Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes Citan Tourer 111 CDI – zyskuje przy bliższym poznaniu

Mercedes Citan Tourer 111 CDI – zyskuje przy bliższym poznaniu

Pierwsza reakcja na Mercedesa Citana to zdziwienie: przecież to Renault Kangoo, tylko z gwiazdą. Po części to prawda, ale nie cała. Rzeczywiście, oferowany przez Mercedesa od 2012 r. lekki dostawczak Citan to bliźniak Renaulta Kangoo. Niemiecka firma chciała szybko uzupełnić swoją gamę modeli w tym segmencie i zamiast skonstruować własny model wzięła „gotowca”.

IMG 20190910 100000
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Roman Dębecki
IMG 20190910 100000

Oczywiście Kangoo trzeba było dostosować, aby pasowało do klasy premium i innych modeli Mercedesa – wprowadzono więc zmiany stylistyczne przedniej i tylnej części auta, a także we wnętrzu. Czy to wystarczyło? Nie bardzo. Najlepiej wygląda przód z dużą gwiazdą na grilu, natomiast środek Citana nie kojarzy się z autami premium – deska rozdzielcza jest prosta i przestarzała, plastiki twarde, a materiały średniej jakości.

Mercedes Citan - silnik mocną stroną Citana

Opinia o Mercedesie Citanie poprawia się w trakcie eksploatacji tego samochodu. W redakcyjnym teście sprawdzaliśmy wersję 5-osobową z wysokoprężnym silnikiem 1.5 dCi o mocy 116 KM oraz manualną, 6-biegową skrzynią.

I właśnie silnik okazuje się mocną stroną Citana – 1.5-litrowa jednostka wysokoprężna okazała się bardzo ekonomiczna. Średnie spalanie z całego testu wyniosło 5.5-5,6 l/100 km, a to oznacza, że po zatankowaniu do pełna Citanem możemy pokonać dystans ponad tysiąc km!

Mocną stroną Citana – odziedziczoną po Kangoo – jest funkcjonalność wnętrza. Gdy autem podróżują tylko dwie osoby, możemy złożyć kanapę i uzyskać płaską podłogę. Kanapa składa się w proporcjach 1/3:2/3.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes Citan - funkcjonalne wnętrze

Załadunek Citana jest bardzo łatwy – można wykorzystać tylną klapę (unoszoną) lub boczne przesuwane drzwi. Szerokość tylnego otworu po uniesieniu klapy wynosi 103 cm, a jego wysokość w najwyższym miejscu 112 cm (po bokach 110 cm). Aby móc unieść tylną klapę, za samochodem musi być min. 120-130 cm przestrzeni. Próg załadunku jest niski – tylko 50 cm. Pojemność bagażnika wynosi 685 l, a po złożeniu oparcia kanapy – aż 3000 l.

Po złożeniu oparcia kanapy do wnętrza Citana możemy zapakować przedmioty o długości do 175 cm. W bagażniku znajdziemy 4 uchwyty do zamocowania siatki na bagaże lub bezpośrednio bagażu.

Funkcjonalne są także boczne przesuwane drzwi – szerokość otworu po maksymalnym odsunięciu drzwi wynosi 64 cm, a wysokość 113 cm. Dzięki szerokiemu otworowi wsiadanie na tylne fotele i wysiadanie jest bardzo łatwe, na tylnych fotelach jest 30 cm miejsca na nogi.

Przednie fotele są wygodne, ale wyższe osoby mogą narzekać na nieco za krótkie siedziska. Wadą jest brak regulacji lędźwiowej. Zalety Citana to: bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach (dzięki przeszklonej kabinie), łatwe manewrowanie, dobry komfort jazdy oraz mocny i oszczędny w spalaniu silnik Diesla. Cena wersji podstawowej 98 646 zł

Mercedes Citan Tourer 111 CDI – dane techniczne:

Silnikt.diesel R4/16, 1461 ccm
Moc maksymalna116 KM
Maks. moment obrotowy260 Nm
Napędna przód
Skrzynia biegówręczna, 6-biegowa
Prędkość maksymalna170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s
Zużycie paliwa (testowe)5,6 l/100 km
CO2143 g/km
Długość/szerokość/wysokość4321/1829/1809 mm
Rozstaw osi2697 mm
Poj. bagażnika
Powiązane tematy: