- Mercedes pozycjonuje Citana dostawczego i osobowego jak auto stworzone do ciężkiej pracy. W przygotowaniu bardziej luksusowa odmiana w postaci Klasy T
- Ładowność jest uzależniona od wersji wyposażenia i silnika. Najwięcej przewieziemy furgonem Citan Base z silnikiem benzynowym (do 501 kg)
- Do Mercedesa Citan można zamówić nie tylko silniki benzynowe, ale i diesla. W przygotowaniu wersja elektryczna
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Przywykliśmy do tego, że po autach dostawczych trudno oczekiwać cudów. To w końcu prawdziwe woły robocze stworzone do ciężkiej pracy. Próżno zatem w nich oczekiwać porządniejszego wykończenia czy lepszego wyposażenia. Mercedes wraz z Renault udowadnia, że może być jednak inaczej. Druga generacja Mercedesa Citan (opracowana na bazie najnowszego Renault Kangoo) to spory postęp w porównaniu z poprzednikiem.
Mercedes Citan – jedna dźwignia w kolumnie kierownicy
We wnętrzu nowego Citana nie straszą już dość przeciętne i twarde tworzywa oraz skromne wyposażenie. Trzeba przyznać, że Mercedes bardziej starał się odróżnić od krewniaka z Francji. Stąd na pokładzie zestaw multimedialny MBUX z Android Auto i Apple CarPlay (niestety nawigacja tak dziwnie zmienia widok mapy, że kilka razy pomyliśmy drogę w Hamburgu), dostęp do internetu czy inne detale kojarzące się z Mercedesem, a nie Renault. Wycieraczki kontrolujemy zatem jedyną dźwignią, jaką znajdziemy w kolumnie kierownicy (kontroler z lewej strony służy też do włączania świateł). Mercedes zafundował nawet własną kierownicę ze słynnymi już gładzikami. Trzeba jednak przyznać, że dziwnie wygląda połączenie plastikowej kierownicy (bez obszycia skórą) z zaawansowanym sterowaniem i wykończeniem piano black. Ale czy którykolwiek z nabywców Citana zwróci na to uwagę?
Dalsza część materiału pod podcastem
Naturalnie liczą się możliwości przewozowe. W końcu Citan to auto stworzone do pracy (nawet osobowy Tourer jest pozycjonowany jak wariant dla biznesu, gdyż Mercedes szykuje jeszcze klasę T). Nie dziwi zatem, że firma chwali się przestrzenią ładunkową (do 2,9 m3 w furgonie), opcjami konfiguracji (drzwi przesuwne z boku, klapa podnoszona do góry lub drzwi skrzydłowe w ramach opcji) i możliwością transportu dwóch europalet ustawionych w poprzek. Otwartą kwestią pozostaje jednak, co na tych paletach umieścimy i jak obciążymy samochód.
Mercedes Citan - ile załadujemy do środka?
Wbrew pozorom przewożony ładunek ma znaczenie. Wystarczy rzut oka do konfiguratora, by przekonać się, że ładowność jest uzależniona od wersji wyposażenia i silnika. Najwięcej przewieziemy zatem furgonem Base z silnikiem benzynowym (do 501 kg). Najmniejsze możliwości przewozowe dotyczą zaś furgonu w odmianie Pro z najmocniejszym dieslem 112 CDI (ledwie 439 kg).
Na podobną ładowność co w furgonie można liczyć w przypadku osobowej odmiany Tourer (zakładając przy tym, że przy komplecie pasażerów niewiele już możemy przewieźć w bagażniku). Bez względu jednak na wersję lepiej zapomnieć o zabraniu na pokład choćby jednej palety typowej zaprawy murarskiej (nieco ponad 1000 kg) z workami po 25 kg. Po nią trzeba będzie wysłać innego blaszaka.
Mercedes Citan – benzyna w mieście i diesel na autostradzie
A jaką wersję silnikową wybrać? Z pewnością na wybór nie można narzekać. Choć Mercedes oferuje zaledwie 2 silniki (benzynowy 1,33 l i diesel 1,5 l) to jednak zadbano o kilka wariantów mocy. Do wyboru zatem wysokoprężne Mercedesy Citan 108 CDI (75 KM), 110 CDI (95 KM) i 112 CDI (116 KM) oraz benzynowe Citan 110 (102 KM) i Citan 113 (131 KM). Podczas pierwszych jazd po Hamburgu sprawdziliśmy mocniejsze wersje 110 i 113 oraz 110 CDI i 112 CDI.
Trzeba przyznać, że wszystkie wystarczą do sprawnych miejskich przejażdżek (szczególnie benzynowe imponują niezłą werwą przy niższych prędkościach). W trasie podczas jazdy autostradą diesel okazuje się jednak nieco lepszym rozwiązaniem, szczególnie dla kierowców z typową cięższą nogą. Lepiej reaguje na pedał gazu i sprawniej radzi sobie w sytuacji, gdy potrzebujemy szybko wyprzedzić np. ciężarówkę czy zmienić pas. O zużyciu paliwa trudno jednak wspominać po dość krótkich miejskich przejażdżkach po samym Hamburgu. Pozostaje zatem poczekać do pełnego testu w Polsce.
Dalsza część materiału pod wideo
Mercedes Citan - jak jeździ?
Bez względu jednak na to, co znajdziemy pod maską to Citan prowadzi się bardzo przyjemnie i przewidywalnie. Zawieszenie zestrojono dość komfortowo, co oznacza, że przejażdżki po brukowanych portowych uliczkach Hamburga były zaskakująco wygodne nie tylko w osobowej odmianie, ale także w furgonie z dwoma pustymi paletami na pace. Nawet pusty furgon dzielnie radził sobie z gorszą nawierzchnią i trudno było narzekać na stabilność także przy nieco bardziej gwałtownych manewrach. Nie ma także tendencji do typowego podskakiwania tylnej osi, co w tej klasie nie jest wcale takie oczywiste.
Wbrew pozorom napęd nie ma szczególnego znaczenia, jeśli chodzi o hałas. Mercedes zadbał bowiem o dość dobre wyciszenie kabiny (naturalnie lepiej prezentuje się Tourer). Podłogę pokryto bowiem dość grubą piankowo-gumową wykładziną, która całkiem skutecznie izoluje od hałasu w trakcie jazdy. Wpływ na komfort jazdy mają także całkiem wygodne fotele. Nawet kierowca o wzroście 1,8 m będzie czuć się swobodnie z przodu. Kto zaś za nim usiądzie z tyłu, nie będzie mógł liczyć na podobną swobodę, gdyż miejsca na kolana nie będzie przesadnie dużo.
Mercedes Citan – naszym zdaniem
Można już zapomnieć o narzekaniu, że Citan to tylko lekko przypudrowane Renault Kangoo. Tym razem Mercedes zadbał bowiem o to, by auto nabrało indywidualnego charakteru. Samochód już na pierwszy rzut oka może się podobać. Także już po pierwszych kilometrach jazdy Citan daje się lubić. Otwartą kwestią pozostaje tylko jedno – czy możliwości przewozowe będą w pełni wystarczające dla potencjalnych nabywców.
Citan 112 CDI Furgon | Citan 113 Furgon | |
Silnik | Diesel, 4-cylindrowy, 16V | Benzynowy, 4-cylindrowy, 16V |
Pojemność | 1461 ccm | 1332 ccm |
Moc maks. | 116 KM/3750 obr./min | 131 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrot. | 270 Nm/1750 obr./min | 240 Nm/1600 obr./min |
Zużycie paliwa: maks./minimalne | 5,8-5,3 l/100 km | 7,1-6,4 l/100 km |
Emisje CO2 maks./min. | 153-138 g/km | 161-146 g/km |
Prędkość maks. | 175 km/h | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 12,0 s |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4498/1859/1832 mm | 4498/1859/1832 mm |
Ładowność/dmc | 465/2020 kg | 501/1970 kg |