Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - sportowiec o niewiarygodnych talentach

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - sportowiec o niewiarygodnych talentach

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Wymówienie jego pełnej nazwy trwa dłużej niż sprint nim do „setki”. Jest czteronapędówką, która tylko czeka, żeby odłączyć przednią oś. Nosi się elegancko, ale to napakowany sportowiec o niewiarygodnych talentach

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - sportowiec o niewiarygodnych talentachŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Można by sądzić, że tu chodzi już tylko o licytowanie się na cyferki. Tyle że Mercedes uczynił limuzynę klasy E AMG nie tylko najmocniejszą w swojej kategorii, lecz także szybszą i lepiej jeżdżącą od M5 czy RS 6. Wcale nie mamy tu do czynienia z przerostem formy nad treścią. Te 612 koni da się opanować, elektronika szybko pozwala poczuć się mistrzem kierownicy.

O wiele jednak trudniej jest jeździć przepisowo. Auto rwie do przodu nawet w trybie Comfort. Podczas testu spalania musiałem się dyscyplinować. Przy okazji doceniłem łagodną pracę pneumatycznego zawieszenia, choć cudów też nie należy od niego wymagać: zapadniętych studzienek i innych drogowych paskudztw na tych kołach nie „odczaruje”, za to z całą resztą radzi sobie znakomicie.

Dlatego na co dzień najprzyjemniej jeździ się w kombinacji „łakocie i witaminy”: zawieszenie w ustawieniu Comfort, silnik i skrzynia na Sport, a wydech na Sport Plus. Z kolei najostrzejszy tryb Race jest jak dieta cud, zaprzeczająca prawom ziemskim. Auto zdaje się nagle ważyć o 500 kg mniej, staje się ultrazwinne, a z lekko znieczulonym ESP przyjemnie się balansuje między pod- a nadsterownością na zakrętach. Niewiarygodne, jak na ponaddwutonową limuzynę!

Kto ma odwagę i bezpieczne warunki, może w trybie Drift puścić z dymem parę kompletów opon – cała moc wędruje wówczas na tył. I tu znowu E 63 zadziwia łatwością opanowania i szybkością reakcji na polecenia kierowcy.

W innych trybach napęd 4x4 nieziemsko „klei” i w porozumieniu z 9-biegową superprzekładnią wyczarowuje 3,3-sekundowy sprint do „setki” – o 0,1 s lepiej niż podaje Mercedes. Trudno powiedzieć, komu należą się najniższe ukłony, ale czuć, że inżynierowie odpowiedzialni za poszczególne podzespoły świetnie się dogadują.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - to nam się podoba

Zgrany układ napędowy, mądrze skalibrowane nastawy podzespołów w poszczególnych trybach, fenomenalne osiągi, znakomite prowadzenie.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - to nam się nie podoba

Miejscami zagmatwana obsługa systemu multimedialnego, nie można na stałe wyłączyć zapowiedzi głosowych w nawigacji, mało miejsca na stopy tylnych pasażerów.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - naszym zdaniem

Póki BMW i Audi nie odświeżą swoich modeli, klasa E pozostanie najlepszą sportową limuzyną. Zgodnie z trendem nagina prawa fizyki, ale też szybko buduje zaufanie kierowcy. Coś niesamowitego!

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 5,0 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 7,2 s
Elastyczność 60-100 km/h 1,6 s
Elastyczność 80-120 km/h 1,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 2046/479 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Średnica zawracania 12,6/12,6 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne 34,5 m
Hamowanie ze 100 km/h gorące 33,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (benz. 98-okt.) 11,7 l/100 km
Zasięg 560 km

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 3982
Moc maks. (KM/obr./min) 612/5750-6500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 850/2500-4500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 3,4
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Średnie spal. fabr. (l/100 km) 9,1
Emisja CO2 (g/km) 207
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 540/66
Marka i model opon test. auta Pirelli PZero
Rozmiar opon przód | tył 265/35 ZR 20 | 295/30 ZR 20
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków