- Diesel wspomagany dwiema turbosprężarkami zapewnia świetną dynamikę
- Ciekawy i oryginalny wygląd pozwala Mazdzie wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na drogach
- Ograniczenie masy nie wpływa negatywnie na wrażenia z wnętrza
Trzeba przyznać, że Mazdzie udało się wypracować indywidualny styl, który obecnie łączy wszystkie modele tej japońskiej marki. Z zewnątrz dynamiczną linię podkreśla wysunięty niczym do cmoknięcia pyszczek i wyraźnie zaznaczone błotniki. A wnętrze wyróżnia się eleganckim nieprzeładowanym przyciskami stylem, który unika niepotrzebnego rozpraszania kierowcy. Trudno mieć też zastrzeżenia do jakości materiałów w środku, czy komfortu, jaki oferują fotele. Po raz pierwszy w Mazdzie pojawiła się elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika. Można dowolnie regulować jej kąt otwarcia, dzięki czemu łatwo dopasować się do wysokości garażu, w jakim zwykle parkujemy. Nowością jest również kanapa z tyłu z regulowanym kątem pochylenia oparcia.
Mazda CX-5 - wysokoobrotowy diesel
Wrażenie dobrej jakości nie opuszcza nas również po ruszeniu. Podobnie jak w przypadku samochodów Hondy wynika ze starannego wyważenia elementów ruchomych i precyzyjnego spasowania części. Dzięki temu do kierowcy i pasażerów nie docierają wibracje, a samochód gładko sunie po drodze i to nawet pomimo faktu, że pod maską pracuje mocny diesel. To oryginalna konstrukcja, ponieważ charakterystyką pracy przypomina silniki benzynowe. Dysponuje wysokim momentem przy średnich obrotach sinika i nie traci wigoru nawet, kiedy wskazówka obrotomierza przekracza 5 tys. obr./min. Na takie ekscesy pozwala doładowanie dwiema sprężarkami. Automatyczna skrzynia biegów jest tak zestrojona, by utrzymywać silnik w większości przypadków na obrotach wyższych niż 2 tys./min. Zwykle tak bywa, że podwójnie doładowane diesle konsumują więcej paliwa. Na oszczędności możemy liczyć w Mazdzie tylko, kiedy bardzo delikatnie obchodzimy się z pedałem gazu i nie pobudzamy do życia sprężarek. Tymczasem wygładzony dźwięk tego diesla zachęca do mocniejszego wciskania pedału przyspieszenia. Zużycie paliwa przy swobodnej jeździe raczej nie spada poniżej 8 litrów na setkę. Jeśli dołączymy do tego fakt, że zbiornik paliwa ma 58 litrów to okazuje się, że zasięg Mazdy CX-5 nie rozpieszcza. Po przejechaniu szybkim tempem 500 km musimy rozglądać się za stacją paliw.
Mazda CX-5 - udchudzanie w modzie
Trzeba przyznać, że wysoko kręcący się diesel idealnie pasuje do usportowionego charakteru Mazdy CX-5. Zawieszenie zapewnia komfort jazdy, ale jednocześnie bez zwłoki, intuicyjnie realizuje polecenia kierowcy. Przy tym mechanizmy sterowania zestrojono tak, że mamy wrażenie lekkiego auta. Rzeczywiście Mazda przywiązuje dużą wagę do odchudzania, ale wykorzystuje do tego zdrową terapię. Nie dzieje się to kosztem komfortu, czy prowadzenia. Karoseria najnowszego wcielenia CX-5 jest sztywniejsza od poprzednika o 15 proc., a masa wersji 2,2 z automatem nie przekracza 1535 kg.
Nie bez wpływu na pozytywne wrażenia zza kierownicy pozostaje układ napędowy. System G-Vectoring Control łączy sterowanie pracą silnika, przekładni kierowniczej i podwozia poprawiając balans dociążenia kół. W początkowej fazie zakrętu GVC ujmuje lekko gaz, dzięki czemu dociążane są przednie koła i auto chętniej wchodzi w łuk. Takie dostrojenie powoduje, że Mazda CX-5 zapewnia lepszą przyczepność kół, zachowuje się stabilniej i wydaje się lżejsza. Trzeba przyznać, że GVC jest znakomicie dostrojony i działa na tyle dyskretnie, że kierowca nie dostrzega ingerencji w prowadzenie, a z pewnością czuje się pewniej za kierownicą. System nie tylko pomaga podczas jazdy krętą drogą, ale również jest aktywny na autostradzie. Reaguje na nierówną nawierzchnię, czy podmuchy wiatru zmniejszając ilość i intensywność korekt toru jazdy jakie musi wykonać kierowca. Dzięki temu systemowi i sztywnej konstrukcji zawieszenia również pasażerowie odbierają nową Mazdę CX-5 jako samochód stabilny i komfortowy.
Mazda CX-5 - własnymi ścieżkami
Mazda od wielu lat podąża własną drogą i stosuje niekonwencjonalne rozwiązania techniczne i styl. Podróżując za kierownicą najnowszej CX-5 odnosisz wrażenie, że ta odmienność jest bardzo sympatyczna i sprawdza się w codziennym użytkowaniu. CX- 5 ciekawie wygląda, precyzyjnie się prowadzi i jest komfortowa.
Mazda CX-5 to wiodący model tej marki. Produkowana od 2012 roku CX-5 znalazła już półtora miliona nabywców, a taki udział przekłada się na jedną czwarta rocznej sprzedaży wszystkich wyprodukowanych przez Mazdę samochodów. Można się spodziewać, że jej najnowsze wcielenie jeszcze bardziej spodoba się klientom.
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2191 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 175 KM przy 4500 obr./min |
Moment obrotowy | 420 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowy automat, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,8 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1535 kg |
Cena | Od 166 900 zł |