- Mazda idzie pod prąd to się sprawdza - jej silniki są mocne, trwałe i wcale nie palą dużo
- Kompaktowa "trójka" to jedno z najlepiej jeżdżących aut tej klasy
- Okazuje się, że 120 KM pochodzących z 2-litrowego silnika w zupełności wystarczy, by nadać autu tej wielkości odpowiednie osiągi
Mazda 3 w obecnym wcieleniu trafiła na rynek w 2013 roku. Jej oficjalny debiut odbył się na salonie samochodowym we Frankfurcie, na który auta dotarły po epickiej wyprawie z Hiroszimy, przez Syberię, Moskwę i Warszawę. Pod koniec 2016 roku przeprowadzono face lifting tego kompaktu, który wyostrzył bryłę nadwozia i poprawił detale wykończenia wnętrza. W teście odmiana 2.0 o mocy 120 KM, która należy do najchętniej wybieranych wersji tego auta nie tylko na polskim rynku.
Mazda 3 2.0 – Dusza Ruchu
Stylizacja modelu to jedna z jego największych zalet. Zaprojektowana zgodnie z filozofią KODO – Duszy Ruchy – jest pełna ekspresji i dynamiki. Długa przednia część nadwozia z dużym chromowanym grillem, charakterystycznymi reflektorami, które układem diodowych świateł mają kojarzyć się ze spojrzeniem orła, czy przetłoczenia wzdłuż boków karoserii zwieńczone zgrabnym tyłem i spoilerem dachowym nadają sylwetce sportowego charakteru.
Wnętrze cechuje wysoka jakość wykończenia i dbałość o detale. Chromowane elementy na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i kierownicy dodają szlachetności, a ergonomia obsługi nie budzi zastrzeżeń. Centralne miejsce kokpitu zajmuje 7-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego z prostą i intuicyjną obsługą, zarówno dotykową, jak i pokrętłem umieszczonym między fotelami. Częścią funkcji da się sterować również przyciskami na kierownicy. Uwagę zwraca brak rączki hamulca ręcznego, która w ramach face liftingu została zastąpiona przyciskiem aktywującym elektrycznie sterowany hamulec postojowy.
Pod względem przestronności Mazda 3 należy do średniej segmentu. Z przodu na dobrze wyprofilowanych fotelach miejsca jest sporo, jednak z tyłu trójka dorosłych pasażerów ma już ograniczoną przestrzeń. Unosząca się dolna linia tylnych okien i szerokie słupki C redukują też nieco widoczność. Bagażnik o pojemności 364 l to także przeciętna w klasie. VW Golf oferuje 380 l, a Opel Astra 370 l, za to np. Peugeot 308 już 420 l. Po rozłożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji mamy 1263 l.
Mazda 3 2.0 – bez doładowania
Dobrze się stało, że Mazda poszła własną drogą i nie uległa modzie na down-sizing. Jej silniki z rodziny SKYACTIV zapewniają dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa, co zresztą potwierdził testowany egzemplarz. Z pojemności 2,0 l wolnossący motor osiąga moc 120 KM, która wystarcza, by Mazda 3 popisywała się dynamicznym usposobieniem. Sześciobiegowa skrzynia ma przyjemnie krótkie skoki drążka i jest wzorowo zestopniowana. Owszem, agresywny styl jazdy wymaga utrzymywania jednostki na wysokich obrotach, co wiąże się z większym hałasem we wnętrzu, ale brzmienie silnika ma przyjemną, sportową barwę i na pewno nie jest uciążliwe. Samo wnętrze jest przy tym dobrze wyciszone i podczas płynnej jazdy nawet z autostradowymi prędkościami do uszu pasażerów dociera tylko delikatny szum wiatru opływającego nadwozie. Podczas testu zanotowaliśmy średnie spalanie na poziomie 6,8 l i choć jest wyższe od deklarowanego przez producenta, to i tak uznajemy ten wynik za bardzo dobry.
Sprężysta charakterystyka wielowahaczowego zawieszenia to kolejna zaleta Mazdy 3. Zapewnia ono z jednej strony wysoki komfort, a z drugiej dużą stabilność na zakrętach. Nadwozie jest świetnie zbalansowane i daje poczucie pewnego trzymania się nawierzchni wzmacniane dodatkowo precyzyjną informacją zwrotną z układu kierowniczego. Nierówności są tłumione stosunkowo miękko, w czym zapewne pomagają też 16-calowe koła z oponami o dość wysokim profilu (rozmiar opon 205/60 R16).
Mazda 3 2.0 SkyENERGY – dużo w standardzie
Wersja SkyENERGY oferuje bogate wyposażenie, które obejmuje m.in. przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, układy stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, wspomagania ruszania na wzniesieniu i hamowania, monitorowania martwego pola, system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu, system i-stop (automatycznie wyłączający silnik na postoju), automatyczną, dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, system audio z Bluetooth i radiem cyfrowym, czujniki parkowania z tyłu, czujniki zmierzchu i deszczu oraz podgrzewane lusterka zewnętrze. W testowanym egzemplarzu zamontowano dodatkowo pakiet LED za 2900 zł oraz system nawigacji za 2100 zł.
Nie dziwię się, że ta wersja Mazdy 3 należy do najchętniej wybieranych przez klientów. W wyposażeniu ma niemal wszystko, co niezbędne na co dzień, a układ napędowy i jezdny sprawiają, że jazda tym modelem potrafi dostarczyć sporo przyjemności, nie ustępując w niczym konkurentom ze stajni Volkswagena, Peugeota czy Opla, a nawet kompaktowym modelom segmentu premium. To dopracowany, zgrabny samochód, pozbawiony istotnych wad, który nikogo nie powinien rozczarować.
Mazda 3 2.0 120 KM - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1998 cm3, R4, benz. |
Moc | 120 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 210 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | ręczna, 6-biegowa, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km |
Masa własna | od 1200 kg |
Cena | od 78 900 zł (auto testowe – 83 900 zł) |