Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda 5: Japoński van na piątkę?

Mazda 5: Japoński van na piątkę?

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Wśród kompaktowych vanów dotychczasowa Mazda 5 wyróżniała się m.in. odsuwanymi bocznymi drzwiami. Dla fanów modelu mamy dobrą wiadomość – drzwi powiększono, a dodatkowe czujniki na ich rancie (od strony słupka środkowego) sprawiają, że przytrzaśnięcie komuś niechcący ręki jest właściwie niemożliwe. Skoro nie drzwi, to co nowego oferuje teraz „piątka”?

Mazda 5: Japoński van na piątkę?
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Mazda 5: Japoński van na piątkę?

Inżynierowie japońskiej marki nie ukrywali, że nowa Mazda ma być po prostu udoskonaloną wersją poprzedniczki, która od momentu premiery w 2005 roku sprzedała się w liczbie 500 tys. egzemplarzy, z czego 175 tys. aut trafiło do Europy. Choć rozstaw osi nowej „piątki” i poprzedniczki jest taki sam (2,75 m), to inne wymiary nieznacznie się zmieniły. Najwięcej urosła długość (+8 cm) i – choć wydaje się, że nowy model jest bardziej przysadzisty – także wysokość (+5 cm).

Pod względem stylistycznym Mazda będzie prekursorką nowego designu firmy Nagare-flow – przetłoczenia na bokach auta przypominają fale, jakie powstają na tafli wody, gdy coś do niej wrzucimy.

A jak się jeździ nową Mazdą? Poprawiono te elementy, na które skarżyli się użytkownicy dotychczasowego modelu, a więc wspomniane już drzwi czy obsługę komputera pokładowego. Zawieszenie zyskało twardsze nastawy, dzięki czemu auto stało się stabilniejsze, ale jak taki układ sprawdzi się na naszych drogach, pokażą testy. Do tego poprawiono precyzję układu kierowniczego, który jest teraz bardziej bezpośredni, jak na vana ze sportowymi aspiracjami przystało!

Nie do końca natomiast przekonał nas nowy 2-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny DISI. Charakterystyka momentu obrotowego sprawia, że jeśli chcemy wykrzesać z motoru więcej dynamiki, to musimy trzymać się w górnych registrach prędkości obrotowych. Za to inżynierowie Mazdy obiecują o 13 proc. mniejsze średnie spalanie w stosunku do poprzedniego silnika 2.0 – auto ma zużywać średnio 6,9 l/100 km. Po części to zasługa systemu i-stop (Start/Stop).

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków