jest ograniczona widoczność do tyłu
Na pokładzie nie zabrakło m.in. nawigacji satelitarnej
Mazda 3 wyróżnia się sportową stylistyką, którą w testowanej wersji Enso uzupełniono efektownie wykończonym przestronnym wnętrzem
Odczyt najważniejszych informacji ułatwia wyświetlacz head-up
Manewrowanie oraz parkowanie tyłem ułatwia kamera
Mazda 3 jest z pewnością jednym z efektowniej wyglądających kompaktów, jakie są dostępne na rynku
Napęd na wszystkie koła poprawia trakcję samochodu