Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda CX-5 2.5 AT AWD – czy warto się skusić? | TEST

Mazda CX-5 2.5 AT AWD – czy warto się skusić? | TEST

Duży SUV, tak jak wszystkie najnowsze Mazdy, uwodzi swoimi wdziękami, którym trudno się oprzeć. Czy warto ostatecznie ulec i zdecydować się na model CX-5? Spróbuję odpowiedzieć na to pytanie, testując najbogatszą wersję z najmocniejszym silnikiem benzynowym.

Mazda CX-5 2.5 AT AWD SkyDream
Zobacz galerię (23)
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Mazda CX-5 2.5 AT AWD SkyDream

Mazda to ciekawa marka na tle pozostałych. Ten stosunkowo niewielki producent z Hiroszimy nie lubi się dostosowywać. Ma własny pomysł na motoryzację i nie zamierza go zmieniać. Przykłady? Oferta silnikowa. Kiedyś Mazda miała silnik Wankla, a teraz w gamie nie znajdziemy małych, wysilonych jednostek turbodoładowanych, czy pełnych napędów hybrydowych (choć te ostatnie już są zapowiadane). Co więcej, benzyniaki nadal nie mają doładowania. Mazda ucieka od downsizingu, ale czy w dzisiejszych czasach ma to sens?

Mazda CX-5 2.5 AT AWD – cudów nie ma

Wolnossący, 2,5-litrowy silnik to gatunek na wymarciu. Ma cztery cylindry, więc nie sprawia, by Maździe było bliżej do marki premium. Motor generuje 194 KM i 258 Nm. Taki moment obrotowy w dzisiejszych czasach nie imponuje. W dodatku, jak to w przypadku jednostki wolnossącej, jest on osiągany dopiero przy 4000 obr./min. Oznacza to słabszą elastyczność w porównaniu z nowymi silnikami turbo. Motor Mazdy rozkręca się stopniowo i lubi wyższe obroty.

W tym przypadku za zmianę biegów odpowiada sześciostopniowy automat. Nie jest on może mistrzem szybkości, ale przełożenia wybiera gładko i bez szarpnięć. Lekko pobudza go włączenie trybu Sport. Z silnikiem 2.5 nie jest oferowana ręczna skrzynia. Mazda CX-5 w tej wersji zapewnia dość przyzwoite osiągi, jak na rodzinnego SUV-a – 9,5 s do setki to niezły wynik – ale jest przewidziana raczej dla spokojnego kierowcy. Osoby oczekujące w każdej chwili natychmiastowej reakcji na dodanie gazu, mogą poczuć się rozczarowane.

Nie zrozumcie mnie źle, motor 2.5 nie jest przestarzały – ma m.in. bezpośredni wtrysk paliwa, wysoki stopień sprężania 13:1 i system dezaktywacji dwóch cylindrów uruchamiany przy niskim obciążeniu, który pozytywnie wpływa na zużycie paliwa.

Mazda CX-5 2.5 AT AWD – ile pali?

No właśnie, ile pali SUV z dużym benzynowym silnikiem, automatem i inteligentnym napędem na cztery koła? Nie tak mało, ale też nie tak dużo, jak można by było przypuszczać. W mieście spalanie wynosi nieco ponad 10 l/100 km. Podobny wynik (9,5-9,8 l) osiąga się na autostradzie (do 140 km/h). Przy szybszej jeździe zużycie paliwa wzrasta do ponad 11 litrów. Co ciekawe, powyżej 160 km/h (oczywiście na odcinku niemieckiej autostrady bez ograniczenia prędkości) powietrze opływające lewe lusterko boczne zaczęło „gwizdać”. Śmieszny dźwięk, podobny do czajnika z gwizdkiem (być może dzieje się tak tylko w tym konkretnym egzemplarzu). Ogólnie w kabinie CX-5 jest bardzo cicho.

Z drugiej strony łagodnie traktowana Mazda na lokalnych drogach potrafi się odwdzięczyć spalaniem wynoszącym jedyne 7,2 l/100 km. Trasa pół na pół, czyli droga krajowa i ekspresowa, dała wynik 7,8-8,0 l na 100 km. CX-5 zachęca jednak do bardziej dynamicznego prowadzenia, ponieważ jest jednym z lepiej jeżdżących SUV-ów – zwinnym i dobrze trzymającym się drogi, dzięki sztywnemu, nie „bujającemu” się zawieszeniu.

Mazda CX-5 2.5 AT AWD – plusy i minusy

No dobrze, ale samochód to nie tylko układy napędowy i jezdny. Szczególnie w uniwersalnym SUV-ie ważnych jest znacznie więcej parametrów, np. przestronność. Tutaj Mazda CX-5 nie ma się czego wstydzić. Z przodu i z tyłu jest dużo miejsca, a bagażnik ma pojemność wynoszącą od 506 do 1620 l. Praktycznymi rozwiązaniami są oparcia tylnej kanapy składane również od strony bagażnika oraz roleta podnosząca i opuszczająca się razem z klapą.

Projekt deski rozdzielczej nie jest tak finezyjny, jak nadwozie, ale wnętrze Mazdy jest przejrzyste i eleganckie. Fotele pokryto gruba i miłą w dotyku skórą Nappa. Należy przy tym pamiętać, że to tapicerka dostępna tylko w najbogatszej wersji wyposażenia SkyDream. Mazda to kolejna japońska marka, która oferuje kiepskie multimedia. Ekran ma przeciętny rozmiar siedmiu cali, a obsługa systemu jest taka sobie. Otóż dotykowy jest on wyłącznie na postoju, podczas jazdy trzeba korzystać wyłącznie z pokrętła znajdującego się na konsoli centralnej (czy to bezpieczniejsze?). W dodatku obraz z kamer pokazujących widok dookoła pojazdu ma niską jakość. Zadowolona za to będzie osoba nadal korzystająca z płyt CD, ponieważ Mazda jako jeden z niewielu producentów wciąż oferuje tego typu odtwarzacz.

Mazda CX-5 2.5 AT AWD – ile kosztuje?

CX-5 jest obecnie najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy na świecie. To nie dziwi w czasach wielkiej popularności samochodów typu SUV. Tak samo jest w Polsce, gdzie w 2018 roku kupiono 3539 sztuk tego auta. A ceny nie są niskie. Produkowana w Japonii Mazda CX-5 kosztuje przynajmniej 105 900 zł (2.0/165 KM). Wersja z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym to już 134 900 zł, a testowana odmiana SkyDream z „automatem” i napędem obu osi to wydatek 175 900 zł. Na rynku jest wielu tańszych konkurentów, ale cena nie zawsze odgrywa najważniejsza rolę.

Mazda CX-5 2.5 AT AWD SkyDream – naszym zdaniem

„CX-piątka” nie jest idealna, ale przecież nie ma takich samochodów. Na pewno atrakcyjnie wygląda, szczególnie w charakterystycznym kolorze Soul Red (4500 zł dopłaty), do tego ma funkcjonalne wnętrze i bardzo przyjemnie się nią jeździ. Zwolennikom wolnossących silników do gustu przypadnie też gama benzynowych jednostek napędowych, które nie palą zbyt dużo. Mazda jest inna, ma swój styl i to jest jej największą zaletą.

Mazda CX-5 2.5 AT AWD SkyDream – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika2488 cm3, R4, benzynowy
Moc194 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy258 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów i napędautomatyczna 6-biegowa, napęd 4x4
Prędkość maksymalna195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,2 s
Średnie zużycie paliwa8,8 l/100 km (WLTP)
Masa własna1572 kg
Pojemność bagaznika410 l
Wymiary: długość/szerokość/wysokość455/184/168 cm
Rozstaw osi270 cm
Prześwit19,3 cm
Cena testowanej wersji180 400 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: