- Po lifcie: nowe fotele, odłączanie cylindrów, SCBS wykrywa pieszych i rowerzystów
- Mazda CX-3 zachwyca jakością materiałów, oferuje jednak mało miejsca z tyłu
- Nadal ma wolnossący silnik i brak dotykowego sterowania ekranem podczas jazdy
Dlaczego CX-3 uznaliśmy za wyjątkowe? Miejski crossover Mazdy produkowany od 2015 roku jako jedyny w swojej klasie ma wolnossący silnik benzynowy, w dodatku jednostka ta jako jedna z niewielu posiada cztery cylindry. Ale to nie jedyne cechy wyróżniające odświeżony niedawno model Mazdy.
Mazda CX-3 po liftingu - nadwozie
To już druga modernizacja CX-3 (pierwsza odbyła się w 2018 roku) i tym razem pominięto całkowicie zmiany stylistyczne, skupiono się na technice. We wnętrzu zmieniono fotele przednie, które choć są wygodne i dobrze podpierają na boki to nadal mają za krótkie siedziska. Lifting nie zmienił przestronności CX-3, z przodu przestrzeni nikomu nie zabraknie, z tyłu jest po prostu ciasno. Bagażnik o pojemności 350 l jest przyzwoity, ale są w klasie rywale dysponujący kuframi o 100 litrów większymi. Wnętrze CX-3 wyróżnia się jednak świetną obsługą, wygodną pozycją za kierownicą oraz wysokiej jakości materiałami. Cieszą multimedia ulepszone o radio cyfrowe, interfejsy AA i Apple CarPlay, przydałby się jednak większy obrotomierz.
Mazda CX-3 po liftingu - silnik
Gama jednostek w CX-3 składa się obecnie tylko z jednej wolnossącej 2.0/121 KM współpracującej wyłącznie z manualną przekładnią. Po liftingu jej moc pozostała bez zmian, nowością jest za to układ dezaktywacji cylindrów uruchamiający się podczas jazdy z małym obciążeniem. Czterocylindrowiec mimo braku turbo płynnie wchodzi na obroty i zapewnia ze startu sprawne przyspieszenie do „setki”. Osoby, mające wcześniej styczność z doładowanymi jednostkami odczują jednak słabszą reakcję w zakresie niskich i średnich obrotów. Niektórzy klienci mogą kręcić nosem na brak „automatu”, inni z kolei chwalić sobie będą precyzyjną zmianę biegów. Warunkiem dobrej pracy przekładni jest jednak jej wcześniejsze rozgrzanie. Spalanie CX-3 2.0 podczas testu okazało się o litr wyższe od zapewnień Mazdy.
Mazda CX-3 po liftingu - prowadzenie
W tej kategorii stawiamy Maździe szóstkę. Auto ma bezpośredni układ kierowniczy idealnie zestrojony z lekko sztywnym zawieszeniem, która zapewnia z kolei świetną stabilność podczas dynamicznej jazdy oraz optymalny poziom komfortu. Cieszy skuteczność hamulców.
Mazda CX-3 po liftingu - koszty
Okrojenie gamy dotyczyło nie tylko silników i skrzyń biegów, lecz także wersji wyposażeniowej. Nie ma już wyboru, jest tylko jedna. Dość kosztowna i w dodatku wcale nie tak bogato wyposażona. By kupić: czujniki cofania trzeba wybrać pakiet za 4000 zł, Reflektory LED za 3000 zł.
Mazda CX-3 po liftingu – naszym zdaniem
Niemal wszystkie miejskie crossovery mają małe, trzycylindrowe silniki turbo. Są elastyczne, ale drażnią ucho i pozostają oszczędne tylko przy ekojeździe. Wolnossący silnik Mazdy nie jest wrażliwy na styl jazdy i ma wyższą kulturę pracy. CX-3 wyróżnia się także jakością materiałów i precyzją prowadzenia.
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G M Hybrid – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s |
0-100/0-130 km/h | 9,6/17,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,2 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 22,3 s (6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 1248/444 kg |
Rozdział masy przód/tył | 61/39 proc. |
Średnie spalanie (95 okt.) | 7,2 l/100 km |
Hałas 50/100/130 km/h | 59/66/69 dB(A) |
Średnica zawracania l/p | 11,5/11,4 m |
100-0 km/h zimne/rozgrz. | 36,8/35,0 m |
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G M Hybrid – dane producenta
Silnik | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 121/6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 206/2800 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/man. 6 |
0-100 km/h; v maks. | 9,1 s; 192 km/h |
Dł./szer./wys. | 4275/1765/1535 mm |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 350-1260/48 l |
Rozmiar i marka opon | 215/50 R 18 Continetal |
Cena wersji SkyJOY | od 90 900 zł |
Dwulitrowy benzyniak bez doładowania to rodzynek. Nie reaguje tak spontanicznie na gaz przy niskich obrotach, ale jego charakterystyka sprawia, że płynnie i szybko wchodzi na wysokie obroty.
Bardzo wygodna pozycja za kierownicą. Chwalić będziemy także jakość użytych materiałów.
System multimedialny dobrze współpracuje ze smartfonami (ma interfejsy Android Auto i Apple CarPlay), ale nadal nie można obsługiwać ekranu dotykowo podczas jazdy.
Przy małym i stałym obciążeniu w dwóch komorach spalania nie następuje zapłon (nowość).
Układ unikania kolizji w mieście otrzymał nowe funkcje rozpoznawania pieszych i rowerzystów.
Podczas jazdy system multimedialny obsługuje się za pośrednictwem przycisków i pokrętła
Dobry standard: czytnik kart SD, dwa porty USB i gniazdo 12V (120 W).
Wygodne w użyciu duże pokrętła do sterowania klimatyzacją.
W modeli poliftingowym zmieniono przednie fotele. Dobrze podpierają ciało na zakrętach, ale nadal mają za krótkie siedzisko.
Przestrzeń w drugim rzędzie foteli nie rozpieszcza. Mało jest zwłaszcza miejsca na nogi.
350-litrowa przestrzeń kufra jak na crossovera segmentu B to przyzwoita wartość.
Podwójna podłoga pozwala uzyskać równą przestrzeń po złożeniu oparć.
Mazda CX-3 obecnie występuje tylko z jednym silnikiem (2.0/121 KM), wyłącznie ze skrzynią manualną (6-stopniową) i w jednej wersji wyposażeniowej (SkyJoy).