Oczywiście Kangoo trzeba było dostosować, aby pasowało do klasy premium i innych modeli Mercedesa – wprowadzono więc zmiany stylistyczne przedniej i tylnej części auta, a także we wnętrzu. Czy to wystarczyło? Nie bardzo. Najlepiej wygląda przód z dużą gwiazdą na grilu, natomiast środek Citana nie kojarzy się z autami premium – deska rozdzielcza jest prosta i przestarzała, plastiki twarde, a materiały średniej jakości.
Mercedes Citan - silnik mocną stroną Citana
Opinia o Mercedesie Citanie poprawia się w trakcie eksploatacji tego samochodu. W redakcyjnym teście sprawdzaliśmy wersję 5-osobową z wysokoprężnym silnikiem 1.5 dCi o mocy 116 KM oraz manualną, 6-biegową skrzynią.
I właśnie silnik okazuje się mocną stroną Citana – 1.5-litrowa jednostka wysokoprężna okazała się bardzo ekonomiczna. Średnie spalanie z całego testu wyniosło 5.5-5,6 l/100 km, a to oznacza, że po zatankowaniu do pełna Citanem możemy pokonać dystans ponad tysiąc km!
Mocną stroną Citana – odziedziczoną po Kangoo – jest funkcjonalność wnętrza. Gdy autem podróżują tylko dwie osoby, możemy złożyć kanapę i uzyskać płaską podłogę. Kanapa składa się w proporcjach 1/3:2/3.
Mercedes Citan - funkcjonalne wnętrze
Załadunek Citana jest bardzo łatwy – można wykorzystać tylną klapę (unoszoną) lub boczne przesuwane drzwi. Szerokość tylnego otworu po uniesieniu klapy wynosi 103 cm, a jego wysokość w najwyższym miejscu 112 cm (po bokach 110 cm). Aby móc unieść tylną klapę, za samochodem musi być min. 120-130 cm przestrzeni. Próg załadunku jest niski – tylko 50 cm. Pojemność bagażnika wynosi 685 l, a po złożeniu oparcia kanapy – aż 3000 l.
Po złożeniu oparcia kanapy do wnętrza Citana możemy zapakować przedmioty o długości do 175 cm. W bagażniku znajdziemy 4 uchwyty do zamocowania siatki na bagaże lub bezpośrednio bagażu.
Funkcjonalne są także boczne przesuwane drzwi – szerokość otworu po maksymalnym odsunięciu drzwi wynosi 64 cm, a wysokość 113 cm. Dzięki szerokiemu otworowi wsiadanie na tylne fotele i wysiadanie jest bardzo łatwe, na tylnych fotelach jest 30 cm miejsca na nogi.
Przednie fotele są wygodne, ale wyższe osoby mogą narzekać na nieco za krótkie siedziska. Wadą jest brak regulacji lędźwiowej. Zalety Citana to: bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach (dzięki przeszklonej kabinie), łatwe manewrowanie, dobry komfort jazdy oraz mocny i oszczędny w spalaniu silnik Diesla. Cena wersji podstawowej 98 646 zł
Mercedes Citan Tourer 111 CDI – dane techniczne:
Silnik | t.diesel R4/16, 1461 ccm |
Moc maksymalna | 116 KM |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Napęd | na przód |
Skrzynia biegów | ręczna, 6-biegowa |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s |
Zużycie paliwa (testowe) | 5,6 l/100 km |
CO2 | 143 g/km |
Długość/szerokość/wysokość | 4321/1829/1809 mm |
Rozstaw osi | 2697 mm |
Poj. bagażnika |